Mies "hermostui" vauvalle
Vauva, 6 kk, itki väsymystään.
Mies kävi vaihtamassa yöpaidan ja lämmitin iltamaidon valmiiksi ja annoin pullon miehelle että ruokkii lapsen samantien.
Lapsi ei suostunut syömään, huusi vaan eikä mies saanut häntä rauhoittumaan. Keittiöön jo kuulin kun korotti ääntään että lapsi kuulisi itkunsa yli. No huuto vaan jatkui eikä syönti onnistunut.
Menin sitten katsomaan tilannetta, näin kun mies "runttasi" vauvan tyynylle ja kovakouraisennäköisesti retuutti sitä. Vaikea selittää, mutta säikähdin kuitenkin näkemääni!
Nappasin vauvan syliini ja sanoin että älä nyt herranenaika tuolla tavalla! Mies vaan kivahti että ei siihen satu ja hermostuneena painui tupakalle.
En saanut itsekään vauvaa rauhoittumaan tai syömään joten vein sänkyyn, johon nukahti samantien. Silloin minulle tuli itku.
Järkytyi jotenkin tilanteesta kovasti, näin miehestäni harvinaisen epämiellyttävän puolen!
Ei hän ole väkivaltainen, todella hyvä ja osallistuva isä ollut aina.
Nyt toki ollut stressiä ja hermot kireällä puolin ja toisin.
Ylireagoinko? On todella paha mieli, en tiedä mitä ajatella.
Kommentit (45)
Ei kai kuitenkaan ravistellut vauvaa? Miehellä varmaan itselläänkin paha mieli tapahtuneesta. Noin ei tietenkään ikinä saisi tehdä joten keskustelun paikka teillä ehdottomasti.
Hermostunut huuto tai kivahtelu on eri asia kuin vauvan pahoinpitely. Mutta mikä tahansa rajun tuntuinen fyysinen kosketus on pahoinpitelyä. Teillä taitaa olla keskustelun paikka...
Ehkä teidän olisi syytä keskustella, että miten pitää toimia jos ei pysty pitämään tunteitaan kiinni.
Ymmärrän sen, että väsyneenä saattaa tuntua siltä, että vaikka nyt kuristan sen vauvan. On kuitenkin eri asia ajatella kuin toimia.
Jos tuollainen tunne tulee, niin ainoa keino on mennä hetkeksi toiseen huoneeseen tai parvekkeelle.
Näin kun mies "runttasi" vauvan tyynylle ja kovakouraisennäköisesti retuutti sitä. Ei hän ole väkivaltainen.
Seuraava askel on sitten ensiapu, jonne viette lapsen, koska "se putosi sängystä".
Vauva saa ravistelusta aivovamman. Kannattaa varautua siihen, että tästä lapsesta ei tule luokan priimusta.
rääkyvää, huutavaa lastaan?
Oliko tämä eka kerta, kun joutui? Toi ei ole normaalia käytöstä, että runttaa lasta tyynyyn.
Mikset sinäkään mennyt jo katsomaan, mitä siellä tapahtuu siinä vaiheessa, kun mies menetti hermonsa ja korotti ääntään
6 kk ikäiselle? Tosi huolestuttavaa.
Hyvä ja osallistuva isä ollut "aina"?
Onko teillä siis vaan tuo yksi puolivuotias lapsi?
Sä et voi sen perusteella sanoa mitään.
Sano miehelles ihan rauhallisesti, että jos menee hermot, niin laskee vauvan vaan alas ja poistuu tilanteesta.
Ja sitten painotat sille sitä, että se ravistelu voi aiheuttaa tosi vakavia aivoverenvuotoja ja jopa kuoleman. Että mieluummin laskee alas vaan ja menee vaikka lyömään tyynyä toiseen huoneeseen.
Kyllä sun miehes osaa varmasti sit jatkossa käyttäytyä, kunhan se on todella tietoinen ravistelun tuhoisista seurauksista.
erityisesti tottumattomalle. Jos nyt vähän villimmin laski vauvan tyynylle hermostuksissaan, ei se minusta mikään pahoinpitely ole. Olen itse joskus itkuisia öitä viettäessäni "viskannut" vauvani sängylle, tai siis juuri laskenut vauvan siihen vähän vähemmän lempeästi. Tuli itsellekin tosi paha mieli siitä, mutta olin niin toivottoman väsynyt enkä tiennyt miten saisin itkun loppumaan.
Kuitenkin jos oikeasti satuttaa vauvaa, ravistelee tms on se ehdottomasti väärin. Älä heti vedä huono isä-korttia esiin tai ala syyttelemään kun ei vauvalle tainnut mitään kummempaa käydä. Mutta koittakaa saada levättyä.
erityisesti tottumattomalle. Jos nyt vähän villimmin laski vauvan tyynylle hermostuksissaan, ei se minusta mikään pahoinpitely ole. Olen itse joskus itkuisia öitä viettäessäni "viskannut" vauvani sängylle, tai siis juuri laskenut vauvan siihen vähän vähemmän lempeästi. Tuli itsellekin tosi paha mieli siitä, mutta olin niin toivottoman väsynyt enkä tiennyt miten saisin itkun loppumaan. Kuitenkin jos oikeasti satuttaa vauvaa, ravistelee tms on se ehdottomasti väärin. Älä heti vedä huono isä-korttia esiin tai ala syyttelemään kun ei vauvalle tainnut mitään kummempaa käydä. Mutta koittakaa saada levättyä.
