APUA! Imetys ja hiustenlähtö
Auttaako tähän mikään? Kohta puolet tukasta tippunu :( Vauva 5kk vanha ja nyt tukka lähtee tuppoina. Ja just saanu sen kasvatettua pidemmäksi :(
Kommentit (20)
hiustenlähtö johtuu siitä, että hormonitoiminta muuttuu synnytyksen jälkeen niin rajusti. Raskaushormonithan lisäävät karvankasvua.
Mulla on kaksiviikkoinen vauva, ja olen myös huomannut, että karvoja tippuu. Ärsyttävää, oon saanut tukan nyt n. 60 cm pituuteen. Kai se täytyy sitten vaan leikata pois, jos tää sulkasato jatkuu.
kun imetys loppuu.
Huolehdi monipuolisesta aterioinnista, niin saat ainakin kaikki tarvittavat vitamiinit ja hivenaineet.
vaan raskauteen/synnytykseen liittyvään hormonitoiminnan muutokseen.
Joillakin hiukset lähtevät jo raskauden aikana. Toisina hiukset voivat silloin upeasti, mutta alkavat lähteä jokin aika synnytyksen jälkeen. Itsekin kuulun tähän jälkimmäiseen ryhmään, enkä ole ajatellut sen liittyvän imetykseen.
Mun kampaajakin kysyi esikoista odottaessa, että joko hiukset lähtevät. Kun vastasin kieltävästi, hän varoitti näin käyvän synnytyksen jälkeen. Ja niinhän siinä tosiaan sitten kävikin.
Toki silti kannattaa huolehtia siitä, että syöt monipuolisesti ja saat riittävästi vitamiineja (jos ei muuten, niin sitten purkista).
Mulla on neljä kertaa tippunut tukka päästä, kolme lasta, 1xkm (rv12). Joka kerta on hiustenlähtö alkanut melkein päivälleen 3kk synnytyksestä ja loppunut noin 3kk päästä siitä. Ihan sama mitä nappia naamaani iskin tai shampoota päähäni. Hiuksia pestessä lähti kauheita tuppoja ja luulin tulevani kaljuksi...
Ja se vasta vinkeetä on, kun ne alkaa kasvaa takaisin :D Mulla oli koko päänahka täynnä millin sänkeä ja hiusrajasta ne lyhyet haitulat vielä näkyikin kaikelle kansalle... :p
Minulla sama homma. Leikkasin pitkän tukan pois, koska se ahisti vielä enemmän kuin nyt tällä lyhyemmällä. Tämä ehkä on jo rauhottumassa, vaikka vieläki lähtee paljon päivittäin.
oli ihan kauheimmillaan just tuossa vaiheessa, kun vauva oli 5 kk. Joka aamu kun heräsin, niin tyynyllä olevista irtohiuksista olis saanu ihan komeen ponnarin ja mulla ei oikeasti ole alkujaankaan niitä hiuksia niin paljon, että innolla luopuisin yhdestäkään. Sitten kun vauva oli 6-7 kk alkoi hiukset kasvamaan uudelleen ja nyt jo alkaa olla melko normaalitilanne, kun vauva on 10 kk. Tosin siinä kohti kun hiukset alkoivat kasvamaan uudestaan, näytin aika hauskalta, kun ohuen tukan seasta törötti pystyssä ihan lyhyttä vauvatukkaa :D Onneksi ne kasvoi nopeasti ja taipuu nyt jo muun tukan mukana, tosin latvoistahan hiukset on nyt vielä ohuet, kun nuo uudet hiukset on niin lyhyitä vielä.
Kampaajani kehoitti kokeilemaan hiustenlähtöön sellaista keinoa, että aina tuntia ennen hiustenpesua hieroo päähän ihan tavallista rypsiöljyä. Eli siis ihan päänahkaan, eikä tarvitse olla mitään suuria määriä, kunhan hyvin hieroo, että se pääsee vaikuttamaan. En tiedä auttoiko se, mutta ainakin hiusten lähtö loppui samaan aikaan kun aloin kokeilla keinoa ja keino on kuulemma toiminut erittäin hyvin etenkin vanhuksilla, joiden hiustenlähtö on myöskin hormonaalista. Eipä tuo paljoa maksa kokeilla ja sitten voi ainakin tuntea tehneensä kaikkensa :)
on vuosi kulnuut synnytyksestä ja vieläkin lähtee tukkaa päästä minkä kerkee. :l Kävin kilpirauhastesteissä ja siellä kaikki arvot olivat ihan normaalit. Tässä nyt ollaan odotettu jo 8 kuukautta, että koska tää hiustenlähtö loppuu. Aika ohueksi on tukka menny. Ei voi muuta sanoo. Ja tosiaa noita lyhyitä haituloita vasta löytyykin. Imetin 3 viikkoa.
Vaan mulla kun on tosi paksu tukka, niin eipä tuo ole haitannut.
Mutta tosiaan 3 kk synnytyksestä on alkanut tippumaan huomattavissa määrin. Suihkun sihti on joka kerralla täynnä ja yöllä pitää pitää hiukset kiinni, ettei sänky lainehdi hiuksia.
