Loppuraskauden ultra
Itseäni alkanut hirvittää vauvan mahdollinen suuuri koko. Neuvolasta en varmaankaan saa lähetettä ultraan, joten pohdin yksityiselle menemistä kokoarvioon. Olisiko teillä ehdottaa jotain hyvää ja mukavaa gynekologia pääkaupunkiseudulta? Tiedän, että arviot ovat arvioita, mutta siltikin olisi kiva tietää edes jotain suuntaa-antavaa. Edelliset lapset olleet nelikilosia syntyessään.
Kommentit (15)
Sinne se olisi kaikkein järkevintä mennä. Yksityinen kun ei voi käynnistystä määrätä vaan päätös tehdään kuitenkin sairaalassa.
Toisaalta jos olet 4kg painoiset lapset synnyttänyt niin tiedetään, että ainakin sen kokoinen sinusta mahtuu tulemaan. Eli tulevan vauvan täytyisi varmasti olla reilusti yli 4kg ennen kuin käynnistystä edes harkitsevat. Omat, spontaanit supistukset ovat kuitenkin parhaat.
pääkaupunkiseudulta ultran tekijää, mutta itse ultrausta suosittelen. Tieto siitä, että lapsi varmasti mahtuu tulemaan, auttoi ainakin minua synnytyksessä paljon.
kolmannesta lapsesta kun ilmoitin neuvolassa että en sitten ala synnyttämään + 4 kilosta lasta.
Kakkonen oli semmonen ja juu; tuli maailmaan alakautta mutta lapsi oli mustelmilla ja oli ne kivut kamalia.
Ne pisti sitten lähetteen menemään ja lapsen koko ultrattiin -ja sielä ultaaja selvitti että aika turhaa tällänen käynti jos kerran on yli neli kilosen synnyttänyt jo...
Niinkuin ihmisen peloilla nyt ei olisi merkitystä?
Avaa suusi ja pidä puolesi!
jos sitä tarpeeksi haluat. Mielummin ne ultraa kun ottaa hysteerisen synnyttäjän synnärille.
Luotettavuus taas voi olla ihan mitä tahansa. Naistenklinikalla erikoislääkärin ultraustulos oli minulla että lapsi on keskivartalolihava ja yli 4kg, tulos oli 3200g...
ultraaja sanoi, että tämä sun lapsi on melkoinen pullukka, ja että onkos tullut syötyä vähän sokeria...kummatkin lapset on olleet pitkiä, mutta eivät minusta mitenkään kovin painavia (3,5 kiloa ja 3,8 kiloa, pituutta molemmilla 53 senttiä). Kiva siinä kuunnella tuollaista syyllistämistä, kun sitä sokeriakaan ei tullut vedettyä.
Neuvolan kanta on just toi että on ne aiemmatkin nelikiloiset tulleet. Mutta siis onha se iha eri asia et syntyykö laskettuna vai vaikka 2 viikkoa yli. Ja mistä mä tiiän et jos tästä on muutenkin tulossa vaikka 4,5 kg. Nimittäin viimeinen neuvolalääkärikäynti ei kyllä ainakaan helpottanu oloa, mitään kokoarviota ei annettu. Sf-mitta on kuitenkin yhtä iso kuin edellisistä ja maha muuten vaikuttaa isommalta. Ja eikö yleensä seuraavat lapset ole isompia kuin edelliset.
Edelleen suosituksia yksityisistä odottelen....
jos sitä tarpeeksi haluat. Mielummin ne ultraa kun ottaa hysteerisen synnyttäjän synnärille. Luotettavuus taas voi olla ihan mitä tahansa. Naistenklinikalla erikoislääkärin ultraustulos oli minulla että lapsi on keskivartalolihava ja yli 4kg, tulos oli 3200g...
Neuvolassa kun tarpeeksi tosissasi (tarvittaessa hätääntyneenä ja hysteerisenä...) selität asiasi, eiköhän ne laita lähetteen eteenpäin.
