Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain vauvan rauhoittumaan ja vauvan äiti suuttui minulle.

Vierailija
30.09.2011 |

Olin eilen perhekerhossa, jossa oli äiti kahden lapsensa kanssa. Vanhempi oli 3v ja tämä nuorempi pariviikkoinen.

Vauva karjui ja vääntelehti koko ajan ja äidin oli hankala tyynnyttää sitä. Vaikutti myös tosi väsyneeltä ylipäätään, tiuski vanhemmalle lapselle. Kun vanhemman lapsen kanssa piti päästä vessaan, tarjouduin pitämään vauvaa sylissä.

Vauva rauhoittui heti. En tehnyt mitään erityistä, käsittelin vain samalla tavalla kuin omia lapsia - hyssyttelin, heijasin jne.

Äiti tuli vessasta ja ihmetteli, kun vauva oli niin rauhallinen. Sanoin, että voin ihan hyvin pitää vielä hetken, jos äiti haluaa juoda kahvia tai jotain. Kävikin niin, että pidin koko loppukerhon ajan vauvaa sylissä - siis ihan omasta tahdostani. Olisin voinut antaa vauvan äidille milloin vain, mutta vauvan pitäminen oli vain kivaa.

Perhekerhon lopuksi muut äidit tulivat vielä ihastelemaan vauvaa ja ihmettelivät sen toisen äidin kuullen, miten se olikin niin rauhallinen koko ajan, vaikka alku oli niin hankala. Sanoin jotenkin puolihuolimattomasti, että neljän oman vauvan jälkeen on jo rutinoitunut hyssyttelemään ihan minkälaisia vauvoja tahansa.

Kun lopulta annoin vauvan äidillensä takaisin, se tiuskaisi ja kysyi miksi olin kaikkien kuullen haukkunut häntä huonoksi äidiksi. Että se ei saanut vauvaa hiljaiseksi, mutta minä superäiti sain sen rauhoittumaan heti ja vielä ylpeilin sillä.

En osannut sanoa mitään muuta kuin etten tarkoittanut sitä niin.

Teinkö jotain väärin?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta juuri synnyttänyt äiti tosiaankin oli varmaan hormonihöyryissä...

Vierailija
2/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän neljän todella erilaisen vauvan hyssyttelytekniikat ovat tulleet tutuiksi

erilaisia hyssyttelytekniikoita niitä muka on olemassa. Voisitko kertoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvakin vaistos et olit rauhallinen ja turvallinen toisin kun vauvan oma kiukkupussi äiti.;)Ehkä sen olis kannattanu jäädä kotiin lepäämään.Ohan se mukava saada juttuseuraa mut en väsyneenä jaksais raahautuu.Mäkin oon saanu vauvoja hiljaseks ja niiden äidit ihmetelly.Se on se rutiini mikä tulee.Eikä se tarkota sitä et olis jotenki parempi.Muksujen kans kun rauhallisuus on valttia vaik ei aina jaksais.

Vierailija
4/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tehnyt väärin mitään, kun pitelit vauvelia. Mutta... Ensinnäkin, vaikka sulla olisi 10 lasta, niin ei se tee sinusta sen parempaa vauvan pitelijää kuin kahden lapsen äiti on. Ja annoit puheillasi ylimielisen kuvan itsestäsi.

Sen lisäksi, jos tuo vauvan ja taaperon äiti oli selkeästi väsynyt, niin tottakai silloin ollaan vielä herkempiä kuin yleensä.

Kiva, että olet huomaavainen ja autat, mutta puheitasi kannattaa miettiä ennen kuin lauot ulos.

Vierailija
5/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että oon maailman mestari hyssyttelijä. :D Monet pikkuvauvat kun tuntui tyyntyvän mun syliin. Ajattelin, että mä olen niin HYVÄ, että oma äitikään ei saa vauvaa rauhoittumaan niin hyvin kuin MINÄ.

No joo, nyt olen itsekin äiti ja ymmärrän kyllä, että se vauva tosiaan rauhoittuu monesti vieraassa sylissä, siinä ei hyssyttelytaidoilla oo mitään tekemistä. Vaan justiin sen maidonhajun ja vauvat voi olla "vieras koreita". :) Ja ne tosiaan vaistoaa jos äiti on hermostunut ja vieraan syliin siirtäminen voi senkin takia auttaa.

Muistatteko Frendeissä kun Rachelin vauva rauhoittui (lapsettoman) Monican sylissä? Ei siis ole mitenkään tavatonta!

Vierailija
6/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti annoit ymmärtää että vauvan kärttyisyys oli äidin vika. Ja se vaavi saattoi olla hiljaa sun sylissä siksi ettei uskaltanut ventovieraan sylissä huutaa.

Vierailija
7/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillistä neljän lapsen äideille, mitä täällä palstalla on tullut seurattua.

Oikeasti, vauva on 2 vkoinen, sun tarttis tajuta, että äiti on hormoniryöpyissään aika hankala tapaus, totta ihmeessä se sun jutuista loukkaantui! Hienovaraisuutta näitä pienten vauvojen äitejä kohtaan.

Vierailija
8/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäis se kyllä itsekin huomata, ilman romaanin vertaa tekstiä vauvapalstalle.

Mieti vähän, ota opiksi ja unohda!

Vierailija
9/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tarkoittanut, ettei äiti osaisi tyynnyttää lasta. Tarjouduin ihan hyvää hyvyyttäni pitämään lasta sen aikaa, että se äiti voisi hetken levähtää ja istua alas. Ei minulla ollut mitään tarvetta korottaa itseäni. Tykkään vain ylipäätään pitää vauvoja sylissä.

Se, että olen oppinut käsittelemään vauvoja, ei tee minusta yhtään sen parempaa. Mutta kyllähän neljän todella erilaisen vauvan hyssyttelytekniikat ovat tulleet tutuiksi ja aika harva vauva kiemurtelee käsissäni, ellei ole nälkä.

Minua hämmensi se, että luulin auttaneeni, mutta teinkin jotain todella loukkaavaa.

ap

Vierailija
10/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavoin vahvistit äidin äitiyttä mielestäsi?

Vierailija
11/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan tarkoittanut, ettei äiti osaisi tyynnyttää lasta. Tarjouduin ihan hyvää hyvyyttäni pitämään lasta sen aikaa, että se äiti voisi hetken levähtää ja istua alas. Ei minulla ollut mitään tarvetta korottaa itseäni. Tykkään vain ylipäätään pitää vauvoja sylissä. Se, että olen oppinut käsittelemään vauvoja, ei tee minusta yhtään sen parempaa. Mutta kyllähän neljän todella erilaisen vauvan hyssyttelytekniikat ovat tulleet tutuiksi ja aika harva vauva kiemurtelee käsissäni, ellei ole nälkä. Minua hämmensi se, että luulin auttaneeni, mutta teinkin jotain todella loukkaavaa. ap

Vierailija
12/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylemmyyden tunteesi.

Vierailija
13/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko oli hieman harhaanjohtava. Eihän äiti suuttunut sinulle vauvan rauhoittamisesta vaan siitä että sanoit muille että sinä olet taitavampi hyssyttämään vauvan rauhalliseksi kuin tämän oma äiti...

Uskon että aikeesi oli hyvä mutta voi olla että tuo äiti ei enää halua tulla perhekerhoon kun pelkää vauvansa itkevän ja muiden katsovan kuinka hän ei taaskaan osaa rauhoittaa vauvaansa ja muut osaisivat jne.

Kannattaa miettiä tarkkaan mitä sanoo noin arasta asiasta hormoonihöyryisen äidin kuullen.

Vierailija
14/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä tavoin vahvistit äidin äitiyttä mielestäsi?

Ap vahvisti äidin äitiyttä antamalla tämän levätä, helpompihan sen äidin oli perhekerhoon osallistu rauhassa kolmeveen kanssa kuin jos kainalossa olisi roikkunut se kiljuva vauvakin.

MUTTA kieltämättä tilanteesta olisi jäänyt tuolle vauvan äidille aidosti positiivinen olo JOS et olisi maininnut olevasi niin kokenut kun olet neljän lapsen äiti... Varsinkin juuri synnyttänyt (kuten varmasti tiedät!) ovat melko epätasaisen ja epävarman oloisia tuoreen vauvan kanssa, sitä ei yhtään helpota se jos joku vielä näyttää miten paljon paremmin HÄN osaisi tilanteen hoitaa.

Vierailija
15/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sanomiseni eroaa siitä, että tarjoutuisin vaihtamaan jonkun vauvan vaipat ihan vain siitä syystä, että on niitä tullut muutama tuhat vaippaa ennenkin vaihdettua. Olisiko sekin retostelua?

En väittänyt, että olisin parempi. Tottakai minulla on enemmän kokemusta. Tiedän, että saman perheen kahdella lapsella samat tyynnytyskeinot eivät välttämättä tepsi. Esikoista ei tarvinnut koskaan heijata, se nukahti heti syliin muuten vain. Toista piti kanniskella pitkin maita ja mantuja, hypyyytellä ja heijata puolelta toiselle. Kolmas nukahti vain, jos silitin sen otsaa ja neljäs rauhoittui kun pidin sen tutista kiinni.

Höh. Antaa sitten olla. Kaikesta sitä ongelmia revitään. Olisin halunnut auttaa, mutta tein sen ilmeisesti väärin.

ap

Vierailija
16/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis sitä, että annoit äidille aikaa käydä esikoisen kanssa vessassa, kahvitella jne.

Vaan sitä, että aika harkitsemattomastai avasit suusi.

Vierailija
17/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon myös, että halusit auttaa ja niin teitkin.

Mutta näiden taitojen ja hyveiden lisäksi sinulta puuttuu näköjään täysin minkäänlainen empatiakyky. Ei pelkästään tuon kertomasi tapauksen perusteella, vaan tämän päätelmän tekee vähemmänkin huomiokykyinen ihan tuosta sinun tekstistäsi.

Korostat omaa erinomaisuuttasi ja IHMETTELET äidin reaktiota sanoihisi. Nyt peilin eteen ap, ja luepa tekstisikin uudestaan ja yritä pinnistää ja kuvitella itsesi sen äidin asemaan. Saatat oppia jotain.

Hyviä tekoja tehdään, tai pitäisi tehdä, sitä TOISTA ihmistä varten, ei siksi, että omalle egolle tekee gutaa olla niin sairaan taitava ja HYVÄ!

Vierailija
18/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun autoit äitiä.

Se, että olen oppinut käsittelemään vauvoja, ei tee minusta yhtään sen parempaa. Mutta kyllähän neljän todella erilaisen vauvan hyssyttelytekniikat ovat tulleet tutuiksi ja aika harva vauva kiemurtelee käsissäni, ellei ole nälkä.

Mutta kyllä tosta rivien välistä saa sen kuvan, että halusit "näpäyttää" ja todella osoittaa oman paremmuutesi.

Meilläkin lapset yleensä kiukuttelee äidilleen, mutta vieraassa sylissä saattavat rauhoittua. Mä en kyllä ole sitä kokenut niin, että mun kahden lapsen kokemuksen hyssyttelytekniikka olisi jotenkin huono. Ja oikeasti kyse saattoi olla vaan siitä, että sai pierun puristettua jo äidin sylissä ja siinä teki loppukitinöitään ja sulle kävi vaan hyvä tsäkä.

Mutta hyvä äiti varmasti olet, mestarihyssyttelijä. Sulla on kehittyttävää äitien käsittelyssä :) erityisesti pienten vauvojen äitien, jotka on hormonihuuruissa, kuten ehkä tiedätkin.

Vierailija
19/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teit väärin mutta ehkä et tahallasi.

Vierailija
20/77 |
30.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että emme voi tehdä hyvää työtä ilman kiitosta.

Jos sitä ei tule, se haetaan kehumalla itseään.

AP,teit hyvän työn. Olisin ollut ikionnellinen jos joku olisi auttanut minua huutavan vauvan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä