100% varma keino hävittää pikkukärpäset
Tässä ohje jolla takuuvarmasti häviävät:
- juomalasiin tippa-pari astianpesuainetta, ei enempää
- lasiin vielä noin vajaa 1 rkl etikkaa (hunajaomenaviinietikka tehokkain kokeilujen tuloksena)
- vähän hunajaa
- lasi täyteen vettä
Kärpäset menevät kuppiin ja hukkuvat kun pintajännitys vedestä on kadonnut astianpesuaineen ansiosta.
Jos litku ei tehoa viimeistään 4 tunnissa, lisää vähän aineita. Kokeilemalla paras tulos mutta itse hukutan noita ällötyksiä tällä tavalla niin että päivän jälkeen ei enää yhtään pörrää. Pidä litku esillä koko "kärpäskauden".
Kommentit (35)
Mun parhaaksi katsomani konsti on se että ensin houkuttelee kärpäsparven vaikkapa banaaniviipaleella liesituulettimen alle,sitten ottaa liesituulettimen suodattimen pois ja laittaa tehot kaakkoon,sinne menee pörriäiset varsin vilkkaasti ;) Ei oo koskaan toiminu nuo litkupyydykset
Kissan ei saisi antaa tappaa ampiaisia. Pistäessään ampiainen tappaa kissan.
Usein nuo banaanikärpäset -tai mitä ne nyt ovatkaan- kerääntyvät isoksi parveksi istuskelemaan, ja silloin on helppo iskeä PÖLYNIMURILLA.
Sitä ei juuri nyt ole. Oletko kokeillut?
mutta ei se kyllä niitä kärpäsiä kokonaan eliminoi, vähentää kyllä määrää. Kun esillä on hedelmiä, keittiössä biojäteastia ja likaisia astioita, ne pääsevät lisääntymään aina jossain.
Mutta kyllä tuo ns. banaanikärpäsansa tosiaan vähentää pörriäisten määrää radikaalisti.
Itse panen etikkaa paljon enemmän (enemmän kuin vettä), ruokalusikallinen lasillisessa vettä ei pelitä.
joten mä laitoin punkkua mukiin ja astianpesuainetta, katotaan nyt toimiiko. Toisen ketjun ap.
Etikka tosiaan on se juju. Houkuttelee kärpäset hajullaan. Mutta en tiedä, jos ihan viininjämät laittaisi lasiin ja siihen pesuainetta... voisi toimia mutta on kallista.
Minulla toimii pienikin määrä etikkaa, mutta tosiaan jos näyttää ettei kärpäset tuntienkaan kuluessa huku, niin sitten lisää etikkaa.
Totta on, että lisääntyvät koko ajan. Siksi pidän lasia sesonkina aina pöydällä. Lisäksi SULJEN AINA KAUPAN HEDELMÄMUOVIPUSSIIN kaikki hedelmien kuorintajätteet, pussi solmuun ennenkuin sen laittaa roskikseen.
Totta sekin, että ei eliminoi kokonaan kun niitä tulee taukoamatta ja nopeasti lisää. Mutta pitkällä aikavälillä olen huomannut että häviävät, kun ne uudetkin kuoriutuneet sukupolvet päivien kuluessa tuhoutuvat.
Mutta auta armias, jos on pari päivää ilman tuota litkua pöydällä niin johan niitä taas alkaa uusista hedelmäostoksista tulla!
Muistakaa siis laittaa hedelmäjätteet heti muovipussiin! Ja minä myös pesen aina hedelmät heti kaupasta tultua, niissä on yleensä valmiina noita munia (ällö ajatus...).
SULJEN AINA KAUPAN HEDELMÄMUOVIPUSSIIN kaikki hedelmien kuorintajätteet, pussi solmuun ennenkuin sen laittaa roskikseen.
Muistakaa siis laittaa hedelmäjätteet heti muovipussiin!
Meilläkin ostetaan paljon hedelmiä, muttei noita banaanikärpäsiä silti pörrää kuin max pari kerrallaan. Mua ällöttää kylässä, jossa keittiössä tarjottavien kakkujen/jälkkäreiden päällä pörrää kymmeniä(!) banaanikärpäsiä. Eipä oikein kakku maita sen jälkeen..
Meillä komposti, joka viedään lähes päivittäin. Ei kai kukaan vie tänä päivänä biojätteitä muovipussiin suljettuna sekajätteeseen?!
Mikähän tässäkin sitten on, kun mulla ei ole koskaan mitään ansoja ollut.. Onko teillä sitten viikon hedelmät pöydällä? Ylikypsiä?
Onko teillä sitten viikon hedelmät pöydällä? Ylikypsiä?
pöydällä useamman päivän, että kypsyvät.
Itse syön niitä puoliraakoina, lapset sitten kypsinä. Joten kyllä ne banaanit ovat pöydällä noin viikon yleensä. Muut hedelmät säilytän jääkaapissa, banaaneja en.
Kärpäsansasta: mielestäni toimii kaikkein parhaiten, jos sekaan lorauttelee jotain alkoholia.
äsken tein litkun ja jo nyt monta kuollutta. Lisäsin vähän omenatuoremehua joukkoon!
Siis iso KIITOS aloittajalle tuosta ohjeesta!! Jostain syystä noita rasittavia pikkukärpäsiä on tänä syksynä ollut VALTAVASTI!! Siis ihan joka paikka täynnä ja mustanaan noita saakelin öttiäisiä. Niitä oikein tulvii roskiskaapista, kun sen avaa ja sen jälkeen on keittiön kaappien ovet mustanaan kärpäsiä. Myös vessassa niitä on tosi paljon, vaikkei siellä mitään ruokaroskiksia olekaan...Aikaisemmin ei todellakaan ole ollut samaa ongelmaa enkä ole ostellut hedelmiä nyt yhtään sen enempää kuin aiemminkaan, mutta kärpäsiä on aivan tajuttomasti.
Laitoin tänään kaksi lasillista tuota litkua keittiön pöydille ja yhden roskiskaappiin ja parin tunnin päästä EI YHTÄKÄÄN kärpästä enää lentänyt! Wau! Pari kertaa olen joutunut vaihtaa litkut, kun lasit on niin täynnä kuolleita kärpäsiä, ettei juuri sekaan enempää mahdu ja aion pitää laseja pöydillä vielä kaiken varalta. IHANAA, kiitos tästä pelastuksesta!! :)
Aiheeseen liittyen - samoja ötököitä viihtyy meillä sen jälkeen kun innostuin viherpeukaloimaan ikkunalaudat täyteen erilaisia viherkasveja. Onko mitään hyvää vinkkiä otusten karkotukseen kukkapurkeista?
Olen tehnyt noita cocktaileja jostain etikasta ja siirapista, mutta tiskiaineesta en ollut kuullutkaan. Olen tehnyt niin, että purkin päälle olen laittanut elmukelmua kuminauhalla kiinni ja pistellyt pieniä reikiä kelmuun. Kärpäset pääsevät sisään, mutteivät ainakaan mainittavissa määrin ulos. Toimii niinkin. Seuraavalla kerralla voisin kokeilla tiskiainetta kelmun sijaan. Kiitos vinkistä :)
- säilytä hedelmät suljetuissa astioissa / jääkaapissa
- tyhjennä bioroskis päivittäin
- pidä roskakaappi ja tiskipöytä siisteinä
Ei ole ollut kärpäsongelmaa.
Meillä on noita kärpäsii riesana ja omenapuut myös näkyy vetävän noita kärpäsii jos ulkona vaan omenapuusa on huono omena tai maahan tippunut ja alkanut määtä.Nyt on meillä huoneissa noita kärpäsii ihan riesana,kokkeilen nyt tuota sinun neuvoa jos se tehoaisi.Laitoin 2 lassiin toinen olohuoneessa ja toinen keittiössä