Käännä seuraava lause pohjanmaalle!
En tiedä,mieli kyllä tekisi,mitä itse olet ajatellut asian suhteen? Koska menet takaisin kotiin? :)
Kommentit (26)
Jos tuon ap:n tekstin kääntäisi Nurmon-Lapuan seudun murteelle, niin se menisi näin:
En tierä, mieli kyllä tekiis, mit´oot ite ajatellu asiaan suhtehen? Koska meet takasi kotihi?
sanoosin kyllä näin:
En tierä,miäli kyllä tekis,mitoot/mitä soot itte aatellu asian suhtehen?Koska soot menos takaasi kotia?
En oo koskaa kuullu kenenkään nurmoolaasen tai lapualaasen puhuvan "tekiis" tai "kotihi".Nurmoohin kyllä mennähän,muttei kotihi vaan kotia.
Jos tuon ap:n tekstin kääntäisi Nurmon-Lapuan seudun murteelle, niin se menisi näin:
En tierä, mieli kyllä tekiis, mit´oot ite ajatellu asiaan suhtehen? Koska meet takasi kotihi?
sanoosin kyllä näin:
En tierä,miäli kyllä tekis,mitoot/mitä soot itte aatellu asian suhtehen?Koska soot menos takaasi kotia?En oo koskaa kuullu kenenkään nurmoolaasen tai lapualaasen puhuvan "tekiis" tai "kotihi".Nurmoohin kyllä mennähän,muttei kotihi vaan kotia.
en usko että kukaan sanoisi "asian suhteen" ei varmaan juuri muuallakaan PUHEKIELESSÄ. Muutoon meni aika uskottavasti tämä. Jos siis pakko nimenomaan tuollainen lause muodostaa kun ap esitti.
Ja itse tekstissäni en tykkää kirjoittaa kaikkea juuri murteella, se on rasittavaa, vaikka olisi juuri sitä ominta murretta.
Ja moon Härmästä
En tierä, mieli kyllä tekis, mitä soot isse ajatellu asian suhthen? Koska meet takas kotia? - Keski-Pohojalainen versio
En tiijä, mieli kyllä tekis, mitä oot ite aatellu asiasta? Millom meet takas kotia?
En tiiä, tekis kyllä mieli, mitä (nää/sää) oot ite aatellu? Koska meet takas kotia?
Oulu ja pohjois pohjalainen on kaksi eri asiaa... Oululaisittain eiks tos ois sää? En enää vähää aikaa oo asunu siäl.
No en osais kuvitella kenenkään pohjois pohjalaisen ml. Oululaisen toteavan tuota lausetta luonnostaan. Kyllä sanan tilalle mulla niin kuulostaa vähän aidommalt ja sillo Oululaisil nää sopis perää. Oli se millä tahansa murteel, ni sanajärjestys on suomes aika vappaa ja on monta oikeet tappaa sanoo toi. Munki oma on varmast sekotus aika monest pohjosemmast pohjalaasest, enkä usko, et kukaan, naapurikaan sanos mun murretta oikeeks. Jokasen oma puheen rytmityshä ratkasee misä kohtaa lauset venyttää tai lyhentää.
T. toinen murretutkija
Painottaisin itse vielä, että kuten missä tahansa päin Suomea, myös Etelä-Pohjanmaalla on jokaisella kunnalla hieman omanlaisensa murre. Erot eivät ole merkittäviä, mutta niitä kuitenkin on. Nyttemmin murrerajat ovat häviämässä muuttoliikkeen myötä, ja piirteet ovat sulautuneet yhteen.