Mikä on Lapuan liike? Missä ovat sen ihmisten jälkeläiset nyky-yhteiskunnassa?
Kyllä koulussa on tämä mainittu. Päädyin tähän kun googletin Jutta Urpilaisesta.
Missä yhteiskunnan lonkeroissa tällaisen liikkeen jälkeläiset nyt vaikuttavat?
Kommentit (56)
Olen yhden tuossa listassa mainitun miehen veljenpojan pojan poika. Olen itse oman kunnan valtuustossa ja muissa luottamustehtävissä. Eli ns. nuhteeton ja nautin kansalaisluottamusta. Maailma on muuttunut paljon, mutta olen erittäin ylpeä hänen tekemisistään. Heidän ansioista Suomi on säilynyt itsenäisenä, eikä ollut osa kommunistista Neuvostoliittoa
Olen yhden tuossa listassa mainitun miehen veljenpojan pojan poika. Olen itse oman kunnan valtuustossa ja muissa luottamustehtävissä. Eli ns. nuhteeton ja nautin kansalaisluottamusta. Maailma on muuttunut paljon, mutta olen erittäin ylpeä hänen tekemisistään. Heidän ansioista Suomi on säilynyt itsenäisenä, eikä ollut osa kommunistista Neuvostoliittoa
Ja olet vielä kunnanvaltuustossa??? Miten sut sinne päästettiin?
Lapuan liikkeen edustajan lapsenlapset ja lapsenlapsenlapset ovat ihan tavallista porukkaa nykyään. Isäni kanssa samassa työpaikassa on mies nimeltä xxx Muilu. Termi "muilutus" lähti hänen isoisänsä väkivaltaisista muilutuksista. Tämä mies on ihan tavallinen mies. Ja on näitä Muiluja täällä Etelä-Pohjanmaalla vaikka kuinka paljon, varmaankin ovat jotain sukua kaikki keskenään, mutta noista asioista on niin kauan, ettei useimmat jälkeläiset ole millään tavalla tekemisissä politiikan kanssa. Varmaankin häpeävät esi-isiensä toimintaa.
Yhden perustajajäsenen jälkeläisenä suoraan alenevassa polvessa voin kertoa omat havaintoni. Tavallista keskiluokkaista porukkaa. Maanviljelijöitä, juristeja, lääkäreitä, yritysjohtajia, sairaanhoitajia, opettajia, jne. Nuoremmalla polvella, johon itse lukeudun on useimmilla akateemista loppututkintoa ja poliittinen suuntaus on lähellä kokoomusta. Sukuperintönä on tullut vahva työn ja yrittäjyyden arvostus, sekä terve isänmaallisuus ja ylpeys suomalaisesta talonpoikaiskulttuurista. Oman ymmärrykseni mukaan esi-isäni ovat olleet ensin vahvasti mukana vapauttamassa Suomea ja myöhemmin Lapuan Liikkeen kautta halunneet varmistaa, ettei kallis vapaus katoa vasemmistokiihkoiluiden seurauksena. Natseihin liikettä on turha sekoittaa. Liikkeen piirissä on saattanut olla italian fasistien ihannoijia, mutta täytyy muistaa, että noihin aikoihin natsien ja italian fasistien hirmuteot olivat vielä tekemättä, eikä niitä kukaan osannut silloin aavistaa.
Mä oon kyyditysvastaavan, listassakin mainitun, talonpoika Jaakko Muilun, lapsenlapsenlapsi. Jaa, että mitä mä teen? Opiskelen yhteiskuntatieteitä ja oon vannoutunut vihervasemmistolainen. :D
Hienoja miehiä.
Terveisin: IKL:n mustapaidan pojanpoika.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon kyyditysvastaavan, listassakin mainitun, talonpoika Jaakko Muilun, lapsenlapsenlapsi. Jaa, että mitä mä teen? Opiskelen yhteiskuntatieteitä ja oon vannoutunut vihervasemmistolainen. :D
Eipä ole polvi pojasta parantunut. Hävettääkö edes?
Omana aikanaan tekivät parhaansa Suomen eteen kuten kommunistitkin sodan jälkeen. Samanlaista vastuunkantoa ei ole nähty vuosikymmeniin.
*No, sorry, ei osu tuokaa kuvaus ainakaan meikäläiseen. Joka tapauksessa oman maan puolustaminen hyökkäyssodassa on eri asia kuin oman poliittisen aatteen ja omien etujen ajaminen veljessodassa*
Miten se olisi pitänyt ratkaista. Punaiset julistivat vallankumouksen ja tavoitteena oli bolsevikkien dktatuuri? Senkö olisi pitänyt vain antaa tapahtua?
Joo,iikollia ollahan eikä hävetä pätkääkään.Jos Vapaus-sota olis hävitty niin koko meikäläisten sakki olis ammuttu Kolyman joukkohautoohin.Koko 1920-luvuun niin kommunistit touhus uutta rähinää.Maakunnas oltihin onneksi hereellä niin saatihin jotakin toppia punikkien meiningiille.Näitä punaasia tryykäs hävityn soran jäläkehen sinne ihannevaltakuntahan ja mitä ne siältä löyti muuta kun niskalaukauksen. Tätäkö te punikit olisitta halunnu suamalaasillekkin kun niin siinä olis käyny jos olisitta saanu vallankumouksenna? Notta kyllä Lapuan liike pelasti monta punikkiakin kun se vallankumous jäi piippuhun.Siitä on vaan tullu punaasen Yleesrarion kautta muutia haukkua aina ja joka paikas Vikkiä ja Lapuan liikettä vähä niinkun kans kun puhutahan sisällissodasta,mikä sisällissota se on kun rys sät sotki seas ja rajan takaa pumpattihin aseeta jatkuvalla syötöllä.
Lapualaista jälkikasvua ovat herra Kaali ja herra Iigori ja muut vastaavat vauva-aktivistit. LOL
Vierailija kirjoitti:
Lapualaista jälkikasvua ovat herra Kaali ja herra Iigori ja muut vastaavat vauva-aktivistit. LOL
Autoritaarisuus yhdistää.
Lapuan liike oli äärioikeistolainen ryhmittymä. He toimivat lainvastaisesti ja väkivaltaisesti.
Lapualla asiaa pidetään edelleen komiana. Siitä ollaan jopa ylpeitä.
Muutama vuosi sitten jokin "lapualaishenkinen" ryhmittymä halusi ottaa käyttöön ns. sinimustan Vihtori-paidan. Jep jep.
Vierailija kirjoitti:
He ihailivat fasismia ja pitivät mm. Mussolinin diktaaturista hallintoa Italiassa ihanteena. Tosi paljon syytä olla ylpeä, porukasta joka hakkaamalla ihmisiä yritti saada äärioikeistolaisen diktatuurin, jossa itse johtavat tietenkin.
Mussolini, Mussolini, tuo vsnha vasuri...
Tiettyinä aikoina jostain syystä laittomasti toimivista henkilöistä, ns. rikollisista, tulee yhtäkkisesti kansan suosikkeja. Suosikit käyttäytyvät itsevaltiaan tavoin.
Vapaamuurareissa ja lions clubeissa näitten jälkeläiset nykyään.