Ihan oikeastiko lasta saa huoleti pahoinpidellä, kunhan ymmärtää vedota tottumattomuuteen? Ei ihme, että lapselle vaarallisin paikka ei olekaan liikenne vaan koti.
niin mietipä sitä, mitä tapahtuu kun lapsesi kasvaa ja on uhmaiässä. Potkii, huutaa, kiljuu heittäytyy lattialle eikä halua tehdä mitään mitä vanhemmat sanovat.
erityisesti tottumattomalle. Jos nyt vähän villimmin laski vauvan tyynylle hermostuksissaan, ei se minusta mikään pahoinpitely ole. Olen itse joskus itkuisia öitä viettäessäni "viskannut" vauvani sängylle, tai siis juuri laskenut vauvan siihen vähän vähemmän lempeästi. Tuli itsellekin tosi paha mieli siitä, mutta olin niin toivottoman väsynyt enkä tiennyt miten saisin itkun loppumaan.
Kuitenkin jos oikeasti satuttaa vauvaa, ravistelee tms on se ehdottomasti väärin. Älä heti vedä huono isä-korttia esiin tai ala syyttelemään kun ei vauvalle tainnut mitään kummempaa käydä. Mutta koittakaa saada levättyä.
Huono-isä korttiin saa vedota vasta sitten, kun vauvalle on käynyt jo huonosti.
Ihan älytöntä shittiä!
Tarvittaessa vie vaikka tarkastettavaksi lääkäriin. Kyllä nyt on vakavan keskustelun paikka. Pitäisikö sinun vaikka puhua neuvolassa, että olette väsyneitä? Sieltä voi saada apua tilanteeseen. Sinusta tuntuu varmasti nyt tosi pahalta, voimia!
Ei siis ravistellut vauvaa. Sanoi tuossa että pehmeälle tyynylle laski, ei sen puoleen voinut koskeakaan.
Kokemusta tässä jo parista koliikkilapsesta, joten ei ihan ensimmäisiä kerotja kun lapsi huutaa...
Todennäköisesti tässä on kyse kaikkien kireistä hermoista ja minäkin ylireagoin näkemääni. Luulen että miehelläkin on nyt huono omatunto.
Jutellaan lisää kunhan tunteet viilenee.
Huono-isä korttiin saa vedota vasta sitten, kun vauvalle on käynyt jo huonosti.
Ihan älytöntä shittiä!
Eiköhän jokainen meistä ole kokenut riittämättömyyttä vanhempana, hermostunut lapselle, joskus huutanut tai tempaissut lasta kovempaa kädestä kun parkuu kaupan karkkihyllyllä tms. Eihän se ihan oikein ole, mutta perin ymmärrettävää. Ei siitä kannata heti oikeuteen vetää tai alkaa hirveää huutosotaa, vaan miettiä mitä tehdään ettei niin käy uudestaan.
Ravistellun vauvan oireyhtymä tarkoittaa oireita, vammoja ja löydöksiä, joita vauvan voimakas ravistelu (hytkytys) aiheuttaa aivojen, silmien ja mahdollisesti kaularangan alueelle.[1] Oireyhtymän kuvasi ensimmäiseksi 1970-luvulla radiologi, tohtori Caffey. Caffeyn mukaan teoria oli järkevä, mutta ei perustunut tieteelliselle tutkimukselle. [2]
Vauvan ravistelu voi aiheuttaa jopa kuolemaan johtavia hengitysvaikeuksia. Vauvan kanssa leikkiminen tai muu tavallinen puuhailu ei ole vahingollista, mutta melko lievästäkin ravistelusta syntyvä vauvan pään hallitsematon edestakainen liike voi vaurioittaa aivojen ja selkäytimen liitoskohtaa ja pysäyttää hengityksen. Ravistelu voi olla erityisen kohtalokasta 2–3 kuukauden ikäisille vauvoille, koska tässä iässä lapsen niskan lihaksisto on heikko ja pään massa on suuri muuhun vartaloon nähden.
Vauvan ravistelu johtaa usein kuolemaan tai vauvan vaikeaan vammautumiseen. Erään tutkimuksen mukaan joka viides ravisteltu vauva menehtyi. Eloonjääneistä 55 prosenttia sai neurologisen vamman ja 65 prosentilla näköaisti heikkeni. Viidenneksellä henkiin jääneistä ei todettu kotiuttamishetkellä terveydellisiä haittoja.[2]
voi olla vauvalle todella vaarallista! Vammat eivät ole mitään pikkujuttuja ja niistä voi jäädä ikuiset seuraukset, esim. aivovaurio.
Teillä on ollut kurja tilanne enkä viittaa yllä olevalla teidän perhettä. Mielestäni vanhempien pitäisi tajuta (tietää!) mitä kaikkea pienikin ravistelu voi saada aikaan.
Selvittäkää asia perin juurin, ettei se jää vaivaamaan.
Ei siis ravistellut vauvaa. Sanoi tuossa että pehmeälle tyynylle laski, ei sen puoleen voinut koskeakaan.
Kokemusta tässä jo parista koliikkilapsesta, joten ei ihan ensimmäisiä kerotja kun lapsi huutaa...
Todennäköisesti tässä on kyse kaikkien kireistä hermoista ja minäkin ylireagoin näkemääni. Luulen että miehelläkin on nyt huono omatunto.
Jutellaan lisää kunhan tunteet viilenee.
Alkuperäisessä viestissäsi oli puhe tyynylle runttaamisesta, ei mistään laskemisesta, ja puhuit nimenomaan retuuttamisesta.
Silkkaa rakkauttaanhan ne isät vauvojaan lattiallekin viskoo.