Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

100% varma keino hävittää pikkukärpäset

Vierailija
28.09.2011 |

Tässä ohje jolla takuuvarmasti häviävät:

- juomalasiin tippa-pari astianpesuainetta, ei enempää

- lasiin vielä noin vajaa 1 rkl etikkaa (hunajaomenaviinietikka tehokkain kokeilujen tuloksena)

- vähän hunajaa

- lasi täyteen vettä

Kärpäset menevät kuppiin ja hukkuvat kun pintajännitys vedestä on kadonnut astianpesuaineen ansiosta.

Jos litku ei tehoa viimeistään 4 tunnissa, lisää vähän aineita. Kokeilemalla paras tulos mutta itse hukutan noita ällötyksiä tällä tavalla niin että päivän jälkeen ei enää yhtään pörrää. Pidä litku esillä koko "kärpäskauden".

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikku lisävinkki, ei niitä hedelmiä ole pakko pyödällä säilyttää jos ei halua jääkaappiin laittaa. 

Meillä hedelmät on keittiön kaapissa ja kärpäset ei pörrää.

Vierailija
22/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.09.2011 klo 10:01"]

Etikka tosiaan on se juju. Houkuttelee kärpäset hajullaan. Mutta en tiedä, jos ihan viininjämät laittaisi lasiin ja siihen pesuainetta... voisi toimia mutta on kallista.

Minulla toimii pienikin määrä etikkaa, mutta tosiaan jos näyttää ettei kärpäset tuntienkaan kuluessa huku, niin sitten lisää etikkaa.

Totta on, että lisääntyvät koko ajan. Siksi pidän lasia sesonkina aina pöydällä. Lisäksi SULJEN AINA KAUPAN HEDELMÄMUOVIPUSSIIN kaikki hedelmien kuorintajätteet, pussi solmuun ennenkuin sen laittaa roskikseen.

[/quote]Halvempaahan viini on kuin omenaetikkaviinietikka.

Suomen talvi tuntuu myös toimivan, ei ole ollu pikkukärpäsiä sen jälkeen kun asunnon lämpötila laski alle 22 asteen :)

Itse olen myös pitänyt tuollaista hunaja saippua etikka ansaa kesäisin, nyt olen hankkinyt myös uv-valolla houkuttelevan hyttysansan ja kykllä sekin pörriäisi kerää, mutta ei ehkä kovin tehokkaasti juuri banaanikärpäsiä. Pahimpina aikoina kesällä olen myös myrkyttänyt hyönteismyrkkysuihkeella niitä paikkoja joissa kärpäsiä on eniten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa viherkasvien mullan kuivua välillä ihan kunnolla. Ei ne banaanikärpäset pysty lisääntymään kuivassa mullassa. Eli jos viherkasvien multa aina vähän kosteaa, löytävät kyllä multiin lisääntymään.

Vierailija
24/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:25"]

Pikku lisävinkki, ei niitä hedelmiä ole pakko pyödällä säilyttää jos ei halua jääkaappiin laittaa. 

[/quote]Ei muuten oikeasti ole koskaan tullut mielleen että hedelmiä voisi säilyttää kaapissa :) Jostain syystä niitä on tapana pitää näkösillä pöydällä. Pidetäänpä mielessä ensi kesää varten, talvella ainakaan meillä ei ole kärpäsiä.

Vierailija
25/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:10"]

Olen tehnyt noita cocktaileja jostain etikasta ja siirapista, mutta tiskiaineesta en ollut kuullutkaan. Olen tehnyt niin, että purkin päälle olen laittanut elmukelmua kuminauhalla kiinni ja pistellyt pieniä reikiä kelmuun. Kärpäset pääsevät  sisään, mutteivät ainakaan mainittavissa määrin ulos. Toimii niinkin. Seuraavalla kerralla voisin kokeilla tiskiainetta kelmun sijaan. Kiitos vinkistä :)

[/quote]

Törmäsin tähän ohjeeseen joskus kun etsiskelin tapaa päästä eroon hedelmäkärpäsistä. Miten saat sitten tyhjennettyä purkin sen jälkeen, kun kärpäset ovat menneet purkkiin? Eikö ne lähde lentoon ja karkaa kun kelmun ottaa pois?

Päädyin käyttämään tuota ekassa viestissä mainittua etikkakikkaa ja hyvin on kyllä toiminut. :)

Vierailija
26/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:25"]

[/quote]Ei muuten oikeasti ole koskaan tullut mielleen että hedelmiä voisi säilyttää kaapissa :) Jostain syystä niitä on tapana pitää näkösillä pöydällä. Pidetäänpä mielessä ensi kesää varten, talvella ainakaan meillä ei ole kärpäsiä.

