Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies on laittanut itseensä ja omiin harrastuksiinsa useamman tonnin viime kuukausien aikana

Vierailija
24.09.2011 |

samaan aikaan avaamattomien laskujen pino sen kun kasvaa :( Olen jo monta vuotta hoitanut meidän perheen pakolliset maksut: lainat, vakuutukset, sähkö, vesi, jäte, päivähoito jne jne. Ei tarvi ainakaan niistä olla huolissaan.

Mutta ihmetyttää miehen itsekkyys ja leväperäisyys. Aina sillä on raha poltellut taskussa, nuorempana en tätä heti tajunnut. Sitten kun mies onnistui sotkemaan meidän yhteiset rahakuviot, otin ne kaikki hoitaakseni. Minä muutuin, mutta mies ei.

Aina se tosin jostain rahaa kaivelee, ehkä sillä jotenkin on ne asiat sitten hanskassa... Mutta miten se voi nähdä oikeudekseen ostaa itselleen harrastusvälineitä vimpan päälle, kun samaan aikaan minun kaikki rahani lapsilisiä myöten menevät pakollisiin maksuihin? Itse kuljen risoissa kengissä, minulla ei ole edes syystakkia vaan käytän sadetakkia tai villatakkia, olen lopettanut kaikki harrastukseni, lehtien tilaukset jne...

Mies tietää, että minulla ei ole rahaa, tietää että olen lopettanut harrastukset niiden käytyä liian kalliiksi. Huokailee yhdessä rahojen vähyyttä, mutta silti kuluttaa edelleen yli varojensa, ruokakauppaankin saa hassattua puolet enemmän rahaa kuin minä.

Meneehän tämä elämä näinkin, mutta en ymmärrä miestä. Miten se voi olla tuollainen, miksei se muutu pakon edessäkään??

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähän nimenomaan mahdollistat sen käytöksen nykyään, kun olet "mammana" ottanut aikuisen miehenkin osuuden raha-asioista hoitaaksesi.

Vierailija
2/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sähän nimenomaan mahdollistat sen käytöksen nykyään, kun olet "mammana" ottanut aikuisen miehenkin osuuden raha-asioista hoitaaksesi.

Minä en halua itseäni kuseen miehen sössimisten takia. Ihmettelen myös sitä, miten mies ei näe tätä tilannetta itse. On kuitenkin muutoin empaattinen ja sosiaalisesti älykäs ihminen. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä ole henkisesti aikuinen ja vastuuntuntoinen. Niin kauan kuin sinä hoidat laskut, mies on tyytyväinen ja ajattelee, että nythän hänellä onkin rahaa omiin juttuihin kun sinä olet hoitanut kaikki muut laskut.

Pistäkää miehen rahat sun tilille tulemaan ja sä sitten annat sille kuukausirahaa sen jälkeen kun kaikki perheen yhteiset menot on ensin maksettu.

Vierailija
4/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en halua itseäni kuseen miehen sössimisten takia. Ihmettelen myös sitä, miten mies ei näe tätä tilannetta itse. On kuitenkin muutoin empaattinen ja sosiaalisesti älykäs ihminen. ap

Jotenkin sinun pitää tuo ratkaista ja se, että sinä huolehdit kaiken ja luovut kaikesta ei ole ratkaisu. Laske edellisen kuun kulut ja kerro paljonko mies on sinulle velkaa. Seuraavana tilipäivänä vaadit sen rahan itsellesi.

Ja joo, näkee se mies, mutta se ei ole hänen vastuullaan koska sinä hoidat.

Vierailija
5/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja valitettavasti tilanne jatkuu tuollaisena niin kauan kuin miehellä ei ole selkä seinää vasten, jolloin vihdoin joutuu kohtaamaan asiat.

Helpompi tapa tehdä tämä on se, että palkat ym. laitetaan kaikki joksikin aikaa tulemaan sinun tilillesi, josta maksat laskut ja annat miehelle sen verran käyttörahaa, mikä ylimääräiseksi jää. Vaikeampi tapa on taas ottaa itse niin paljon etäisyyttä, että et miehen todennäköisesti saamista maksuhäiriömerkinnöistä ym. itse joudu kärsimään, ja antaa hänen kaivaa itse oma kuoppansa. Välimuotona voi olla mahdollista, että tiukka keskustelu saa hänet ymmärtämään tilanteen, mutta jos olet jo yrittänyt puhua asiasta ja ehdottaa jotain ratkaisua, niin pahalta näyttää.

