Hui, miten vähissä vaatteissa lapset ovat ulkona!
t-paidalla, ohkasilla housuilla, kesä croksit jalassa ja lippis päässä.
Ei tietoakaan takeista, lenkkareista saatika hatuista, jotka suojaisivat edes me pienet korvat tuulelta.
Ja tämä Vantaalla hetki sitten. Ulkona +13.
Kommentit (38)
Pipoko olisi muka tuonne pitänyt laittaa? Ymmärrän pitkähihaisen paidan ja sukat mutta että pipo päähän... Siellä on ihan oikeasti vielä 15 astetta lämmintä.
mutta meillä esim. ei ole ollut +15.sta vaan koko päivän +9-+10. Suomi on kuitenkin aika iso maa, jos aletaan miettimään lämpö/sääolosuhteita.
ja ihan T-paidassa olin ulkona. Karaistuu. Ihmekös, että jotkut on kipeenä, kun näillä keleillä vetää toppavaatetta päälle, talvella ei tarkene.
Miksi keväällä saattaa esim. aurinkoinenkin +13-keli tuntua tosi viileältä, niin että tarttee kohtuu reilusti päälle ja syksyllä samanlainen aurinkoinen +13 tuntuu paljon lämpimämmältä?
Jos oikeen pinnistät, voit jopa hokata sen...
Eli keväällä palelemme enemmän kuin syksyllä. Mistähän se johtuu?
t-paidassa, trikoohousuissa ja lenkkareissa. Lähtiessä oli vielä hupparikin, mutta hikisenä sisälle tullessa oli huppari kädessä. Sitä en tiedä missä vaiheessa on hupparin ottanut pois, mutta kuuma sillä näytti olevan.
Lapsilla oli tuulipuvut ja hatut ja hanskat. Kuopus palelee herkästi ja hänellä oli ihan vk-rukkaset. Esikoinen pärjäsi lopulta ilman hansoja. Itselläni on ollut jo muutaman viikon villasukat :D Palelen todella paljon, jopa kesäisin...
Täällä on aamuisin ollut jo alle 10C kun ollaan ulos lähdetty ja todellakin on lapsilla fleecevuorelliset ticketin puvut, pipot ja sormikkaat. Itsekin puen jo ulkoilupuvun enkä lähde missään kesätamineissa puistoon. Saman kaavan mukaan on puettu täällä muutkin lapset joihin ollaan pihalla törmätty.
Päivän aikana sää muuttuu hetkessä. Ensin paistaa aurinko, ja hetkessä taivas menee pilveen ja alkaa tuulemaan. Vettä tulee vähän väliä ja sitten taas aurinko lämmittää mukavasti.
Ollaan taaperon kanssa yleensä kolme kertaa päivän aikana ulkona. Ensin aamupvä päikkärit ulkona vaunuissa samalla kun lenkitän koiran, sitten päivällä 1-2 tuntia leikkipuistossa tai muuten vaan pihalla ja sitten illalla lenkitetään koira jolloin taapero mukana kävelemässä ja vaunuissa.
Joka kerralle pitää aina miettiä vaatteet sen mukaan mitä lapsi tekee. Nyt olen käyttänyt leikkipuistossa takkia jonka alla pitkähihainen pelkästään, ja ulkohousuja ja alla sukkiksia. Korvat peittävä hattu päässä. Jos tuulee kovasti, laitan paksumman pitkähihaisen.
Illallä enemmän päälle jos tuulee eikä aurinko paista.
Lapsi on niin pieni vielä ettei osaa sanoa jos on kuuma/kylmä.
Miehen mielestä puen liikaa, itse laittaisi takin t-paidan päälle.
oli välikausihaalarit ja alla vielä villapaidat...
Aamulla lähtee takki päällä ja pipo päässä, iltapäivällä tulee kotiin t-paidassa. Ei kuulemma palele, ja kun olen lasta kokeillut, niin ei hän kylmältä tunnu.
Siitä vain mammat kauhistelemaan, ettei tuostakaan ressukasta pidetä kotona huolta.
puette nyt jo :O Mitä te meinaatte niille talvella laittaa päälle?
Herranjestas! Siksi kauhistelin noita vähäisiä vaatteita lapsilla.
Itse olen viimeisilläni raskaana ja luulisi hiki tulevan nopsaa, mutta ei. Minulla päällä t-paita, collari, takki, pitkät housut, sukat, kengät ja sormikkaat.
Muksulla oli t-paita, legginsit, pikäpaita, sukat ja niiden päällä ulkoilutakki+housut,lenkkarit, ohut pipo ja sormikkaat.
Ja ihan oli kylmät kädet ja posket, kun sisälle tultiin. Ja muuten oli aika ok. Ei yhtään hikinen edes.
-ap-
Minä ja lapset ulkoiltiin tänään ja päällä oli T-paidat, shortsit ja kenkinä varvastossusta tennariin. Aurinko paistoi eikä juuri tuullut, mittari näytti +15. Oli ihan lämmintä.
6v ja 7v poikamme pelaavat futtaa koko ulkoilun ajan, joten vaatetus aika vähäsitä ja silti ovat ihan hiessä....
kun maa on sula joskus huhtikuun lopulla tai toukokuussa se jää silti hohkaa kylmyyttä?
Oisko sillä mitään tekemistä maan jäässä olemisen kanssa...
Vauvalla ikää 11kk ja vähemmissä vaatteissa tuli sekä maassa mönkiessä, että rattaissa istuessa kylmä. Talvikengätkin on jalassa. Sisällä pärjää kyllä vähillä vaatteilla, mutta maantasossa tulee oikeasti kylmä, saati sitten paikallaan rattaissa istuessa.
Välillä sitten iskee aurinkoinen hetki ja ollaan hiki päässä. Silloin voi ottaa hetkeksi hattua ja käsineitä vähemmäksi ja avata pukua että liika lämpö pääsee pois.
Autoillessa ja kaupassa on päällä kankainen välikausihaalari.
kun maa on sula joskus huhtikuun lopulla tai toukokuussa se jää silti hohkaa kylmyyttä?
Oisko sillä mitään tekemistä maan jäässä olemisen kanssa...
Jos sanoo ettei tarvitse enempä vaatetta, täytyy uskoa että tuon ikäinen osaa hakea lisää vaatetta jos tarvitsee.