Miten teillä säästetään lapsille?
Juu tiedän. Ikuisuusaihe, mutta mielenkiinnosta kyselen. Meillä näin. Eli yksi lapsi, ja tuolle säästetään n. 100e/kk, eli silloin kun lapsi täyttää 18, tilillä on n. 20000 euroa. Periaatteena on, että tuosta rahasta sitten maksamme autokoulun, ja mahdollisen auton. Loput tarkoitettu kotoa pois muuttoon, sekä ehkä myös mahdolliseen "luksukseen". Olemme myös päättäneet, että koska noita rahoja säästämme pojan omalle tilille, on periaatteena, että jos hän nyt sitten päättää käyttää rahansa miten sattuu, eikä niin, kuin olemme ne tarkoittaneet, on meiltä turha kinuta lisää. Eli jos käyttää rahat miten sattuu, eikä löydy rahaa kun pitäisi pois kotoa muuttaa, on meiltä turha odottaa lisää. Sen saa, mitä on tarkoitettu. Näin meillä. Miten muilla? Ihan mielenkiinnolla kyselen. :)
Kommentit (34)
ollaan säästetty 200€/kk/lapsi, mutta ajatuksena on se, että aina säästetään sen hetkisten tulojen mukaan, eli jos tulos pienenee niin pienenee säästetty määräkin ja jos tulot ratkaisevasti suurenee niin päin vastoin. Ei olla mietitty koska lapset saa rahoja, riippuu varmaan täysin lapsestakin. Jos 18-vuotias on täysin holtiton niin ei anneta montaa kymmentä tuhatta tuhlattavaksi viinaan ja huumeisiin, mutta jos sama 18-vuotias on fiksu ja tarvitsee rahat esim. asuntoon niin varmasti annetaan. Tarpeen mukaan siis. Ja tämän takia rahat eivät ole lasten tileillä, vaan ihan meidän nimillä säästötileillä, eli mitään pakkoa ei ole antaa rahoja missään vaiheessa.
Miten olet tilin perustanut?
Jos se on lapsen nimellä et voi vaikuttaa sen käyttöön 18-v päivän jälkeen ja jos omalla nimellä erillinen tili, siirrytään lahjaveroon jos isompia summia siirtelee..
Eli omalla nimellä erillinen tili, kuten muutkin omat säästötilit. Luulen, että ei tule tarvetta siirrellä kerralla isoja summia, tarkoitus on että niistä rahoista voidaan esim. ostaa lapselle huonekaluja, autokorttia, autoa jne. ei siis päräyttää koko summaa lapsen tilille kerralla käytettäväksi. Mutta jos tulee sellainen tilanne (mitä en keksi?) että pitäisi siirtää lapsen tilille, niin sitten maksellaan lahjaveroja. Ajatus on kuitenkin että siltä tililtä maksetaan tarpeita, eikä anneta rahana lapselle.
Enempään ei ole varaa tällä hetkellä, minä kun olen työkyvytön.
Olisi tarkoitus, että tuosta rahasta maksettaisiin sitten joskus autokoulu, mahdolliset harrastusjutut (jos harrastaa esim. lumilautailua tai muuta kalliimpaa) ja vastaavat.
menee säästöön lasta varten. Mutta tili on meidän nimissä, ja sieltä on sitten tarkoitus ottaa varoja kun pitää maksaa esim. kalliita harrastumaksuja. Meillä ei ole kovin isot tulot, mutta koska voimme kuitenkin lapsilisän säästää, jemmaamme ne aina oikeaa tarvetta varten. Jos oikeaa tarvetta ei sitten ilmene, niin käytämme ne rahat johonkin "turhaan" esim. ulkomaan matkaan. Mitään tonneja emme aio 18-vuotiaalle antaa.
kaikki rahani ruokien lisäksi menee hänen harrastukseen.
Mutta toivon, että säännöllinen harrastus on kuin laittaisi rahaa pankkiin (plus se, että olen siinä sataykslasissa mukana).
Vinkkejä siitä miten me säästetään www . omatalous. blogaaja. fi
Meillä ei säästetä lapsille. Tai siis laitetaan synttärinä ja jouluna 50 e rahastoihin ja 20 e jokaisena nimipäivänä eli tekeehän tuo 160 euroa vuodessa, mutta sitä enempää ei säästetä.
Miksi ei?
Siksi, koska jos joskus perhe joutuu taloudellisesti tiukalla, niin lasten rahoja ei voi kavaltaa. Jos vaikka lapsi sairastuisi syöpään tai itse, niin noita rahoja ei saisi käyttöön, siksi puoleksi vuodeksi, että saisi hoitojen aikana olla kotona tms.
Annan rahaa sitten kun lähtee kotoa, jos siihen on jotain erityistä tarvetta. Luultavammin annan mielluummin porrastetusti rahaa kuin kerralla jonkun 20 000 euroa. Ennemmin vaikka 400 e kuussa ekan vuoden, 200 e kuussa tokan vuoden, 100 e kuussa kolmannen vuoden ja 50 e kuussa neljännen vuoden ja sit saakin lentää jo omille siivilleen.
Kun lapset ovat 18-20 v., niin meillä on velaton talo, jonka voimme vaihtaa pienempään asuntoon. Loput rahat käytämme lasten ensiasuntoihin.
menee joka kuukausi 100e säästövakuutukseen, jossa edunsaajina 2 lastani. Olen ajatellut, että siitä sitten maksetaan just autokoulu ja jotain muuta, kenties vaihto-oppilasvuosi tai jotain tällaista.
oma asunto, saavat sitten päättää muuttavatko niihin itse vai ottavatko vuokratuotot mieluummin.
oma asunto, saavat sitten päättää muuttavatko niihin itse vai ottavatko vuokratuotot mieluummin.
asunnot heidän omissa nimissään? Pitääkö noista maksaa lahjavero? ja missä vaiheessa? Vai miten tuo menee?
Lapsilla on kalliit harrastukset, rahat menevät niihin ja pelkkään elämiseen.
ja se on yliopisto-opintoja varten
Asutaan amerikassa joten se tulee kalliiksi vielä jonain päivänä
Toiveena on että saisin edes osan lapseni ekan vuoden opinnoista maksettua.
Loput joutuu sit kustantamaan lainoilla. Toivottavasti sitten tienaan enemmän jotta minulla on rahaa mistä antaa.
Toinen huoli on se että en nyt pysty vielä säästää eläkettä varten.
Saa nyt nähdä, mutta asia pelottaa minua
Tai ne tulot tuskin ovat moninkertaistuneet, mutta velat on maksettu, joten eiköhän sitä rahaa ole tarpeen mukaan sitten lasten avustamiseen.
Kiva lukea tällaista muiden äitien kirjoittamana. Miehen sanomana tätä on ollut vähän vaikea niellä, kun toisen äidit puhuvat lapselle säästämisestä ja lapsuudenkodistakin on malli siihen.