Pari kuukautta sitä kestää ja sitten tasaantuu. Ja ne kasvaa kyllä takaisin.
Synnytyksestä 5kk ja tukkaa lähtee ihan järkyttävästi. Ennen niin mahtavan paksut, puoleen selkään saakka, hiukset ovat vain muisto entisestä. :( Imetän, mutta lääkäri tänään sanoi ettei mimetyksellä ole vaikutusta hiustenlähtöön. Ja minun kohdalla se taitaa olla syy kilpparissa, koska synnytysreissulla jättivät lääkityksen pois ja melkein samontein alkoi hiukset tippua. Ei synnytyksen jälkeinen hormoonitoiminnan muutos aiheuta noin nopeasti tuota reaktiota. En tiiä mikä auttais. Itkettää jo kun kokeilee kuinka ohkaseksi ponnari on mennyt. :'(
Mulla on aina lähtenyt tukkaa tosi paljon sen jälkeen, kun oon lopettanut imetyksen. Kasvaa sitten kyllä takaisin.
Itselläni raskausaika ei vaikuttanut hiuksiin suuntaan tai toiseen. Sitten imetin ensin täysimetyksellä 6kk ja jatkoin soseiden ohella 1v 2kk asti. Tukan lähtö oli aivan tolkutonta, letti oheni kolmannekseen entisestä (puoliväliin selkää hiukset, oli pakko leikata 20cm lyhyemmiksi, kun tuli niin luiruksi). Imetyksen loputtua meni noin 6kk ja huomasin, että päänahasta alkoi kasvamaan sänki, siis tuntui kuin olisi miehen parta päänahassa. Sieltä se uusi tukka sitten alkoi kasvamaan ja juuri kun oli taas kohtuu pituuteen päässyt, alkoikin kakkosen imetys ja sama rumba uudelleen. Jälleen alkoi sängen kasvu noin 6kk imetyksen loppumisesta. Nyt mennyt 2v viimeisestä imetyksestä ja tukka alkaa olla entisessä mitassa, mutta ei ihan yhtä paksuksi ole tullut. Parempi kuitenkin kuin tuo imetysaikainen kuontalo, kehtaa pitkänä taas pitää.
Minullekin väitettiin, että imetys ei vaikuta asiaan, mutta jos tukkaa lähtee niin, että joka kerta on viemäri putsattava suihkun jälkeen ja silmissä ohenee ja sama toistuu molemmissa imetyksissä, niin joku yhteys on oltava.
Hormoneilla on kova vaikutus naisen kroppaan. Ekasta raskaudesta aloin hikoilemaan kuin pieni sika (en tarvinnut kovimmillakaan pakkasilla villapaitaa, vaan ohuessa trikoopaidassa hikoilin toppatakin alla), hikoilu jatkui juurikin tuonne asti kun imetyksen loppumisesta oli 6kk. Sama toistui toisen lapsen kohdalla. Eli kyllä ne hormonit myllää. Nyt on ihana pitää taas neuleita ym.
kyllä vaan hiukset tukkoina lähtee, sanoivat mitä sanovat. Vauvani on nyt puolivuotias.
Raskausaikana usein se hius ei irtoa kuten normaalisti eli siksikin tuntuu paksulta ja hyvinvoivalta ja sen takia sitä tukkaa lähtee armottomasti sit raskauden jälkeen, kun tippuu ne hiukset pois jotka olis pitäny tipahtaa jo kauan aikaa sitten. :)
En lukenut muita viestejä joten ehkä toistan muiden sanomisia.... Raskausaikana hiukset ja kynnet vahvistuu, eikä niitä lähde juuri lainkaan ja useampi kampaaja on mulle kertonut että, synnytyksen jälkeiseen hiustenlähtöön ei mikään auta koska vanhat hiukset lähtee ensin. Imetti tai ei. Itselläni 3kk esikoisen synnytyksen jälkeen alkoi hiukset lähtemään ja lähtö loppui vasta siinä vaiheessa kun lapsi läheni vuoden ikää. Toisen lapseni kohdalla sama homma, 3kk kohdalla alkoi lähteä ja jatkuu edelleen. Vauvani valitettavasti ei synnytyksestä selvinnyt, joten tällä kertaa en myöskään imetä. Toinen oli tyttö ja toinen poika, joten sukupuolikaan ei siihen vaikuta.
Raskausaikana upee tukka, vauva nyt 6kk. Hiuksia alko lähtee kun vauva 3kk. Nyt noin viikon ajassa lähteny ihan sikana,ponnari on jo tosi ohut :( jokapaikassa hiuksia,rasittavaa :( imetän,vaikkei se tähän liitykään. Saispa jo oman tukan takas!
Hairme- hiusrakennekuiduilla voi peittää hiustenlähtöalueita
Hairmella voi peittää hiustenlähtöalueita
Mulla tippui ripset ennen kuin tajusin palata raskausajan monivitamiinipurkille. Olin lopettanut niiden syömisen synnytyksen jälkeen. Jatkoin niiden syömistä ja ripset tulivat takaisin. :)