Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niku, 3, unohdettiin linja-autoon

Vierailija
04.10.2011 |

Pikkupoika istui itkien linja-auton takaosassa melkein tunnin, koska hoitajat unohtivat hänet lastentarhan teatterimatkalle.

Hoitajat havahtuivat vasta, kun toisen lapsen äiti ihmetteli, että eikö Niku olekaan hoidossa sinä päivänä.

He soittivat linja-auton kuljettajalle, joka sanoi, ettei autossa ollut ketään. Auto kuitenkin tarkastettiin ja takaa löytyi itkuinen poika.

- Poika kertoi, että turvavyö oli mennyt jumiin, eikä hän saanut sitä auki. Kummallista, että kolmevuotiaalta vaaditaan, että pitää itse osata avata turvavyö, äiti Iida Kosonen sanoo tuohtuneena.

Vajaan tunnin perjantaina linja-autossa istunut poika kertoo käyneensä kirpputorin ja kaupan parkkipaikoilla linja-auton kyydissä.

Äiti kuuli tapahtuneesta kaveriltaan, joka oli ollut teatterissa.

- Kyllä se hieman järkytti. Mietin vaan, että jos kaverini ei olisi ollut siellä teatterissa ja kysynyt pojasta, missähän vaiheessa he olisivat huomanneet, Kosonen pohtii.

Hoidosta kotiin

Kun isä meni hakemaan lastaan, hoitaja kertoi päivän tapahtumista ja vakuutti, että poika ei ollut yksin, vaan linja-auton kuljettajan kanssa.

- Yleensä tumppuja ja rukkasia unohdetaan autoon, mutta ei lapsia. Armeijassakin tehdään nimenhuuto kaksikymppisistä jätkistä, isä Henri Kosonen vastasi hoitajalle.

Luottamus Hämeessä sijaitsevaan hoitopaikkaan meni.

- En todellakaan luota siihen laitokseen ja tuntuu, että on luotto lähtenyt muihinkin. Mieluummin olen vaikka kotona ja rahattomana, kun tiedän, että lapset on tallessa, äiti sanoo.

Äidin mukaan poika voi olosuhteisiin nähden hyvin.

Vaikka tilanteesta selvittiin säikähdyksellä, perheen mieleen on tullut kauhukuvia siitä, mitä olisi voinut pahimmillaan tapahtua.

- Olisihan se linja-auto voinut vaikka mennä viikonlopuksi talliin, äiti miettii.

Kunnan päivähoidosta vastaava johtaja myöntää unohduksen, muttei halua kommentoida sitä.

LINDA PELKONEN

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100314497683_uu.shtml

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä nyt edes on muistutuksena.

Vierailija
2/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitteille jätöstä! tai jostain. Ihan sama jos tuohon jää niin äkkiä unohtuu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi parkaa!!!! :'(

Vierailija
4/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muut olivat menneet jo puoli tuntia aiemmin sisälle. Jossain vaiheessa toisen ryhmän hoitaja katsoi ikkunasta ja huomasi, että joku lapsi on pihalla. Mitä vaan olisi voinut sattua tai joku olisi voinut napata lapsen mukaansa.

Yksivuotias ei välttämättä kuitenkaan itse ollut peloissaan, luultavasti ei tajunnut asiaa. Kolmevuotiaalle tilanne oli varmasti pahempi... Ei tosiaan voi luottaa siihen että lapset ovat päiväkodissa turvassa!

Vierailija
5/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut joo, hirveetä silti.

Vierailija
6/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän nyt joka pikkujuttua muista mukaan ottaaa, sattuuhan näitä ja HIRVEÄ haloo mokomasta.....

Vierailija
7/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

retkille. Olen ilmoittanut, että koska hoitajat eivät kykene (kuten taas huomattiin), takaamaan lasten turvallisuutta, ei lapseni retkeile.

Kerran olen hakenut lapsen kauppakeskuksesta eksyneenä (tarhan hoitajat jättivät lapset keskenään leluhyllyille, kun menivät kahville, onneksi ystävällinen sivullinen tajusi lukea lapsen taskussa olevan lapun ja soitti minulle - vieläkään ei ole selvinnyt, miksi siellä kauppakeskuksessa piti olla perhepuiston sijaan...)

Hoitajille on riittävän vaikeaa selvitä normipäivästä tarhan pihalla, nämä teatterit jne. ovat sille porulalle ja heidän aivoityölleen ihan liikaa.

Vierailija
8/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut joo, hirveetä silti.

Vierailija
9/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikua en ole kyllä kuullut kuin sukunimenä.

Vierailija
10/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänen aika tätä hysteriaa. Mut jätettiin jälkiistuntoon moneksi tunniksi illalla ala-asteella. Tosin EI ollut aamulla ykkösuutinen lööpeissä!!!!!

Vierailija
11/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nikua en ole kyllä kuullut kuin sukunimenä.

Ja usko tai älä, ikivanha oli olemassa jo ennen kuin sinä synnyit.

