Voiko home levitä hoitolapsen tavaroista meille?
Olen ssis pph ja mulla on hoidossa lapsi jonka kotona ihan selkeästi on hometta. Vaatteet ja rattaat haisee ihan kersealle. Voiko home levitä meille asuntoon? Ei jotenkin kehtais sanoa vanhemmillekkaan että teillä ihan selvästi on hometta koska joka ikinen tavara ja vaate haisee tai oikestaan lemuaa ihan älyttömästi ja se haju leviää meilläkin joka paikkaan.
Kommentit (31)
En tiedä miltä home haisee niin en voi siitä vanhemmille sanoa.
Oireita ei ehkä aluksi tule, mutta lopuksi on niin herkistynyt, että juuri missään asuminen ei onnistu. Tai sitten lapselle voi puhjeta esim. astma ennen kuin tajutaan vaihtaa asuntoa.
Tietenkään kaikille ei oireita tule, mutta en lähtisi ottamaan riskiä varsinkaan pienten lasten kohdalla.
Että jos asuu hometalossa niin päästäkseen oireista eroon muuttaessa pitäisi kaikki tekstiilit ainakin hävittää.
vaan siitä, että jos on jo allergisoitunut, niin tietenkin tekstiileissä ja papereissa on myös itiöitä ja ne toki pölyävät sielä huoneilmaan ja jatkavat allergisoimistaan - vaikka eivät alakaan enää kasvaa, kun sopivaa kosteaa kasvualustaa ei ole.
Useimmiten kyllä tesktiilit, esim verhot ja vaatteet voi pestä ihan tyydyttävästi, niin ettei niistä enää ole haittaa, mutta ongelma on esim sohvat ja isot matot ja patjat, joita ei voi pestä. Ja kirjat. Ne voi teoriassa imuroida ja silittää, mutta vaiva on niin suuri, ettei sitä viitsi tehdä kuin tosi arvokkaille tavaroille.
Jos olisin sä niin puhuisin kyllä niille vanhemmille asiasta.
ja epäili minuakin, että asun hometalossa (olin mennyt kertomaan, että ostettiin vanha talo). Päivä päivältä kuulemma haju vomistui.
Lopulta kerroin työkaverille, että asun homeettomassa kerrostaloasunnossa 5. kerroksessa ja se "hometalo" on ihan muualla.
Tai voit esim kysyä ihan tuon yskän ja hengenahdistuksen perusteella onko talossa tehty kosteusmittauksia? Voit myös kertoa että rattaissa ja vaatteissa on samankaltainen tuoksu kuin teidän kosteusvaurio- talossa.
Puhu kosteusvauriosta - älä homeesta. Home nimittäin säikäyttää ja saa ihmiset puolustuskannalle. Lisäksi on hyvä jos pystyt viittaamaan omiin kokemuksiisi, silloin ei tunnu niin hyökkäävältä vaan ihan aidolta välittämiseltä.
Vaan ihan oikeasta huolesta lapsenkin puolesta. On kuulemma usein yskäinen ja henki ahtaalla. Mulla ei ole kauaa ollut hoidossa joten en kovin paljoa tiedä. Lapsen kotona en ole käynyt.
Siellä haisi kellarin haju. En tiiä sitten mutta tosi voimakas päänsärkyä aihuttava haju. tunkkainen ja ehkä vähän makea, mutta tuo kyllä homeenhajun mieleen. ap
kiitosta vaan sullekki vinkeistä , kerään rohkeutta ja mietin sanovalintoja miten asian ilmaisen vanhemmille. :)
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli hoidossa lapsi, jonka kaikki vaatteet haisivat todella voimakkaasti tunkkaiselle ja ummehtuneelle. Olen itse allerginen esimerkiksi osalle siitepölyjä, ja eläinpölyjä, koskaa aiemmin en ollut ollut tekemisissä noin voimakkaan homeen hajun kanssa, mutta aloin hyvin pian reagoimaan voimakkailla allergioireilla lapsen vaatteiden hajun takia.
Minulle haju aiheutti jopa hengen ahdistusta, oli tosi voimakas, ja jäi leijumaan huoneeseen, jossa lapsi oli.
Haju suorastaan "iski" vasten kasvoja aamulla kun perhe tuli eteiseen, heidän ulkovaatteensa, laukkunsa, kaikki haisivat tosi voimakkaasti.Minun oli lopulta pakko mainita asiasta, yritin mahdollisimman hienotunteisesti kysyä, onko heille koskaan asiasta mainittu, ja olisiko heillä syytä epäillä, josko heidän kotonaan voisi olla kosteusongelmia. Oli kuulemma mainittu aiemmin, mutta eivät kokeneet, että asialle tarvitsisi tehdä mitään, eivätkä olleet huolissaan kotinsa sisäilmasta, vaikkakin koko perhe oli paljon sairastelevaa sorttia, eniten lapsi, joka oli käytännössä aina räkäinen ja kärsi hengitystie ongelmista.
Minkäs teet. Jos asia ei itseään huoleta, niin eipä sille mitään voi. Itselläni teki ja tekee edelleen niin pahaa lasten puolesta, koska asiaa ei edes haluttu selvittää. Voihan olla niin hyvä tuuri, että ongelma on vain hajuhaitta, eikä muutoin terveydelle vaarallinen, mutta entä jos on? Itse jokatapauksessa reagoin niin voimakkaasti, että olen aivan varma jonkunasteisesta homeesta.
Jotkut tuoksuttomat pesuaineet haisee tunkkaselle, kun pesee pyykit. Tiedän koska itse aikaisemmin käytin niitä. Ei tarvi olla hometta talossa, jos vaatteet haiskahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Home haisee maakellarilta. Tunkkainen maamainen haju.
Tai voit esim kysyä ihan tuon yskän ja hengenahdistuksen perusteella onko talossa tehty kosteusmittauksia? Voit myös kertoa että rattaissa ja vaatteissa on samankaltainen tuoksu kuin teidän kosteusvaurio- talossa.
Puhu kosteusvauriosta - älä homeesta. Home nimittäin säikäyttää ja saa ihmiset puolustuskannalle. Lisäksi on hyvä jos pystyt viittaamaan omiin kokemuksiisi, silloin ei tunnu niin hyökkäävältä vaan ihan aidolta välittämiseltä.