Mitä hittoa mä ajattelin, kun halusin lähihoitajaksi?!
Kuten otsikosta voi päätellä ammatinvalinta kaduttaa ja paljon! Nuorena ja lapsettomana tykkäsin vaihtelevista työajoista, mutta nyt perheellisenä olen kyllästynyt vuorotyöhön ja hankaliin työaikoihin. Pelkän aamuvuoron tekeminen poistaisi kaikki lisät, joten se ei olisi taloudellisesti kannattavaa. En halua pienentää pieniä tuloja entisestään.
Itse työkin tympii. Olen ollut töissä pääasiassa palvelutaloissa ja päivystyksissä. Joka paikassa lähihoitajan työ on samanlaista koiran hommaa, kusen ja paskan siivousta. Puhumattakaan väkivaltaisista potilaista ja omaisista. Tämä ei tullut yllätyksenä, jos joku sitä nyt miettii. Nyt olen vain kyllästynyt tähän!
Olen miettinyt alanvaihtoa, mutta en keksi mihin vaihtaisin. Minulla on kohtalaiset paperit lukiosta ja amiksesta huomattavasti paremmat. Haluaisin kokonaan pois hoitoalalta.
Kiitos, että sain avautua! Toivottavasti täältä löytyy joku toinenkin, joka tunnistaisi ajatukseni. Vaikkei hoitaja olisikaan.
Kommentit (246)
Terveydenhoitoala on todella huono vaihtoehto kun mietitte opiskelua. Aivan järkyttävän raskasta työtä fyysisesti ja henkisesti. Epäsäännölliset työajat ja stressaava työilmapiiri hajuineen ja ällöttävine näkyineen. Olin lukiolaisena siivoamassa Helsingin sairaaloissa. Se antoi todella hyvän kuvan siitä, mitä hoitotyö todellisuudessa on. Nostelua, käääntelyä, paskanhajua, verta, kusta, kovia ääniä, seisomista, kiirettä ja kiittämättömyyttä. Päätin opiskella insinööriksi eikä ole tarvinnut katua. Säännölliset työajat, mielenkiintoisia projekteja, vastuuta ja vapautta, kilpailukykyinen palkka (3000 eur/kk), yksivuorotyö(8-16), viikonloput vapaana, jonkinasteinen status sosiaalisissa tilanteissa ja mukavat työkaverit.
Kyllä kannattaa opiskella jollekkin tuottavalle alalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kommentissa ilkuttiin, että hoitajat vaan uhoavat vaihtavansa alaa, mutta kukaan ei silti vaihda.
Yksi näkökanta tähän voi olla yksinkertaisesti se, ettei heillä riitä voimia hakea mihinkään. Kun ajatellaan vuorotyötä, ehkä on fyysisesti raskasta, huono työilmapiiri, niin kotona ihminen jaksaa vaan latautua. Siinä jos pitäisi lukea johonkin yliopiston pääsykokeisiin, niin aika harvalta onnistuu. Perhettäkin on monella eli siihenkin menee aikaa. Ei ihminen aina jaksa, vaikka kuinka toivoisi.
En tiedä, mihin tilastoihin tuo ilkkuminen perustuu, mutta itse tunnen henkilökohtaisesti aika paljon hoitajia, jotka ovat lähteneet hoitoalalta pois.
Mutta ehkä tilasto johtuu siitä, että aika harva on otatuttanut tietonsa pois valviran sivuilta.
Sen ilkkujan tilastona oli ehkä tämä ketju. Itsekin vanhustyötä tehneenä voin sanoa, että suurin osa 20 ihmisen työyhteisöstä haaveili muunlaisesta työstä/haki toista työpaikkaa/haki kouluun, mutta silti vuodesta toiseen pysyivät samassa paikassa, koska oli vakituinen työpaikka (eikä siis uutta työtä tai koulutusta onnistuneet saamaan).
No toki minunkin kokemus on aika subjektiivinen. Hoitotyötä olen tehnyt päälle 30 vuotta ja kyllä porukkaa on aika lailla vaihtanut ammattia näiden vuosikymmenien aikana. Ja nykyisistä, nuorista lähihoitajistakin on ihan muutaman vuoden aikana melko moni todennut, ettei oo mun juttu ja lähtenyt ihan jonkin muun alan koulutukseen.
