Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan alkanut voida PAREMMIN lopetettuaan mielialalääkityksen?

Vierailija
24.09.2011 |

Minulla menee nyt Venlafaxinia 300mg per pv. Toisaalta hyvä lääke, auttaa jännittämiseen, mikä minulla on ollut suuri ongelma! Siitä siis suuri plussa! Mutta, toisaalta taas, en koe enää tunteita samoin kuin ennen, onnen tunnekaan ei ikään kuin "tunnu miltään". Eikä mikään oikeastaan kiinnosta.

Olen vuoden syönyt tätä lääkettä, ja nyt on alkanut tuntua että josko lopettaisi.. kun ensi vuoden alusta mahdollisesti alamme yrittää vauvaakin :)) Sitä hetkeä olen niin odottanut! Mutta pelottaa, millainenhan olo tulee kun lääkitys jää pois, ja kuinka kauan menee tällaisen annoksen purkamiseen.

Olisin tosi kiitollinen jos joku osaisi vastailla :)

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain ajatuksia ja kokemuksia on.

Olen käyttänyt lieviä mielialalääkeannoksia jo yli 10 vuotta. Viimeksi minulla on ollut Sertralin. Tuo tunne-elämän latistuminen on ollut ongelmana koko ajan, mutta hyöty on ollut haittaa suurempi. Joudun esim. tekemään asiakaspalvelutyötä ja ennen lääkitystä saatoin mennä siinä kokonaan lukkoon ja miettiä tekemiäni mokia monta päivää. Lääkityksellä pystyn ottamaan rauhallisemmin nuo tilanteet ja asiakkaatkin tuntuvat tyytyväisemmiltä.

Sertralin on myös väsyttänyt minua.

Olen usein yrittänyt päästä eroon lääkkeistä. Olen aina joutunut aloittamaan kuurin uudelleen, kun olen taas saanut nopeita ja yllättäviä ahdistus- ja raivokohtauksia, jotka liittyvät työhöni.

Kahvin jättäminen pois ruokavaliosta auttaisi asiaa omalla kohdallani, mutta sitten taas en oikein pysty olemaan skarppi ilman kahvia, joten se on vaikea vaihtoehto.

Raskausaikana minulla ei vielä ollut lääkitystä. Jätin kahvinkin pois, koska se aiheutti odotusaikana supistuksia. Odotusaika olikin minulla rauhallista ja seesteistä aikaa ja jotenkin ne työtkin sujuivat silti.

Sinun kannattaa toki kysyä lääkäriltäsi tuosta annoksen purkamisesta, millaisella aikataululla lopettaminen kannattaa tehdä. Yleensähän näissä tapauksissa annostusta vähennetään vähän kerrallaan. Lääkäriltäsi saat varmaan tarkemmat ohjeet.

Minulle on muuten nyt vasta äskettäin määrätty uutena tuo Venlafaxin. Sen pitäisi kuulemma piristää mieltä ja vähentää apatiaa. Saa nähdä, miten käy, kävin vasta tänään hakemassa paketin apteekista.

En osaa tähän nyt muuta sanoa kuin että onnea sinulle, toivottavasti pääset toteuttamaan suunnitelmasi ja kaikki sujuu hyvin!

Vierailija
2/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päinvastoin.Sain ne entiset tunteet takaisin ja pystyn elämään normaalia elämää. Pari kertaa olen jättänyt lääkkeen pois, mutta joutunut aloittamaan uudestaan kun olo on mennyt huonoksi. Ensimmäisellä kerralla selvisin ilman lääkettä vuoden ja toisella kerralla vähän lyhyemmän ajan. Nyt täytyy vaan hyväksyä, serotoniinin vajaus aivoissa täytyy korvata lääkityksellä koko loppuikäni. Tuo vauva-asia on ongelmallinen, kun näitä lääkkeitä ei saisi raskauden aikana käyttää. Mutta kysy lääkäriltä mitä mieltä on asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki hyvä terapeutti ja koita terapian avulla eroon lääkkeestä.Juttele asiasta lääkärisi kanssa kuitenkin ensin,että miten lähdet vähentämään lääkitystä.Joskus terapia voi olla parempi kuin lääkkeet!Itsellä kokemusta lyhytterapiasta,joka auttoi minulla ainakin 6:ksi vuodeksi.Muutin tavallaan ajatteluani sen avulla.

Vierailija
4/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aluksi olo on muutaman kuukauden ihan ookoo, mutta jos hiukankin tulee jotain stressiä tai vastoinkäymisiä vastaan, niin ongelmat ovat palanneet. En koe, että olisin voinut paremmin lopetettuani lääkityksen. Ihan normaali olo on ollut, mutta stressinsietokykyni on silloin heikompi.

Vierailija
5/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen ei auta terapia eikä ajattelutavan muutos.

Vierailija
6/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
7/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
8/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kylläkään ole mielisairas! Ja minulla on jo ennestäänkin lapsia, joista pidän, ja pidämme mieheni kanssa hyvää huolta. Heitä ei minun ongelmani koske millään tapaa!! Sitä paitsi, olen aina voinut raskausaikana paremmin kaikin puolin.

ap

Vierailija
9/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista termiähän ei enää edes käytetä, mutta hän tarkoittanee psyykkisesti sairasta. Mielialalääkkeitä käyttävät eivät ole sillä tavalla sairaita suinkaan.

Vierailija
10/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä käyttää raskausaikana. Varmaan ihan kaikkien mielialalääkkeiden pakkausselosteessa lukee, että ei raskaudenaikaista käyttöä ilman lääkärin valvontaa tms. koska laajoja kokeita näiden lääkkeiden kanssa ei voi tehdä raskaanaoleville ihmisille. Mutta tiedän, että käytännössä on useita ihmisiä, joilla ollut esim. sitalopraamilääkitys raskauden aikana lääkärin luvalla/suosituksesta.

Itse olen käyttänyt vuosia juuri sitalopraamia, mutta ajoin lääkityksen alas ennen raskaaksi tuloani. Oli seesteinen vaihe elämässä, lopetus ei aiheuttanut minulle ongelmia, vaikka pelkäsin sitä. Nyt vielä imetän, enkä ole aloittanut lääkitystä uudestaan ja hyvin olen mielialani kanssa pärjännyt.

Kaikki nämä jutut on niin yksilöllisiä, miten lääkkeen lopettamiset vaikuttaa. Yleisestihän suositellaan, että jos on ollut useita uusiutuneita masennusjaksoja, lääkitystä pitäisi jatkaa pitkään, jopa loppuelämä.

Vierailija
11/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on erilaisia todellisuuksia ihmisten mielissä ja on erilaisia persoonallisuuksia. Yleensä sairaaksi luokitellut ovat persoonaltaan jotain vähän liikaa.

Esimerkiksi liian pelottaita tai liian rohkeita tai liian hyökkääviä.

Lääkkeillä taas yritetään lamata jotain luonteen piirrettä tasaisemmaksi yhteiskunnalle toimivammaksi.

Skitsofrenian tasaamisessa lääkkeet ovat sitten oma asiansa.

Vierailija
12/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olet hieman väärässä. On tutkimusnäyttöä siitä, että psykoterapia itsessäänkin muuttaa aivojen serotoniinitasoa.

Joillekin sopii pelkkä terapia, toiset tarvitsevat sekä lääkkeitä, että terapiaa ja suuri osa mielialaongelmista kärsiviä ei saa muuta kuin lääkitystä vaikka haluaisivatkin keskusteluapua. Valitettavasti.

Vierailija
13/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kummemmin kuin se korvaisi vaikkapa insuliinin vajaustakaan.

Vierailija
14/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin olet hieman väärässä. On tutkimusnäyttöä siitä, että psykoterapia itsessäänkin muuttaa aivojen serotoniinitasoa.

Joillekin sopii pelkkä terapia, toiset tarvitsevat sekä lääkkeitä, että terapiaa ja suuri osa mielialaongelmista kärsiviä ei saa muuta kuin lääkitystä vaikka haluaisivatkin keskusteluapua. Valitettavasti.

Seksillä saadaan serotoniinitasot korkealle ja psykoottisuus sekä masennus helpottaa.

Sääli että naiset ovat tänä päivänä niin valikoivia miesten suhteen. Sitten pääsee kaiken maailman hullut ammuskelemaan kouluihin...

Vierailija
15/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi masennus ja alkoholismi usein liittyvät yhteen. Ihmisiä syyllistetään siitä, että he hoitavat itseään masennus/paniikkilääkkeillä, vaikke he tekevät aivan oikein.

Vierailija
16/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksillä saadaan serotoniinitasot korkealle ja psykoottisuus sekä masennus helpottaa.

Sääli että naiset ovat tänä päivänä niin valikoivia miesten suhteen. Sitten pääsee kaiken maailman hullut ammuskelemaan kouluihin...

kyllä naiset on sitten typeriä!!

nyt kaikki akat jakamaan pimpsaa hulluille, muuten saatte syyttää vain itseänne koulusurmista!!

Vierailija
17/17 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä naiset on sitten typeriä!!

nyt kaikki akat jakamaan pimpsaa hulluille, muuten saatte syyttää vain itseänne koulusurmista!!

Yleensä hulluiksi kutsutaan vasta teon jälkeen. Ennen sitä olivat yleensä vain vähän outoja syrjäänvetäytyviä runkkareita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän