9-v. poika matkuisti yksin junassa!!!
Onko sinusta tässä tapauksessa vahhemmat kuumana turhan takia? Hehän itse laittoivat pojan yksin junaan eivätkä varmaan sanoneet siitä konduktöörille mitään? Häiriöitä ja poikkeuksia liikenteessä voi aina tulla.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/aiti-ja-isa-raivostuivat-9-vuotias-ja…
Kommentit (99)
Teen vain ls-ilmoituksen sitten, jos näen lapsen heitteillejätön. Sen voi sitten viranomaiset tutkia ja päättää. Ei ole enää minun huoleni.
kaikkivoipia..huh. en oel tiennytkään että junalla matkustaminen voi Suomessa olla näin pelottavaa :D
Itsehän lensin 12v iässä Chicagoon ihan yksin, kamalaa...
mikä nyt sattui. Junaliikenne ei toimi ja lapsi on satojen kilsojen päässä itseksensä tuntemattomalla paikkakunnalla.
Ja aivan, autolla voi ajaa kolarin, lennot myöhästelee, kone voi tippua - ja VR TAKUTA!
Siksi ei pidä ottaa typeriä riskejä, kuten tuossa otettiin.
Jos auto ajaa kolarin tai kone tippuu, ei välttämättä auta yhtään, vaikka vanhempi olisi paikallakin.
Mutta yksinään ei pidä laittaa ajelemaan satoja kilsoja, ei lentelemään satoja kilsoja jne. ihan jo senkin takia, että silloin ei pääse auttamaan, vaikka ei sattuisi mitään muuta drastista kuin että juna hajoaa tai metro myöhästyy.
Aurinko koittaa, ihminen koEttaa. Mikään ei ole satavarmaa, mutta idiootiksi ei silti tarvitse heretä.
ei kaikki aikuisetkaan osaa tuollaisessa tilanteessa toimia oikein ja hypätä uuteen junaan.
Turhaa mesoat siellä. Tuollainen pikajunavuoron katkeaminen kesken matkan on hyvin harvinaista, eikä sitä sen tähden voi vaatia vanhempien voivan ennakoida. Sen sijaan se on VR:n tehtävä järjestää jatkomatka ja tiedottaa tarpeeksi selkeästi matkustajille. Siellä voi vanhuksillakin olla ongelmia toimia oikein, jos ohjeet annetaan epäselvästi.
PS: heretä tarkoittaa keskeyttämistä. Ei rupeamista.
eikä minun lapseni kulje millään invakuljetuksella, eikä hänen linjallaan käytetä matalalattiabusseja.
Noi uutiset kannattaa myös lukea kokonaan, ei pelkkiä otsikoita.
vaikka jutussa mainitut PAHIMMAT palot ovat tältä kesältä Huittisista ja Karkkilasta, muita vähemmän pahoja paloja on siis viikottain. Monia myös Helsingissä.
että herkeäminen tarkoittaisi rupeamista...
Minunlaiseni on muuten niitä ystävällisiä naisia, jotka poimii noita teidän omatoimisianne.
Älkää hirveästi haukkuko, koska seuraavan kerran kun näen itkevän alakoululaisen jossakin, en menekään enää apuun. Otan vain tiedot ylös ja soitan saman tien sosiaalipäivystykseen.
Aurinko koittaa, ihminen koEttaa. Mikään ei ole satavarmaa, mutta idiootiksi ei silti tarvitse heretä.
PS: heretä tarkoittaa keskeyttämistä. Ei rupeamista.
Eihän tuo "toimittaja" osaa lukea selvää uutistekstiä, eikä hän osaa edes suomea.
ja ne on juurikin niitä tapauksia sitten, jolloin se bussi hyytyy sinne matkalle. Jolloin minä olen hakemassa lapsen ja kaverinsa tutusta paikasta viimeistään 20 minuutissa. Kuten olen jo lukuisia kertoja kirjoittanut.
minkäikäinen saa matkustaa bussilla, junalla ja lentokoneella, ilman että tarvii pelätä ls-ilmoa!
Mikään ei ole satavarmaa, mutta idiootiksi ei silti tarvitse heretä.
Et edes muista, mitä itse olet kirjoitellut tänne, ja silti pyrit opettamaan muita oikeakielisyydestä. Ha!
PS: meidän omatoiminen tyttömme oli tänä kesänä, 11-vuotiaana yksin junamatkalla (H:ki-Hämeenlinna) ekan kerran. Ei tarvitse säälitellä.
Miksi se tuossa tarkoittaisi "rupeamista"??
ja ne on juurikin niitä tapauksia sitten, jolloin se bussi hyytyy sinne matkalle. Jolloin minä olen hakemassa lapsen ja kaverinsa tutusta paikasta viimeistään 20 minuutissa. Kuten olen jo lukuisia kertoja kirjoittanut.
Eli olen nyt jo osoittanut, että bussipalon riski on selvä, ja SILTI sinä panet lapsesi päivittäin yksin paikallisbussiin.
Häiriköistä ei edes ole vielä kunnolla puhuttukaan.
Mutta SINUN PITI antaa tänne linkki tietoon, kuinka yleisiä pikajunien matkan keskeytymiset ovat. No, eikö ala kuulua?
Niin voidaan sitten porukalla arvioida, mikä on oikeasti ennakoitavissa oleva riski ja kenen lapsesta se lastensuojeluilmoitus taas pitäisikään tehdä...
Vai mitä ihmettä tarkoitat... "muttei idiootiksi sentään tarvitse lopettaa/lakata"?
;-DDDD
Kyllä sinä luulit selvästi sanovasi, ettei idiootiksi sentään tarvitse ruveta.
"Lakasulakasukoneen kuljettaja Hourimo mukaväittää." Kuulostat ihan Seiska-lehden toimittajalta.
Just.
minkäikäinen saa matkustaa bussilla, junalla ja lentokoneella, ilman että tarvii pelätä ls-ilmoa!
siinä palan sitten sekä minä että lapsi, jos olen mukana - eli ei ole mitään merkitystä sillä onko lapsi kaverinsa kanssa vai olenko minä mukana, vai mitä?
Minun ei tarvitse tästä inttää yhtään enempää. Minun lapseni ei ole hortoillut yksinään sunnuntai-iltana satojen kilsojen päässä kotona heitteillä.
Ja seuraavan kerran kun sellaisen näen, teen ilmoituksen. Sosiaalivirasto sitten selvittää perheen olosuhteet. Ei ole minun huoleni, eikä sinun - toivottavasti.
siinä palan sitten sekä minä että lapsi, jos olen mukana - eli ei ole mitään merkitystä sillä onko lapsi kaverinsa kanssa vai olenko minä mukana, vai mitä?
Minun ei tarvitse tästä inttää yhtään enempää. Minun lapseni ei ole hortoillut yksinään sunnuntai-iltana satojen kilsojen päässä kotona heitteillä.
Ja seuraavan kerran kun sellaisen näen, teen ilmoituksen. Sosiaalivirasto sitten selvittää perheen olosuhteet. Ei ole minun huoleni, eikä sinun - toivottavasti.
hortoile yksin jossain, koita nyt vähän käyttää sitä hernettä siellä korvien välissä. Tässä on 1 tapaus tapahtunut...
75, ai nytkö tiedät jo mitä minä luulin sanovani..."Lakasulakasukoneen kuljettaja Hourimo mukaväittää." Kuulostat ihan Seiska-lehden toimittajalta.
Just.
Menes nyt moppaamaan sinne uutistoimitukseesi...
Lapseni on matkusti 9-vuotiaana säännöllisesti yksin junassa. Ei siinä lastensuojelua tarvittu.
Aina matkustaessa jotain sattuu, kuten junavuoroja perutaan, kuulutukset ovat epäselviä ja astuu vahingossa väärään junaan. Tapahtuu sitä aikuisillekin. Tietysti selitin lapselle etukäteen, että kun jotain sattuu, ei tarvitse hätääntyä, vaan asiat ratkeavat. VR:n henkilökunta on auttanut ja puhelin pitää vanhemmat tilanteen tasalla. Niinhän uutisen lapsikin löysi auttajansa ja pääsi turvallisesti perille. Eikä edes Joensuussa vierailu olisi maailman loppu.
Lasten etu varmaan olisi, etteivät vanhemmat eroaisi ja muuttaisi työn perässä eri paikkakunille. Jos jostain teette lastensuojeluilmoituksen niin tehkää siitä.
Kai mamma laittaa lapselle kumihanskatkin käteen, niin ei tule ihottumaa?