Itse olen viihtynyt alalla kohta 20 vuotta enkä ole lähtemässä tai vaihtamassa mihinkään. Ihmetyttää kun näissä keskusteluissa on aina niin negatiivinen sävy.
Työ on henkisesti ja fyysisesti raskasta, mutta hyvä työporukka auttaa jaksamaan ja yleensä töissä on aina kivaa. Haluan myös tehdä käsillä jotain, en vain istua paikallani. Vuorotyön ansiosta jokainen viikko on erilainen mistä tykkään. Kolmivuorotyössä palkkakin on ihan kelvollinen, monella alalla on huonompikin.
Ei ihme ettei kukaan tule alalle jos kaikkialla on vain ikäviä kokemuksia.
Ihanaa vertaistukea lukea näitä muiden juttuja...
Itse olen kanssa lähäri ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi. Kadun kyllä koko alanvalintaa, myös sitä että lähdin opiskelemaan pidemmälle tätä alaa, vaikkakin välillä onkin ollut mukavaa vaihtelua tämä opiskelu. Saikun siasta olisi pitänyt edes lähteä röntgenhoitajaksi tai bioanalyytiksi, mutta kun ei.... Tuntuu kuitenkin että opiskeluun on seurannut kaikki paskat puolet huonoista työpaikoista, kuten huono ilmapiiri ja huono "johto". Ja vastuuta saikkuna tulee enemmän, mutta palkka ei paljon nouse kuin nimellisesti ja samaa paskaduunia tehdään edelleen. Leikkurissa tykkäsin kaikista eniten olla työharjoitteluissa, mutta sinnekin on kova kilpailu päästä.
Opiskellessani tein jatkuvasti ohella lähärin töitä. Paloin totaalisesti loppuun ja laitoin opinnot tauolle. Koko kesän olin töissä ja tein kuuden päivän putkia, yhden päivän vapailla. Nyt olen työttömänä ja pidin ensimmäisen loman pitkään, pitkään aikaan.
Alanvaihto on ollut enemmän tai vähemmän mielessä siitä asti kuin eka kerran hoitoalaa lähdin opiskelemaan. Jälkikäteen harmittaa kun en mennyt lukioon, vaan peruskoulusta suoraan amikseen.
Mutta kertokaas muut sisaret mihin ootte alaa vaihtaneet? Kun talouden takia ei ole varaa vaihtaa alaan, josta ei saa töitä, sen takia sinnittelen yhä hoitajan hommissa. Pitkiä opiskelujakaan en jaksaisi enää. Oppimsopimuskoulutus kiinnostaisi, mutta alasta en vielä tiedä. Odotan kauhulla sitä, että joudun palamaan takaisin kouluun... ja haaveilen siitä että en hekä palaisikaan enää koskaan.
Ei minua se huono palkka hoitajankaan hommissa olisi niin haitannut, jos työ olisi ollut sen mukaista eli työolosuhteet hyvät. Kyllä välillä kiukuttaa niin paljon kun katsoo miten Suomikin vetää meidän terveydenhoitoa jatkuvasti alaspäin, eikä voi kun ihmetellä vierestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
esim. sosionomiksi? Itse olen sosionomi, enkä ole juuri ikinä ollut tekemisissä eritteiden kanssa töissäni (tosin en ole päiväkodissa/ varhaiskasvatuksen puolella). Palkka nyt ei kovin huikea ole näissäkään hommissa, mutta työ ei kuitenkaan ole fyysisesti raskasta tms. Tykkään kovasti, mutta "ihmistyö" onkin minun juttuni.
Soskuun kuuntelemaan perusteluja miksi pitäisi juuri minulle antaa sitä harkinnanvaraista lisää........
Tsemppiä vaan alanvaihtoon tuolla asenteella 👌
Vierailija kirjoitti:
En jaksaisi näitä sh-hommia yhtään.. 40 op puuttuu 240 op ensihoitajatutkinnosta ja en jaksaisi enää yhtään osastoharjoittelua. Lanssissa viihdyn kyllä mutta pelottaa jos ei työtä löydykään. Olen jo muutenkin alanvaihtaja joten ei tässä loputtomiin voi opiskella.
Ajatteletvatko monet ensihoitajat näin vai vain sinä? Että sh:n osastotyö on jotenkin ihan kamalaa? Ja tuo kommentti, että et jaksaisi yhtään näitä sh-hommia, mutta ensihoidossa viihdyt kyllä. Koetko olevasi oikealla alalla?