Vierailija
12/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvänen aika tätä hysteriaa. Mut jätettiin jälkiistuntoon moneksi tunniksi illalla ala-asteella. Tosin EI ollut aamulla ykkösuutinen lööpeissä!!!!!

olla jälki-istunnossa kouluikäisenä kuin että 3v. unohdetaan linja-autoon...

Vierailija
13/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei varmaan kukaan haluaisi omalle lapselleen käyvän noin? tai vähätelisi tapahtumaa, jos olisi oma lapsi kyseessä?

tosi surullinen juttu, voi sitä lapsen pelkoa mitä joutui kokemaan... pieni kolmevuotias :/

Vierailija
14/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se linja-auto voinut vaikka mennä viikonlopuksi talliin, äiti miettii.

No luulisi, että vanhemmatkin ois hoksanneet asian ennen viikonloppua.

Jooei, ei näinä saisi käydä. Tuohon päiväkotiin itseasiassa Nikun äiti uskaltaisi varmasti viedä lapsensa. Nimittäin tuskin päästäisivät lasta enää silmistään.

Ihmettelen kyllä, ettei lapsia laskettu matkan varrella. Itse entisenä oppaana tiedän, että ryhmä on laskettava jokaisen siirtymän alussa ja lopussa, että saadaan edes suurinpiirtein porukka pysymään kasassa. Tämä on jäänyt päälle niin, että lasten syntympäivilläkin suoritan väestölaskentaa vähän väliä. Tiedän koko ajan paikallaolevian määrän. (Samoin syömään mennessä nykyisessä työpaikassani lasken porukan. Tästä saan jo pientä pilkkaa, ei aikuisia ihmisiä tarvitse kuulemma paimentaa koko ajan ;)

Vierailija
15/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta 2000-luvulla vakiintunut poikien nimeksi.

Vierailija
16/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne autot sinne talliin viedään.

Olisihan se linja-auto voinut vaikka mennä viikonlopuksi talliin, äiti miettii.

No luulisi, että vanhemmatkin ois hoksanneet asian ennen viikonloppua.

Jooei, ei näinä saisi käydä. Tuohon päiväkotiin itseasiassa Nikun äiti uskaltaisi varmasti viedä lapsensa. Nimittäin tuskin päästäisivät lasta enää silmistään.

Ihmettelen kyllä, ettei lapsia laskettu matkan varrella. Itse entisenä oppaana tiedän, että ryhmä on laskettava jokaisen siirtymän alussa ja lopussa, että saadaan edes suurinpiirtein porukka pysymään kasassa. Tämä on jäänyt päälle niin, että lasten syntympäivilläkin suoritan väestölaskentaa vähän väliä. Tiedän koko ajan paikallaolevian määrän. (Samoin syömään mennessä nykyisessä työpaikassani lasken porukan. Tästä saan jo pientä pilkkaa, ei aikuisia ihmisiä tarvitse kuulemma paimentaa koko ajan ;)

Vierailija
17/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vasta 2000-luvulla vakiintunut poikien nimeksi.

kuin Väestörekisterikeskuksen tilastointi alkoi. Vai ihanko oikeasti luulet, että ennen vuotta 1899 on Suomessa ajanlaskun alusta alkaen ollut alle 16 000 Juhoa? Sieltä puuttuvat vaikkapa keskiaikaiset nimet kokonaan.

Esim. vuonna 1858 kuollut esi-isotätini Salamiina ei ole päässyt listoille ollenkaan, vaikka nimensä hautakivestä löytyy.

Vierailija
18/18 |
04.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkäänlaiseen vastuuseen? 'vahinkoja sattuu' tuntunee riittävän? Ja,kyllä ihmiset mokailee kaikille sattuu,mutta silti. Olen nyt vähän ajan sisällä kuullu tosi paljon negatiivista näistä päiväkodin 'tädeistä'.. Onhan niitä mukaviakin jossain varmaan.. Tuntuu vaan että nykyään tosi monessä päiväkodissa on näitä työkkärin työttömiä,jotka on menny vaan sinne kun ei oo muutakaan ja sitten ovat semmosella norsunvittu asenteella siellä. Ei osata terve sanoa, ja oletetaan 3v lapsien olevan omatoimisia aikuisia. Minulla 1-vuotias lapsi,rahasta on niiiiiin tiukkaa kun olen lapsen kanssa kotona. Mutta päiväkotiin en kyllä näin pienenä laita.

Onhan päiväkodissa positiivisiakin asioita,kuten nämä ryhmässä toimimiset ja oppii ettei ole se ainut lapsi maailmassa,mun mielestä nämä samat asiat voi opettaa kotona jos siihen innostusta vanhemmalta löytyy. 1-vuotiaani on ainut lapsi,mutta käydään tosi paljon puistoissa,tavataav säännöllisesti muitakin taaperoita. Mun mielestä vaan parempi näin. Itselläkin pysyy järki päässä kun ei tarvii stressata lapsesta että onkohan niillä päiväkodin tädeillä taas hyvä vai huono päivä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme