Nämä vkonloput on KAMALIA!!!!
2-ja 4-luokkalainen tuijottais vain telkkua, pelais pleikkaa tai leikkis legoilla, ulkoilu on työn ja tuskan takana varsinkin ilman meitä vanhempia.
Meidän pitäiis olla jotain helvetin ohjelmakoordinaattoreita://
Sen jälk kun läheisin kaveri ja ikätoveri muutti tuosta naapurista niin ulkoilu ollut tällaista hammasten kiristystä ja skitsoamista, sitä ennen vkonloput olisivat vaikka asuneet pihalla.
Kumma kun eivät voi soittaa kellekään kavereille että tapaisivat pihalla tms, kaipa sitä sitten 8-10v lapsilla on niin tarkat reviirit missä saa olla etteivät vielä kotitalojen läheltä liiku yksin, en tiedä.
Tää on ihan kamalaa:(((
Kommentit (58)
Ulkoilusta täsäs on kyse, ei sisällä kökkimisestä.
Toisekseen en jaksaisi sitäkään että meillä on lauma lapsia vkonloppuisin kun on ihan se arkikin lapsilaumassa oloa.
ap
Lauantain saavat sitten rauhassa kökkiä ja öllöillä, vaikka koko päivän pyjamat päällä.
Lapset 7 ja 9.
...siis miksi teidän pitäisi olla jotain ohjelmakoordinaattoreita?
Itsellä samanikäiset ja en oikein tajua, miksi ulkoilu on työn ja tuskan takana...? Siis jos olet aikuinen, laitat lapset ovesta pihalle ja kerrot milloin saa tulla sisälle. Mitä työtä ja tuskaa siinä on?
Kukahan teillä nyt oikein määrää...?? Mihinkäs se vanhemmuus katosi?
ja annat lastenkin korville vähän lomaa siitä ulkoilusta vaahtoamisesta. Viettäkää nyt edes kerran rentouttava vkonloppu jolloin lapset saa tehdä mitä haluaa, vaikka sitten kattoa leffoja sisällä. Kyllä ne sinne ulos taas haluaa kun on tarpeeksi saanut sisällä kökkiä. Sitä paitsi nyt on aika tylsiä ilmoja pidellyt, menisitkö itse kaatosateeseen vapaaehtoisesti? Kohta on lunta joka paikka pullollaan ja lapset innosta soikeena pihalla iltamyöhään asti :)
joka päivä. Mielelläni varsinkin tällaisinä sadepäivinä olin sisällä, luin kirjoja ja kirjoitin kirjeitä ja tarinoita omassa huoneessani tai kaveri tuli käymään. Ei se mun äidilleni ollut mitenkään kamalaa.
Mutta suukapulanko laitan etteivät ilmennä kiritiikkiään asiasta? kiukuttelua ja vääntämistä ja vastaanpanemista. Kun ei siellä ulkona ole mitään tekemistä kaksin, ei ainakaan koko ulkoilun ajaksi jne.
Usko kuule ihan huviksesi että minulle ei tarvitse paasata tuota av-palstan vakilausahdusta että vanhemmuuss olisi hukassa tms.
ap
Itsellä samanikäiset ja en oikein tajua, miksi ulkoilu on työn ja tuskan takana...? Siis jos olet aikuinen, laitat lapset ovesta pihalle ja kerrot milloin saa tulla sisälle. Mitä työtä ja tuskaa siinä on?
Tämä ei ihan aukea.
Jaksaisitko itse mennä lauantaina pihalle miehesi kanssa kirmailemaan onnellisena?
Kökkikää koko perhe ensin rauhassa ja ulkoilkaa sitten yhdessä!
Toisekseen ei ne täällä sisälläkään vinkumatta viihdy, jossakin vaiheessa päivää alkaa aina vinkuminen siitä mitä tekis ja mitä tehtäis ja plaaplaaplaa ja "vaaditaan" meiltä vanhemmilta viihdykettä ja viihdyttämistä ja tosiaan ohjelmakoordinaattorina oloa.
Toki esim legolandiaansa rakennellen, suunnitellen jne kanssa viihtyvät jopa 7h putkeen välillä käyden syömässä mutta ei nyt kuitenkaan joka la-su sitäkään siinä määrin.
ap
ja annat lastenkin korville vähän lomaa siitä ulkoilusta vaahtoamisesta. Viettäkää nyt edes kerran rentouttava vkonloppu jolloin lapset saa tehdä mitä haluaa, vaikka sitten kattoa leffoja sisällä. Kyllä ne sinne ulos taas haluaa kun on tarpeeksi saanut sisällä kökkiä. Sitä paitsi nyt on aika tylsiä ilmoja pidellyt, menisitkö itse kaatosateeseen vapaaehtoisesti? Kohta on lunta joka paikka pullollaan ja lapset innosta soikeena pihalla iltamyöhään asti :)
... en ihan vieläkään saa kiinni?
Siis tottakai meilläkin mukulat kiukkuaa ja protestoi ulkoilusta ja sun mistä muustakin, sehän kuuluu asiaan eikö niin? Miksi pitäisi suukapula laittaa.
Kerran otin ovikellon irti kun rimputtivat sitä koko ajan. Meillä on lapset oppineet, että kiukuttelulla ei mitään saa periksi.
Ymmärrän kyllä jos 16-vuotiasta ei enää saa tekemään kaikessa kuten vanhempi sanoo, mutta en millään että ei tuon ikäisiä.
Sinähän sen päätät mitä tekee ja sinun hommasi on ottaa valitukset vastaan. Ei aina voi olla kivaa, ei läheskään aina.
Muksut heräävät joka aamu viim 06.30, tänäaamuna tosin nukkuivat peräti 07 saakka kun ilta venyi kaverisynttäreiden vuoksi norm myöhäisemmäksi.
Mutta siis 07-10 kökkimistä ja esim lemppariohjelman katsomista ja yhteistä aamupalaa ym.
ap
Tämä ei ihan aukea.
Jaksaisitko itse mennä lauantaina pihalle miehesi kanssa kirmailemaan onnellisena?
Kökkikää koko perhe ensin rauhassa ja ulkoilkaa sitten yhdessä!
Jos, ette itsekkään ulkoile. Miksi vaadit sitä lapsilta?
Varmasti lähtevät mielellään, jos vanhemmatkin lähtevät esim. retkeilemään.
Siis nää on just niitä kamalampia vanhempia. Meidänkin oven takana käyvät sitten kertomassa kuinka vanhemmat ovat pakottaneet ulos. Sisään ei saa mennä kuin siihen ja siihen aikaan. Ja jos meidän lapsilla mukavat sisäleikit kesken ja olemme pyytäneet leikkiin mukaan, ei voi tulla kun vanhemmat ovat ulos määränneet ja monta kertaa yksikin lapsi sitten leikkii yksin meidän pihalla. Ja juteltavaa lapsella riittää; kertoo asioita ja juttuja, ja kyllä mietin, että voi kun ne vanhemmat olisivat lastensa kanssa eikä vain työntäisi ovesta ulos.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen. Minusta perheen kuuluukin olla yhdessä eikä se ole mitään vanhempien ohjelmatoimistoa. Menkää metsä yms retkille yhdessä eväät mukana, leikkikää pihaleikkejä, puuhailkaa erilaisia asioita yhdessä. Lapset sitä kovasti kaipaa. Oman vanhemman läsnäoloa ei voita mikään. Ja kun lapsi saa olla riittävästi vanhempansa kanssa sujuvat leikit myös muiden ikäistensä kanssa hyvin ja niissä hetkissä taas voi vanhempikin puuhata omia juttuujaan.
sinne kaksin lauantaiaamuna kello 10? Tai miksi pitää olla niitä kavereita kinuamassa? En tajua.
Meillä voi mennä kolmeenkin ennen kuin saadaan vaatteet päälle. Eikä koko lauantaina välttämättää kukaan tee mitään järkevää. Ja nimenomaan ihaninta on vain _olla_ yhdessä.
Meillä eivät lapset joudu pakkoulkoilemaan vaan voivat viettää vaikka koko viikonlopun sisällä, ja hyvä niin.
Koko perhe voi hyvin. =)
Siksi se suukapula-heitto että olen kurkkuani myöten täynnä jokavkonloppuista rutiinia siitä kitinästä, vinkumisesta, valituksesta, skitsoamisesta ym mitä tulee ulkoiluun.
Ja edelleenkään, minä en ole sanonut etten saisi heitä "tekemään kuten minä sanon", mutta ne kaikki sivuoireet sen suhteen mättävät ja tympivät.
Toisaalta en kyllä menisi itse noin pitkälle että ovikellonkin irrottaisin ja minussa on myös sitä "vikaa" että kuuntelen lapsiani ja heidän mielipiteitään asioista ja pyrin antamaan niille myös arvon, se taas ei sulje pois sitä etten olisi se vanhempi tai tekisi viimeistä päätöstä kun niikseen on, ovat eri asioita.
16v ei myöskään ole aikuinen joka saisi joka kerta itse päättää ilman vanhemman sananvaltaa mutta enpä menekään nyt siihen.
ap
... en ihan vieläkään saa kiinni?
Siis tottakai meilläkin mukulat kiukkuaa ja protestoi ulkoilusta ja sun mistä muustakin, sehän kuuluu asiaan eikö niin? Miksi pitäisi suukapula laittaa.
Kerran otin ovikellon irti kun rimputtivat sitä koko ajan. Meillä on lapset oppineet, että kiukuttelulla ei mitään saa periksi.
Ymmärrän kyllä jos 16-vuotiasta ei enää saa tekemään kaikessa kuten vanhempi sanoo, mutta en millään että ei tuon ikäisiä.
Sinähän sen päätät mitä tekee ja sinun hommasi on ottaa valitukset vastaan. Ei aina voi olla kivaa, ei läheskään aina.
Joten suo se minulle etten heti la-aamustakin välttis ole intopiukkana lähdössä reippailemaan vaikka onkin omat lapseni kyseessä.
Se ei myöskään tarkoita sitä ettenkö heidänKIN kanssaan ulkoisilisi mutta se ei nyt olutkaan tässä pointtini.
Ja ihan vain pikkuhuomiona, siinähän olisimme juuri niitä ohjelmakoordinaattoreita jos retkelle heidän kanssaan lähtisimme.
Ja toinen pikkuhuomio, minulla on sellainen pikkuolettamus että pikkulapsivaiheen ohi mentyä lapset kykenevät ulkoilemaan myös ihan ilman vanhempiaankin, jopa haluavat sitä.
ap
Jos, ette itsekkään ulkoile. Miksi vaadit sitä lapsilta?
Varmasti lähtevät mielellään, jos vanhemmatkin lähtevät esim. retkeilemään.
Mutta lasten olisi hyvä liikkua joka päivä vähintään kaksi tuntia.
Senkin vuoksi ulkoilu on tärkeää. Harvalla lapsella tuo liikuntamäärä (ilman säännöllistä liikuntaharrastusta) viikottain täyttyy, ellei ole viikonloppuisin yhtään ulkoilemassa, tai vaikka uimahallissa jne.
Mutta itsekin muistan kuinka vastenmielistä joskus lapsena se uloslähteminen oli, varsinkin jos ei ollut kaveria. En ollut mikään innokas pihapelien pystyyn laittaja niinkuin tuo omani nykyään on.
lapset pyytäisivät kavereita kylään teille?
Tai mitä jos annat vaan olla, pelaavat, katsovat telkkaria, mitä nyt haluavat tehdä rentoutuakseen?
Käytte saunassa, katsotte yhdessä jonkun leffan, teette pizzaa?
Kyllä sitä viikolla taas ehtii.. näin saavat vanhemmatkin huilata.