Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain vauvan rauhoittumaan ja vauvan äiti suuttui minulle.

Vierailija
30.09.2011 |

Olin eilen perhekerhossa, jossa oli äiti kahden lapsensa kanssa. Vanhempi oli 3v ja tämä nuorempi pariviikkoinen.

Vauva karjui ja vääntelehti koko ajan ja äidin oli hankala tyynnyttää sitä. Vaikutti myös tosi väsyneeltä ylipäätään, tiuski vanhemmalle lapselle. Kun vanhemman lapsen kanssa piti päästä vessaan, tarjouduin pitämään vauvaa sylissä.

Vauva rauhoittui heti. En tehnyt mitään erityistä, käsittelin vain samalla tavalla kuin omia lapsia - hyssyttelin, heijasin jne.

Äiti tuli vessasta ja ihmetteli, kun vauva oli niin rauhallinen. Sanoin, että voin ihan hyvin pitää vielä hetken, jos äiti haluaa juoda kahvia tai jotain. Kävikin niin, että pidin koko loppukerhon ajan vauvaa sylissä - siis ihan omasta tahdostani. Olisin voinut antaa vauvan äidille milloin vain, mutta vauvan pitäminen oli vain kivaa.

Perhekerhon lopuksi muut äidit tulivat vielä ihastelemaan vauvaa ja ihmettelivät sen toisen äidin kuullen, miten se olikin niin rauhallinen koko ajan, vaikka alku oli niin hankala. Sanoin jotenkin puolihuolimattomasti, että neljän oman vauvan jälkeen on jo rutinoitunut hyssyttelemään ihan minkälaisia vauvoja tahansa.

Kun lopulta annoin vauvan äidillensä takaisin, se tiuskaisi ja kysyi miksi olin kaikkien kuullen haukkunut häntä huonoksi äidiksi. Että se ei saanut vauvaa hiljaiseksi, mutta minä superäiti sain sen rauhoittumaan heti ja vielä ylpeilin sillä.

En osannut sanoa mitään muuta kuin etten tarkoittanut sitä niin.

Teinkö jotain väärin?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli paras vastaus tähän mennessä, heh, heh. Toivottavasti nuo paheksuvät äidit eivät tee lisää lapsia. niistä lapsista tulee vielä hölmömpiä kuin äitinsä...(jollei isän geenit pelasta)

Vierailija
62/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. jollain tapaa olisi ollut hyvä laittaa vauvan rauhoittuminen ns. sattuman piikkiin - "taisi jäädä ihmettelemään maisemanvaihdosta" tms.

Mutta joo tuolla tahattomalla elvistelyllä kyllä voi jäädä huono maku suuhun.

Jos tarvitsee kokemustaan erityisesti korostaa niin voit AP vaikka kehuskella vaikka itkunkestävyydelläsi jos tulee vastaavaa vastaan tyyliin "ei kuule haittaa itkut/puklut/oksut/kakat lattialla, olen neljän jälkeen niille ihan immuuni". Rauhoitat samalla äitiä, ettei stressaa tästä itkusta.

Vähän pelisilmää mammat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli vaan väsynyt. Älä sitä enää pohdi.

Vierailija
64/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on hoitanut seitsemän vauvaansa (synnyttänyt kahdeksan) sanoo aina, että minun kohdalla oli ajatellut osaavansa vain hoitaa vauvoja niin hyvin ettei vauvan tarvitse itkeä. Oli siis kuudes ja kuuleman mukaan hyvin rauhallinen vauva. Sitten seitsemäntenä syntyi vauva, joka itkeskeli tämän tästä, vaikka äitini olikin niin kokenut hoitaja.

Äiti aina kertoo tuota, ja tarkoittaa painottaa sitä miten erilaisia vauvat nyt vain ovat, eikä läheskään aina ole kyse hoitajan taidokkuudesta.

Vierailija
65/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva kun annoit äidille rauhallisen hetken. Ja mukavaa, että vauva rauhoittui. Ei se kuitenkaan ole aina sylistä kiinni ja äidille voi olla ahdistava kokemus kun vauva ei rauhoitu. On hyvä muistaa olla hienotunteinen kaikissa tilanteissa. Ehkäpä synnytyksen jälkeen väsyneenä on mukava kuulla jotain "sellaisia arvaamattomia ne vauvat ovat, päivästä kiinni jne."Mutta turhia olivat kommentit äidiltäkin. Joskus itkevät, joskus eivät, ei siinä sen kummempaa.

Vierailija
66/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisihän sinun nyt 4 lapsen äitinä tietää, että usein vauvat rauhoittuvat helpommin jonkun muun kuin äidin sylissä. Äiti kun haisee niin voimakkaasti maidolle, että jotkut vauvat tulevat siitä levottomiksi.

Sinähän sanoit suoraan, että se toinen äiti ei vaan osaa hyssyttää vauvaansa oikein.

Vierailija
67/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain tekemistä voi olla sillä, että olen pitänyt aika lailla useampia vauvoja sylissä kuin ap, veikkaisin, lastensairaanhoitajana.