Vierailija
6/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten meillä tehdään niin, että minä maksan kaikki laskut ja mies sitten laittaa mun tilille sen summan jonka ilmoitan hänen olevan mulle velkaa. (Koska mies tienaa enemmän, hän myös maksaa suuremman osuuden yhteisistä menoista). Hienosti on toiminut kun seison miehen selän takana ja varmistan että maksaa mulle nettipankissa :-)

Vierailija
7/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten meillä tehdään niin, että minä maksan kaikki laskut ja mies sitten laittaa mun tilille sen summan jonka ilmoitan hänen olevan mulle velkaa. (Koska mies tienaa enemmän, hän myös maksaa suuremman osuuden yhteisistä menoista). Hienosti on toiminut kun seison miehen selän takana ja varmistan että maksaa mulle nettipankissa :-)

Toki vaimo huolehtii asian tässäkin, mutta niin usein hoitaa myös pyykit eikä sitä sen enempää ihmetellä. nyt vaimo huolehtii, mutta mies osallistuu ihan oikein. Se laskujen naputtaminenhan ei niin kauhean iso homma ole :)

Vierailija
8/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on epäsäännölliset tulot ja sillä on omia maksuja, henk.koht. lainoja yms. jotka sen toki on pakko maksaa. Mutta minä en koskaan tiedä, paljonko sillä on todellista rahaa ja paljonko se vain ostelee velaksi tai laskien tulevien rahojen varaan.

Olen ehdottanut useampaan kertaan, että silloin kun hänellä on ylimääräistä, niin laittaisi ennakkona asuntolainaan, että ois siinä joskus pelivaraa kun on huonompi rahatilanne. Ei se koskaan käy, on muita rahareikiä tai jotain muuta aina.

Ja mikä minä olen määräämään toisen rahankäyttötapaa. Periaatteessa jos laskut tulevat maksetuiksi myöhässä korkojen kera, niin lopputulos on kuitenkin suht sama kuin minun tavallani.

Ei mua oikeastaan tämä rahankäyttö niin nypi, vaan oon vaan jotenkin loukkaantunut, kun mies on ihan eri aaltopituudella kuin minä. Tai jotain...

ap

Vierailija
9/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä minä olen määräämään toisen rahankäyttötapaa. Periaatteessa jos laskut tulevat maksetuiksi myöhässä korkojen kera, niin lopputulos on kuitenkin suht sama kuin minun tavallani.

Ei mua oikeastaan tämä rahankäyttö niin nypi, vaan oon vaan jotenkin loukkaantunut, kun mies on ihan eri aaltopituudella kuin minä. Tai jotain...

ap

No mikäs siinä sitte. Sinähän voit kulkea ryysyissä ja ilman harrastuksia, että mies saa mitä haluaa...

Minulle tuo ei kelpais, mutta sinusta jos on ok niin se on sinun oikeutesi.

Vierailija
10/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta on myös äärettömän vaikeaa ottaa asia esille. Siitä tulee aina riita, koska mies kokee tekevänsä oman osuutensa. Ja en minä todella kaikkea tiedäkään, mitä makselee. Ja onko sillä oikeasti varaa niihin harrastuskamppeisiin, en tiedä sitäkään. Jos on, niin on epäreilua. Jos ei, niin eihän se raha oikeasti olisi edes ollut käytettävissä sähkölaskuun tms. ap

Vierailija
11/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olette ilmeisesti naimisissa? Silloin minusta on molemmilla oikeus "puuttua" toisen rahankäyttöön. Omassa suhteessani mies ilman kyselyjä tiedottaisi joka pennistä, mihin on käyttänyt. Eikä syyttäisi kyttäyksestä; itse samoin.

