Voiko home levitä hoitolapsen tavaroista meille?
Olen ssis pph ja mulla on hoidossa lapsi jonka kotona ihan selkeästi on hometta. Vaatteet ja rattaat haisee ihan kersealle. Voiko home levitä meille asuntoon? Ei jotenkin kehtais sanoa vanhemmillekkaan että teillä ihan selvästi on hometta koska joka ikinen tavara ja vaate haisee tai oikestaan lemuaa ihan älyttömästi ja se haju leviää meilläkin joka paikkaan.
Kommentit (31)
voisitko puhua ensin työnantajalle asiasta? Ehkä hänkin voisi antaa hyviä vinkkejä kertomisen suhteen.
Homeet ja itiöt kuolevat. Toki kannattaa miettiä, ettei aivan muovisimpia kankaita vie, kun ne voi olla entisiä jo siinäkin lämmössä.
Ylipäätään siitä homeiden tarttumisesta. Jos kävelet kadulla tai vaikka metsässä, tuot aina ison määrän itiöitä. Eniten kengän pohjissa, mutta kyllä niitä omaankin takkiisi tarttuu. Kun käytte pihalla leikkimässä, sieltäkin kulkeutuu itiöitä. Hometta on joka puolella. Turha sitä on pelätä, jos huolehtii, että kotona ei ole kasvualustaa.
Ainoa huolesi on, että kotonasi on kasvualusta. Se on joku kostea paikka. Siellä home alkaa ennen pitkää kukkia vaikka kukaan tuttavasi ei haisisi homeelta. Itiöitä on aina.
En vouhottaisi asiasta vanhempien kanssa, mutta saattaisin kysyä, jos lapsilla on jatkuvaa nuhaa. Siis oikeasti jatkuvaa, eikä aivan normaalia koulujen alkamis tartuntoja, joita on jokaisella päiväkotiin tai päivähoitoon menijällä.
Ikävä kyllä homeen haju leviää ja tarttuu. Joudut sitten pesemään kaiken mikä on ollut tekemisissä lapsen/lapsen vaatteiden kanssa.
Ei tartu, kun kuolevat.
Ihme vouhotusta. Home ei ole sen kummempi kuin herkkusieni. Jos viet herkkusieniä olohuoneeseesi, onhan siellä matolla seuraavalla viikolla rihmasto, jos se matto on kokoajan sopivan kostea.
Ihan kuten jo moni muu vastasi, niin home vaatii aina sopivan kasvualustan. Ja niitä itiöitä on tosiaan ihan joka puolella näin kesäisin. Homemittauksiakaan ei voida tehdä taloissa kesäisin, täytyy olla pakkasta, ettei normaali ilmassa oleva itiömäärä sekoitu talossa mahdollisesti kosteusvauriosta johtuviin itiöihin.
Minulla oli hoidossa lapsi, jonka kaikki vaatteet haisivat todella voimakkaasti tunkkaiselle ja ummehtuneelle. Olen itse allerginen esimerkiksi osalle siitepölyjä, ja eläinpölyjä, koskaa aiemmin en ollut ollut tekemisissä noin voimakkaan homeen hajun kanssa, mutta aloin hyvin pian reagoimaan voimakkailla allergioireilla lapsen vaatteiden hajun takia.
Minulle haju aiheutti jopa hengen ahdistusta, oli tosi voimakas, ja jäi leijumaan huoneeseen, jossa lapsi oli.
Haju suorastaan "iski" vasten kasvoja aamulla kun perhe tuli eteiseen, heidän ulkovaatteensa, laukkunsa, kaikki haisivat tosi voimakkaasti.
Minun oli lopulta pakko mainita asiasta, yritin mahdollisimman hienotunteisesti kysyä, onko heille koskaan asiasta mainittu, ja olisiko heillä syytä epäillä, josko heidän kotonaan voisi olla kosteusongelmia. Oli kuulemma mainittu aiemmin, mutta eivät kokeneet, että asialle tarvitsisi tehdä mitään, eivätkä olleet huolissaan kotinsa sisäilmasta, vaikkakin koko perhe oli paljon sairastelevaa sorttia, eniten lapsi, joka oli käytännössä aina räkäinen ja kärsi hengitystie ongelmista.
Minkäs teet. Jos asia ei itseään huoleta, niin eipä sille mitään voi. Itselläni teki ja tekee edelleen niin pahaa lasten puolesta, koska asiaa ei edes haluttu selvittää. Voihan olla niin hyvä tuuri, että ongelma on vain hajuhaitta, eikä muutoin terveydelle vaarallinen, mutta entä jos on? Itse jokatapauksessa reagoin niin voimakkaasti, että olen aivan varma jonkunasteisesta homeesta.
Tarkoita sitä että on kyseessä home! On taloja joissa on vaan joku haju mikä tarttuu joka paikkaan. Näissä taloissa ei yleensä ole kunnollista ilmankiertoa ja kaikki ruoka, lika, hiki, eläinten tms. haju jää ilmaan pyörimään. Ja sitten vielä jos lämmitetään takkaa usein ja sieltä tulee hajuja niin aikamoisen hajuyhdistelmän saa vaatteisiinsa... Ja onhan vanhoissa pinnoissa jo sellanen vanha haju muutenkin! Ainii ja sitten jos talossa on kellari niin voipi sieltäkin tulla hajua mikä leviää huoneilmaan. Mutta toki jos perhe sairastelee todella paljon niin on syytä huoleen.
