Ostin satiini lakanat mutta ne onkin 100% puuvillaa?! Häh?
Kommentit (47)
Aivan kuten missä tahansa. FInlayson ei ole koskaan pettänyt, vuosien käytössäkään ja tiheällä pesulla lakanat eivät koskaan nyppyynny. Puuvillasatiiniset eikä myöskään ns.tavalliset puuvillalakanat.
Sen sijaan Hemtexiltä olen ostanut surkeita lakananoita, mutta myös tosi hyvälaatuisia. Eli kyllä niissä kankaissa on vaan eroja.
mut intianpuuvillaa ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota kankaan paksuuteen. Sitä nimittäin on kahta laatua: Toinen on tämä paksu vuodevaatepuuvillla ja toinen on sellaista ihan ohutta, melkein sifonkimaista puserokangasta tai huivamateriaalia. Eli jos tilaat netistä, tarkista kummasta on kyse. Sen näkee langan grammamääriä vertaamalla: mitä painavampaa, sen parempaa.
Nyt tiedän mitä etsin ja vaadin niiltä. Ärsyttänyt tämä lakanoiden huono laatu jo monta vuotta. Vielä en ole uskaltanut ostaa niitä Stockalla myytäviä 250 euroa maksavia, kun on vähän pelottanut että jos ne eivät kestäkään paljoa pidempään. Alasti nukkuessahan lakanat joutuu kovemmalle rasitukselle.
Mitä merkkiä siis suosit? Meillä ei ole kulunut mikään vielä piloille, vanhimmat Finlaysonit ovat 8 vuotta vanhoja ja uusimmat ehkä vuoden. Jokusia on yli 1o vuoden takaa.
Aivan kuten missä tahansa. FInlayson ei ole koskaan pettänyt, vuosien käytössäkään ja tiheällä pesulla lakanat eivät koskaan nyppyynny. Puuvillasatiiniset eikä myöskään ns.tavalliset puuvillalakanat. Sen sijaan Hemtexiltä olen ostanut surkeita lakananoita, mutta myös tosi hyvälaatuisia. Eli kyllä niissä kankaissa on vaan eroja.
Haluaisin vain yksivärisiä, mieluiten valkoisia.
Finlaysonin puuvillasatiinilakanoita. Eivät ole mitenkään "satiinimaisen" liukkaat, mutta mielestäni todella mukavat käytössä. Pinta on pysynyt siistinä monista pesuista huolimatta. Monet tavalliset puuvillalakanat ovat mielestäni liian paksuja; raskaan tuntuisia käsitellä märkinä pesun jälkeen.
Puuvillan laatu on heikentynyt, sillä meillä on vielä vieraskäytössä puuvillaisia pussilakanoita v:lta -77(!)ja ne ovat ohutta,sileätä mutta tiukkakudoksista puuvillaa- todella mukavan tuntuista! Puuvillan hinta on noussut voimakkaasti, joten siksi on alettu tehdä tuotteita huonommasta laadusta.
Mitä merkkiä siis suosit? Meillä ei ole kulunut mikään vielä piloille, vanhimmat Finlaysonit ovat 8 vuotta vanhoja ja uusimmat ehkä vuoden. Jokusia on yli 1o vuoden takaa.
Olen ostanut paljon Finlaysonin pyyhkeitä ja lakanoita kun on ollut uusimistarve ja varsinkin pyyhkeet ovat menneet pahaksi TOSI äkkiä. En usko, että minulle on toistuvasti sattunut maanantaikappaleita vaan kyllä se laatu on selkeästi heikommaksi mennyt.
Kokeeksi olen nyt ostanut Luhdan pyyhkeitä ja näyttäisivät kestävän paremmin. Kovin kauaa en ole vielä testannut, joten ihan varmaa kehua tämä ei vielä ole.
Silkkisatiini on ihanaa ja niin kestävää!
Puuvillasatiineista laadukkain on Egyptin puuvillasatiini. Materiaali on kestävää ja vahvaa pitkäkuituista rengaskehrättyä puuvillaa. Intian puuvillasatiini on taas ihanan pehmoista ja miellyttävää iholle!