Minusta tämä on toimivan suhteen peruste. Joillekin siis ei ole, ja silloin sitä on vaikea ottaa puheeksikaan. Mutta kyllä molempien tulisi tasapuolisesti ottaa osaa yhteisiin menoihin.

Meillä ollaan tämä hoidettu siten (emme ole naimisissa; kun olemme, menee rahat oletettavasti sitten yhteiselle tilille), että molemmat maksavat tuloistaan tietyn prosentin yhteiselle tilille, ja sieltä maksetaan talousmenot.

Mutta olen ilmeisesti onnekas, kun on samanlailla ajtteleva mies.

Vierailija
12/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nettiyhteys, lehtien tilaaminen, miehen vakuutukset. Älä osta miehelle ruokaa, älä pese sen pyykkejä. Sano miehelle, että kaikki maksaa, rahat tänne.

En minäkään muuttuisi, jos kaiken saisi ilmaiseksi, kuten miehesi saa nyt.

Vierailija
13/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä omat tilit? Jos käsitys rahankäytöstä on noin erilainen, niin yhteisestä tilistä ei tule kuin riitaa. Sovi miehesi kanssa, minkä summan hän siirtää tilipäivänä sinulle laskujen maksamista varten. Miettikää summa yhdessä sellaiseksi, että tilanne tuntuu molemmista järkevältä kompromissilta. Omilla loppurahoillaan anna sitten miehesi tehdä mitä hän haluaa. Sinun on turha stressata niistä sen jälkeen, jos mies osallistuu yhteisiin menoihin järkevällä summalla.

Vierailija
14/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan teillä omat tilit? Jos käsitys rahankäytöstä on noin erilainen, niin yhteisestä tilistä ei tule kuin riitaa. Sovi miehesi kanssa, minkä summan hän siirtää tilipäivänä sinulle laskujen maksamista varten. Miettikää summa yhdessä sellaiseksi, että tilanne tuntuu molemmista järkevältä kompromissilta. Omilla loppurahoillaan anna sitten miehesi tehdä mitä hän haluaa. Sinun on turha stressata niistä sen jälkeen, jos mies osallistuu yhteisiin menoihin järkevällä summalla.

Miehellä ei ole varsinaista tilipäivää ja tulot vaihtelevat. Ja huom. mies itse kokee osallistuvansa yhteisen talouden pyörittämiseen yhtäläisellä panoksella.

Miehen kanssa ei koskaan ole toiminut mikään yhteinen sopimus. Miehen mielestä ne on ensinnäkin turhia (koska aikuiset ihmiset osaa toimia ilmankin) ja toiseksi hän alkaa heti kehittämään jotain omia virityksiään. Ihan sellainenkin esimerkki, että kerran alettiin kohentaa vatsalihaksia, sovittiin, että vedetään viiden minuutin sarja päivittäin. Jo seuraavana päivänä mies veti varttitunnin sarjan ja sen jälkeen satunnaisesti miten milloinkin, kunnes unohti koko asian. Ja kun kysyin, miten kävi sopimuksen, niin mies vastasi että saa kai hän tehdä mitä haluaa. No saa, tietysti...

Minähän olen siis vain kateellinen, kun itse kärvistelen kituuttaen ja toinen osaa nauttia elämästään.

ap

Vierailija
15/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se voi olla tuollainen, miksei se muutu pakon edessäkään??

Kuvittelet, että mies on jo ollut pakon edessä. Mutta ei se ole ollut. Sinä olet ollut pakon edessä, mutta se ei tarkoita samaa kuin että mies olisi ollut.

Vierailija
16/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä minä olen määräämään toisen rahankäyttötapaa.

Jos elätte erillisiä elämiä, niin ehkä sinä sitten et ole mikään määräämään toisen rahankäytöstä.

Minä olen mieheni kanssa naimisissa. Minä olen meidän yhteisten lasten äiti ja me asumme perheenä yhdessä. Meillä on myös yhteistä omaisuutta, mm. tämä yhteinen kotimme. Näiden toteamusten jälkeen minä ainakin katson olevani oikeutettu sanomaan jotain miehen rahankäyttötavoista, jos niissä on minkäänlaista ailahtelevuutta tai epävarmuutta.

