Onko kellään vaikea laihduttaa, jos todettu PCO?
Luin just lehdestä, että syynä laihtumisen vaikeuteen voisi olla monirakkulaiset munasarjat. Kun mä en laihdu, vaikka käyn 2x viikossa puntilla + 2x lenkillä. Syön noin 1700kcal/pvä. Olen 167/71kg.
Mulla todettiin tuo PCO joskus 3v sitten. Mitenkään ei ole hoidettu. Kyselen täällä, olisko jollain kokemuksia ja sitten niitä hoitokeinoja...?
kiitti
Kommentit (9)
tehokkaammin keskivartaloon. Verrattuna terveeseen ihmiseen pco:sta kärsivä lihoo herkemmin. Hänkin silti pystyy laihtumaan jos syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta se on haasteellista, koska usein pco-potilailla on heittelevä verensokeri ja se aikaansaa näläntunnetta.
Koskaan ei kannata luovuttaa, mutta älä myöskään vaadi itseltäsi liikoja. Tee se, mihin kynenet. Hanki tukea terveellisten elintapojen ylläpitämiseen, jos sellaista on saatavilla.
Itse olen 161cm ja painoin 85lg. 5-6 kertaa viikossa kävin/käyn tunnin kävely/hölkkälenkillä. Ruokavalisota on karsittu kaikki valkoinen vehnä j ahuonot rasvat, syön 5 kertaa päivässä terveellistä ruokaa ja järkeviä annoskokoja.
Silti paino ei pudonnut ollenkaan!
Viime joulukuussa lapsettomuuslääkäri määräsi metformiinä (metforem) ja tuossa 10kk aikana minulta on tippunut 20kg! Ja en ole muuttanut ruokailu tai liikunta tottumuksia ollenkaan!
Mä en todellakaan laihdu 1600kcal, pitää olla joku 1200kcal. mutta laihdun kyllä, jos siihen rupean. En tiedä vaikuttaako se niin paljon vai olenko vain laiska. :)
tehokkaammin keskivartaloon. Verrattuna terveeseen ihmiseen pco:sta kärsivä lihoo herkemmin. Hänkin silti pystyy laihtumaan jos syö vähemmän kuin kuluttaa, mutta se on haasteellista, koska usein pco-potilailla on heittelevä verensokeri ja se aikaansaa näläntunnetta.
Koskaan ei kannata luovuttaa, mutta älä myöskään vaadi itseltäsi liikoja. Tee se, mihin kynenet. Hanki tukea terveellisten elintapojen ylläpitämiseen, jos sellaista on saatavilla.
Mulla on todettu PCO ja olen alipainoinen. En saa painoa nousuun millään keinoin!
minulle on monikin lääkäri sanonut että laihtuminen ei oikein onnistu kun sairastaa monirakkulamunasarja-tautia :(
71 kg, PCO ja yrität 1700 kcal / pv laihtua. Ei onnistu ei. PCO-ihmiset kuluttaa tosi vähän, siksi laihduttamisen joutuu hoitamaan paljon alemmilla kaloreilla. Itse kun painoin 103 kg, silloin 1500 kcal / päivä dieetillä sentään vähän laihduin. Jossain 90 kg kohdalla laihtuminen stoppasi ja oli pakko alentaa kaloreita 1200 kcal / pv. Tällä pääsin taas 10 kilosta, minkä jälkeen pysähtyi. Loput laihdutin VLCD-kuurilla jossa nautitaan pirtelöitä noin 600 kcal / pv. En tosin ihan normaalipainoon asti yrittänytkään, 68 kg painan nyt.
ballukka kirjoitti:
minulle on monikin lääkäri sanonut että laihtuminen ei oikein onnistu kun sairastaa monirakkulamunasarja-tautia :(
PCO:ta sairastava kuluttaa paljon vähemmän kuin ei sairastava samankokoinen. Tämä on se hankaluus. Mutta muuten kyllä pätee ihan se että kun syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. Kieltämättä se on joskus vaikea aoll aniin alhaisilla kaloreilla kuin PCOn pitää olla laihtuessaan, siinä joutuu ihan tosissaan sietämään ihan silkkaa nälkääkin. Ei onnistu mitkään rennot dieetit joissa ei tarvi kokea nälkää - niillä ei laihdu kun on liikaa kaloreita kulutukseen nähden.
Minulle on toiminut vhh-ruokavalio, paino laski 20kg ja sittemmin on vaivatta pysynyt saavutetussa painossa. Jouduin vuosi sitten lopettamaan e-pillerit eikä ole paino tai vyötärö kasvanut, toistaiseksi.
on auttanut ehkäisypillerit. Olo on parantunut huomattavasti ja paino on lähtenyt laskuun. Pois en vaihtaisi, vaikka niissäkin omat riskinsä...