Mutta enhän minä voi hävittää toisten tavaroita tietenkään. Itse tuskin edes tajuavat että heillä on hometta eihän sitä itse välttämättä edes haista. ei ole minun asiani hävittää toisten tavaroita.
Tai siis tottakai niissä tavaroissa on homeitiöitä, mutta niin niitä on ihan jokapuolella muuallakin, kaupoissa, kirjastoissa etenkin ulkoilmassa maatuvista lehdistä jns. Homeitiöitä on kaikkialla, niiltä ei voi välttyä mitenkään. Homeitiöt eivät kuitekaan ala kasvaa teillä vain siksi, että ne päätyvät teille, vaan teillä pitää siellä kotona olla sopiva kasvualusta niille: siis jotain kosteaa ja eloperäistä. Vasta sitten tulee hometta.
Mutta toisaalta, kyseessä on lapsen terveys. Eli sano.
Toinen juttu on, onko teillä sopivaa kasvualustaa homeelle.
Sinuna kysyisin kohteliaasti jossain sopivassa saumassa lapsen vanhemmalta (mielummin isältä, hän ehkä ottaa asian ihan vaan "remonttivinkkinä" eikä arvosteluna siisteyttä kohtaan) että onko heillä tehty koskaan homemittauksia. Kertoisin huomanneeni hometta muistuttavan hajun vaunuissa ja vaatteissa ja maininneeni siitä koska usein asukas itse ei huomaa sitä. Olen nimittäin itse asunut joskus hometalossa eikä kukaan meistä edes tajunnut haisevansa ennen kuin joku huomautti asiasta...
Eiväthän he muuten tajua, että heidän kotonaan asuminen voi aiheuttaa vakavia terveyshaittoja. Oman kodin hajuun tottuu, joten hajua ei välttämättä huomaan lainkaan itse.
Ei tarvitse pelätä, että home rupeaisi teillä kasvamaan hoitolapsen tavaroiden takia. Mutta tavaroista voi toki levitä itiöitä, jotka voivat aiheuttaa oireita, jos joku teillä on hyvin herkistynyt homeille. Itiöt kuitenkin poistuvat asunnostanne vähitellen.
Meillä ei ole kosteaa tai märkää yleisissä tiloissa. Mutta toki huolestuttaa se lapsi muutenkin kun joutuu hometalossa asumaan.
Eiväthän he muuten tajua, että heidän kotonaan asuminen voi aiheuttaa vakavia terveyshaittoja. Oman kodin hajuun tottuu, joten hajua ei välttämättä huomaan lainkaan itse.
Ei tarvitse pelätä, että home rupeaisi teillä kasvamaan hoitolapsen tavaroiden takia. Mutta tavaroista voi toki levitä itiöitä, jotka voivat aiheuttaa oireita, jos joku teillä on hyvin herkistynyt homeille. Itiöt kuitenkin poistuvat asunnostanne vähitellen.
minä yritän ettiä sopivan sauman että nätisti kysyn.
Tiedän että sitä ei itse tajua, asuttiin itsekki joku aika sitten asunnossa jossa oli joku kosteusvaurio, eikä kyllä tajuttu ennenkuin munisä sanoi että meidän vaatteet haisee.
Mutta tuo hajukin voi olla tosi voimakas joidenkin ihmisten vaatteissa. Itse homeallergisena haistan esim. bussissa, ratikassa, kaupassa lievänkin hometalon hajun ihmisten vaatteista ja se on erittäin kiusallista.
Homeet eivät aiheuta kaikille mitään. Toisiin ei pure mikään home ja toisaalta mikään home ei pure kaikkiin. Eiköhän ihminen osaa ihan itse huomata, jos hänellä tai hänen perheellään on terveyshaittoja ja jos taas ei ole niin missä se ongelma silloin on? Ei missään, muualla kuin sun besserwisseröivässä mielikuvituksessa.
Vaan ihan oikeasta huolesta lapsenkin puolesta. On kuulemma usein yskäinen ja henki ahtaalla. Mulla ei ole kauaa ollut hoidossa joten en kovin paljoa tiedä. Lapsen kotona en ole käynyt.
Että jos asuu hometalossa niin päästäkseen oireista eroon muuttaessa pitäisi kaikki tekstiilit ainakin hävittää.
Homeita on kymmeniä tuhansia eri lajeja eikä kaikki todellakaan haise sille kellarille.
Se kaikkein vaarallisin musta home ei aiheuta mitään hajua mutta sitäkin enemmän oireita.
Ehdottomasti puhuttuva tästä sille perheelle ennen kun alkavat jokainen oireilla. Pois turha hienotunteisuus! Tää on vakava aihe.
2/3 kouluista ja päiväkodeista on kosteusvaurioisia tai on sisäilmaongelmia. Tosi hienoa rakentamista Suomessa!!!!!