Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä saatte voimaa arjen pyöritykseen? Minä olen jaksamiseni äärirajoilla

Vierailija
24.09.2011 |

Meillä on kolme lasta, on työasiat, kodin pyöritys, opiskelu, lasten harrastukset. Jossain välissä pitäisi itsekin harrastaa, hoitaa parisuhdetta ja tavata ystäviä.

MInusta tuntuu, etten millään jaksaisi jakautua näin monelle osa-alueelle. Saatan esim. lähteä töihin aamulla ihan virkeänä ja voimissani, mutta jos illalla pitää mennä ruokakauppaan, se tuntuukin lähes ylivoimaiselta ponnistukselta, josta saan juuri ja juuri räpiköityä läpi.

Jos elämän asioita pitää laittaa tärkeysjärjestykseen, niin kyllä ykkösenä on lasten hyvinvointi. Mielestäni lapsemme voivatkin aika hyvin. Seuraavana tulee varmaan ns. pakolliset hoidettavat, kuten työ, opiskotityöt, kaupassa käynnit ym. HALUAISIN kuitenkin asettaa kakkoseksi oman hyvinvointinia, parisuhteen ja ystävät. Mutta ei niitä pakollisiakaan asioita voi tekemättä jättää. Ja vaikka saattaisin saada kalenterista raivattua aikaa kaikelle, niin VOIMAT eivät yksinkertaisesti riitä.

Hankimme tässä yksi ilta lapsille hoitajan ja lähdimme miehen kanssa elokuviin ja syömään. Olimme vain molemmat niin väsyneitä, ettei siinä mistään yhteisestä laatuajasta voinut puhua. Odotimme vain, että pääsisimme kotiin nukkumaan.

Mikä neuvoksi? Miehellä on tosiaan vähän sama ongelma kuin minullakin. Veikkaan, että joku kehottaa minua luopumaan opiskelusta, mutta minun on saatava paperit lähiaikoina ulos, halusin tai en.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on näitä valinta kysymyksiä. Lapsia ei kannata tehdä määräänsä enenpää mutta jälkiviisastelua sikseen.

Kannattaa käyttää kaikkia mahdollisia palveluja niin paljon kun vaan voi. Esimerkiksi kauppakassipalvelu on todella kätevä.

Ap:n suurin ongelma on nuo venähtäneet opinnot, ei lapset.

Silkkaa hölmöyttä väittää, että 3 lasta ei kuormittaisi enemmän kuin vaikka 1.

Kun sitä ruokaakin pitää tehdä paljon enemmän. 3 lapsen harrastuksiin vienti vie enemmän aikaa kuin 1..jne jne.

Niin en sanonut vaan että arjen hänellä tekee raskaaksi nuo opinnot.

Kyllä ne kaikki asiat vaikuttaa toisiinsa. Arki ja opiskelu ei olisi niin rankkaa jos nyt olisi se yksi lapsi.

Ap, opiskelu on onneksi vain väliaikaista nyt vaan kaikki ulkopuolinen apu hyödyksi.

Ne opinnot on ylimääräinen riesa lapsiperhe-elämässä. Lapset eivät ole.

Älä nyt ole naivi, päivästä toiseen tulee aloituksia kuinka perheenäidit ovat ihan loppu vaikka opintoja ei olisikaan.

Järkikin sen sanoo, että mitä enemmän huollettavia sitä raskaampaa arki on.

Älä ole hölmö. Tää ketju ei ole sun yleinen paheksumisketjusi vaan koskee ap:tä.

Yksilapsisuus ei ole mikään ratkaisu.

Ei tässä kukaan ole ketään paheksunut. Nämä ovat niitä elämän valinta kysymyksiä ja siitä ei mihinkään pääse.

Mitä jos säkin antaisit ap:lle pari selviytymys vinkkiä kun itse painotit että ketju koskee ap:ta.

Vierailija
22/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on näitä valinta kysymyksiä. Lapsia ei kannata tehdä määräänsä enenpää mutta jälkiviisastelua sikseen.

Kannattaa käyttää kaikkia mahdollisia palveluja niin paljon kun vaan voi. Esimerkiksi kauppakassipalvelu on todella kätevä.

Kun sitä ruokaakin pitää tehdä paljon enemmän. 3 lapsen harrastuksiin vienti vie enemmän aikaa kuin 1..jne jne.

Kyllä ne kaikki asiat vaikuttaa toisiinsa. Arki ja opiskelu ei olisi niin rankkaa jos nyt olisi se yksi lapsi.

Ap, opiskelu on onneksi vain väliaikaista nyt vaan kaikki ulkopuolinen apu hyödyksi.

Älä nyt ole naivi, päivästä toiseen tulee aloituksia kuinka perheenäidit ovat ihan loppu vaikka opintoja ei olisikaan.

Älä ole hölmö. Tää ketju ei ole sun yleinen paheksumisketjusi vaan koskee ap:tä.

Ei tässä kukaan ole ketään paheksunut. Nämä ovat niitä elämän valinta kysymyksiä ja siitä ei mihinkään pääse.

Mitä jos säkin antaisit ap:lle pari selviytymys vinkkiä kun itse painotit että ketju koskee ap:ta.

”Pah, pah, pah, jäkäjäkäjäkä, t rasittava besserwisser”.

Tää on sun sanomas ja tyylis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ei enää Ap:lle jolla on kolme lasta.

Lasten ei ole pakko harrastaa mitään mihin kuluu vanhempien aikaa, jos se on yksi uupumukseen ajava asia. Ruuat voi tosiaan tilata kotiin. Kuntoiluun ei tarvitse käyttää kauheasti aikaa jos arkiliikuntaa tulee. Parisuhde pysyy parisuhteena jos edes kerran kahdessa viikossa panee 10min - sen ehtii kyllä jos haluja on.

Pystytkö ottamaan vaikka palkatonta vapaata töistä opintojen takia?

Pah, pah, pah.

Saitko nyt paheksuttua tarpeeksesi?

Edellisen kirjoittanut oli eri henkilö kuin minä joka alunperin kirjoitin, että nämä ovat valinta kysymyksiä.

Vierailija
24/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah sä oletkin keskenkasvuinen, etkä osaa keskustella kuin aikuiset ihmiset. No ei sinänsä yllätys.

Vierailija
25/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti sinun oma kuntosi ja terveytesi on nyt ihan nollissa, joten olisiko oikeasti paha, jos pistäisi itsesi ensimmäiseksi tärkeysjärjestyksessä? Lapset menkööt harrastuksiinsa itse, mies vieköön tai ihan mitä vain, mutta sinä voisit ottaa ajan itsellesi siitä ajasta. Et siis opiskele, istu sohvalla av:lla, syö jne. vaan teet jotain terveellistä ja fiksua.

Jotenkin aavistelen, että olet lösähtänyt huonoa ravintoa syövä nainen, joka on täydellisen rapakunnossa niin henkisesti kuin fyysisestikin. Jos jollakin 25-55 vuotiaalla ihmisellä ei kunto ja energia riitä arjen pyörittämiseen, niin ei se ainakaan auta lapsia elämänsä alussa. Koko perhe voi silloin huonosti ja lapset saavat kotoa mallin kuinka äiti uhriintuu ja jota ei arki kiinnosta pätkääkään.

Sinä olet siis avainasemassa asioiden muuttamisessa. Puoli tuntia päivässä urheilulle ja oman fyysisen terveyden huomioimiselle ei ole liikaa. Katso tarkasti myös koko perheen ruuat ja jätät kauppaan ihan kaikki itsellesi tarkoitetut herkut ja alkoholi. Hanki apua eri tahoilta, ruokakassipalvelu kotiin, siivooja jne. Jos et pysty asioita muuttamaan, niin sitten ei auta valittaakaan.

Vierailija
26/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aah sä oletkin keskenkasvuinen, etkä osaa keskustella kuin aikuiset ihmiset. No ei sinänsä yllätys.

Ja tyylisi sen kun jatkuu:

”Nälvin, vittuilen, besserwisseröin ja nälvin”.

Vierailija
27/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä yrittää tehdä kaikkea kerralla? Priorisointia kehiin.

- Lasten harrastusrumba on ihan turha, elleivät jo itse mene ja tule.

- Työ + opiskelu on yhdistelmä, joka vaatii paljon aikaa. Itse annoin lasten kasvaa tarpeeksi isoiksi, ennen kuin siihen yhdistelmään hyppäsin.

- Oman ajankäytön hallinta eli ruudut kiinni

- Keskitä ostokset eli tee viikon ostokset kerralla

- Sovi miehen kanssa työnjako

- Selkeä rutiini arkeen, tuo hallinnan tunnetta

N36 2 lasta, koira, työ, opinnot hallittu arki,, ei stressiä

Vierailija
28/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivoisista, selittämättömistä asioista. Pitäisi varmaan lisätä myös itsekkäistä. :(

Vierailija
29/32 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n teksti on vuodelta 2011. Jokohan opinnot on suoritettu loppuun?

Vierailija
30/32 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

R u u h k a v u o d e t .

Vierailija
31/32 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin aina joku tulee raakkumaan että mitös teit lapsia! Oma syy! Tyhmyydestä pitää maksaa!

Mutta ei sitä etukäteen tiedä miten rankkaa tulee joskus olemaan.

Mulla on ap:ta enemmän lapsia, ei minkäänlaista tukiverkkoa, kahdenkeskistä parisuhdeaikaa ei ole ikinä ollut ”lapsivapaana”, ei ketään kuka voisi auttaa. Ja silti - jaksan hyvin ja pärjään loistavasti.

Salaisuus on se etten anna ulkopuolisten vaikutusten stressata (pitää harrastaa, pitää hoitaa parisuhdetta, pitää matkustaa, pitää olla hieno koti ym). Vaan ihan reilusti olen päättänyt että luovun omista tarpeistani ja olen viimeisellä sijalla kun mietitään kellä on hyvin asiat.

Tähän feministit toki raivoaisivat että ei noin saa tehdä! Mutta minä teen, en ota paineita, ja olen ONNELLINEN!

Olen siis tietoisesti luopunut siitä että minun pitäisi sitä, tätä, tuota jne ja ihan omalla päätöksellä pystyn vielä seuraavat 10v elämään sellaista elämää jossa minun tarpeeni, haluni, ja sosiaaliset normit ovat viimeisenä. Hoidan työni hyvin ja lapseni hyvin ja se riittää. Muita asioita en suorita enkä varsinkaan koe syyllisyyttä siitä että pitäisi, kuuluisi, tulisi olla jotain tai tehdö jotain.

Apn tilanteeseen auttaa mielestäni ajattelukuvion muutos, jos hänellä noin muuten on asiat sinällään hyvin.

Vierailija
32/32 |
15.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole koskaan ajatellut asiaa kovin pitkään.

Tämä on elämää ja tätä eletään. Onneksi kumppanina puoliso jonka kanssa jakaa arki ja lapset jotka jo pikkuteineinä osallistuivat kotitöihin ja menivät pyörällä harrastuksiin.

4 lasta, vaativat työt, työmatkoja, normi kotityöt ja pari itse rakennettua taloa kuluneiden vuosien mittaan. Parisuhdetta hoidetaan kerran vuodessa vkl reissulla kaksin ja arjessa puhumalla ja touhuamalla yhdessä. Seksiä n kerran viikossa, tauko vain synnytyksen ja jälkivuodon ajan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän