Kouluruokailusikailusta (AL). Miten ammutte nämä ajatukseni alas?
Vanhemman näkökulma:
1. Jos oma lapseni haistattelisi aikuisille ja sanoisi ruokaa paskaksi, haluaisin tiedon heti itselleni, jotta voisin puuttua asiaan kotona. Ja siihen todellakin puututtaisiin. En haluaisi saada tietoa vasta Aamulehden kautta kuukausia jatkuneen sikailun jälkeen.
2. Minusta aikuisille haistattelevat ja ruokaa paskaksi sanovat voidaan siirtää ruokajonojen viimeiseksi tai poistaa kokonaan ruokailusta. Ellei osaa käyttäytyä, voi jättää ruokailun kokonaan väliin. Yksinkertaista. Näin meillä kotonakin tehdään.
Kommentit (9)
Ihan sama, vaikka kouluruoka olisi sushia, tryffeleitä ja hanhenmaksaa, se olisi silti KOULUruokaa. Ja kouluruoka on aina pahaa.
Ihan sama, vaikka kouluruoka olisi sushia, tryffeleitä ja hanhenmaksaa, se olisi silti KOULUruokaa. Ja kouluruoka on aina pahaa.
Mutta kuka haukkuu sitä aikuisille ääneen paskaksi, siinä ero.
ap
En olisi uskonut, ellen olisi itse syönyt sitä vuoden verran. Kaikki raaka-aineet oli osattu pilata jollain tavalla ja muistan, kun useamman kerran vesi kielellä katselin hyvältä näyttävää ruokaa mutta pöydässä pääsi melkein itku, kun maistui aina pahalta jollain tavalla. Esim. kiusaus puoliraakaa, vetistä ja suolatonta. Porkkanaraaste tehty kitkeristä porkkanoista. Mahdolliset hedelmänpalat kuivuneet. Kastikkeissa joko kalvo päällä tai maistuivat vehnäjauholle = raakaa.
Terveisiä Kirkkonummelle.
Ne lapset haukkuvat kouluruokaa paskaksi, joiden vanhemmat sanovat sitä myös paskaksi kotona lapsen kuullen. Näin helppoa se on:) Moni vanhempi muistelee suureen ääneen kamalia kouluruokamuistojaan lapsille / lasten kuullen, sieltä se malli tulee. Kotona syödään myös paljon valmisruokaa, joten luonnollisesti normaali ruoka ei nykylapsille kelpaa.
En olisi uskonut, ellen olisi itse syönyt sitä vuoden verran. Kaikki raaka-aineet oli osattu pilata jollain tavalla ja muistan, kun useamman kerran vesi kielellä katselin hyvältä näyttävää ruokaa mutta pöydässä pääsi melkein itku, kun maistui aina pahalta jollain tavalla. Esim. kiusaus puoliraakaa, vetistä ja suolatonta. Porkkanaraaste tehty kitkeristä porkkanoista. Mahdolliset hedelmänpalat kuivuneet. Kastikkeissa joko kalvo päällä tai maistuivat vehnäjauholle = raakaa. Terveisiä Kirkkonummelle.
En väitäkään, etteikö ruoka oikeasti olisi joskus huonoa. En kestäisi itse syödä moista. Kyse on siitä, että sanooko nuori aikuiselle ruokaa PASKAKSI. Kavereidensa kesken voivat puhua mitä vain, kunhan ei mene keittäjälle haukkumaan ruokaa PASKAKSI.
Ne lapset haukkuvat kouluruokaa paskaksi, joiden vanhemmat sanovat sitä myös paskaksi kotona lapsen kuullen. Näin helppoa se on:) Moni vanhempi muistelee suureen ääneen kamalia kouluruokamuistojaan lapsille / lasten kuullen, sieltä se malli tulee. Kotona syödään myös paljon valmisruokaa, joten luonnollisesti normaali ruoka ei nykylapsille kelpaa.
Viimeinen lauseesi on ihan puppua. Kouluruoka on täynnä lisäaineita ja tosi kaukana normaalista ruuasta. Meitä on paljon perheitä, joissa kotona tehdään kunnon ruokaa, luomua 90% ja lisäaineetonta.
Silti en sietäsi sellaista käytöstä, että lapseni haukkuisi aikuisille (esim. keittäjille) ruokaa koulussa PASKAKSI.
ap
Mutta sen jälkeen kun 4-vuotias meni päiväkotiin, ei ole syönyt kotitekoisia vaan marisee että miksei meillä ole "sellaisia kuin päiväkodissa" = eineslettuja. Minä olen ammatiltani ravintolakokki, eli en usko mokaavani lettuja ihan niin pahasti että yhtäkkiä lakkaisivat maistumasta ;). Ja meillä on lapset tosiaan totutettu puhtaisiin raaka-aineisiin alusta asti.
Mutta sen jälkeen kun 4-vuotias meni päiväkotiin, ei ole syönyt kotitekoisia vaan marisee että miksei meillä ole "sellaisia kuin päiväkodissa" = eineslettuja. Minä olen ammatiltani ravintolakokki, eli en usko mokaavani lettuja ihan niin pahasti että yhtäkkiä lakkaisivat maistumasta ;). Ja meillä on lapset tosiaan totutettu puhtaisiin raaka-aineisiin alusta asti.
Eiköhän se menekin niin päin, että koulussa annetaan eineksiä ja teollista pöperöä siksi, että se on HALPAA, ei siksi että lapset olisivat sellaiseen tottuneet kotona. Niihin hiilarihöttöisiin saadaan lapset helposti koukkuun ja kaikki ruoka maistuu makealle eli "hyvälle". Ne maut ovat sellaisia yksinkertaisia mistä lapset pitävät.
Kyllä sitä meilläkin välillä kotona turhaudutaan kun päiväkodissa on syöty välipalaksi maha täyteen mitä höttöä milloinkin ja sitten ei kotona kunnon ruoka maistu. Mutta emme silti lakkaa kokkaamasta ruokaa kotona kunnon raaka-aineista :)
ap
Vielä parempi olisi siirtyä takaisin vanhaan malliin, jossa ruoka syödään luokkahuoneessa eikä mennä minnekään 500 oppilaan "halliin" syömään. Väitän, että ympäristö on olennainen tekijä käytöksessä.