Mulla on edessäni todella suuri haaste, sain pilkkahintaan
mummonmökin. Ostin sen lähinnä ihanan pihan vuoksi, tontti ei ole kaukana meiltä, joten ajattelin että siellä voidaan sitten perheen kanssa kesäisin käydä viettämässä aikaa grillaten yms. kesätouhuja omassa pihassa. Voisin myös tehdä sinne kasvimaan. Nyt asutaan siis kerrostalossa.
Tämä tontilla oleva mummonmökki on rakennettu joskus vuonna 1940 tai siinä tienoilla.
Siellä on sähkö, mutta ei sisävessaa eikä kylpyhuonetta tms. mukavuuksia. Vettäkään taloon ei siis tule. Nämä eivät ole minulle ongelma, voin hyvin käyttää ulkohuussia ja kantaa veden sisälle pihakaivosta.
Talon pihalla on joskus ollut sauna, mutta se on jo purettu pois. Sellainen ulkosauna sinne varmaan tulee joskus hommattua.
Mutta siis, nyt olen alkanut ajatella, että haluaisin remontoida sitä vanhaa mummonmökkiä, se on kuitenkin ihanan idyllinen ja sisällä on iso leivinuuni, pari pönttöuunia ja puuhella.
Ongelmana on vaan se, että mä en tiedä YHTÄÄN mitään rakentamisesta enkä remontoinnissa. En siis niin mitään. Ei ole myöskään varaa palkata sinne remonttimiehiä. Eli hommat pitäisi tehdä kokoonpanolla minä, miesystäväni sekä meidän 10-vuotias tyttö...
Joo, kuulostaa varmaan mahdottomalta, mutta en haluaisi luovuttaa heti kärkeen ja olla tekemättä mitään. Ei mulla kuitenkaan ole mitään hävittävääkään, talo kelpaa tuollaisena rötiskönäkin (kunhan nyt kesällä yön tai pari siellä voi viettää, sateensuojassa sentäs :) ) ja siis aikaahan meillä olisi mökkiä laitella, hamaan tappiin saakka. Emmekä pelkää kovaakaan työtä.
Mutta mistä aloitan, saadakseni tietoa ja oppiakseni jotain? Löytyykö esim. kirjastosta jotain vanhan talon rakennus/remontointikirjoja for dummies? Tietäisikö joku suoraan jonkun hyvän opuksen/useita?
Tai jotain remonttiblogeja tms. joista saisi osviittaa ja tietoa?
Ja siis kyllä, TIEDÄN, että edessä saattaisi olla hirveä urakka (jos esim. seinät on lahot tms, en tiedä?), josta emme ehkä edes selviytyisi, mutta halutaan ainakin YRITTÄÄ. :)
Kommentit (9)
Ettekö asu edes avoliitossa?
mutta joo, asuttiin pitkään erillämme, nyt asuttu yhdessä koko perhe vasta parisen vuotta, jäänyt vaan "päälle" tuon miehen kutsuminen miesystäväksi.
ap
juuri vanhan talon oikeaoppisesta kunnostamisesta.
Ihan alkuun kannattaa varmasti tilata nuohooja paikalle + muutenkin varmistua, että hormit ym. ovat kunnossa ennen kuin laitatte tulen pesiin.
Mutta kuulostaa todella ihanalta tuo paikka! Remontin kanssa ei kannat kiirehtiä, katselette ja kuulostelette ensin, haette tietoa jne. Perinnerakentamine/-korjaaminen hakusanoilla saattaa löytyä vaikka mitä googlesta.
siksi kannattaa perehtyä nimenomaan perinnekorjaamiseen - asiasta löytyy kyllä paljon tietoa.
aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Rohkeasti vaan sinne kysymään, ne kirjastoihmiset kyllä osaavat auttaa ja tehdä vaikka tiedonhakuja muistakin lähteistä (asiaa käsittelevät artikkelit, tutkimukst jne.)