Miksi lapset työhakemuksessa?
Miksi mainitsette lapsenne työhakemuksessanne? Ansioluettelossa sen vielä jotenkin ymmärrän vaikka vain selittämässä aukkoja työsuhteissa, mutta miksi hakemuksessa? Jos kyseessä on perustoimistohommia asiantuntijaroolissa, luuletteko oikeasti, että lapset erottavat teidät positiivisella tavalla?
Vai haluatteko töihin vain sellaiseen paikkaan, jossa rekrytoija (esimies tai henkilöstöhallinnan edustaja) arvostaa äitiyttä ja uskoo sen vaikuttavan ammattirooliisi positiivisesti? Entä jos näin ei ole, tiedättekö millaisen riskin otatatte mainitessanne lapset? Joskus jopa ensimmäisessä lauseessa, ennen kompetenssien esittelyä. Onko vapaita työpaikkoja niin paljon tyrkyllä?
Miksi?
Kommentit (34)
Itse palkkaan vuodessa keskimäärin kolme uutta jäsentä. En ole koskaan ottanut edes ketään äiti-määrittelijää haastatteluun. Ei kuulu työhakemukseen todellakaan.
Ei kiinnosta kysellä siitä haastettelussakaan. Jonkun olen hylännyt sen perusteella, että on haastattelussa puhunut lapsistaan enemmän kuin pari lausetta.
Äitejä meillä on töissä. Ovat keskimääräistä joustamattomampia. Tekevät kuitenkin palkkansa eteen töitä.
ajatellaan olevan. Mies siis tulkitaan rekrytointitilanteessa vastuulliseksi "aikuiseksi", jos on vakiintunut ja perheellinen.
huolimatta ne lapset eivät kerro työhön sitoutumisesta yhtään mitään. Eikä etenkään uuden, haettavan työn osalta.
Sitoutumisesta johonkin muuhun, ehkä. Eikä välttämättä siitäkään.
Lapsellisissa ja lapsettomissa on lyhyttä pätkää siellä täällä tekeviä urakiipijöitä vaikka kuinka paljon. Just niitä, jotka poistuvat uusiin haasteisiin vuoden kahden kuluessa, ennen kuin maa alkaa polttaa liikaa jalkojen alla.
Sillä saa nätin CV:n, huima ura, ja hah, lapsia. Sitoutunut työhönsä!
koska omalla alallani naiset tekee lapsia suht myöhäisellä iällä. Itse siis olisin hyvin potentiaalinen synnyttäjä, joka jäisi heti paikan saatuaan äitiyslomalle jne.
Mulla sen sijaan on jo 3 lasta, ja ehdottomasti mainitsisin hakemuksessa senkin, että meillä asuu eläkkeellä olevat isovanhemmat tien toisella puolella, joten sairaiden lasten hoito järjestyy aina. ( Tuohon päälle meillä on vielä kahdet muut eläkkeellä olevat isovanhemmat+ mies voi tehdä suht helposti etätöitä, joten mun ei ikinä tarvitse jäädä töistä pois.)
voisin laittaa, jos en oikeasti haluaisi kyseiseen paikkaan. Jos siis olisin vaikka työkkärin painostamana hakemassa tms.
Ja normaalisti on haastattelu, jossa ne aukot cv:ssä voi selittää. Aika harvalla varmaan on NIIN epäilyttäviä (suuria) aukkoja, että ei niiden takia pääsisi edes haastatteluun.
että jokainen työttömyysjakso olisikin ollut lastenhankintaa! Ajoittaisi lasten iät sopivasti osumaan aukkojen kanssa.
-Etsin itseäni Goalta (ja vedin heroiinia suoneen)?
-Olen ollut 7 vuotta työtön lusmu (aktiivisesta hakemisesta huolimatta kukaan ei huolinut)?
-Aloittelin kirjailijan uraani (ei ottanut tuulta siipien alle)?
- Olin suljetulla osastolla (en kerro miksi)?
- Olen ollut vankilassa (en kerro miksi)?
- Jokin muu syy, mikä?
Voiko joku auttaa ja kertoa.
hakemuksessa en puhu perheestä mitään, mutta CV:ssä olen selittänyt 2v aukon kotiäitiydellä, jonka aikana tein vapaaehtoistyötä lasten parissa (MLL).
Mulla oli sellainen tilanne, että irtisanouduin äitiysloman loputtua ja löysin uuden duunin kun lapsi oli 2,5v. Jos olisin ollut samassa duunissa koko tämän ajan, en olisi maininnut äitiyslomaa tai hoitovapaata mitenkään.
Jos haastattelussa olisi tullut puhetta, olisin kyllä ilomielin kertonut että olen naimisissa ja yksi lapsikin löytyy.
Minua ainakin työnantajana kiinnostaa se, että onko hakija
a) 26-vuotias naimisissa oleva lapseton nainen = parin vuoden sisällä äitiyslomalle
b) 40-vuotias 2 lapsen äiti. Ok, lapset saattavat sairastaa jonkun verran, mutta ainakaan suuri alkusatsaus (koulutus työhön yms) ei mene kokonaan hukkaan parin vuoden päästä.
Näin se vaan on raadollista.
Minua ainakin työnantajana kiinnostaa se, että onko hakija
a) 26-vuotias naimisissa oleva lapseton nainen = parin vuoden sisällä äitiyslomalle
b) 40-vuotias 2 lapsen äiti. Ok, lapset saattavat sairastaa jonkun verran, mutta ainakaan suuri alkusatsaus (koulutus työhön yms) ei mene kokonaan hukkaan parin vuoden päästä.
Näin se vaan on raadollista.
Mitäs jos onkin 26-vuotias kahden lapsen äiti?
TI-LAS-TOL-LI-SES-TI lapset sairastavat paljon, eikä se sinua rekrytoiva ihminen voi tietää sairastavatko juuri sinun lapsesi vähän vai paljon.
olen ollut pois töistä 2 päivää lapsen sairastelujen takia sen 4 v aikana mitä en ole ollut lapsen kanssa kotona.
siis mieluummin jatkuvasti sairastuvat lapset kuin 36-vuotiaan tosi todennäköinen reissu Goalle? Olet varmaan rekrytoinut paljon.
-Olen ollut 7 vuotta työtön lusmu (aktiivisesta hakemisesta huolimatta kukaan ei huolinut)?
- Jokin muu syy, mikä?Voiko joku auttaa ja kertoa.
enpä tiedä mitä kannattaisi laittaa, mutta voithan sanoa kokeilleesi pitkäaikaista haavettasi eli romaanin kirjoittamista. "Päätin, että annan tälle unelmalle mahdollisuuden, mutta että jos se ei onnistu, siirryn seuraaviin tavoitteisiin."
Aika moni haluaisi kirjoittaa kirjan. Mutta vain jotkut tosissaan yrittävät toteuttaa sen. Todella harvat onnistuvat julkaisemaan. Mutta parempi yrittää kuin vain haikailla koko elämä. Joten noista vaihtoehdoista kirjailija oli kyllä paras.
Jonkun nuoruuden jakson voi minusta selittää silläkin, että matkustelin ympäri maailmaa parantaakseni ja aktivoidakseni kielitaitoani, ja koska olen kiinnostunut muista kulttuureista ja blaablaa. "Halusin tutustua eri maihin kunnolla ja testata omaa pärjäämistäni uusissa olosuhteissa."
Mitäs jos onkin 26-vuotias kahden lapsen äiti?
Kiinnostaa tietää.
- Jokin muu syy, mikä?Voiko joku auttaa ja kertoa.
enpä tiedä mitä kannattaisi laittaa, mutta voithan sanoa kokeilleesi pitkäaikaista haavettasi eli romaanin kirjoittamista. "Päätin, että annan tälle unelmalle mahdollisuuden, mutta että jos se ei onnistu, siirryn seuraaviin tavoitteisiin."
Aika moni haluaisi kirjoittaa kirjan. Mutta vain jotkut tosissaan yrittävät toteuttaa sen. Todella harvat onnistuvat julkaisemaan. Mutta parempi yrittää kuin vain haikailla koko elämä. Joten noista vaihtoehdoista kirjailija oli kyllä paras.
Jonkun nuoruuden jakson voi minusta selittää silläkin, että matkustelin ympäri maailmaa parantaakseni ja aktivoidakseni kielitaitoani, ja koska olen kiinnostunut muista kulttuureista ja blaablaa. "Halusin tutustua eri maihin kunnolla ja testata omaa pärjäämistäni uusissa olosuhteissa."
se, että on hankkinut lapsia niin kuin suuri osa ihmisistä tekee, vai se, että on yrittänyt seitsemän vuotta kirjoittaa kirjaa??? =)
En minäkään yleensä hakemuksessa ole lapsia maininnut. CV:ssä ne kyllä ovat syntymäaikoina, sillä mun pätkätyöhistoriassani on aukkoja lasten syntymän kohdalla.
Täytyy vielä sanoa, että sain yhden työpaikan, jossa aloitin itsestäni kertomisen sanomalla olevani äiti. Itseänikin kyllä hävetti jälkeen päin - olin vissiin vähän äitiyslomapöllyissä vielä. Mainitsin toki kyllä myös turvaverkoista, joita meillä oli tosi hyvin. Ihme haastattelu, mutta sain paikan.
äiti ainut "määritelmä" ole,rimmaa vaan niin hyvin siinä kohtaa,
t.14 tai mikä lie;)