kuinka suurella todennäköisyydellä tulee raskaaksi vaikka käyttää kondomia
olen koko ikäni kondomia käyttänyt, enkä ole tullut vahingossa raskaaksi. siis minkälaisia kodomeja ne ihmiset oikein käyttää, joille noita vahinkoraskauksia sattuu. vai millasta seksiä ne oikein harrastaa
Kommentit (39)
Jotain 97-99 % se ehkäisyteho on. Ja voitte kokeilla itse, jos teillä on kumeja nyt lähettyvillä. Se on ihan mielettömän vahva se muovi siinä, minä yritin vaikka miten saada sitä rikki (testaamismielessä, en nyt sentään kumeja puhko :D), mutta en saanut edes kynsillä tai hampailla, venyttämällä tms. Niin siihen katsoen ajattelisin, että sen kumin pitää olla jotenkin viallinen tai jotain, yllätyin hirveästi miten vaikea sitä oli saada rikki. Mutta onneksi kumi on siitä kätevä, että siitä huomaa helposti jos on mennyt rikki (jos vaan viitsii vilkaista sitä aktin jälkeen), niin voi käyttää jälkiehkäisyä.
Jos sata paria käyttää kondomia ehkäisymenetelmänä, niin noista sadasta parista 96:lla toimii täydellisesti eikä raskautta tule. Huono-onnisemmilla se taas pettää täysin ja raskaus alkaa. Sitä tuo ylhäällä mainittu luku tarkoittaa käytännössä.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 16:49"]
Hei olen 18v tyttö, ja harrastan seksiä mun poikaystävän kansa lävi aikoina ekaa kertaa, enkä halua tulla raskaaksi. no kuinka suuri todennnäköisyys on tulla raskaaksi,, jos poikaystäväni käyttää kondomia. Ja no mä saan e-pillerit vasta tossa heinäkuussa, mutta se ei liity
mitenkää raskaaksi tulemiseen. Onko muita tapoja ehkäistä raskaaksi tulemista saako apteekista ilman reseptiä mitään.
[/quote]
Todella pieni, pidä vaan se kumi päällä koko yhdynnän aikana (ja myös suuseksin, jos haluat suojautua myös sukupuolitaudeilta). Ja tsekkaa se kumi vielä yhdynnän jälkeen, että onko spermat siellä (jos kumi on mennyt rikki, kortsu on tyhjillään). Jos kondomi meneekin rikki, niin käy hakemassa jälkiehkäisy mahdollisimman pian apteekista! Se vähentää jonkin verran raskaaksi tulemisen mahdollisuutta, ja sen saa ilman reseptiä yli 15- vuotiaat. Ja noudata tietysti käyttöohjeita (ne saa varmaan googlattuakin etukäteen). Muita lähes varmoja keinoja suojautua raskaudelta ei olekaan kuin hormonivalmisteet (esim. e-pillerit, hormonikierukka jne) ja kondomi. Onnea matkaan, toivottavasti teille tulee kivaa :)
Kiitti neuvosta. Noista oli jotain apua ja toivon etten tule raskaaksi, koska olen vielä niin nuorikin. Onnea vaan teille muillekin sinne päin
Eikös se ole niin, että jos vaikka 96% toimii, niin niistä 4% joilla pettää on kondomin osalta raskaus mahdollinen. Siihen kun lisätään ovulaatiot ja kaikki, niin raskautumisen todennäköisyys onkin jo aika pieni...?
Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin!
Eli 96% ihmisillä toimii täydellisesti, mutta noin 4-5% ihmisillä saattaa tulla raskaaksi.
Eihän se riski tietyllä tavalla samanlainen kaikille ole. Riippuu esim. siitä, missä kohtaa kiertoa rakastelee jos kondomi hajoaa. Samoin yli 40-vuotiaiden hedelmällisyys "romahtaa" gynekologien mukaan, joten silloinkin kondomin käyttö on turvallisempaa kuin nuorempana.
Samoin kai nuo 4-5% (tai mikä se luku sitten onkaan) ovat nimenomaan niitä, jotka käyttivät kondomia väärin niin, ettei se pysynyt oikein paikoillaan. Ja niitä, joilla se hajosi. En tiedä, onko mukana niitä, jotka työntävät esileikin aikana penistä sisään ja laittavat kondomin vasta kun "tositoimet" alkaa. Silti liukastustipoistakin voi ymmärtääkseni tulla raskaaksi, tosin aika harvinaista se on.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 16:49"]
Hei olen 18v tyttö, ja harrastan seksiä mun poikaystävän kansa lävi aikoina ekaa kertaa, enkä halua tulla raskaaksi. no kuinka suuri todennnäköisyys on tulla raskaaksi,, jos poikaystäväni käyttää kondomia. Ja no mä saan e-pillerit vasta tossa heinäkuussa, mutta se ei liity
mitenkää raskaaksi tulemiseen. Onko muita tapoja ehkäistä raskaaksi tulemista saako apteekista ilman reseptiä mitään.
[/quote]
Todella pieni, pidä vaan se kumi päällä koko yhdynnän aikana (ja myös suuseksin, jos haluat suojautua myös sukupuolitaudeilta). Ja tsekkaa se kumi vielä yhdynnän jälkeen, että onko spermat siellä (jos kumi on mennyt rikki, kortsu on tyhjillään). Jos kondomi meneekin rikki, niin käy hakemassa jälkiehkäisy mahdollisimman pian apteekista! Se vähentää jonkin verran raskaaksi tulemisen mahdollisuutta, ja sen saa ilman reseptiä yli 15- vuotiaat. Ja noudata tietysti käyttöohjeita (ne saa varmaan googlattuakin etukäteen). Muita lähes varmoja keinoja suojautua raskaudelta ei olekaan kuin hormonivalmisteet (esim. e-pillerit, hormonikierukka jne) ja kondomi. Onnea matkaan, toivottavasti teille tulee kivaa :)
[/quote]
Kyllä jälkiehkäisyn teho alle 12 tuntia suojaamattomasta yhdynnästä otettuna oli ihan jotain 98% luokaa.
Se ehkäisyteho sitten alenee siitä jonnekin 70 %:iin jos venaa sen maksimiajan, minkä se auttaa eli 72h. (3vrk)
Se auttaa siis sitä paremmin, mitä nopeammin sen ottaa.
Huom, uusi tieto jälkiehkäisystä: Se ei tehoa yli 80kg painavilla, ja yli 75 kiloisillakin teho on alentunut! Silloin jälkiehkäisyn saa lääkärin kautta jos on nopea (alle 5 vrk) ja se oli kuparikierukka ja joku muu, mitä en muista.
Mitä pitäis tehdä, kun tavallaan haluaisin harrastaa seksiä. mut toisaalta pelkään ett tulen raskaaksi vaikka poikaystäväni lupasi käyttää kondomia. Mitä pitäis tehdä täd tilanteessa.?
[quote author="Vierailija" time="26.09.2011 klo 22:19"]
olen koko ikäni kondomia käyttänyt, enkä ole tullut vahingossa raskaaksi. siis minkälaisia kodomeja ne ihmiset oikein käyttää, joille noita vahinkoraskauksia sattuu. vai millasta seksiä ne oikein harrastaa
[/quote]
Jos käytät kondomia, niin sitten olet mies, ja tuskin voit tulla raskaaksi :-)
Olemme mieheni kanssa käyttäneet pelkkää kondomiehkäisyä 6 vuotta menestyksekkäästi, eikä ikinä ole sattunut kumi repeämään. Pitäisin sitä oikein käytettynä hyvin luotettavana, mutta tietysti kondomeissa on suurempi "inhimillisen virheen" riski.
Miettikääs näin päin:
Jos sata paria käyttää vuoden ajan kortsua ainoana ehkäisynä, heistä noin 4 paria tulee raskaaksi (pearlin luku). Jos nämä parit käyttävät tätä ehkäisyä kymmenen vuotta ja joka vuosi tulee neljä paria raskaaksi, niin kymmenessä vuodessa raskautuneita onkin jo 40 paria! Eli pienikin prosentti muuttuu ajan kuluessa suuremmaksi todennäköisyydeksi.
Jo käytät kortsua vesi-ilmapallona, niin raskautumisen riski on suurehko.
Kannattaa laittaa kumi paikoilleen vasta siinä vaiheessa kun mies alkaa tuntea siemensyöksyn alkavan lähestyä. Näin pienenee todennäköisyys että kumi ehtisi hajota tai rikkoutua.
Kannattaa laittaa kumi paikoilleen vasta siinä vaiheessa kun mies alkaa tuntea siemensyöksyn alkavan lähestyä. Näin pienenee todennäköisyys että kumi ehtisi hajota tai rikkoutua.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:28"]
Miettikääs näin päin:
Jos sata paria käyttää vuoden ajan kortsua ainoana ehkäisynä, heistä noin 4 paria tulee raskaaksi (pearlin luku). Jos nämä parit käyttävät tätä ehkäisyä kymmenen vuotta ja joka vuosi tulee neljä paria raskaaksi, niin kymmenessä vuodessa raskautuneita onkin jo 40 paria! Eli pienikin prosentti muuttuu ajan kuluessa suuremmaksi todennäköisyydeksi.
[/quote]
Tuo on aika huonoa matikkaa. Oletat, että raskaaksi tulleet parit ovat joka vuonna uusia, vaikka yhtä hyvin ne samat 4 paria voi raskautua joka vuosi. Ehkä he vain eivät osaa käyttää kondomia.
Mä kanssa haluaisin tietää että miten suuri se todennäköisyys on, jos laittaa kondomin ennen ensimmäistäkään työntöä. Voiko pelkästään kiimanesteistä tulla raskaaksi? (Siis jos käsien kautta siirtyy vääriin paikkoihin...)