Selvähän se on, että vastasynnyttäneelle äidille voi tulla paha mieli JO pelkästään siitä, että lapsi rauhoittuu toisen syliin, yleensä kun olen saanut vauvan rauhoittumaan höpisen jotain että 'jaahas, näin pitkän tädin ikkunasta näkikin tonne ikkunaan' tai 'oonko vähän hassun näkönen, no kyllä tätä nassua ihmettelee omatkin lapset' ja äidille samalla sympatiseerannut että mulla huus lapset just samaan tyyliin tai jotain sinne päin.

Aika usein kun lapsi on huutanut kauemmin oman äidin sylissä niin sylinvaihdos saa itkun loppumaan vaikka sylittelijänä ois 15v siskontyttö joka ole vauvaan ennen koskenutkaan, kun vaan pääsee syliin joka ei ole hikinen eikä sylittelijä ole hermostunut (mitä yleensä äiti alkaa olla kun on väsyneenä vaikka 2h kuunnellut kitinää ja huutoa).

Vierailija
68/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh mun mielipiteeni on, ettei ap tehnyt tai sanonut mitään väärää.

Mutta tämä äiti, mitä tekee noin pienen vauvan kanssa jossain kerhossa????

Vierailija
69/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei minun sylissä vaan kaikki vauvat rauhoitu. Nähtävästi minulla ei ole sitten tarpeeksi kokemusta:)

Ja jos rauhoittuukin jonkun vauva syliini niin enpä ole kyllä koskaan vielä ajatellut, että se olisi johtunut minun taitavuudesta ja siitä, paljonko lapsia minulla on. Sattuman kauppaa monesti.

Mutta ehkä en ole niin hyvä neljän äiti kuin ap, sillä minun neljäs kyllä teki samaa, että rauhoittui esim. minun äitini syliin. Hmmm..ja äidilläni ei ole lapsia kuin 2.

Ihan oikeasti ap. Olit tökerö ja sinulla on huono itsetunto ja seinät kaatuvat kotiäitiydessäsi päälle kun täytyy alkaa tuollaisestakin kilpailemaan ja itseään korostamaan. Jos on oma itsetunto kunnossa, ei ole tarvetta piilovittuilla tuolla tavalla.

Vierailija
70/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään syytä linnoittautua kotiin pienenkään vauvan kanssa. Paitsi ehkä se, ettei joudu kohtaamaan muita ihmisiä :)

Vierailija
71/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi, että isommat eivät olleer virikehoidossa ja halusin heidät viedä saamaan vaihtelua. Hyvin kaksiviikkoisen kanssa kerhossa pärjää kun se nukkuu koko ajan sylissä liinassa tai sitten vaunuissa.

neljän äiti minäkin

Vierailija
72/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä kun jatkuu ; )

Vierailija
73/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monesti vauva rauhoittuu vieraan sylissä paremmin jos äiti on todella väsynyt ja kiukkuinen. Kyllähän vauva sen vaistoaa.

Vierailija
74/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä jatkuu kyllä, eikä neljän seinän sisään tarvitsekaan jäädä, mutta että kaks viikkoisen kanssa...

Vierailija
75/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli varmaan vaan kova paikka huomata, miten sinä sait vauvan tyyntymään ja olemaan rauhallinen loppuajan perhekerhossa, kun hänen sylissään vauva ei rauhoittunut... Hormoonimyrskyssään saattaa loukkaantua todella helposti ja hän varmaan tunsi olevansa jotenkin huono äiti ja kun vielä muut äidit tulivat siihen ihailemaan sinun tyynnytystaitojasi , vauvan äiti tunsi huonommuutta.. Olisin tuntenut varmaan samoin hänen tilanteessaan. Vaikka hyvää tarkoititkin, niin on se kova paikka huomata että joku vieras saa lapsen tyyntymään paremmin kuin itse.

Vierailija
76/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, jep. Onneksi et ole minun tyttäreni tai tuleva miniäni. Jotain vielä puuttuu... Kaikki apu on mielestäni ihmiselle tervetullutta vaikeissa tilanteissa eikä siitä saisi loukkaantua. grow up ja pidä perheestäsi hyvää huolta. Toivottavasti et itse koskaan joudu turvautumaan vapaaehtoiseen apuun, tilanteessa kuin tilanteessa.

kuin sinä, mutta menkööt...

Jos sinusta mistään ilkeilystä ei saa hermostua, se kertoo sinusta aika lailla. Lienet itse tuollainen rivienvälistä vittuilija, joka sitten kovaäänisesti ihmettelee, kun muut ovat "yliherkkiä" ja "naiiveja" ja "typeriä", kun sinun kommentoinnistasi hermostuvat.

Mikä sinä olet sanomaan, mistä muut saavat loukkaantua? Hä?

Tässä ketjussa on enemmistö vastaajista ollut sitä mieltä, että ap:n kommentti loukkasi syvästi sitä vauvan äitiä. Joten sinun on nyt syytä vaan uskoa, että olet vähemmistössä - etkä edes välttämättä siksi, että olisit jotenkin "taitavampi" tai "parempi" äiti ja ihminen.

Vierailija
77/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit sen vielä kaikkien kuullen. Olisin minäkin loukkaantunut asiasta.

No empä ole antanut vauvaani kenenkään vieraan syliin.

Tosin 7v. ja 10v. lasta ei halua ketään vieras enään sylitelläkkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi