Aloitin foolihapon syönnin liian myöhään...
olen jo viikolla 5-6..ja nyt pelottaa. olen ollut rankalla dieetillä koko kesän ja varmasti ei yhtään folaattia varastossa, ja nyt sain tietää olevani raskaana. Mikä todennäköisyys spina bifidalle ja muille samantyyppisille sairauksille, osaako joku kertoa??
Kommentit (26)
Tervetuloa vanhemmuuteen. Yhtä huolta, murhetta ja syyllisyyttä alusta loppuun :D
Ei siihen aikaan ollut kuin rautalääkesuositus, jos hb oli liian alhainen. Terveitä nuo kaikki ovat olleet.
eikä silloin kukaan puhunut foolihaposta mitään. Ensimmäinen neuvolakäyntikin oli vasta viikolla 11 tai 12, eikä sitä ennen saanut mitään ohjeita.
ja kolmas tulossa... tosin en kyllä laihduttanut ja kesän tankannut kaikkia vihreää niin paljon, että en jaksa välittää. D-vitamiinia olen tässä suunnitellut, mutta eivät ole vielä purkista suuhun hyppineet.
Vierailija kirjoitti:
Olin raskaana pari vuotta sitten, enkä kertaakaan syönyt tarkoituksella foolihappoa.. Se tuli salaatista jne, tavallisesta ruuasta. Vitamiinilisää en syönyt. Ja silti terve lapsi syntyi!
Vihaiseksi tekee kun nykyään odottavia äitiä syyllistetään yhdestä jos toisesta asiasta.. Olkaa ja nauttikaa odotusajasta oikeasti täysin rinnoin! Mikään tein tekemä (ellei päivittäinen huumeiden käyttö/alkoholi) ei voi vahingoittaa lasta. Nauttikaa, koska odotusaika on kuitenkin erityinen tapaus..
Tämä juuri!! Niin sitä toivoo että voisi rauhassa nauttia siitä elämän mittakaavassa lyhyestä ajasta kun on raskaana, mutta ei täällä Suomessa oikein pysty 😔 Ja raskausajan kieltolistalla olevien ruokien määrä täällä sen kun pitenee lähes vuosi vuodelta Itse olen alkanut enemmän noudattamaan ruotsalaisia raskausajan suosituksia, koska niissä tuntuu edes vähän enemmän olevan järjenkäyttö sallittua (esim. sushia saa syödä jos tietää että siinä käytetty raaka kala on tuoretta).
Olin raskaana pari vuotta sitten, enkä kertaakaan syönyt tarkoituksella foolihappoa.. Se tuli salaatista jne, tavallisesta ruuasta. Vitamiinilisää en syönyt. Ja silti terve lapsi syntyi!
Vihaiseksi tekee kun nykyään odottavia äitiä syyllistetään yhdestä jos toisesta asiasta.. Olkaa ja nauttikaa odotusajasta oikeasti täysin rinnoin! Mikään tein tekemä (ellei päivittäinen huumeiden käyttö/alkoholi) ei voi vahingoittaa lasta. Nauttikaa, koska odotusaika on kuitenkin erityinen tapaus..