Satiini ei siis ole materiaali vaan kankaan kudontatapa. Sitten on vielä jokin viimeistelytapa saada satiinikiilto halpoihin lakanoihin, joka lähtee pesussa pois aikaa myöten.
kuten mitä tahansa materiaalia. Ostit varmaan jotkut edulliset lakanat ja laatu on sen mukaista. Kunnollinen puvillasatiini pysyy kyllä hyvänä pitkään.
Nyppyyntyvät ja menevät huonoksi ( liruksi )nopeammin kuin tavalliset puuvillalakanat. Piti olla 100% puuvillasatiinia. Juu, en osta enää.
normaalihintaiset lakanat. Ei tosiaan ihan edullisimmatkaan jos nyt ei kalliimmatkaan. Mutta en viitsi toista kertaa maksella oppirahoja vaan ostan suosiolla normaalit lakanat vain.
eivät kyllä ole mistään kotoisin, vaikka hintaa niilläkin on ihan kivasti. Meilläkin on pysynyt Finlaysonin suht kalliit puuvillalakanat tosi hyvinä vuosia. Myös Hemtexin lakanoihin olen ollut tyytyväinen.
En lakanoita enkä pyyhkeitä. Niin heikkolaatuista materiaalia on alkanut nykyään olemaan. Finlaysonin laknatkin on niin ohuita, että menee heti puhki ja pyyhkeet eivät kestä kuivausrumpua ollenkaan ja menevät rikki jo ihan pelkässä pesukoneessakin.
Justhan tuolla toisessa ketjussa sanottiin, että ei kuivausrumpu vaatteita riko. Ja nyt sit sulla ei Finlaysonit kestä kuivausrumpua?? Just joo.
kuten mitä tahansa materiaalia. Ostit varmaan jotkut edulliset lakanat ja laatu on sen mukaista. Kunnollinen puvillasatiini pysyy kyllä hyvänä pitkään.
Nyppyyntyvät ja menevät huonoksi ( liruksi )nopeammin kuin tavalliset puuvillalakanat. Piti olla 100% puuvillasatiinia. Juu, en osta enää.
normaalihintaiset lakanat. Ei tosiaan ihan edullisimmatkaan jos nyt ei kalliimmatkaan. Mutta en viitsi toista kertaa maksella oppirahoja vaan ostan suosiolla normaalit lakanat vain.
eivät kyllä ole mistään kotoisin, vaikka hintaa niilläkin on ihan kivasti. Meilläkin on pysynyt Finlaysonin suht kalliit puuvillalakanat tosi hyvinä vuosia. Myös Hemtexin lakanoihin olen ollut tyytyväinen.
En lakanoita enkä pyyhkeitä. Niin heikkolaatuista materiaalia on alkanut nykyään olemaan. Finlaysonin laknatkin on niin ohuita, että menee heti puhki ja pyyhkeet eivät kestä kuivausrumpua ollenkaan ja menevät rikki jo ihan pelkässä pesukoneessakin.
Justhan tuolla toisessa ketjussa sanottiin, että ei kuivausrumpu vaatteita riko. Ja nyt sit sulla ei Finlaysonit kestä kuivausrumpua?? Just joo.
"Riippuu vaatteen materiaalista.
Finlaysonin pyyhkeet kyllä rikkoo mutta ostin Luhdan pyyhkeitä, jotka ovat kovempia ja näyttävät kestävän rummutusta paremmin.
Itse käytän siis lähinnä pyyhkeiden ja lakanoiden kuivattamiseen."
Ohuemmasta puuvillasatiinista, toiset paksummasta. Nykyään puuvilla on kallistunut sen verran, että monet valmistavat tuotteet ohuempana huin ennen. Anttilan lakanatkin on lirumpia kuin ennen. Samalla merkilläkin voi olla ihan samannäköisissä pakkauksissa eri tehtailta, eri maista tulleita pussilakanoita, joten laatukin on eri...
Olen huomannut että Finlayson puuvillasatiini on hyvää laatua, mutta melko ohutta eikä kovin sileää. Ne valmistetaan nykyään tietääkseni jossain Itä-Euroopassa. Luhdan puuvillasatiini on mielestäni parempilaatuista, napakkaa ja sileää. Ulkomailla nekin valmistetaan, kuten melkein kaikki nykyään, mutta ilmeisesti laatuvaatimukset on kovemmat. Luhdan kampapuuvilla-laatu on myös ihanaa.
Tekstiilihulluna karsastan niitä kiiltväviä polyesteri-ihanuuksia, mutta ymmärrän että jotkut niistä tykkää. Monet teinit tykkää niistä ja kai ne asiansa ajavat.
Silkkisatiinia en ole vielä kokeillut, ne on hurjan kalliita ja pesu on varmaan hankalaa, kai ne voi 30 asteessa pestä silkinpesuaineella...? Vanhemmiten kuulemma kannattaisi käyttää silkkityynyliinoja, niin kasvojen iho pysyy parempana..!
ja on kyllä hyvälaatuinen!
http://www.hobbyhall.fi/webapp/wcs/stores/servlet/Product1_10052_13051_…
En ole koskaan ymmärtänyt tuota "olen kokenut yhden kerran ja nyt olen sitä mieltä, että ettei muulla lailla voi olla" -asennetta.
Jotkut halppisvuodevaatteet eivät oikeasti ole puuvillasatiinia, vaikka niitä niin mainostetaan. Ja vaikka olisikin, niin aina voi jonkun eteen osua epäkurantti erä/yksilö.
Reklamaatiota peliin ja vaatimus rahoista takaisin. Huonon ostoksen hautaaminen nurkanperälle ja sen haukkuminen ei hyödytä oikein ketään.
Mullakin oli joskus HobbyHallista ostetut satiinilakanat, puuvillaa ja sen koommin en ole ostanut. Kaikki kissankarvat istui niin sitkeessä, että toivotanta.
Sitten ostin jostain myös todella liukaspintaiset lakanat, en muista enää että mistä, mutta niitä ei voi käyttää kun ne hiostaa ja ovat niin liukkaat että peitto putoaa.
ps. olen kyllä tietoinen, että tämä on vanha aloitus.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 10:20"]
En ole koskaan ymmärtänyt tuota "olen kokenut yhden kerran ja nyt olen sitä mieltä, että ettei muulla lailla voi olla" -asennetta.
Jotkut halppisvuodevaatteet eivät oikeasti ole puuvillasatiinia, vaikka niitä niin mainostetaan. Ja vaikka olisikin, niin aina voi jonkun eteen osua epäkurantti erä/yksilö.
Reklamaatiota peliin ja vaatimus rahoista takaisin. Huonon ostoksen hautaaminen nurkanperälle ja sen haukkuminen ei hyödytä oikein ketään.
[/quote]
Kuka voisi selvittää tämän, milloin "100 % puuvillaa" onkin ensimmäkseen jotain aivan muuta materiaalia? Ainakin Finlaysonia on huijattu, luulen. Vai miksi muuten nykyiset lakanat ovat niin ohuita, karkeita ja erittäin nopeasti kuivuvia = eivät ime vettä puuvillan tapaan, jos niissä ei olisi jotain muuta ainetta? Myös kankaan ääni on ollut ennen materiaalin tuntomerkki: aito silkki "kahisee" puhdas puuvilla on hyvin hiljainen, mutta nykyisistä lakanoista kuuluu kyllä jonkilainen sihahdus, kun kangasta pyyhkäisee.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2011 klo 11:04"]
[/quote]
En ole sama jolle vastasit, mutta meillä Finlaysonin lakanat meni puhki muutamassa vuodessa. Siis ihan hapertuivat kauttaaltaan, kun taas halvemmat Hobby Hallin ja Anttilan lakanat on kestäneet pidempään ja kun hajoavat niin johonkin kohtaan tulee reikä kun muu osa vielä vahvaa. Nuo Finlaysonit taas ohentuneet kauttaaltaan läpikuultaviksi ja hajoaa käsiin.
Ne stokan kalleimmat - en muista merkkiä - ovat kyllä paitsi mukavat myös kestävät. Kassalla vaan silmät kiinni :)
Ostin sadetakin, mutta ei se ollutkaan tehty siitä laulajasta, vaan jostain polyurethanista :(
Vierailija kirjoitti:
Alasti nukkuessahan lakanat joutuu kovemmalle rasitukselle.
Onko oikeasti näin? Miksi?