Samoin olen samaa mieltä edellisen kanssa ultran luotettavuudesta. Itse olin Kättärillä (en kokoarviossa, vaan muista syistä) loppuraskaudessa ultrassa, erikoislääkärin arvio oli, että vauva on max 3,5 kg. Seuraavana päivänä synnytin nelikiloisen vauvan. (Ennen syntymää salissa kätilö jopa vielä epäili, että tuo 3,5 kg olisi arviona aivan liian suuri. Oltiin kaikki yllättyneitä, kun helpon synnytyksen tulos olikin vähän isompi pötkäle.)
loppuraskauden ultria ja synnytystapa-arvioita? Hirvittää itseäkin tällaisena 152-senttisenä ensiodottajana, kun mies kuitenkin on 190 cm eli vauva saattaa olla isokin...
Tampereella ainakin tehtiin "synnytystapa-arvio" viimeisellä lääkärikäynnillä. Niitähän on raskauden aikana siis 3.
Minulla ultrattiin kokoa kun meni yli lasketun ajan ja oli iso sf-mitta.
Kokoarvio meni tosi lähelle. 4,1-kiloista arveltiin ja 4,2-kiloisen synnytin. Tiukkaa teki, mutta hyvä mieli jäi synnytyksestä.
tehtiin synnytystapa arvio viikoilla 36 ja itsekkin olen pieni kokoinen 150cm ja mies 180 vauva painoi 3750g ja mahtui tulemaan alakautta tosin imukupilla... että ei se äidin pituus aina ole ratkaiseva asia.. se synnytystapa arvio ei ollut ollenkaan mukava ku lääkäri tuuppaa sormet peräreikään ja toteaa että kyllä se sieltä mahtuu... mutta koko arvio piti paikkaansa lääkäri arvioi 3700g
oli täällä ihan samanlainen kuin aiemmatkin, eli nopea sisätutkimus, ja sydänäänet, ja nekin tosi nopeasti. Ei siis todellakaan mitään kokoarviota vaikka erikseen kysyin, ja tietenkään ei mitään ultria ollut käytössä. Ei tosin ollut aiemmistakaan lapsista. Tosin olen aiemmin kinunnut juurikin sen lähetteen, ja päässyt kättärille vielä tarkempaan syyniin eri syistä (toisesta koon takia, toisesta perätilaepäilyn takia). Kokoarviot ovat muistaakseni kutakuinkin pitäneet siellä paikkansa. Nyt ajatelin että voisin ihan hyvin maksaa sen yksityisenkin, jos vaan tietäisi jonkun hyvän, valikoimaa on kuitenkin niin paljon.
Ite oon käyny gynellä Helsingissä Femedassa, ja raskausaikana on pari kertaa siellä ultrattu. Soitappa sinne, kahella eri lääkärillä oon käyny ja molemmat pelkästään hyviä kokemuksia.
Terkka laittoi lähetteen äippäpolille. Sain kokoarvion.
Mutta yllätyksekseni sain ultran viikolla 33 ennenaikaisten supistusten vuoksi. Luulin, että päivystyksessä vain tsekattaisiin kohdunkaulan ja kohdunsuun tilanne ja jos paikat kunnossa, palaisin saman tien kotiin. Sen sijaan tutkimukset oli todella perusteelliset, vaikka kohdunsuu oli pysynyt kiinni ja tutkimuksiin sisältyi myös se em. ultra, jossa tarkistettiin vauvan koko, elintoiminnot, istukan toiminta jne.
Ja jos joku muu, jolla on iso sf-mitta ja massiivinen vauvamaha, lukee tätä keskustelua, niin lohdutuksena voin kertoa, että molemmissa raskauksissa mulla on sf-mitta ollut yläkäyrällä ja maha on ollut valtava (ihan oikeasti!). Silti esikoinen täysiaikaisena syntyessään oli 48 cm ja 3300 g. Ja nyt tämän toisen vauvan painoarvio viikolla 33 oli 2 kg, eli tulisiko hänestä n. 3,5 kg?
Jos mulla olisi huoli vauvan koosta, menisin ultraan. Itse asiassa olin jo varaamassa aikaa yksityiselle, kun nyt yllättäen sainkin sen ultran julkisella puolella. Toistaiseksi vaikuttaa siltä, että mulla mahan koko ei korreloi vauvan koon kanssa.
Tsemppiä, ap, ja kaikki muut odottajat! :)
niin pääset ultraan polimaksun hinnalla. Tekevät samalla kokoarvion, mutta muista ettei sekään ole aina luotettava.
Minä kävin muista syistä ultrassa kun olin viimeisilläni ja painoarvioksi tuli jotain 2 kiloa.
Vauva painoi syntyessään 3, 5kg :)