Paljonko on vuosiansiot vuorotyötä tekevällä lähihoitajalla? 25t?
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli viime vuoden verotuksessa vuosiansio 42 000 euroa.
Alahan kiintestönhoitajaksi, siinäkinsaa kusta ja paskaa siivota,sulla kun on tuota kokemustakin, ja asukkaat vittuilee kokoajan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpariskunnan mies tekee aivan vitun paljon raskaampaa työtä ja sen vuosiansiot on muistaakseni "selvästi" pienemmät kuin vaimonsa, joka on lähihoitajana. En muista sitä eroa, mutta olihan sitä kuitenkin. Ei sillä etteikö lähihoitaja olisi palkkaansa ansainnut, mutta miehenä huvittaa aina lukea naisten matalapalkkaisuudesta kun itsekin teen hyvin monipuolista osaamista vaativaa työtä johon kuuluu melkoinen vastuu ja vaatii huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Silti palkkaus ja vuosiansiot on alalle tyypillisesti alakantissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväpariskunnan mies tekee aivan vitun paljon raskaampaa työtä ja sen vuosiansiot on muistaakseni "selvästi" pienemmät kuin vaimonsa, joka on lähihoitajana. En muista sitä eroa, mutta olihan sitä kuitenkin. Ei sillä etteikö lähihoitaja olisi palkkaansa ansainnut, mutta miehenä huvittaa aina lukea naisten matalapalkkaisuudesta kun itsekin teen hyvin monipuolista osaamista vaativaa työtä johon kuuluu melkoinen vastuu ja vaatii huolellisuutta ja tarkkaavaisuutta. Silti palkkaus ja vuosiansiot on alalle tyypillisesti alakantissa.
Eli sinusta on väärin, että lähihoitaja tienaa enemmän kuin sinä ja kaverisi, vaikka omasta mielestänne teette paljon vaativampaa työtä? Miten tarkkaan edes tiedät mitä lähihoitaja tekee eri yksiköissä?
Muista, että vanhuksilta voi aina varastaa rahaa, eivät he muista minne rahansa ovat laittaneet. Silloin ei tarvitse tehdä yhtä paljon vuoroja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla n.33 000. En tee yövuoroja.
Onko täällä ketään ketä olisi mielenterveys-, ja päihdepuolen valinnut? Minkälaista työtä siinä tehdään ja missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli sinusta on väärin, että lähihoitaja tienaa enemmän kuin sinä ja kaverisi, vaikka omasta mielestänne teette paljon vaativampaa työtä? Miten tarkkaan edes tiedät mitä lähihoitaja tekee eri yksiköissä?
Kun osaat ilmeisesti lukea niin taidat vain olla pöljä vai lueatko vain pari ekaa lausetta ja sitten vikan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun osaat ilmeisesti lukea niin taidat vain olla pöljä vai lueatko vain pari ekaa lausetta ja sitten vikan?
Ps. Kyllä kiitos tiedän yhtä jos toista. Muutama sukulainen ja ystävä tekee lähihoitajan/kotihoidon parissa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekee minullakin mies raskasta työtä, mutta hänen työaikansa on ma-pe 7-15.30. Joten vuosiansio on jokusen tonnin vähemmän kuin minun, joka työpaikan luonteesta johtuen teen viikonloppupainotteista ja yötyöpainotteista vuorotyötä.
Tuo, jonka viime vuoden ansiot oli 42 000. (Katsoin tuossa menneitä vuosia, kolme vuotta sitten oli päälle 45 000 vuosi. Mutta silloin taisin olla joulun, pääsiäisen ja juhannuksen ja vapun töissä)
Kouluttauduin lähäriksi yli viisikymppisenä,tein sitä muutaman vuoden useassa paikassa ja kyllä se on kiireistä menoa. Puolet työajasta ulosteen ja pissavaipan vaihtoa. Vatsantoiminnoista ja märkäisistä painehaavoista puhutaan ruokkiksellakin ja kesken syönnin juostaan mummoo kakattaan.ei se työ todellakaan maailmaa paranna!
Vierailija kirjoitti:
Muista, että vanhuksilta voi aina varastaa rahaa, eivät he muista minne rahansa ovat laittaneet. Silloin ei tarvitse tehdä yhtä paljon vuoroja.
Idiootti.
Soskuun kuuntelemaan perusteluja miksi pitäisi juuri minulle antaa sitä harkinnanvaraista lisää........