Kehtaanko pyytää lääkäriltä lääkitysmuutosta?
Kävin lääkärillä kesäkuussa ja silloin otettiin käyttöön uusi lääke. Samalla lääkäri pohti, että nostaisiko samalla toisen käytössä olevan lääkkeen annosta. Hän kuitenkin päätyi pitämään annoksen ennallaan, koska veriarvot eivät olleet aivan priimaa. Ei sen takia halunnut tehdä kahta lääkitysmuutosta, jotka saattavat huonontaa veriarvoja entisestään.
Nyt kuitenkin oireet ovat pahentuneet ilmeisesti säiden viilenemisen takia. Veriarvot ovat parantuneet uuden lääkkeen myötä, joten sieltä ei enää olisi estettä lääkitysmuutokselle.
Seuraava kontrolli on sovittu joulukuulle ja nyt arvonkin, että kehtaanko soittaa polille ja kysyä mahdollisuutta nostaa lääkitystä vai odottelenko pari kuukautta ja keskustelen lääkärin kanssa naamakkain annoksen nostosta. Oireet eivät kuitenkaan uhkaa henkeä tms. tekevät elämästä vain hieman vaikeampaa ja kivuliaampaa.
Kommentit (7)
Soita vaan polille ja kysele.
Ja sano, että nostat sitä jos ei kuulu soittoa ja kieltoa vaikka viikon sisällä...
jos sellainen on, ja selität asiasi. Hän jättää sitten soittopyynnön lääkärille. Rohkeasti vain, tuonkaltaisia asioita koskevia soittopyyntöjä on aina vastaanottopäivän aikana muutama!
terv. yksi polia pitävä
Osaahan se hoitaja tyrmätä suoraan, jos ei kuulu heidän tapoihinsa. Ja pakko mun on saada lääkärin kanta myös annoksen nostoon, koska tarvitsen uuden reseptin - vanhan annos on vain tähän nykyiseen.
Jotenkin minusta lääkärin pitäisi tietää asiani tarkemmin ja osata sitä kautta määrätä oikea lääkitys - vaikka järki sanoo, ettei hän voi tietää, jos en itse aktiivisesti sitä hänelle kerro. Jos nähdään pari kertaa vuodessa ja muuten etäisyyttä on satakunta kilometriä. Eikä lääkärinkään vissiin pidä osata ajatuksia lukea...
Niin ja tuntuu hölmöltä moisella rasittaa muutenkin kiireisiä lääkäreitä. Pitäisi selvästi opetella olemaan vähän itsekäs.
Ap
Nyt näyttää siltä, että noita "lääkäreitä" ei enää ole olemassa ja sairaanhoitaja on "lentänyt" ihan uuteen rooliin...
Heh,,,
Niin ja tuntuu hölmöltä moisella rasittaa muutenkin kiireisiä lääkäreitä. Pitäisi selvästi opetella olemaan vähän itsekäs.
sen hoitohenkilökunnan TYÖNÄ on hoitaa potilaita parempaan kuntoon. Sinä et rasita lääkäreitä perustellulla pyynnölläsi etkä missään tapauksessa ole itsekäs.
Soita ihmeessä.
sen hoitohenkilökunnan TYÖNÄ on hoitaa potilaita parempaan kuntoon. Sinä et rasita lääkäreitä perustellulla pyynnölläsi etkä missään tapauksessa ole itsekäs.
Kyllä minä mielestäni olen itsekäs, jos vaadin asioita itselleni. Mutta toisaalta pieni itsekkyys on taatusti tarpeen omien asioiden hoitamisessa. ;) Jotenkin tuntuu vaan hirvittävän vaikealta pyytää itselleen asioita... Pitäisi päästä tästä asenteesta eroon.
Ap
Itsehän tuota jo oli ehdottamassa.