Me päätimme vaurastua! Sen alku tapahtuu nyt.
Peruimme jouluksi suunnitellun ulkomaanmatkan. Se raha ja kaikki muukin mitenkään liikenevä raha sijoitetaan tämän talven ja tulevan kevään ajan osakkeisiin. Valitsemme hyviä yhtiöitä, joiden talous kunnossa ja jotka maksavat hyvin osinkoja mutta joiden osakearvo on laskenut täysin naurettaviin lukemiin.
Tavoitteena on sijoittaa tänä aikana 20000 euroa. Kaiken todennäköisyyden mukaan se on viiiden vuoden kuluttua vähintään 100000 euron potti.
Kommentit (159)
Ei mullakaan ole kauheasti ulkomaisia osakkeita. Jonkin verran on kuitenkin suoria osakesijoituksiakin, mutta osa mun ulkomaisista sijoituksista on rahastojen kautta. Suomen pörssihän heiluu enemmän kuin muut pörssit, kun ollaan täällä reuna-alueella. Oletettavaa on siis, että mun salkku ei nouse yhtä reippaasti kuin sinun, mutta toisaalta ei sitten tipukaan yhtä paljon, kuin mitä olisi pelkillä kotimaisilla sijoituksilla.
[quote author="melba" time="04.12.2013 klo 22:58"]
Ei mullakaan ole kauheasti ulkomaisia osakkeita. Jonkin verran on kuitenkin suoria osakesijoituksiakin, mutta osa mun ulkomaisista sijoituksista on rahastojen kautta. Suomen pörssihän heiluu enemmän kuin muut pörssit, kun ollaan täällä reuna-alueella. Oletettavaa on siis, että mun salkku ei nouse yhtä reippaasti kuin sinun, mutta toisaalta ei sitten tipukaan yhtä paljon, kuin mitä olisi pelkillä kotimaisilla sijoituksilla.
[/quote]
Näin taitaa olla. Minua ei heiluminen stressaa, paitsi silloin kun ei ole rahaa ostaa laskuista lisää.
Rahastoja minulla ei ole, eikä tule. Haluan "sutata" rahani itse, tai sitten onnistua itse. :)
Järki mulla sanoo, että pitäisi ostaa vaan indeksirahastoja - ei tämmöinen tavallinen pulliainen osakepoiminnalla pärjää, kun ei ammattilainenkaan pitkässä juoksussa.
Siitä huolimatta on jotenkin kiva vaan ostaa osakkeita, koska onhan se nyt ihan älyttömän tylsää iskeä vaikka 300 e maailma-indeksirahastoon... Siksi mullakin osakkeita, vaikka ei se taloudellisesti järkevää olekaan. Katson kuitenkin, että parempi sijoittaa osakkeisiin, kun tylsyyden vuoksi jättää kokonaan sijoittamatta.
Itse asiassa ei välttämättä ole niin kiva, kun onkin rahaa. Minulla on muutamia kymmeniä tuhansia tavallisella pankkitilillä, alle 100 000 kuitenkin, enkä tiedä yhtään mitä niillä tekisin. Helsingistä asunnon ostamiseen summa on liian pieni, pitäisi ottaa iso laina eikä huvittaisi lähteä vuokralaissählinkiin taas ja osakesijoittamisesta pitäis tajuta jotain, että se kannattaisi. Olen myynyt työkseni joskus sijoitusrahastoja ja sillä kokemuksella en laita rahaa rahastoon. Indeksirahastoa olen miettinyt, mutta en oikeasti ymmärrä miten se toimii, miten siinä ei voisi hävitä ihan yhtälailla kuin pörssissä? Maailman taloustilanne arvelluttaa eikä niitä kannata pitää siellä pankkitilillä. En myöskään annan niitä pois, ei kannata ehdottaa sitä.
Toivottavasti ap teidän sijoituksille kuuluu hyvää!
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 23:43"]
Itse asiassa ei välttämättä ole niin kiva, kun onkin rahaa. Minulla on muutamia kymmeniä tuhansia tavallisella pankkitilillä, alle 100 000 kuitenkin, enkä tiedä yhtään mitä niillä tekisin. Helsingistä asunnon ostamiseen summa on liian pieni, pitäisi ottaa iso laina eikä huvittaisi lähteä vuokralaissählinkiin taas ja osakesijoittamisesta pitäis tajuta jotain, että se kannattaisi. Olen myynyt työkseni joskus sijoitusrahastoja ja sillä kokemuksella en laita rahaa rahastoon. Indeksirahastoa olen miettinyt, mutta en oikeasti ymmärrä miten se toimii, miten siinä ei voisi hävitä ihan yhtälailla kuin pörssissä? Maailman taloustilanne arvelluttaa eikä niitä kannata pitää siellä pankkitilillä. En myöskään annan niitä pois, ei kannata ehdottaa sitä.
[/quote]Mika niissa rahastoissa on vikana kun et niihin halua sijoittaa?
Nyt kannattaisi sijoittaa kultaan.
[quote author="Vierailija" time="05.12.2013 klo 04:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2013 klo 23:43"]
[/quote]Mika niissa rahastoissa on vikana kun et niihin halua sijoittaa?
[/quote]
Varmaan kulut.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2011 klo 21:24"]
Eikös matkat ja yhteiset kokemukset ole paljon arvokkaampia?Eri asia sitten, jos on velkakierteessa ja haluaa pärjätä omillaan tms?
Matkat ja kokemukset ovat toki tärkeitä. Mutta nyt on kyse alustavasti yhden vuoden tehostetusta ostojaksosta. Mikäli alavire markkinoilla jatkuu, tätä jaksoa voidaan jatkaa.
Sen sijaan vain toimeentulostaan varman ihmisen kannattaa harrastaa osakekauppoja. Velkakierteinen tai muuten epätoivoinen toimija ei välttämättä kestä osakkeidensa arvon alanemista, ja saattaa joko hermopaineen tai ulosoton takia joutua realisoimaan omistuksnsa tappiolla.
Ja toinen juttu, mitä kannattaa muistaa, osakkeita ostaessa saattaa teoriassa menettää kaiken sijoittamansa. Yhtä hyvin sillä voi tienata jonkinlaisen lottovoiton. Pään on silti pysyttävä kylmänä.
Totta, ei kannatta harmitella jos jokin yritys joutuu konkurssiin ja häviät vaikka sijoittamasi 30 000... Näin kävi meille mutta ei se iso juttu ole, eikä saa olla, muuten ei kannata osakekauppoja miettiä. Ja jos paljon tuota pienempiä summia sijoittaa niin eipä niillä yleensä rikastumaan pääse.
Miten vaurastuminen jaksaa nyt, kaksi ja puoli vuotta aloituksen jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="23.09.2011 klo 21:05"]
Meitä alkanut myös kiinnostamaan osakkeiden hankinta. Ajateltiin "ihan huviksemme" ostaa Nokian osakkeita muutamalla tuhannella eurolla, minkä olemme valmiita häviämäänkin.
Veljeni pelaa ammatikseen pokeria. Annoimme hänelle juuri 5000 euroa, vuoden päästä katsomme paljonko potti on ja jatkammeko vielä.
Mielenkiintoinen aihe, toivottavasti saamme keskustelua aikaan.
[/quote]
Miten kävi pokerirahojen?
Valuuttoihin liittyvät riskit voi minimoida hankkimalla osakkeita Suomen lisäksi esim. Norjasta, Tanskasta, Ruotsista, USA:sta ja Kanadasta. Se edellyttää tietysti intoa penkoa eri maiden osakkeita ja kielitaitoa, että pystyy tutkimaan yhtiöiden kotisivuja, sillä läheskään kaikilla yhtiöillä ei ole sijoittajatietoa englanninkielisenä tarjolla. Itselläni on tällainen kuuden valuutan osakesalkku, ja enimmäkseen keskisuuria yrityksiä. Ei voi valittaa.
[quote author="Vierailija" time="23.09.2011 klo 21:08"]Tuloni ovat nyt ja seuraavien 2 vuoden aikana n 800 euroa kuussa. Käteen jäävä osuus n 500, uosta tietysti vielä vähennettävä eläminen ja laskut. Mihin kannattaisi sijoittaa ja kuinka paljon että rikastuisin tuona aikana?
[/quote] sijoita itseesi: koulutukseen esim.avoin yliopisto tai työväenopisto, kuntoiluun, lukemiseen ja jos pystyt johonkin rahastoon 50€/kk
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 12:26"]
Valuuttoihin liittyvät riskit voi minimoida hankkimalla osakkeita Suomen lisäksi esim. Norjasta, Tanskasta, Ruotsista, USA:sta ja Kanadasta. Se edellyttää tietysti intoa penkoa eri maiden osakkeita ja kielitaitoa, että pystyy tutkimaan yhtiöiden kotisivuja, sillä läheskään kaikilla yhtiöillä ei ole sijoittajatietoa englanninkielisenä tarjolla. Itselläni on tällainen kuuden valuutan osakesalkku, ja enimmäkseen keskisuuria yrityksiä. Ei voi valittaa.
[/quote]
Kiinnostaisi etenkin norja ja ruotsi, mutta miten ostaa niistä?
Minulla on Nordnetissä suomi-osakkeita. Jos nordnetin kautta ostaa, niin osaako joku sanoa, meneekö ostaminen ihan samallta tavalla kuin suomi-osakkeiden, ts. ostaa vaan vai pitääkö ensin luoda sinne jokin valuuttatili?
Onko ketään, joka osaisi neuvoa?
Tuntuu, että suomi-osakkeisiin ei kannata jumahtaa, ainakaan, jos ei ole vara hajauttaa tarpeeksi. Ruotsi ja norja mielestäni tässä eurosotkussa erittäin järkeviä kohteita.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.09.2011 klo 21:08"]Tuloni ovat nyt ja seuraavien 2 vuoden aikana n 800 euroa kuussa. Käteen jäävä osuus n 500, uosta tietysti vielä vähennettävä eläminen ja laskut. Mihin kannattaisi sijoittaa ja kuinka paljon että rikastuisin tuona aikana?
[/quote] sijoita itseesi: koulutukseen esim.avoin yliopisto tai työväenopisto, kuntoiluun, lukemiseen ja jos pystyt johonkin rahastoon 50€/kk
[/quote]
voi taivas, älä ainakaan koulutukseen sijoita, siitä hyötyy vain koulutuksen tarjoaja.
PIenirahaiselle erinomainen vaihtoehto on
Seligsson.
Itsellä siellä kaksi rahastoa
top brands ja top pharmaceutical
Näissä pienet kulut, mikä on tärkeää. LIsäksi summa jonka kerralla sijoittaa, voi olla vaikka kymppejä.
Itse teen niin, että sijoitan kuukaudessa 500 laittamalla molemiin hajautetusti kuukauden aikana n. 50 - 100 eur kerralla. Olen tyytyväinen. Maltillinen mutta suht varma voitto. Itse asiassa rahastot tuottaneet minulle tänä vuonna enemmän kuin huonot osakesijoitukseni.
Jos olet vähävarainen, älä pelästy summia. Voithan laittaa kuussa vaikka huomattavasti vähemmänkin ja lisätä summia kun saat enemmän palkkaa tms. Jo korkoa korolle -efekti kartuttaa vuosien myötä pottia kivasti.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 12:26"]
[/quote]
Kiinnostaisi etenkin norja ja ruotsi, mutta miten ostaa niistä?
Minulla on Nordnetissä suomi-osakkeita. Jos nordnetin kautta ostaa, niin osaako joku sanoa, meneekö ostaminen ihan samallta tavalla kuin suomi-osakkeiden, ts. ostaa vaan vai pitääkö ensin luoda sinne jokin valuuttatili?
Onko ketään, joka osaisi neuvoa?
Tuntuu, että suomi-osakkeisiin ei kannata jumahtaa, ainakaan, jos ei ole vara hajauttaa tarpeeksi. Ruotsi ja norja mielestäni tässä eurosotkussa erittäin järkeviä kohteita.
[/quote]
Ulkomaisten osakkeiden ostaminen menee ihan samalla tavalla kuin kotimaistenkin osakkeiden, mutta tosiaan tarvitset valuuttatilin. Sit kun sulla on tilillä euroja, niin muutat ne siellä Nordnetissä sitten ihan sillä osta/myy valuuttaa toiminnolla ihan yhdellä napin painalluksella toiseksi valuutaksi. Itsellä on ihan valuuttariskin takia yleensä noita eri valuutoita koko ajan Nordnetissä.
Valuutoissa on kyllä aina riskiä joka suuntaan, ei niistäkään voi tietää mitä tapahtuu. Hyvä esimerkki on se, että esim Japanin kurssit ovat nousseet nyt huikeasti (muistaakseni yli 30%), mutta Jenin arvonmuutoksen takia taas todellinen voitto on ollut luokkaa 15%. Isoja prosentteja voi hävitä siis ihan vaan valuuttojen vuoksi.
Itse kyllä tykkään sijoitella esim. naapuriin ihan vain siksi, että sieltäkin tulee hyviä tuottoja, usein tutkimuksien mukaan jopa parempia kuin Suomesta. Jos ei noita osakkeita jaksa itse pomia, niin indeksit taatusti hyviä ja luultavasti jopa parempia kuin itse poimien, mutta esim. pelkkää Ruotsi-indeksiä ei ole osunut mun silmiin.
Kiitos 142, kun kerroit miten nordnetin valuuttasysteemi toimii!
t: minä joka kysyin vinkkiä!
Huhuu ap, miten salkkunne tienaa?
[quote author="melba" time="04.12.2013 klo 22:40"]
Osakkeita on tosi montaa eri sorttia, mut suurimmat omistukset ovat varmaan seuraavissa:
Nokia, Sampo, UPM, Wal-Mart, Procter & Gamble,TeliaSonera, AstraZeneca, Elisa, Kemira, Kesko, H&M, Axfood, Coca-Cola, Orion ja Fortum.
Lisäksi on siis muitakin osakkeita ja sitten rahastoja. Kun laskin tuota tuottoa nyt, niin en ottanut mukaan osakkeiden osinkoja tältä vuodelta, kun taas rahastoissa tulleet osingot on maksettu sinne sisään. Kokonaistuotto olisi oikeastaan tältä vuodelta siis hivenen isompi kuin tuo 19%, kun ottaisi nuo osingot mukaan, noin 21%.
[/quote]
Ok, vaikuttavaa.
Minulla on tällä hetkellä salkussani vain Suomi-osakkeita, mm. Fortum, UPM, eQ, Neste, Kone, YIT, Nordea, Stockmann. Pari positiota miinuksella ja pari oikein todella tukevasti plussalla.