Löysin miehen alkoholikätkön - tuntuu, että jotain on kuollut sisältäni
luottamus, rakkaus, turvallisuudentunne, kaikki.
Hänellä on ollut ongelmana tuo tissuttelu jo monta vuotta, mutta ei ole itse pitänyt sitä ongelmana, koska työt eivät ole kärsineet juopottelun takia.
Mutta viime talvena, kun onnistuimme puhumaan asiasta asiallisesti ja avoimesti, mies ikäänkuin havahtui. Hän esim. lumitöitä tehdessään huomasi, että kunto on huonontunut kun viinin ja oluen tissuttelu on tuonut melkein 40 kiloa lisää panoa.
Sillon hän lupasi, että lopettaa juomisen.
Mutta siitä alkoikin piilottelu.
Omakotitalossa nitä piiloja löytyy kummasti, ja pari kertaa olen vahingossa löytänyt tällaisen piilon esim. kellarista halkopinon välistä.
Tänään löysin sitten taas, kubn vein kesävaatteita säilöön vintille.
En sanonut mitään, mutta nyt olen aivan sisältä kuollut.
Miehelle olen yrittänyt selittää, miten pahalta minusta tuntuu, että hän juo, olen joutunut kasvamaan alkoholistiperheessä.
Jotenkin vain tämä salailu tuntuu vieläkin pahemmalta, jos mahdollista.
Minun tunteillani ei ole miehelleni mitään merkitystä, minulle saa valehdella, en ole yhtään mitään.
Kommentit (22)
hän tissuttelee piilossa? Miten kuvittelin, että hän on lupauksensa jälkeen ollut mukamas raittiina.
No, hänen alkoholiannoksensa on miehelle runsaan käytön rajat ylittävää (yli 24 annosta viikossa) ja vaikuttaa pitemmän päälle juurikin terveyteen. Aivot hapertuvat, älyllinen kyky heikkenee, alkoholidementia uhkaa, alkoholidiabetes uhkaa, haimatulehdus, kirroosi, sydänsairaudet, mahasyöpä, suolistosyövät.
Mutta et sinä häntä saa lopettaamaan. Päätä katseletko juomatapoja vai lähdetkö pois. Et voi tehdä yhtään mitään hänen puolestaan.
(sanoo siis jäävänsä tv:tä katselemaan) ja usein on nukahtanut olohuoneen sohvalle koko yöksi.
Ja on hänellä ihan avoimesti pari kertaa viikossa pari siideritölkkiä, enhän minä tajua, jos siihen lisäksi tulee hajut piilossa juoduista juomista.
Hänellä on myös alkoholin sietokyky kasvanut niin, että viikossa voi mennä sellainen 3 litrainen hanapakkaus viiniä, ja muutamia siideritölkkejä.
Minua hirvitää hänen terveytensäkin puolesta. Viime talvena työterveystarkastuksen yhteydessä oli tehty jotain labratestejä, joiden mukaan mm. maksassa ilmennyt rasvoittumista, eikä tämä ole maksakirroosin oire?
Mikä pahinta, hänestä on tullut myös ilkeä ja karkeä minua kohtaan, saan osakseni todella rum,aa kielenkäyttöä.
Tunnistan kyllä tämänkin alkoholinkäytön oireeksi, monet tuntemani juopot ovat huonohermoisiajaherkästi suuttuvia. T. ap