Onko ihan hullua pitää tällaiset häät?
Jotenkin vain tässä vuosien mittaan olen täysin kyllästynyt häihin. Inhoan kaikkea sitä hössöttämistä ja stressaamista asiasta, oikein ahdistaa, kun pitäisi ajatellakin jotain juhlien järjestämistä, karkkien väsäämistä ja väkisin väsättyjä leikkejä.
Emme kuulu kirkkoon edes kumpikaan, joten kirkkohäitäkään ei olisi tulossa. Toisaalta taas maistraatissa vihkiminen ahdistaa! Jossain kolkossa huoneessa...
Viime aikoina olen alkanut ajattelemaan, että miksi se pitäisi olla niin virallinen juhla? Haluaisin todella pienet häät eli esim. vain vanhemmat, sisarukset ja pari kaveria.
Pidättekö aivan hulluna ideaa, että meidät vihittäisiin mökillämme kesällä, pukukoodina normaalit hellemekot, ruokailuna ihanat kesäkeittiön antimet itse tehtynä, vähän juhlallisemmin tietysti. Vieraita maksimissaan 20.
Syömistä, juomista, uimista, saunomista, veneilyä, pelailua ym. rentoa yhdessä oloa...
Vai pitäisitkö tätä aivan junttina? Joka tapauksessa siis olisi pienet häät, ja jotenkin tuntuisi niin tyhmältä mennä kolkosti maistraatissa naimisiin ja sitten istuskella 20 hengen kesken jossain ravintolassa ja kuunnella väkisin väännettyjä puheita :D
T: Erilainen morsian
Kommentit (34)
maistraatin sivuilta luin, että sieltä voi tilata henkilön vihkimään ja tälle sitten maksetaan matkakulut yms.
Eipä tulisi mitään järjettömän kallistakaan, kun hääpukua ei tarvitsisi hommata (puvuksi kelpaa upea juhlamekko), ruuat ja juomatkaan ei tulisi niin kalliiksi kuin jossain pitopalvelussa, paikan vuokrasta ei tarvitsisi maksaa mitään, kaveri voisi toimia valokuvaajana jne :)
Taitaisi kelvata vanhemmillekin ;)
että se (ja yhteinen loppuelämä) on kiva virallistaa siinä saunomisen ja pelailun ohessa, niin miksipä ei. Varmaan joskus aikanaan eron voi saattaa voimaan samalla tavalla rennosti, sen enempiä sitä arjesta erottamatta.
nykyään maistraatistakin saanee vihkijän paikalle myös viikonloppuna, mutta ei varmaankaan ilmaiseksi, varsinkaan jos joutuu ajamaan jonnekin kauemmas.
No js sinusta naimisiinmeno on niin pikkujuttu että se (ja yhteinen loppuelämä) on kiva virallistaa siinä saunomisen ja pelailun ohessa, niin miksipä ei. Varmaan joskus aikanaan eron voi saattaa voimaan samalla tavalla rennosti, sen enempiä sitä arjesta erottamatta.
tiedoksi, että mies on ollut kerran naimisissa ja pitänyt ne 100 hengen isot häät.
Minä en tunne juurikaan ketään miehen suvusta eli olen nähnyt vain vanhemmat, sisarukset ja pari serkkua (on muuttanut kaukaa tänne). Heitäkään emme näe kuin n. 2 kertaa vuodessa, joten jo yhteinen viikonloppu olisi "juhlaa" ja arjesta poikkeavaa.
Vihkijän saa mihin vain. En kyllä tykkäisi noin päälleliimatun rennoista häistä, ja tuskin moni muukaan. Jatkot toki voi olla mökillä, mutta häät on juhlava tapahtuma.
hauskaa :) Kerrankin joku uskaltaa pitää oikeasti kivat häät! Varmasti saattee intiimin ja hauskan juhlan.Ei todellakaan ole pakko tuhlata järkyt määrät rahaa johonkin pönötysjuhliin, missä kenelläkää ei ole oikeasti kivaa. Onnea!
Toiset menee naimisiin Vegasissa kahdestaan ja siinä se koko komeus.
Ei kai se ole keltään pois jos joku haluaa mennä naimisiin ja juhlia sitä mökillä.
Jos osallistujilta kysytään, varmaan kaikilla oli paljon hauskempaa teidän juhlissanne kuin niissä joissa yleensä ollaan :)
tiedoksi, että mies on ollut kerran naimisissa ja pitänyt ne 100 hengen isot häät. Minä en tunne juurikaan ketään miehen suvusta eli olen nähnyt vain vanhemmat, sisarukset ja pari serkkua (on muuttanut kaukaa tänne). Heitäkään emme näe kuin n. 2 kertaa vuodessa, joten jo yhteinen viikonloppu olisi "juhlaa" ja arjesta poikkeavaa.
Ehkä hänellä jo on erojuhlakokemusta?
tällaset häät nimenomaan ei olisi yhtään junttia laisihinkaan :)
kaikille vastaajille :)
Ajattelin, että täällä tyrmätään täysin heti ajatus ja haukutaan aivan junteiksi!
Ei kiinnostaisi yhtään tuhlata äärimmäisyyksiä yhden päivän juhlaan, kun sitä rahaa ei todellakaan ole. Ja olisi ihanaa, jos ei vanhempienkaan tarvitsisi stressata häiden kustannusten kanssa. Esim. yksi tuttuni piti juuri häät, jotka maksoivat 15 000e !!! Herranjumala.
Olemme ostamassa omaa taloa, ehkä perustamassa perhettä myös ja mitään säästöjä ei ole.
Siinäkin mielessä nämä häät olisivat ihanat! Ei stressiä hirveästä laskumäärästä...
Ja itsekin olen sitä mieltä, että varmasti suuri osa vieraista nauttisi näistä häistä :)
Laitetaan siis harkintaan.
Ai niin ja vielä sekin hyvä puoli, että vieraiden ei tarvitsisi maksaa majoittautumisestaan missään hotellissa. Mökille mahtuisi ehkä juuri ja juuri se vajaa 15-20 ihmistä.
Itse järjestäisin mielelläni samanlaiset häät.
kaikille vastaajille :) Ajattelin, että täällä tyrmätään täysin heti ajatus ja haukutaan aivan junteiksi! Ei kiinnostaisi yhtään tuhlata äärimmäisyyksiä yhden päivän juhlaan, kun sitä rahaa ei todellakaan ole. Ja olisi ihanaa, jos ei vanhempienkaan tarvitsisi stressata häiden kustannusten kanssa. Esim. yksi tuttuni piti juuri häät, jotka maksoivat 15 000e !!! Herranjumala. Olemme ostamassa omaa taloa, ehkä perustamassa perhettä myös ja mitään säästöjä ei ole. Siinäkin mielessä nämä häät olisivat ihanat! Ei stressiä hirveästä laskumäärästä... Ja itsekin olen sitä mieltä, että varmasti suuri osa vieraista nauttisi näistä häistä :) Laitetaan siis harkintaan. Ai niin ja vielä sekin hyvä puoli, että vieraiden ei tarvitsisi maksaa majoittautumisestaan missään hotellissa. Mökille mahtuisi ehkä juuri ja juuri se vajaa 15-20 ihmistä.
että vanhempien ei nin tarvitse stressata kuluista... Apua, ei kai kukaan eronnut ja uutta liittoa kokeileva edes harkitse vanhempia maksamaan tätäkin?
Varsinkin kun ette kerran kuulu edes kirkkoon. On naurettavaa leikkiä prinsessaleikkejä, jos on esim. asunut yhdessä, toisella jo avioliitto takana ja ehkä lapsiakin jne. Ne isot pönötysjuhlat kuuluvat sellaisille, joilla on iso ja laaja suku ja morsian ja sulhanen pitäisi esitellä molemmille suvuille virallisesti eikä kummallakaan ole kokemusta avioliitosta.
En tarkoita, etteikö uusintakierroksella olevat voisi pitää häitä, mutta sellaisella perinteisellä kaavalla ne vaan on noloja.
Sinun suunnitelmasi kuulostaa hienolta! Meilläkään ei ollut ihan perinteisen kaavan mukaisia häitä, vaikka molemmille avioliitto oli ensimmäinen. Oltiin kuitenkin asuttu yhdessä jo melkein kolme vuotta, ei tuntunut luontevalta ryhtyä puuhaamaan isoja, perinteisiä juhlia.
ajattelee lähinnä omia vanhempiaan, jotka varmasti "joutuisivat" aika lailla osallistumaan kuluihin. (varmasti tyrkyttäisivät apuaan, sen verran heitä tunnen)
ap
Ainoa, mitä jäin miettimään on mökin sijainti ja vieraiden mahdollinen yöpyminen. En tiedä missä asutte mutta varmasti kotipaikkakunnaltannekin saisi kivoja tiloja vuokralle. Omasta kaupungistani tulee mieleen monta hyvää paikkaa, joissa voisi olla myös vihkiminen.
sellainen vanha talo, johon kyllä mahtuu majoittautumaan se 15 henkeä, jos nukkuu ns. siskonpedissä... eli yksi makkari, olohuoneessa levitettävä sohva + pari sänkyä, parvella patjoja lattialla jne.
Eli ei tosiaankaan mitään luksusta!! :D
Mitäköhän vieraat mahtaisivat tällaisesta majoituksesta sitten tykätä... sen tiedän, että omalta puoleltani vanhemmat, kaverit ym. ovat tottuneet.
Mutta miehen suvusta en osaa sanoa.
Ap
Ja unohtakaa myös kaikki mukahauskat leikit. Hyvää ruokaa, juomaa, musiikkia ja RENTOA yhdessäoloa. Mikäs sen parempaa juhlistaa häitään.
Erilaisemmat eli omanlaiset oli meidän häämme. Ei ollut kirkkoa, puheita eikä leikkejä meilläkään. Mutta kaikki muistelevat vieläkin hyvällä, vaikka häistä jo 10 v!
En itsekään enää haluaisi vieraaksi "tavallisiin" häihin. Ovat tosi tylsiä ja tuntuvat vaan lahjanhankkimisjuhlilta.
15000€ ei ole mun mielestä mikään iso hääbudjetti. Siskoni hääbudjetti oli 180000 MARKKAA, eikä vieraita ollut kuin reilu sata ilman majoitusta.
Jos se on teille ja lähipiirillenne sopiva tapa juhlia. Tosin täytyy sanoa, etten tiedä, miten ei-kirkollisten häiden vihkiminen järjestetään maistraatin ulkopuolella.