Vierailija
17/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta talo on miehen. Kun hän otti lisää lainaa taloa vastaan niin miun piti käydä pankissa pistämässä nimi paperiin, että tiedän että minun ja lasten koti kiinitetään uutta lainaa vastaan.

Eli vaikka talo ei kuulu minulle niin yhteinen tämä elämä ja rahat on, myös pankin mielestä.

Jos ap ei osaa asiaa mitenkään hoitaa ja pelkää miehensä suuttumistakin niin ehkä hän voi jatkaa miehen äitinä oloa ja maksaa kaiken niinko tähänkin asti. Kai sinä osaisit pistää paperille mitä olet maksanu ja mitä mies on maksanu niin siinähän se lukis paljonko mies on osallistunut. Ei ne ole ko numeroita!

Vierailija
18/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pelkäät miestäsi. Ja miehesi sitten käyttää hyväkseen noita sun molempia ominaisuuksiasi.

No, toki sä voit toivoa, että mies muuttuisi tai alkaisi tajuamaan jotain. Mutta koska sitä ei ole tähän mennessä tapahtunut, niin ei tule tapahtumaankaan. Ja se ei sun toivomisesta muuksi muutu.

Se mihin sinä voit vaikuttaa, on sun oma asenteesi. Sen sä pystyt muuttamaan ja ryhtymään suoraselkäiseksi ja jämäkäksi. Kyllähän sä sitä yrität olla, mutta kuitenkin matelet miehesi edessä.

Jos sä esität jo meillekin noin älyttömiä selityksiä kuin että "en tiedä onko sillä oikeesti varaa niihin harrastuskamppeisiin", niin miten meidän pitäisi pystyä auttamaan. Tajuaisitko, jos me tuotais sun olkkariin banderolli, jossa lukis, että jos sulla on risat kengät, niin sun miehellä ei oikeesti oo varaa kalliisiin harrastuskamppeisiin.

Ala vaan itse päättämään miten paljon haluat madella.

mutta minusta on myös äärettömän vaikeaa ottaa asia esille. Siitä tulee aina riita, koska mies kokee tekevänsä oman osuutensa. Ja en minä todella kaikkea tiedäkään, mitä makselee. Ja onko sillä oikeasti varaa niihin harrastuskamppeisiin, en tiedä sitäkään. Jos on, niin on epäreilua. Jos ei, niin eihän se raha oikeasti olisi edes ollut käytettävissä sähkölaskuun tms. ap

Vierailija
19/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja perään selittelet, miten mikäkin järjestely ei teillä toimisi.

Kyllä ne toimii, kun laittaa toimimaan.

Mitä se tulojen epäsäännöllisyys haittaa? Jos kaikki palkat laitetaan tulemaan sun tilille, niin siellähän ne sitten tallessa on. Mikä ongelma se epäsäännöllisyys sen jälkeen on, kun sä käsittääkseni osaat jemmata niitä rahoja sitä aikaa varten, kun tilipussi on välilä pienempi.

Vierailija
20/23 |
24.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että oot kyllä tyhmä ap! Ja siis ihan vaan nyt haluan herätellä sua, enkä olla ilkeä! En väitä, ettet olisi älykäs, fiksu aikuinen, mutta tuossa asiassa olet toiminut todella tyhmästi!

Ihan oikeesti maksat asuntolainan ja juoksevat menot ite? Ja asunto molempien nimissä? Kamoon, mieti nyt vähän!

Ihan sama onko tulot säännöllisiä vai ei, niin kyllä niistä pitää osa irrota yhteisiin menoihin!

Mä oon sitä mieltä, että niin kauan kun meillä avioliitossa, avioehdon piirissä yhteiset menot tasataan ja molemmat osallistuvat siihen tasapuolisesti, niin on aivan sama mitä vehkeitä mieheni ostaa lopuilla rahoilla.

Mutta en mä niin tyhmä oo, että maksasin esim. asuntolainan sen puolesta sen takia, että saa jotain leluja! Kamoon!

Jos mies häipyy, niin puolet kaikesta menee sille! Siis siitä, mitä SÄ oot TEILLE ostanu ja maksanu! Mieti sitä!