9-v. poika matkuisti yksin junassa!!!
Onko sinusta tässä tapauksessa vahhemmat kuumana turhan takia? Hehän itse laittoivat pojan yksin junaan eivätkä varmaan sanoneet siitä konduktöörille mitään? Häiriöitä ja poikkeuksia liikenteessä voi aina tulla.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/aiti-ja-isa-raivostuivat-9-vuotias-ja…
Kommentit (99)
kanssa matkustamisesta vaan siitä että sinne koneeseen ei pääse ilman saattajaa. Saattaja on lentokentän työntekijä/lentoemäntä jos lapsi matkustaa yksin.
Finnairin koneeseen ei pääse alle 12-vuotias jos ei ole saattajaa mukana. Lapsella on koko ajan mukana saattaja myös lentokentällä jne.
On siis aivan eri asua matkustaa lentokoneella yksin vaikka 7-vuotiaana kuin junalla yksin 10-vuotiaana.
Alle 12-vuotiaskin saa matkustaa ilman vanhempaa, sun pitää vain ilmoittaa lentoyhtiöön lentoa varatessa että hän matkustaa yksin! Meillä lapset (8- ja 9-vuotiaat) matkustavat lentokoneella kerran kesässä pohjoisen mummilaan lentokoneella kaksisteen, lentoyhtiöön ollaan ilmoitettu ja aina ovat huolehtineet lapsista kun olen heidät vienyt portille asti.
9-vuotias on vielä lapsi!
Missä iässä saa?
Vanhemmilta voi edellyttää varautumista tiedossa oleviin asioihin eli siihen että VR:n junaliikenne ei nyt toimi normaalisti ja että juurikin jotain tuollaista voi sattua!
Ja paikallisliikenteessä on se ero, että lapsi ei ole koskaan yli 20 minuutin päässä minusta, joten jos vaikka joutuukin jäämään väärässä paikassa pois, bussi hajoaa, pelästyy kanssamatkustajaa tms. olen viimeistään 20 minuutissa paikalla.
Lähiliikenteen vuoroja on jäänyt ajamatta konnaripulan takia, mutta pitkän matkan junissa tuo on hyvin harvinaista.
Ihan vastaavaa kuin että sinä et pistä lastasi bussiin, koska niitä on syttynyt palamaan kesken ajon. Siinä ei paljoa mamman 20 minuutin paikallesäntäämisaika auta, jos bussi alkaa palaa.
Välinpitämättömät eronneet tai sitten ne, joiden mielestä lapsekas 9-vuotias on vastenmielinen nössö, jota pitää karaista.
Junassa matkustamisesta ei kukaan normaali lapsi/nuori saa traumoja. On saatettu junan ovelle, oltu puhelimitse yhteydessä matkan aikana ja toisessa päässä oltu junan ovella vastassa JA konnarille kerrottu, että lapsi matkustaa yksin ja sillä ja sillä asemalla pois. Simppeliä.
panee stadissa lapsensa paikallisbussiin juoppojen ja mielenterveyshäiriöisten ahdisteltavaksi!
Niin lapselle kuin aikuiselle!
Mielummin junaan kuin että henkilöautolla lähdettäs kyyditsee.
Jos VR töpeksii niin kyllä VR:n pitäs huolehtia sit kaikki matkustajat sinne minne he on lippunsa ostaneet. Iästä ja kunnosta riippumatta
paitsi onko nyt Hesassa bussi syttynyt palamaan - sen jälkeen kun ensin on kirjoiteltu koko kesä pahoista vaikeuksista - vai onko lapsi jäänyt heitteille VR:n junassa sen jälkeen kun on ensin koko kesä pahoista vaikeuksista?
Ja jos bussi syttyy palamaan, ei sitä lastani välttämättä auta, vaikka kuinka olisin itsekin siellä bussissa.
Tää minun lapseni tulee koulusta iltapäivisin kotiin bussilla, koska haluaa harjoitella bussilla kulkemista. Minä olen kotona ja lapsella on vanhempi kaveri mukana.
Hieman eri asia kuin tökätä lapsi matkustamaan yksin satojen kilsojen päähän. Jos täällä kävisi niin, että bussi jää taipaleelle (kuten nyt toi juna jäi), lapsi jää vaan kavereineen pois siitä hyytyneestä bussista ja odottaa, että tulen hakemaan. Ja koska on iltapäivä, liikennettä on vähän ja matkaa kaikkiaan on tuo 20 minuuttia, minä olen siellä paikalla hyvin nopsaan. Ja sitä reittiä lapsi on nyt sahannut viisi vuotta, joten tuntee joka mutkan kuin omat taskunsa.
paitsi onko nyt Hesassa bussi syttynyt palamaan - sen jälkeen kun ensin on kirjoiteltu koko kesä pahoista vaikeuksista - vai onko lapsi jäänyt heitteille VR:n junassa sen jälkeen kun on ensin koko kesä pahoista vaikeuksista?
Ja jos bussi syttyy palamaan, ei sitä lastani välttämättä auta, vaikka kuinka olisin itsekin siellä bussissa.
Tää minun lapseni tulee koulusta iltapäivisin kotiin bussilla, koska haluaa harjoitella bussilla kulkemista. Minä olen kotona ja lapsella on vanhempi kaveri mukana.
Hieman eri asia kuin tökätä lapsi matkustamaan yksin satojen kilsojen päähän. Jos täällä kävisi niin, että bussi jää taipaleelle (kuten nyt toi juna jäi), lapsi jää vaan kavereineen pois siitä hyytyneestä bussista ja odottaa, että tulen hakemaan. Ja koska on iltapäivä, liikennettä on vähän ja matkaa kaikkiaan on tuo 20 minuuttia, minä olen siellä paikalla hyvin nopsaan. Ja sitä reittiä lapsi on nyt sahannut viisi vuotta, joten tuntee joka mutkan kuin omat taskunsa.
täällähän on bussipaloja ollut tosi paljon ja syytäkin on ihmetelty ja etsitty esim. kaluston iästä ja huoltojen pätevyydestä.
Koska sen sijaan viimeksi on pitkän matkan juna jättänyt matkan kesken siksi, ettei konnareita ole? Ei tule äkkiä mieleen.
Älä siis hölise siellä noin kärkkäästi. Ihan otat itsekin jatkuvasti riskejä lapsesi kanssa.
"
BUSSIPALOJA KERRAN VIIKOSSA
Linja-autopaloja sattuu vuosittain puolensataa. Onnettomuustutkija ei näe syytä suureen huoleen, mutta kehottaa matkustajia ottamaan riskin huomioon
Lisääntyneet linja-autopalot alkoivat herättää sekä viranomaisten että matkustavan yleisön mielenkiintoa kymmenkunta vuotta sitten. Selitykseksi tarjottiin erityisesti kaupunkien matalalattiabussien ahtaita konehuoneita, joissa moottorit käyvät tarpeettoman kuumina.
Uudesta tutkimuksesta käy ilmi, että bussipaloista noin kolmasosa on syttynyt moottoritilasta, yli kolmasosa jarruista, renkaista tai laakereista ja vajaa kolmasosa muista syistä, kuten esimerkiksi lisälämmittimistä.
Pelastusopiston tutkimusjohtaja Esa Kokki pitää paloriskiä edelleen jokseenkin pienenä, mutta kehottaa varautumaan mahdollisiin onnettomuustilanteisiin. Hänen mielestään kuljettajan matkustajille lentohenkilökunnan tapaan antama turvallisuuspuhuttelu ei olisi lainkaan huonompi ajatus.
- Tilanne on omanlaisensa, jos kyydissä on kaupunkiliikenteen työmatkalaisia, tai humalaisia ja nukkuvia tilausmatkalla reissaajia. Entäpä sitten, jos ollaankin tarjoamassa palvelukyytiä invalideille, eikä palavasta bussista pääse ulos, kun se on kallistunut ovienpuoleiselle kyljelleen, kuvailee Kokki.
Kuljettaja on avainasemassa
Kokin mukaan kuljettajan osaava toiminta on avainasemassa.
- Myös palonsammutuskaluston on oltava tarpeeksi tehokasta. Jos moottoritilassa roihuaa, ei parin kilon pullolla tee mitään, selittää Esa Kokki.
Suomen bussipaloissa on ollut onnea. Huittisissa heinäkuussa sattuneessa palossa tuhoutui bussi liki täydellisesti. Vain runkorakenteet jäivät pystyyn. Puolensataa matkustajaa selvisi ulos vahingoittumattomina. Karkkilassa joulukuussa 2008 syttyneessä palossa saivat useammat matkustajat sairaalahoitoa vaatineita palovammoja. Kyytiläisiä oli kuutisenkymmentä.
- Palot näyttäisivät olevan lähinnä ikääntyneen kaluston ongelma. Siksi huoltoon olisikin kiinnitettävä paljon huomiota, tähdentää Kokki.
Erityisesti olisi huolehdittava moottoritilan puhtaudesta sekä sen lämpö- ja äänieristeiden kunnosta. Myös polttoaineputkistoa ja sähköjohtoja on tarkkailtava huolellisesti.
Onnettomuustutkintakeskus kehotti jo yli kymmenen vuotta sitten varustamaan bussit automaattisella tai puoliautomaattisella sammutusjärjestelmällä. Se suositti myös sammutusaukkoa moottoritilan luukkuun.
Erilaiset järjestelmät eivät ole yleistyneet, mutta uusista autoista löytyy sentään sammutusaukko.
YLE Helsinki / Olli Ihamäki"
Kerropa yksikin uutinen bussipalosta tältä kesältä.
Tottakai lapsen kanssa pitääkin ottaa riskejä, mutta niiden pitää olla HALLITTUJA ja IKÄTASOISIA.
Kerropa yksikin uutinen bussipalosta tältä kesältä.
Tottakai lapsen kanssa pitääkin ottaa riskejä, mutta niiden pitää olla HALLITTUJA ja IKÄTASOISIA.
Ja kerro missä kulkuvälineessä ei ole mitään riskiä? Ihan oiekasti, missä hemmetin todellisuudessa sä elät? Autolla voi ajaa kolarin, lennot myöhästelee, kone voi tippua, juna voi myöhästyä, metro voi myöhästyä jne. Mikään ei satavarmaa, koita elää sen kanssa.
Se on ihan tuorekin vielä, julkaistu 8. syyskuuta.
Mitähän mahdat siellä toimituksessa tehdä, siivotako....?
-53, YLE-uutisten toimittaja muuten... -
tässä taas yhdet itsekkäät eronneet vanhemmat leikkii lapsensa kustannuksella. En todellakaan antaisi 9-vuotiaan matkustaa itsekseen Lahdesta Pieksämäelle.
mikä nyt sattui. Junaliikenne ei toimi ja lapsi on satojen kilsojen päässä itseksensä tuntemattomalla paikkakunnalla.
Ja aivan, autolla voi ajaa kolarin, lennot myöhästelee, kone voi tippua - ja VR TAKUTA!
Siksi ei pidä ottaa typeriä riskejä, kuten tuossa otettiin.
Jos auto ajaa kolarin tai kone tippuu, ei välttämättä auta yhtään, vaikka vanhempi olisi paikallakin.
Mutta yksinään ei pidä laittaa ajelemaan satoja kilsoja, ei lentelemään satoja kilsoja jne. ihan jo senkin takia, että silloin ei pääse auttamaan, vaikka ei sattuisi mitään muuta drastista kuin että juna hajoaa tai metro myöhästyy.
Aurinko koittaa, ihminen koEttaa. Mikään ei ole satavarmaa, mutta idiootiksi ei silti tarvitse heretä.
on voinut opetella jo vaikka vuosi sitten, nyt vain kävi näin... mutta ethän sä voi edes yrittää ajatella.
mikä nyt sattui. Junaliikenne ei toimi ja lapsi on satojen kilsojen päässä itseksensä tuntemattomalla paikkakunnalla.
Ja aivan, autolla voi ajaa kolarin, lennot myöhästelee, kone voi tippua - ja VR TAKUTA!
Siksi ei pidä ottaa typeriä riskejä, kuten tuossa otettiin.
Jos auto ajaa kolarin tai kone tippuu, ei välttämättä auta yhtään, vaikka vanhempi olisi paikallakin.
Mutta yksinään ei pidä laittaa ajelemaan satoja kilsoja, ei lentelemään satoja kilsoja jne. ihan jo senkin takia, että silloin ei pääse auttamaan, vaikka ei sattuisi mitään muuta drastista kuin että juna hajoaa tai metro myöhästyy.
Aurinko koittaa, ihminen koEttaa. Mikään ei ole satavarmaa, mutta idiootiksi ei silti tarvitse heretä.
Sä et siis autoilekaan? Sä oelt joka paikassa lapsesi kanssa siihen saakka kun se täyttää 18v? Ok, ihan jännä tapa elää se on tuokin, mutta anna nyt muiden elää kuten itse haluavat. Meillä lapset lentävät seuraavan kerran lappiin syylomalla, enpä usko koneen tippuvan tms.
eikä minun lapseni kulje millään invakuljetuksella, eikä hänen linjallaan käytetä matalalattiabusseja.
Noi uutiset kannattaa myös lukea kokonaan, ei pelkkiä otsikoita.