[/quote]

Juu ei kyllä itselläkään ennen,  nyt on sen verran kaappitilaa että esim leivät laitettiin keittiön kaappiin kun ei ole leipälaatikkoakaan, samoille hyllyille tuli sitten pistettyä hedelmätkin kun alkoi pikkukärpäsiä pörrätä ja just silloin oli jääkaappi täys kun turusen pyssy.

Vierailija
27/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.10.2013 klo 09:10"]

Olen tehnyt noita cocktaileja jostain etikasta ja siirapista, mutta tiskiaineesta en ollut kuullutkaan. Olen tehnyt niin, että purkin päälle olen laittanut elmukelmua kuminauhalla kiinni ja pistellyt pieniä reikiä kelmuun. Kärpäset pääsevät  sisään, mutteivät ainakaan mainittavissa määrin ulos. Toimii niinkin. Seuraavalla kerralla voisin kokeilla tiskiainetta kelmun sijaan. Kiitos vinkistä :)

[/quote]

Törmäsin tähän ohjeeseen joskus kun etsiskelin tapaa päästä eroon hedelmäkärpäsistä. Miten saat sitten tyhjennettyä purkin sen jälkeen, kun kärpäset ovat menneet purkkiin? Eikö ne lähde lentoon ja karkaa kun kelmun ottaa pois?

Päädyin käyttämään tuota ekassa viestissä mainittua etikkakikkaa ja hyvin on kyllä toiminut. :)

[/quote]

Kärpäset kuolevat kyllä sinne purkkiin ja päätyvät sinne nesteeseen ihan niin kuin ap:n ohjeessakin. Toki siinä kelmun sisäpinnalla välillä tallustelee joku äskettäin sisäpuolelle eksynyt, mutta en sitä purkkia usein tyhjennäkään.

Vierailija
28/35 |
21.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kissa söi noita varmaan pari viikkoa kun jostain levisivät koko rappuun. Meillä ei enää näitä ole. Syö myös parvekkeelta sisään lentävät kärpäset ja tappaa ampiaiset :D

Vierailija
29/35 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haiseeko aine pahalle, meinaan että pystyykö sitä pitämään omassa huoneessa kun olen sen virheen tehnyt, että olen jättänyt banaaninkuoret huoneeseeni ja nyt huone täynnä pikkukärpäsiä.

Vierailija
30/35 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, etteivät kaikki pikkukärpäset hedelmistä tule. Meillä ongelma alkaa elokuulla, ja luulen, että ne tulevat viemäriputkistosta. Tiskipöydän lavuaarin päällä niitä pörrää pilvinä. Olen ruvennut kutsumaan niitä porokärpäsiksi, koska minun biojätteissäni ei ole mitään muuta kuin kahvinporoja, ja siellä nuo ötökät näyttävät viihtyvän vallan.

Hedelmäkatiska toimii kyllä hyvin, ellei vaadi tuloksia tunnissa parissa. Omenan tai melonin viipale vaikkapa pahvilautasen päälle, tuorekelmua ympärille ja kelmuun muutama reikä. Sinnehän menevät. Yhden syksyn populaatio näytti olevan olueeseen menevää sorttia. Panin kahvikupin puolilleen olutta, ja kun porukka oli kerääntynyt siihen pitämään bileitä, suhautin Raidia päälle. Vaan eipä tepsinyt enää seuraavana syksynä.

Vierailija
31/35 |
18.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitoin 1 dl vettä, 1 dl viinietikkaa, 2rkl hunajaa ja 1-2 tippaa astian. pesuainetta. Pörrääminen alkoi tunnin sisällä. Pian siellä oli jo ainakin 50. Vähentää.

Vierailija
32/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo tapa päästä eroon näkyvistä kärpäsistä; ota imuristasi suutin irti/vaihda ohkainen suutin. Olo on kuin ghost busterilla imuroidessa kärpäset satimeen!

Vierailija
33/35 |
23.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on litkulasi kukkapöydällä koko syksyn, ja aina sinne joku kärpänen hukkuu. Luulen, että niitä hautuu lisää mullan pinnalla. Laitan reilusti etikkaa, että tuoksua riittää, tiskiainettakin sen verran, että varmasti pinta on upottava.

Vierailija
34/35 |
07.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattereilla toimiva kärpäslätkä, se teipataan niin että on kokoajan päällä. Alle viinillä kasteltu talouspaperi. Jopa alkaa räiske käymään.

Vierailija
35/35 |
23.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jos esim. banaanit kaupasta tullessa laittaa vartiksi pakastimeen. Tuskin niillä paskiaisilla sentään "pakkasnestettä" on, kuten eräälläkin sammakolla. Ja banaaneita voi pakastaa ken haluaa, kuten maitoakin. Jos hypermarketista sattuu ternimaitoa löytämään, niin pakasteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä