"En saa tulla teille"
Mikä voisi olla syy? Miksi kieltäisit lastasi menemästä jonkun kotiin?
Emme ole alkoholisteja, saati narkomaaneja.
Olemme aika tavallinen perhe.
Olemme asuneet tässä taloyhtiössä nyt kuusi vuotta, eli emme ole upouusia tuntemattomiakaan.
Emme ole uskonnollisesti tai poliittisesti kallellaan mihinkään suuntaan voimakkaasti/näkyvästi.
Mitä muita syitä voisi olla?
Kommentit (65)
mutta jos lapseni koettaisiin huonoksi seuraksi, niin olisiko hän heidän kotiinsa tervetullut?
Ja kyse ei siis ole yksittäisestä tilanteesta, vaan nyt puolisen vuotta jatkuneesta.
Kysyin lapseltani, että sanoiko "pekka" syytä, mutta ei ole sanonut.
AP
Lastemme ollessa päiväkodissa, näimme satunnaisesti lasta viedessä/hakiessa.
Muutama sana vaihdettu lähinnä koskien säätä, joulupyhien toivotuksia ym.
Ja nyt kun päiväkotiaika on ohi, niin emme juuri ole nähneet.
AP
Ja kyse ei siis ole yksittäisestä tilanteesta, vaan nyt puolisen vuotta jatkuneesta. Kysyin lapseltani, että sanoiko "pekka" syytä, mutta ei ole sanonut. AP
Poltatte sisällä? Tai tosi sotkuinen koti, keittiön ja vessan pinnoilla kaikkea äklöä töhnää. Tai olette muuten "omituisia".. lapset kertovat tarinoita vanhemmilleen, jotka sanovat, ettei teille saa mennä.
Voisiko se olla syy?
Minusta meillä ei haise (tupakalle tai muullekaan), mutta eihän sitä itse huomaa. Eikä kukaan ole koskaan valittanut. Täytyykin huvikseen kysyä vaikka omalta kaveriltani, että haiseeko meillä hänen mielestään.
AP
tämän kaverin äidille ohimennen ja positiivisella asenteella kun tapaatte, että voisiko xxx tulla meille vastavuoroisesti kun meidän xxx on ollut niin pajon teillä? tms. niin eiköhän siinä tule sitten ilmi jos heillä on jotakin teitä vastaan.
Tuskin kehtaisia tuossa tilanteessa sanoa, jos joku syy on. Luultavasti syy on joku sellainen, jota ei kehtaa sanoa (kiroilu, sekaisuus, lapsi ei itse halua, tappeleminen). Äidit ovat usein liian kohteliaita. :)
ja haluaa mieluummin kaverin omaan kotiinsa kuin että menisi itse kylään?
Meillä oli näin aluksi, nyt lapsi kyllä kyläilee itsekkin
oman lapseni kohdalla olen kieltänyt vierailut siksi, että kaverin kotona on paljon löysemmät säännöt juuri internetin ja elokuvien suhteen. Omalla lapsellani on muutenkin vilkas mielikuvitus ja kaverilla katsotut pätkät esim.manaajasta ei tee meidän elolle yhtään hyvää.
Viimenen niitti oli se, että yksi perheenjäsenistä oli ollut niin humalassa, että mm.kaatuillut ja selitellyt ihan puuta heinää, ei kuitenkaan ollut kumpikaan lapsen vanhemmista.
Vanhemmat muuten ovat ok,hyvissä ammateissa ja heillä on talo erittäin arvostetulla alueella, että puitteissa sinänsä ei vikaa ole.
Meillä ollaan aika tiukkoja ikärajojen suhteen niin peleissä, elokuvissa ym.
Eikä ryypätä. Absolutisteja emme ole, mutta alkoholia käytetään lähinnä silloin, kun ainuttakaan lasta ei ole paikalla.
AP
Jos sanon lapselle, että saa mennä pihalle leikkimään, niin se on sitten pihalle, ei kaverin kotiin. Joten lapsi sanoisi, että "en saa tulla teille" tarkoittaen, että en saa mennä kenenkään kotiin. Jos joku siitä loukkaantuu, se on ihan oma murhe.
Täällä tuttu lause, kuulemme sen vanhoillislestadiolais-perheen lapsilta. Syy on se, että meillä lapset joskus katsovat telkkaria ja pelaavat pleikkaa. Meillä on lapsille kuitenkin mediakiintiö / per päivä ja kun se menee yli, ei kukaan pelaa / katso telkkaa kaveriporukasta. Piha meillä ei ole mikään mallikappale ja piha on suunnattu enemmän lasten leikkeihin kuin näyttelyalueeksi ja siisteydessäkin on toivomisen varaa. Kielenkäyttö sen sijaan meillä on hyvin tiukkaa ja olemme kumpikin absolutisteja, tosin naapurit eivät tiedä sitä. Perheet ovat erilaisia ja itse ainakin yritän olla suvaitsevainen, en täydellinen. Jotkut vain haluavat sen täydellisen sosiaalisen piirin lapsilleenkin.
Meillä muksu on kotona melko pomo ja leikit sujuu paremmin silloin kun ei ole "kotikenttäetua". Jos teillä on sama ja kaveri on kotona valitellut riitoja tai ettei ollut kivaa, niin kotona on aikansa marinaa kuunneltuaan vanhemmat todenneet että parempi kun et sinne mene, vaan leikitte meillä tai pihalla, missä leikit yleensä sujuvat.
Toinen mikä voisi olla on sokeriset välipalat ja tarjottavat, jos sellaisia lapsille tarjoilette. Jos heillä esim. vähän erilainen ruokarytmi, niin saattaa sitten mennä sokeriherkun takia ruokahalu kun pitäisi kotona syödä kunnon ateria.
Ovatko teitä ns. alempaa sosiaaliluokkaa, ovatko heidän lapsensa vaatteet nuhjuisia, moneen kertaa kierrätettyjä eivätkä halua teidän sitä näkevän ettette vaan katkaise lapsen kaveruutta heidän lapseensa. Eli jospa pelkäävät teidän olevan ylempää sosiaaliluokkaa ja siksi eivät tahdo että näette lapsen vaatteet tms. Tosin näkeehän teidänkin lapsi koko heidän huushollinsa ja voi sen teille kuvailla, joten sikäli ei kovin looginen. Tai sitten pelkäävät että kutsutte lapsen syömään teille tms. ja jos eivät tahdo itse tehdä samoin vastapalvelukseksi, niin eivät halua lapsensa tulevan teille. voi olal kyllä kaukaa haettuja nämä syyt, mutta kun kaikki ensin mieleen tulevat on jo ketjussa ehdoteltu läpi.
pelaako lapset usein pleikkaa jos ovat teillä? Joissakin perheissä on todella tarkat säännöt pelaamisen suhteen. Jos esim kaverin on lupa pelata puoli tuntia viikossa ja on teilä sitten pelannut usein extraa...voi vanhemmat olla vihaisia lapselleen, joka on pelannut ilman lupaa. Eivät sitten anna tulla teille leikkimään....
tämän kaverin äidille ohimennen ja positiivisella asenteella kun tapaatte, että voisiko xxx tulla meille vastavuoroisesti kun meidän xxx on ollut niin pajon teillä? tms. niin eiköhän siinä tule sitten ilmi jos heillä on jotakin teitä vastaan.
Tuskin kehtaisia tuossa tilanteessa sanoa, jos joku syy on. Luultavasti syy on joku sellainen, jota ei kehtaa sanoa (kiroilu, sekaisuus, lapsi ei itse halua, tappeleminen). Äidit ovat usein liian kohteliaita. :)
Miten niin "ei kehtaa sanoa"? En voi käsittää tuollaista asennetta. Täytyy syy pystyä kysyttäessä kertomaan tai sitten syy on todella naurettava. Valehteleminen tai asian pimittäminen ei todellakaan ole kohteliasta.
Itse kysyisin vaan ohimennen vanhemmilta haluaisiko lapsensa tulla leikkimään teille viikonloppuna ja jos kieltäytyvät antaisin asian olla ja tilaa heille. Ahdistavaa joutua selittelemään tai jos kokevat että painostetaan asiasta. Kyllä ne kaverisuhteet menevät omalla painollaan. Eihän kyseisen lapsen tarvitse välttämättä tulla teille leikkimään jos huomaat etteivät vanhemmat hän itse oikeasti halua. Olkoon syy mikä tahansa. Ei varmasti huolta. Pyytäkää muita kavereita teille leikkimään ja lapsenne voi leikkiä heillä. Kurja tietenkin jos mietityttää. Mutta itse kokisin painostavana jos minulta alettaisiin tivaamaan syitä jos olisin hienotunteisesti kieltäytynyt useammasta kutsusta tms. Tsemppiä!
34 ei tainnut lukea koko ketjua...
Vierailija - 05.10.11 08:48 (ID 13526769)
mutta missään ei sanottu, että 34 ei saa vastata ap:n kysymykseen.
Tosin omia lapsia on kielletty menemästä sellaisten lasten luokse, joita en meille halua. Eli niiden, jotka tulevat nimenomaan pelaamaan meille, koska meillä tietokoneet ja pleikkarit on täysin vapaasti käytössä. Siksi meille ei pääse lapset, joita ei kiinnosta ihmiset vaan laitteet. Ja koska pelkään vanhempien vetoavan vastavuoroisuuteen, kiellän tiettyjen kavereitten kotiin menemisen.
Minun kohdalla syitä (joita et maininnut ap viestissä):
-en halua tulevaisuudessa sinun lastasi meille (oma elämäntilanne liian rankka/lapsesi on liian vaativa hoidettava)
-haluan vahtia lastani koko ajan (hänellä itsellään on jokin ongelma, jonka takia vaatii vanhemman vahtimista/en halua kertoa mikä erityistarve lapsellani on/en halua vaivata sinun perhettäsi ylämääräisellä hoidokilla)
Puhutteko kovalla äänellä?
Istu ja pala, mutta nämä on todellisia syitä.
Meidän taloyhtiössäkin on tosin yksi poika, joka ei saa mennä kenenkään kotiin sisälle. En tajua miksi. Hänen takiaan on pakko leikityttää lapsia ulkona, koska tuo yksi jää muuten tietenkin ulkopuolelle. Kesällä tämä pakkoulkoilu on tietenkin ihan hyvä juttu, mutta nyt alkaa olla aika kurjaa patistella lapsia ulos kun Mr Pakkoulkoilija soittaa ovikelloa.
Ehkä perheenne aikuisista on välittynyt jollain tavalla epärehellinen/vittumainen/ylimielinen/tms. vaikutelma? Ensivaikutelma voi olla joskus kinkkinen juttu vaikka sillä ei olisi oikeasti mitään tekemistä todellisuuden kanssa!