Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain vauvan rauhoittumaan ja vauvan äiti suuttui minulle.

Vierailija
30.09.2011 |

Olin eilen perhekerhossa, jossa oli äiti kahden lapsensa kanssa. Vanhempi oli 3v ja tämä nuorempi pariviikkoinen.

Vauva karjui ja vääntelehti koko ajan ja äidin oli hankala tyynnyttää sitä. Vaikutti myös tosi väsyneeltä ylipäätään, tiuski vanhemmalle lapselle. Kun vanhemman lapsen kanssa piti päästä vessaan, tarjouduin pitämään vauvaa sylissä.

Vauva rauhoittui heti. En tehnyt mitään erityistä, käsittelin vain samalla tavalla kuin omia lapsia - hyssyttelin, heijasin jne.

Äiti tuli vessasta ja ihmetteli, kun vauva oli niin rauhallinen. Sanoin, että voin ihan hyvin pitää vielä hetken, jos äiti haluaa juoda kahvia tai jotain. Kävikin niin, että pidin koko loppukerhon ajan vauvaa sylissä - siis ihan omasta tahdostani. Olisin voinut antaa vauvan äidille milloin vain, mutta vauvan pitäminen oli vain kivaa.

Perhekerhon lopuksi muut äidit tulivat vielä ihastelemaan vauvaa ja ihmettelivät sen toisen äidin kuullen, miten se olikin niin rauhallinen koko ajan, vaikka alku oli niin hankala. Sanoin jotenkin puolihuolimattomasti, että neljän oman vauvan jälkeen on jo rutinoitunut hyssyttelemään ihan minkälaisia vauvoja tahansa.

Kun lopulta annoin vauvan äidillensä takaisin, se tiuskaisi ja kysyi miksi olin kaikkien kuullen haukkunut häntä huonoksi äidiksi. Että se ei saanut vauvaa hiljaiseksi, mutta minä superäiti sain sen rauhoittumaan heti ja vielä ylpeilin sillä.

En osannut sanoa mitään muuta kuin etten tarkoittanut sitä niin.

Teinkö jotain väärin?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tykkään pitää muidenkin vauvoja sylissä. Siltikin olen sitä mieltä että vauvalle paras on aina se oma äiti, olkoonkin vaikka esikoisen otteissaan hieman epävarma äiti. Kyllä minunkin korvaan kalskahtaisi tuo jos kuulisin jonkun sanovat että neljän oman vauvan jälkeen.... ja MINKÄLAISIA vauvoja tahansa...

Kuulostaa todellakin itsesi pitämistä parempana, aivan niinkuin tämä kahden lapsen äiti ei osaisi vauvaansa saada rauhoittumaan. Ja pitäisi sinun monen lapsen äitinä tietää miten herkkä sitä on pari viikkoa synnytyksen jälkeen. Uskon kyllä että hyvää tarkoitit, mutta ajattelemattomasti puhuit.

Se että meillä on monta lasta ei tee meistä yhtään parempiä äitejä kuin yhden tai kahden lapsen äidit.

Vierailija
22/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuessaan pelottavaan tilanteeseen se laittoi aina pellit kiinni. Kotona sillä oli oma rytminsä jossa herättiin, syötiin, tarkkailtiin maailmaa tunti pari, nukahdettiin. Vieraissa paikoissa vauva saattoi nukkua ihan koko ajan. Siis luokkaa koko päivän. Tänä päivänäkin on vielä normaalia ujompi. Meinaan että vaikka on neljä vauvaa hyssyttänyt, maailmassa on niitä kuitenkin vielä muutama miljardia lisää ja jokainen niistä on pikkusen erilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonne siis kaikki valmennuksessa olevat tulivat vauvojen synnyttyä. Mun vauva huusi ja mikään ei auttanut. Tissi ei kelvannu eikä hyssyttely. Kotosalla sain vauvan hiljenemaan helposti. Olin aika stressaantunut ja lopulta ryhmänvetäjä otti vauvan ja hyssytteli. Vauva hiljeni. Olin todella iloinen mutta joku ilkeä kommentti olisi kyllä satuttanut. Onneksi sellaista ei tullut vain sain rauhottuneen vauvan takaisin :).

Vierailija
24/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä saa kaivetuksi sieltä mitään lausahdusta mikä olisi voinut loukata äitiä.

Ap teki hienosti.

Vierailija
25/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä saa kaivetuksi sieltä mitään lausahdusta mikä olisi voinut loukata äitiä.

Ap teki hienosti.

olisin itekin voinut tehdä ihan samalla tavalla..

Vierailija
26/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin kaikki äidit olisivat päästään sekaisin synnytyksen jälkeen.

Käyttäytyä pitää osata hormoneissa tai ilman. AP:n lausahdus saattoi olla hieman ajattelematon mutta oli äidinkin reaktio typerä.

Vierailija
27/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin, kun vauvan rauhoittuminen ei todennäköisesti johtunut lainkaan "hyvistä hyssyttelytaidoistasi" vaan siitä, että vauva joutui kauemmas äidin maidolta tuoksuvista rinnoista ja osasi siten rauhoittua. Ainakin meillä, ja myös monilla tutuillani, on usein levottomalle vauvalle auttanut ihan vain isin tai jonkun muun syliin siirtyminen. Silloin vaistoillaan toimiva vauva osaa hengähtää hetken ilman että tuoksu herättää ruuantoiveen (joka ei kuitenkaan toteudu, eikä ehkä ole tarpeellistakaan koko aikaa).

Lausahduksesi tosiaan antoi äidin ymmärtää, että hän ei osannut hyssyttää vauvaansa tyytyväiseksi, mutta sinä, neljän lapsen äitinä olit "parempi ja taitavampi äiti". Minuakin olisi loukannut sanomisesi.

