Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadutko muuttoa omakotitaloon? Miksi?

Vierailija
04.10.2011 |

Harkitsemme muuttoa rivitalosta omakotitaloon. Kannattaako? Kerro hyödyt ja haitat.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut myös kerrostalossa ja rivarissa. Harrastan puutarhanhoitoa ja lumityötkin ovat mukavaa hyötyliikuntaa. Kauppaan, kirjastoon yms. on pari sataa metriä. Ainoa huono puoli, jonka keksin on rahanmeno. Tämä on kaillein tapa asua, ja mekin tarvitsemme nyt kaksi autoa. Mutta tämä rauha, vaikka ihan kaava-alueella asummekin, iso piha ja vapaus korvaa kaiken. Ihan parasta on se, ettei seinän takana ole ketään.

Lapsemme ovat syntyneet tässä talossa, joten mielestäni vauva ja omakotitalo sopivat ihan hyvin yhteen.

Minulle talo ei ole statussymboli (vaikkakin asumme uudehkossa kauniissa talossa, eikä missään pommissa) vaan se juuri minulle sopivin tapa asua.

Vierailija
22/52 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun rivarissa pienehkössä neliössä, ja vastike+sähkö maksaa 450,-/kk. Ja sen on minusta ihan hirrrrveän paljon neliöihin nähden. Huoltoyhtiö hoitaa tosin aurauksen, mutta ei todellakaan käy heti aamusta auraamassa vaan myöhään iltapäivällä. Luulenpa, että moni okt-asukas ei maksa yhtä paljon lämmityksestä, vedestä, sähköstä, kiinteistön vakuutuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutettiin näköetäisyydelle ennen niin mukavia ja hienotunteisia appivanhempia. Nytpä ollaan kahden eläkeläisen silmän alla koko ajan, mitään yksityisyyttä ei ole. Eli kaikki omakotitalon työt on jäljellä, mutta mitään iloa esim omalla pihalla oleilusta ei ole.

Vierailija
24/52 |
17.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamme huomenna omakotitaloon. Se on mieheni kotitalo, jonka tiedän olevan hyvässä kunnossa. Jännittää kyllä miten viihdyn, kun olen asunut kaupungissa nyt jo niin kauan. Onneksi talo on lähellä palveluja (kävelymatkan päässä) eikä kaukana kaupungistakaan.

Vierailija
25/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku tämän keskustelun googlesta löytää niinkuin minä tein niin piti ihan vastata allaolevan kirjoittajan vaahtoamiseen okt-hinnoista.

En ymmärrä miten kirjoittajalla menee 960e/vuodessa kiinteistöveroon sekä 960e/v vakuutuksiin. Ihan kiinteistöveroprosenttien perusteellakin jos katsoo niin kirjoittajalla on ehkä ollut 400neliöinen kivitalo jossain. Se selittäisi vakuutuksenkin suuruutta. Siihen nähden toki noi lämmityskulut olisi aika kohtuulliset. Lainan korkoihin on saanut alkuvuonna 2012 menemään 500e/kk. Se kustannus on ainakin tullut reippaasti alaspäin.

Meillä menee sähkön kilpailutuksen jälkeen (130m2 uudehko talo Oulussa) 

käyttösähkö+lämmitys 200e/kk

Kiinteistövero 20e/kk

Roskat 2 vko välein 17e/kk

Vakuutukset, laajin mahdollinen 30e/kk

Vesi 40e/kk (~110 kuutiota vuosi)

Vuokratontti 100e/kk (itelle saisi lunastaa jonka jälkeen kiinteistövero yli tuplaisi)

Meilläkin siis lähes 400e/kk. Toki kerrostalojen vastikkeet täälläkin melkein 3e/m2 uusissa kohteissa jolloin pääsee samoihin hintoihin.

[quote author="Vierailija" time="17.02.2012 klo 09:45"]

monia haluaa omakotitalon koska se on "status" ja lapsiperheen elämän kulmakivi ja joku meriitti. Mutta miettikää tosiaan kahdesti.

Ensinnäkin se on sairaan kallista. Lainanlyhennykset ovat luku sinänsä, mutta jos niitä ei oteta huomioon niin kaikki on törkeän hintaista, esimerkiksi kk-hintoja:
- jätehuolto 40e
- kaukolämpö 130e
-sähkö 60e
-vesi 70e
-kiinteistövero 80e
-vakuutukset 80e
-pikkuhuollot (esim iv-koneen suodatin) 20e
- vuokratontti (kaikilla ei ole tätä) 70e

eli tuosta voi laskea jo miten paljon kuukaudessa menee ns "harakoille". Itse lainan kk-kulut ovat 1200 josta korot 500, eli tuokin menee "harakoille". Ja tokihan kaikki maksaa, mutta siis omaa pääomaa kartuttaa vain se 700e joka on varsinaista lyhennystä. Laskepa huviksesi miten paljon on juoksevia kuluja, noilla ottaisi jo vaikka millaisen vuokrakämpän.

Sitten oma luku on ainaiset huoltotyöt, lumityöt, pihan kitkeminen, katon lumenpoisto, nuohousten tilaamiset, ja ikuinen huoli siitä että aina jos joku paikka repsottaa niin se pitää HETI korjata ettei talon arvo alene.

Olemme laittamassa taloa kohta myyntiin, se oma rauha mikä on hyvä puoli, on pieni plussa lukuisten miinusten rinnalla. Seuraava asunto on KERROSTALO.

[/quote]

Vierailija
26/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kadu, mutta joskus aina haaveilen ajasta, jolloin lapset ovat muuttaneet omilleen ja muutamme kerrostaloon keskelle kaupunkia. Sisustaisin kaiken mieleisekseni, kun ei tarvitsisi käyttää aikaa kaaoksen hallintaan. Kun jokin mietityttäisi, soittaisin isännöitsijälle. Parvekkeella kasvattaisin yrttejä ja muistaisin kastella ne aina, kun näkisin ne monta kertaa päivässä. Ah vaivattomuutta!

Toisaalta tässä elämäntilanteessa en kyllä haluaisi muulla tavalla asua. Lapsilla on tilaa juoksennella, eikä tarvitse huolehtia siitä, mitä naapurit ajattelevat töminästä ja kiljunnasta. Pihahommista välillä ihan pidänkin. Meidän kotimme on ihan mahtavalla paikalla - naapurit eivät ole ihan seinän vieressä, mutta silti palvelut ovat kilometrin säteellä ja työpaikalle isompaan kaupunkiin on kymmenen minuutin ajo.

Ostimme 13 vuotta vanhan talon, joka oli hyvässä kunnossa, mutta silti tuntuu, että aina pitäisi jotain repsotusta olla korjaamassa. Paljolti se on kyllä kiinni omasta ajatusmaailmastakin - ja lapsuudenkodin mallista, jossa joka lomalla oli aina jokin kotiprojekti. Työläys riippuu paljon siitä, mihin sen riman asettaa. Minä en juuri sisustuslehdistä ja -blogeista mallia katso. Mies ahdistuu usein kyllä siitä, että kaikki pitäisi tietää ja osata. Jos maalämpöpumppu pitää omituista ääntä, siitä on vain itse otettava selvä. Jos katto vuotaa, sekin pitää hoitaa itse - tai sitten kaivaa kuvetta.

Sen takia ei kannata omakotitaloa hankkia, että "pitää". Ei pidä.

Vierailija
27/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaduin. 

Yhteisen kodin omistamisesta tulikin mulle taakka; tein kahta työtä, toinen kokopäiväinen, toinen arki-iltaisin lisätyönä. (Sovittu aviomiehen kanssa että otan sen vastaan koska lisärahalle on lapsiperheessä aina käyttöä)

Sen lisäksi mä siivosin, hoidin pyykit, ruoat, pihan ruohonleikkuut ja lumenluonnit, pikku rempat (maalaukset, tapetointi), mies sähkömiehenä hoiti sentään sähkötyöt. Tosin ok-talon myynnin jälkeen selvisi, että oli senkin tehnyt suurinpiirtein mun tappoajatuksin; jättänyt maadoittamatta mm. keittiön kaikki pistorasiat. Josta sitten tuli lisälasku ostajilta.

Ehkä mä haluaisin ostaa joskus uudelleen ok-talon, mutta ihan lähiaikoina sitä ei tule tapahtumaan. Nykyisen miehen kanssa asutaan mukavasti rivitalossa.

Vierailija
28/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulla olisi varaa asua omakotitalossa helsingin kantakaupungissa, vosin harkita.

Lähikuntiin en enää lähtisi, vaikka olisi millainen talo ja piha.

Vierailija
29/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut pienten lasten kanssa ensin kerrostalossa ja sitten omakotitalossa, ja ok-talo vie kyllä siinä voiton. Rattaiden, kantokoppien, talvipuettujen lasten, ostoskassien jne. raahaaminen tuulikaappien, vaunuvarastojen, käytävien ja hissien läpi oli kamalaa. Nyt voi tulla vaunuilla suoraan pihaan oman oven eteen ja ravata vaikka itse edestakaisin sisään-ulos ostoskassien kanssa, ja muksut leikkii pihalla /eteisessä. Samoin uloslähteminen on helppoa: puen ensin kolmevuotiaan ja päästän pihalle, sitten yksivuotiaan ja itseni ja menemme perässä.

Kukaan ei tietenkään vain tämän takia hanki ok-taloa, tämä oli vain yksi lisäihanuus. Ok-talossa viihtyy, jos tykkää laitella kotia ja pihaa ja jos löytää mieleisen ja budjettiin sopivan asunnon sopivalta sijainnilta. Esim. me asumme suht lyhyen matkan päässä Tampereen keskustasta ja tämä sopii meille - ystäviä ja isovanhempia asuu lähellä, työpaikat lähellä ja keskustassa käydään vain silloin tällöin.

Vierailija
30/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2012 klo 09:52"]

samaa kuin ok-talossa. Paljon halvemmilla asumiskustannuksilla pääsee! Ja lisäksi on huolettomampaa.

[/quote]Höpö höpö. Omakotitalossa ei ole mitään sellaista maksua, jota ei joutuisi maksamaan myös osakkeessa, mutta osakkeessa on paljon sellaisia maksuja joita ei tarvitse maksaa omakotitalossa, jos ei halua.

Vierailija
31/52 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.02.2012 klo 10:48"]

Koska näin hienoa asuntoa (kaksikerroksiset ikkunat, luonnonkivipinnat, tilavat pesutilat, hyvä mietitty akustiikka) ei vaan saa kerrostalosta tai rivarista - rahallakaan. (Hienoista arkkitehtikuvista huolimatta isot rakennuttajafirmat kun tekevät lopulta niitä halvempia rakenneratkaisuja: pienempiä ikkunoita, huonompia materiaaleja tai eristyksiä.)
Asumiskustannukset pysyvät myös siedettävinä, mies laski, että sähkö, lämpö, jäte, vesi plus kiinteistövero tekevät noin 350 e kuussa. Talvisin enemmän, kesällä vähemmän.
Plussaa on myös oma piha ja rauha. Emme häiriinny, jos naapurissa on bileet, vaikka tontit aika ahtaita ovatkin.
Miinusta ovat lumityöt ja muu omatoimisuuden vaatimus. Ei voi soittaa huoltofirmaan, jos joku hajoaa.

[/quote]Kyllä omakotitalossakin voi ostaa lumityöt ja pihan haravoinnin, näin toimien siitä tulee yhtä kallista kuin kerrostalossa asumisesta.

Vierailija
32/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt muutetaan takas kerrostaloon, ylimpään huoneistoon, tilavaan.

Miinukset täss paritalossa (samat varmaan pätee ok-taloon)

- kaksikerroksisuus

- lämminvesiboileri (=lämminvesi lämmitetään omalla sähköllä, eikä silti meinaa lämmin vesi riittää)

- suora sähkölämmitys eli kovat laskut

- pihan hoito, lumenluonti

- ei yksityisyyttä

tää yhtälö ei vain sovi vauvaperheeseen

Vierailija
33/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilot menevät aina voitolle huolen sijaan.

Vierailija
34/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi pääsin pois sieltä. Elämä oli tylsää siellä jumalan selän takana, koko ajan oli "ikävä" kaupunkiin, pitkät välimatkat, matkoihin meni ihan älyttömästi aikaa, oli yksinäistä jne... koko ajan olisi pitäny jotain hommailla, joko pihalla tai sitten kämpässä. aivan perseestä. kannattaa tässäkin asiassa kuunnella itseään...

Vierailija
35/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koeta lumitöitä tms kovin vaativina, ja oma rauha on ihanaa!! Talo lähellä keskustaa niin ei tuollaisia ongelmia kuin yhdellä vastaajalla ;)

Vierailija
36/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään tästä yksityisyydestä.

Vierailija
37/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vapaasti hoitaa taloa ja pihaa,eikä tarvitse kysyä muilta mitä tehdään ja milloin

Vierailija
38/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uudehko omakotitalo kilometrin päässä kaupungin keskustasta, ilmalämpöpumput ja iso varaava takka pitävät sähkölaskut maltillisina, mitään suuria remontteja uudehkossa talossa ei ole, pintoja ollaan uusittu omaan tahtiin mieleisiksi. Kilometrin päässä kaupungissa on tosiaan kaikki palvelut postista kauppakeskukseen joten mökkiytymäänkään ei pääse. Piha on isohko yli 2000m2 ja naapurit ovat mukavia, saadaan olla ihan omassa rauhassa kyllä. On ihanaa kun on jopa ylimääräisiä huoneita entiseen kerrostalokoppiin verrattuna.

Vierailija
39/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 luvun talo meillä ja oli ihan kauheesti päivityshommaa, nyt jatkuu jo rauhallisemmin. kaduin todella. Nyt ollaan jo sopeuduttu ja vaikea olisi tässä meluisassa elämäntilanteessa muutenkaan asua (molemmat teinit soittaa ja kovaa jne) ja piha on täynnä mopoja

Vierailija
40/52 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä pidän omasta rauhasta ja vapaudesta tehdä mitä haluaa. Meillä on autotalli tien vieressä, joten edes pakollisia lumitöitä ei ole valtaisasti, ja haravoinneista yms. tykkään. Pientä ylläpitoremonttiakin teemme mielellämme, isommat teetetään ammattilaisilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi