Eivät kaikki äidit ole poissa töistä lapsen sairastaessa
Aina hoetaan, miten pienten lasten äiti on huono työntekijä, koska on jatkuvasti poissa lasten sairastaessa. Nämä tilanteethan voidaan järjestellä monella tavalla. Itse en ole ollut kertaakaan töistä poissa lapsen tai oman sairauden vuoksi, ja minulla on neljä lasta. Lapset ja työt on saatu hoidettua, koska minulla on hyvä mies, tukiverkkoa ja organisointikykyä.
Kommentit (60)
kaikki äidit eivät todellakaan ole poissa töistä lasten sairastelun vuoksi. Itsekään en ole ollut viimeiseen kahteen vuoteen ollenkaan - lapset ovat olleet kipeänä 4 päivää ja mies on heitä hoitanut.
Meillä kotona on se, kumman työ on "vähemmän" tärkeää ja kummalle poissaolo on helpompi järjestää.
Ap:han vain sanoi, että KAIKKI äidit eivät ole pois lasten sairastamisen takia. Ja sehän on täysin totta. Ja varmasti näistä äideistä tuntuu epäreilulta, että yleistetään kaikkien äitien olevan paljon pois töistä lasten takia.
meillä on 4,5-vuotias, joka on ollut aniharvoin kipeänä. Hyvä, jos yhden päivän per vuosi olen ollut pois töistä, aina en sitäkään. Välissä on ollut jopa 1,5 vuoden jaksoja ilman mitään sairasteluja.
Eli olen juuri tuollainen äiti, joka ei joudu olemaan pois töistä sairaan lapsen vuoksi.
Joo kaikki äidit eivät todellakaan ole poissa töistä lasten sairastelun vuoksi. Itsekään en ole ollut viimeiseen kahteen vuoteen ollenkaan - lapset ovat olleet kipeänä 4 päivää ja mies on heitä hoitanut.
Meillä kotona on se, kumman työ on "vähemmän" tärkeää ja kummalle poissaolo on helpompi järjestää.
joten yleensä se on mies, joka jää kotiin.
oikeutta ei käytetä? Lapset viedään ennemmin sairaana hoitoon (tosi yleistä,ja tosi idioottimaista!)
Aina hoetaan, miten pienten lasten äiti on huono työntekijä, koska on jatkuvasti poissa lasten sairastaessa. Nämä tilanteethan voidaan järjestellä monella tavalla. Itse en ole ollut kertaakaan töistä poissa lapsen tai oman sairauden vuoksi, ja minulla on neljä lasta. Lapset ja työt on saatu hoidettua, koska minulla on hyvä mies, tukiverkkoa ja organisointikykyä.
Meillä mies voi tehdä etätöitä, ja sen lisäksi on kolmet isovanhemmat ( mun vanhemmat eronneet, eli isä ja äiti + puolisonsa ja miehen vanhemmat), ja siihen päälle pari kotiäitikaveria, jotka voi joissain tilanteissa auttaa. ELi käytännössä ei tarvitse ikinä olla pois sairaan lapsen takia.
kaikki lapset ei tosiaankaan sairasta niin paljon kuin toiset. Meillä oli päiväkodin aloituskeväänä 4 päivää sairaspoissaoloa ja nyt alkaneena syksynä ei vielä yhtään. Toisin kuin eräällä tutulla, sairaspoissaolot voi kertoa viikoissa eikä päivissä...
sopii paremmin, että isä jää tai vaikka mummu tulee mielellään hoitamaan?
Ja sitten on lapsia, jotka yksinkertaisestis sairastavat erittäin harvoin.
Sairaana hoitoon vieminen on taas ihan eri juttu, eikä kukaan tässäkään ketjussa ole sellaiseen viitanut.
oikeutta ei käytetä? Lapset viedään ennemmin sairaana hoitoon (tosi yleistä,ja tosi idioottimaista!)
ja hän hoitaa lapset myös tavallisten flunssien tms. aikana. Mitään sen kummempaa eivät lapsemme ole sairastaneetkaan, paitsi vesirokon loma-aikana.
Meillä on hoidettu alusta asti aika lailla tasan nää hommat miehen kanssa. Se on kotona, jonka työtilanteeseen se just silloin parhaiten sopii. Olemme siitä onnekkaassa asemassa, että molemmilla asiantuntijatyöt jotka joustavat. Ei se aina helppoa ole, mutta tähän asti ollaan aika hyvin pärjätty. Joskus ollaan jopa puolitettu päiviä, jos toisella on tärkeä palaveri aamulla, ja toisella vaikka luento pidettävänä iltapäivällä...
Tärkeintä on kuitenkin se, että me olemme ne, jotka joustavat ja venyvät tällaisissa tilanteissa, ei koskaan lapsi. Ei siis sairasta lasta hoitoon.
Sädekehää minulla ei ole. Mutta olen ihan hyvä äiti ja ihan hyvä työntekijä kyllä. Ja aloitukseni tarkoitus ei suinkaan ollut sanoa, ettei töistä saisi olla pois sairauden tai lapsen sairauden vuoksi. Mutta on myös kummallista yleistää, että kaikki äidit olisivat paljon poissa lasten sairastelun vuoksi.
Ap
Sädekehää minulla ei ole. Mutta olen ihan hyvä äiti ja ihan hyvä työntekijä kyllä. Ja aloitukseni tarkoitus ei suinkaan ollut sanoa, ettei töistä saisi olla pois sairauden tai lapsen sairauden vuoksi. Mutta on myös kummallista yleistää, että kaikki äidit olisivat paljon poissa lasten sairastelun vuoksi.
Ap
lasten sairastelujen takia. Lapset ovat kotihoidossa ja au-pair hoitaa heitä. Sairastavat harvoin.
Valitettavasti on sitten toinen ääripää nämä äidit, jotka jäävät jokaisesta lapsen pieraisusta kotiin pariksi kolmeksi päiväksi. Käytännössä lähestulkoon tekevät osa-aikatyötä. Kertyyhän siitä toki säästöäkin, kun on työmatkaa, ja bensa jää kulumatta kun kotona makaa täydellä palkalla...
mutta jonkin verran kyllä.
Kun lapseni aloitti päivähoidon, hän sairastui useampaan korvatulehdukseen, mutta mummi hoiti häntä pääasiassa enkä tainnut olla kertaakaan poissa tuona keväänä.
Seuraavana syksynä olin poissa yhden päivän, kun lapsi sairastui vesirokkoon. Mies oli lapsen kanssa yhden korvatulehduskerran.
Keväällä nuhakuumeita tuli pari kappaletta, joten olin sitten enemmän poissa ja mieskin oli (vuorottelimme).
Aloin odottaa toista lastamme ja poissaoloja tuli ihan kahmalokaupalla. Välillä neuvolaa, ultraa, lapsen sairastumista... Kotona ollessa lapsemme sairastelivat vähän väliä, myös vauva, joten jännitin kovasti päivähoidon aloitusta, kun pari vuotta meni jatkuvassa sairastelukierteessä.
Päiväkotielämää ja työelämää on ehtinyt olla nyt pari kuukautta ja mies on ollut yhden päivän sairaan lapsen takia poissa. Minä olen huomenna ensimmäisen kerran toisen lapsen takia. Aika sairastelevalla tavalla tämäkin alkaa...
Tähän ketjuun nyt tietysti vastaavat ne, joilla mies (tai joku muu) jää kotiin hoitamaan sairasta lasta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi kuitenkin edelleen äiti jää hoitamaan sairasta lasta. Eivät kaikki pienten lasten isät ole mitään aivokirurgeja ja lentokapteeneita!
Miehen työpaikalla moni mies jää kotiin hoitamaan sairaita lapsia. Lisäksi lähes jokainen tuore isä jää isyyslomalle ja osa vielä hoitovapaalle. Meillä on lapset vielä kotihoidossa, joten en tiedä miten meillä käy. Kumpikin voisi työnsä puolesta jäädä kotiin hoitamaan sairasta lasta. Emme ole korvaamattomia työpaikalla.
Ennen oli se verkko käytössä, ei enää. Nyt priorisoimme kumman työ antaa periksi.
Tosin vielä tukiverkonkin ollessa käytössä olin pois töistä jos lapset olivat tosi kovassa kuumeessa. Sairas pieni ihminen tarvitsee äidin syliä, ihan sama vaikka presidentti olisi tulossa vierailulle..
Ap:han vain sanoi, että KAIKKI äidit eivät ole pois lasten sairastamisen takia. Ja sehän on täysin totta. Ja varmasti näistä äideistä tuntuu epäreilulta, että yleistetään kaikkien äitien olevan paljon pois töistä lasten takia.
yleistetään, koska valtaosa äideistä on poissa kotoa lasten takia.
Ymmärrettävämpi ja perustellumpi tämä yleistys on kuin se, että kaikki maahanmuuttajat tulevat tänne elämään sossutuella.
Tietekään yleistykset eivät pidä paikkaansa, mutta todennäköisyydet ovat aika selvät.
katosnääs ku kaikilla ei ole sitä tukiverkkoa, ei minkäänlaista. Kaikkien miehet ei pysty auttamaan jne. Elämäntilanteita kun on niin monia. Mutta hienoa, että sinä saat sädekehän pääsi päälle:-)