Ja tosiaan, eihän äiti vauvan hiljaiseksi saamisesta suuttunut, vaan (vahingossa tehdystä???) oman kilpesi kiillottamisesta.

Vierailija
28/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska siinä ei haise maito.

Vierailija
29/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänen olisi pitänyt sanoa, että kiitos eikä ruveta syyttelemään ap:ta.

Vierailija
30/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusit PÄTEÄ. Halusit sädekehän. Halusit korottaa itsesi. Turha väittää muuta. Myöntäisit edes itsellesi.

Vierailija
31/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni haukkui sekä ap:n (ajattelematon ylemmyydentuontoinen), että vauvan äidin (hormonihuuruinen, yleensä sama kuin sekopää)

Mä sanoisin vaan, että unohda koko juttu ap.

Vierailija
32/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli vähän herkässä tilassa ja veti herneen nenään. Muistan, että itsekin olin tuossa vaiheessa - väsyneenä ja yleensä muutenkin pihalla kuin lintulauta vauvan kanssa - herkkä ottamaan itseeni.

Älä vaan kommenttien takia lopeta toisten äitien auttamista. Johtui se vauvan rauhoittuminen mistä hyvänsä, äiti sai hetken kahvittelurauhan ja vauva rauhalliset torkut.

Minä olen ainakin ensimmäinen ihminen myöntämään, että 4 lapsen äidillä on ihan varmasti enemmän osaamista vauva-asioissa kuin minulla. Mutta siitä huolimatta, kun tilanne on päällä, voisin loukkaantua. Joten älä ota itseesi ap, tällaista sattuu.

Vierailija
33/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sitä hän silti teki. Jos sanoo, että minä olen rutinoinut hyssyttäjä, koska minulla on neljä lasta, sehän tarkoittaa sitten juurikin sitä, että vauva itki äitinsä sylissä, koska HÄN ei ole rutinoinut eikä osaa.

Ei siinä kummoista meta-analyysia tarvita, äiti oli ihan oikeassa siinä, että ap:n kommentit on tulkittavissa moitteeksi.

Sen sijaan olisi voinut vaikka sanoa, että vauva tyyntyi sylissä, kun ei ollut äidin tissit naaman vieressä tuoksumassa. Tai vaikka vaan, että joo, vauva urvahti näemmä...

Aika ufoa kuvitella, ettei jo yhden lapsen kasvattunut vauvan äiti olisi OSANNUT heijata vauvaansa. Eihän vauvan itkuisuus nyt sellaisista asioista johdu, jos ei ihan ensikertalaisesta ole kyse!

Vierailija
34/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ollut edes esikoisen äiti. Jo toinen vauva eikä vieläkään osaa sitä tyynnyttä...

Vierailija
35/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan oikeastiko joku pähkäilee tällaisia juttuja, joilla ei ole sitten yhtään mitään merkitystä.

Vierailija
36/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kuin kaikki äidit olisivat päästään sekaisin synnytyksen jälkeen. Käyttäytyä pitää osata hormoneissa tai ilman. AP:n lausahdus saattoi olla hieman ajattelematon mutta oli äidinkin reaktio typerä.

ja silti noin moukkamaisesti meni sanomaan...

Vierailija
37/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiltakin.

Vierailija
38/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiltakin.

Vierailija
39/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasyntyneen vauvan äidin omaa äitiyttä pitäisi aina vahvistaa! Nyt sinä tulit äidin ja vauvan väliin sen sijaan, että olisit tukenut äitiä. Olisit mieluummin hienotunteisesti kysynyt, haluaisiko äiti sinun auttavan jossain. Yhtä hyvinhän olisit voinut vaikka leikkiä isomman lapsen kanssa. Etkä missään nimessä olisi saanut tuoda esille "osaamistasi" vauvan hoidossa. Tosiasia kun on, ettet sinä sen ihmeellisempi ole kuin muutkaan, ja että jokaiselle vauvalle oma äiti tai isä on lähtökohtaisesti paras ja tutuin, ihan biologian takia.

Ymmärrän hyvin, että tuosta äidistä tuntui pahalta. Minulle on käynyt hieman vastaava tilanne. Toinen lapseni oli pariviikkoinen ja olin hänen kanssaan eräässä tilaisuudessa. Vauva itki sylissäni, jolloin eräs nainen pyysi saada pitää häntä. Annoin vauvan naisen syliin, ja vauva hiljeni heti. Nainen naurahti ja kailotti läsnäolijoille, että "näin se sujuu kun sen osaa!"

Pidättelin kyyneliä, niin pahalta tuo heitto tuntui. Nyt tämä toinen lapseni on jo 8-vuotias, ja koen olleeni hyvä ja osaava äiti. Kyse ei siis ole siitä, että minulla olisi jotenkin superhuono itsetunto. Mutta pitää ymmärtää, että vastasyntyneen äiti ei ole normaalissa tilassa! Silloin on äärimmäisen herkällä mielellä, ja niin kuuluukin olla. Ja tässä mielentilassa on hyvin loukkaavaa, jos joku tulee väliin pätemään eli käytännössä. Sehän tuntuu lähes siltä, kuin oma vauva ryöstettäisiin ja äitiys mitätöitäisiin.

Rautalangasta: apua saa tarjota, mutta hienotunteisemmin ja AINA äidin ehdoilla.

Vierailija
40/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tismalleen kiin kuin ap, enkä näe siinä mitään loukkaavaa..

- kolmen äiti, joka varmaan on loukaannut muita koko elämänsä kun ei löydä loukkauksen pointtia ap:n tapauksesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän