Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi emme Suomessa harrasta ruohonjuuritason hyväntekeväisyyttä?

Vierailija
28.09.2011 |

Briteissä asuessani puolet työkavereista oli milloin minkäkin hyvän asian puolesta keräämässä rahaa hyväntekeväisyyteen omaa panostansa vastaan - esim juoksemalla maratonin tai ajelemalla päänsä kaljuksi. Mitä vain keksiä voikaan.

Kaikki antoivat aina mielellään rahaa näihin keräyksiin, vaikkapa lastensairaalan syöpäosaston hyväksi.

Miksei meillä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vapaaehtoistyötä kuin muissa Euroopan maissa. Sitä vaan ei korosteta missään. Kaikki tuntemani ihmiset tekevät jotain; ovat kuukausilahjoittajia, pyörittävät harrastustoimintaa jne. Siitä vain hyvin harvoin tulee mitään puhetta. Minun mielestäni olisi turhaa itsensä korostamista erikseen kertoa, mitä vapaaehtoistyötä tekee.

Vierailija
2/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukaudessa satoja euroja pitäisi maksaa leirikouluista (työkavereitten lasten), on erilaista nälkäpäiväkeräystä ja taksvärkkipäivää jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymällä että olisitko sinä valmis astumaan pois siltä omalta mukavuusalueeltasi (vaikkapa treenaamalla puolimaratoniin tms) jos saisit sillä kerättyä esim 1000e sairaalan lastenosastolle?

Vierailija
4/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieltää, ihan perustellusti, että "hyväntekeväisyys" tulee maksettua jo korkeissa veroissa.

Vierailija
5/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymällä että olisitko sinä valmis astumaan pois siltä omalta mukavuusalueeltasi (vaikkapa treenaamalla puolimaratoniin tms) jos saisit sillä kerättyä esim 1000e sairaalan lastenosastolle?

Miksi noin tekisin, helvetin vaikeasti?? Mä voin kutoa sen aikaa vaikka villasukkia ja antaa niitä lastenosastolle sairaalaan.

Lisäksi mä kyllä ihan ruohonjuuritasolla annan naapurin opiskelijaperheeseen meidän lasten vanhat vaatteet, jotka juuri sopivia heille.

Niin kysyn, että miks vitussa mun pitäis lähtee maratoonille???

Vierailija
6/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englannissa minäkin asun ja täällä pitäisi kerätä tiestökin kuntoon ja monet muutkin asiat.

Vierailija
7/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä asuessani puolet työkavereista oli milloin minkäkin hyvän asian puolesta keräämässä rahaa hyväntekeväisyyteen omaa panostansa vastaan - esim juoksemalla maratonin tai ajelemalla päänsä kaljuksi. Mitä vain keksiä voikaan.

Kaikki antoivat aina mielellään rahaa näihin keräyksiin, vaikkapa lastensairaalan syöpäosaston hyväksi.

Miksei meillä?

Suomessa yhteiskunta (verovarat) kattaa suurimman osan sellaisesta toiminnasta, joka useissa muissa maissa kuuluu ns. kolmannelle sektorille, vapaaehtoisyhdistyksille, yhteisöille, säätiöille jne. Vai?

Itsekin briteissä asuneena olen huomannut tämän eron. Vapaaehtoistyö on siellä ihan oma juttunsa. Siihen kannustetaan ja sitä mainostetaan esimerkiksi oppilaitoksissa oppilaille ja opiskelijoille tulevaisuudessa työllistävänä valttina. Toki Suomessakin lukuisia eri järjestöjä on, mutta niihin kuuluminen ei ole mitenkään itsestään selvää.

Vierailija
8/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä briteissäkin verot maksetaan, itse maksoin 28%.

Ja on kaikenlaista virallista keräyspäivää, mm. Red Nose Day ihan niinkuin meilläkin.

Kyllä tässä nyt joku muu perustavanlaatuinen ero on oltava.

AP

Vierailija
9/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä esim. kaduilla ole kerjäläisiä (paitsi romanialaiset).

Vierailija
10/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että briteissä saakin järjestää noita hyväntekeväisyystempauksia ihan mikä vaan järjestö, kun vaan ilmoittaa. Suomessapa ei saa, koska Suomessa niistäkin otetaan verot. Suomessa pitää hakea luvat. BYROKRATIA.

Vierailija
11/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mä laittaisin vaikka FB:hen että ajelen hiukset ja kulmakarvat pois jos saan hyväntekeväisyyskeräyksenä 1000e, jonka sitten lahjoittaisin suoraan vaikka kissakotiin. Tilinumero perään.

Niin puuttuisiko tähän verottaja jotenkin vai?

Vierailija
12/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne järjestöt ottavat 75% tuotosta. Britit eivät tätä tiedä.

Vierailija
13/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mä laittaisin vaikka FB:hen että ajelen hiukset ja kulmakarvat pois jos saan hyväntekeväisyyskeräyksenä 1000e, jonka sitten lahjoittaisin suoraan vaikka kissakotiin. Tilinumero perään.

Niin puuttuisiko tähän verottaja jotenkin vai?

Verottaja puuttuu kaikkeen muuhun paitsi ruotsinkielisten säätiöihin. Ne on ikuisesti verovapaita.

Vierailija
14/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mä laittaisin vaikka FB:hen että ajelen hiukset ja kulmakarvat pois jos saan hyväntekeväisyyskeräyksenä 1000e, jonka sitten lahjoittaisin suoraan vaikka kissakotiin. Tilinumero perään. Niin puuttuisiko tähän verottaja jotenkin vai?

mutta ei puutu siihen, että jos saat 1000 "tykkää" niin maksat 1000 euroa kissatalolle.

Vierailija
15/19 |
28.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yksi kriteeri yliopistoon paasyssa.

Vierailija
16/19 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman mitään näkyvää tempausta.Näitä on lähipiirissäni paljon.

Vierailija
17/19 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja briteissä tehdään myös paljon muutakin hyväntekeväisyystyötä, jotka on arvokkaita CV:ssäkin mainittuna.

Vierailija
18/19 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tuollainen miellettäisiin turhaksi itsensäkorostamiseksi. Voin vain kuvitella mammojen paheksuntaa täälläkin, kun joku erikoisuudentavoittelija ajaisi päänsä kaljuksi kulkukissojen puolesta.

Myöskin Suomessa ajatellaan, että yhteiskunnan pitää (niin kuin pitäisikin) huolehtia syöpäsairaista ihan niillä verorahoilla. Voidaan myös ajatella, että näkyvä auttaminen on jonkinlaista vallankäyttöä, almuja köyhille. Joulun aikaan melskataan jo niistä lahjakeräyksistä varattomille. Köyhiä loukkaa, että pitäisi olla "nöyrä" apua saadessaan ja auttajia se, että jos muutenkin verovaroilla elävät autettavat ovatkin nirsoja tai peräti kiittämättömiä.

Suomessa annetaan oma tila toiselle, joskus "ei tartte auttaa" -mentaliteetti menee liian pitkälle. Kadulla makaavaa mummoa ei mennä auttamaan, vaan annetaan mieluummin olla omassa rauhassa.

Vierailija
19/19 |
29.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväksi. Tuotto menee kerääjän taskuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän