Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoh, kuinka tietämättömiä ihmiset oikein ovatkaan?!?!

Vierailija
25.09.2011 |

Kuulin tänään että minun pitäisi alkaa antamaan vauvalleni (5kk) jo kiinteitä, koska mitä pidempään imetän sitä herkemmin vauvalle tulee allergioita!?!?!

Eikös tuo 6kk täysimetys juurikin etsä niitä allergioita ja mitä aikaisemmin aloitetaan kiinteät sitä herkemmin tulee allergioita?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kiinteet VIIMEISTÄÄN 6 kk

Vierailija
2/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mukaan pitää paikkansa että niillä lapsilla joilla alettu kiinteät myöhään on todettu enemmän allergioita...ainakin 6kk iässä kannattais aloitella sen tutkimuksen mukaan. Sori ap näin on näreet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on niin paljon "tietoa ja neuvoja", että anna olla vaan.

Vierailija
4/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen mukaan pitää paikkansa että niillä lapsilla joilla alettu kiinteät myöhään on todettu enemmän allergioita...ainakin 6kk iässä kannattais aloitella sen tutkimuksen mukaan. Sori ap näin on näreet!

Vierailija
7/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla 3 lasta joille kaikille on aloitettu kiinteät 4kk iässä ei kellään lapsista ole koskaan ollut minkäänlaista allergiaa. Mulla on useita tuttavia joiden lapsilla on jos jonkinlaista allergiaa ja juuri niille lapsille on aloitettu kiinteät vasta paljon myöhemmin. Mammat olivat ylpeitä kun imettivät vain niin pitkään. Mua katseltiin suoraan sanoen kieroon mutta mitäs siitä onneks mun lapsilla ei syömisten kanssa mitään ongelmaa. Ja ovat muutenkin olleet aina terveitä ei edes korvatulehduksia koskaan.

Vierailija
8/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en todellakaan tienny, mut eipä tiedetty kyllä neuvolassakaan kun toitotettiin että voit aloittaa sitten kun tahdot, kiirettä ei ole...

Voihan vituke! Huomenna menen kauppaan hakemaan porkka- ja perunasoseita. Meillä aletaan syömään kiinteitä.

Vierailija
9/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5kkn iässä vellejä ym. ja mua on aina paheksuttu siitä. Nyt olen ollut niin ylpeä kun ollaan näin pitkälle menty pelkällä rintamaidolla, mut nyt se onkin sitten huono juttu.

Voi hemmetti ko ottaa päähän jos oon nyt aiheuttanu allergioita lapselleni tyhmyydelläni.

Vierailija
10/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maalaisjärjellä ajateltuna on ihan normaalia että lapsen elimistölle parempi totutella pikapuoliin kiinteisiin! Ja miettikää sitä kun vielä 70-luvulla lapsille annettiin jo kaikenlaista 2-kuisena ja silti allergioita huomattavasti vähemmän kuin nykylapsilla.

Vierailija
11/20 |
25.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se yleensä on niin, että ne vauvat joita imetetään pitkään, ja joille ei voi kiinteitä juurikaan antaa, johtuu juuri siitä, että ovat allergisoituneet jo äidinmaidon kautta monille ruoka-aineille.

Noita tutkimuksia on hyvin paljon puolesta ja vastaan, tyhmähän ihminen on, jos aina vaan yhteen julkaisuun luottaa.

Todella allergisissa perheissä on ihan sama mihin aikaan aloittaa kiinteät, allergiat tulee kuitenkin. Ja taas perheissä, joissa ei allergioita ole vanhemmilla tai sukulaisilla, harvemmin niitä ilmaantuukaan, riippumatta kiinteiden aloitusajasta.

Todettakoon tähän vielä, että minua täysimetettiin 8kk ikäiseksi koska en suostunut mitään syömään. Ei allergioita.

Ystävälleni annettiin tomaattimehua 2vko iässä. On ainoana suvussaan todella moniallerginen. Ja toisaalta veljeni, jolle annettiin appelsiinimehua 2 vko iässä ei ole allerginen millekään...

Vierailija
12/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin myös tutkimuksesta jossa sanottiin olevan aivoille hyväksi antaa kiinteitä noin 4,5-5kk iässä. MUTTA tietyst iimettää myös. :)

Vierailija
13/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uusimpien tutkimusten mukaan 4 kk vanhana aloitetut kiinteät saattaa ehkäistä allergioita. Tuo 6 kk täysimetys on se vanha tieto.

Vierailija
14/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietysti toimittajan tekemä pieni juttu siitä tutkimuksesta:

http://ohjelmaopas.yle.fi/artikkelit/tiede/tiedeuutiset/kiintean-ruuan-…

Vierailija
15/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole hyväksi pitää lasta nestepaastolla puolivuotiaaksi asti.

Vierailija
16/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin molemmille lapsille kiinteät ruoat imetyksen lisäksi 4 kk iässä. Toisella ei allergioita, toinen lapsi moniallerginen.

Mielestäni kiinteiden aloittaminen riittävän varhain kannattaa, niin ei tule sitten kiire, jos lapselta löytyy allergia tai syömisen opettelu muuten vain kestää.

Vierailija
17/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo nyt oli ihan paras väite *reps* Aika hyvin ja paksusti pärjäävät ihmislapset (ja eläimetkin) kuitenkin tuolla "paastolla". Pari lusikallista porkkanaa onkin niin tujua ja täyttävää...Ja todella hienoa, että täällä jotkut julistavat tieteellisiä tutkimustuloksia omista ja kavereiden kokemusten perusteella... Fakta on, että äidinmaito on arvokkain ravinto ensimmäisen vuoden ajan, se antaako kiinteitä 4,5 vai6kk iässä tuskin vaikuttaa niin paljon, että se olisi mitenkään ratkaisevassa asemassa loppuelämää ajatellen... Itse täysimetin 6kk molempia, eivät juuri syöneet kiinteitä ensimmäisen vuoden aikana, kasvoivat reilusti yli käyrien, syövät nykyään ihan kaikkea hyvällä ruokahalulla, eikä ole mitään ruokarajoituksia tai yliherkkyyksiä, MUTTA en tee tästä mitään päätelmiä, enkä yleistä! Sopii kyllä meidän perheeseen, ainakin näille kahdelle.

Vierailija
18/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisten tutkimusten mukaan myöhään (6kk) aloitettu kiinteä lisää allergiariskiä. Neuvola ohjeistaa TOISTAISEKSI vielä täysimettämään sinne puoleen vuoteen. Mun terkkari kertoi, että asiasta ollaan kahta mieltä.

Huoh, ap:n kannattaisi päivittää tietonsa...

Vierailija
19/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden lapsilla ei ole allergioita..

Pahimmat allergiat kun todetaan jo paljon ennen kiinteiden aloittamista. Maitoallergia oli lapsellani aivan saman tien, vaikka ei tietenkään saanut maitoa, pelkkää rintaa söi alusta asti. Mutta siis kun itse join maitoa ja söin maitotuotteita -> lapselle oireita. Pahoja.

Toista lasta muuten täysimetin puolivuotiaaksi, eikä ole allergioita ollenkaan. Eli ei näitä tutkimuksiakaan kannata kuin ainoaa totuutta lukea. Luulisin, että tuo, aloitetaanko kiinteät missä vaiheessa, vaikuttaa vähän lievempiin allergioihin, joista ei tule niinkään voimakkaita oireita. En ole koskaan kuullut lapsesta, joka olisi ensin täysin oireeton ja sitten kiinteiden aloituksen jälkeen allergisoituisi jollekin perusraaka-aineelle. Sellaisista toki kuulee, joilla on ne oireet äidinmaidon kautta tulleina olleet niin lieviä, että allergia todettu sitten vasta kun on aloittanut syömään ko. ruoka-ainetta suoraan itse.

Vierailija
20/20 |
26.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mä en todellakaan tienny, mut eipä tiedetty kyllä neuvolassakaan kun toitotettiin että voit aloittaa sitten kun tahdot, kiirettä ei ole...

Voihan vituke! Huomenna menen kauppaan hakemaan porkka- ja perunasoseita. Meillä aletaan syömään kiinteitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän