Tupakka- ja nikotiinituottet vs. tupakointi
Terveydenhuollon ym. ohjeistuksissa mainitaan lähes aina tupakoinnin lopettaminen.
Mitä se oikeasti tarkoittaa?
Voiko huokaista helpotuksesta kun käyttää nikotiinituotteita esim. suusuihketta tai tabletteja.
Näin se lienee ymmärrettävissä - vai?
Kommentit (20)
Vaihtoehdoissa ei ole sitä tupakkaa. En voi siis vastata että olen lopettanut tupakoinnin mutta käytän nikotiinitarraa.
...että pitäisikö myös mainita nikotonoinnin lopettaminen.
Ap tässä, ei pitänyt olla kysely vaan ihan tavan pähkäilyä.
Eli yritätkö kysyä, onko nikotiinituotteet yhtä haitallisia kuin tupakka ja pitäisikö niidenkin lopettamista suositella terveydenhuollon ohjeistuksissa? Mikä tuo äänestys sitten on?
Juuri tuota tarkoitin.
En osannut laittaa/ tehdä keskustelun aloitusta oikein :-(
Vierailija kirjoitti:
...että pitäisikö myös mainita nikotonoinnin lopettaminen.
Siis nikotinoinnin lopettaminen.
Nikotiinivalmisteet ovat merkittävästi pienempi paha kuin poltettavat tupakkatuotteet.
Nikotiini on silti rippuvuutta aiheuttava aine, joka vaikuttaa haitallisesti mm. aineenvaihduntaan ja verenpaineeseen. Kannattaa pyrkiä aineesta kokonaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Eli yritätkö kysyä, onko nikotiinituotteet yhtä haitallisia kuin tupakka ja pitäisikö niidenkin lopettamista suositella terveydenhuollon ohjeistuksissa? Mikä tuo äänestys sitten on?
Minulle ei ainakaan suositeltu terveydenhuollossa tupakoinnin lopetusta nikotiikituotteiden avulla koska silloin jää edelleen nikotiiniriippuvuus. Sain 3 v. sitten julkisesta terveydenhuollosta reseptin vieroituslääkkeisiin joiden avulla pääsin helposti ja nopeasti kokonaan eroon melkein 40 v. kestäneestä tupakoinnista. Tupakoinnin lopetuksessa nikotiini häviää nopeasti kehosta, vaikeinta oli ainakin itselleni päästä eroon tavasta käydä tupakalla. Rahan säästö n. 300 euroa/kk motivoi minua lopettamaan tupakoinnin.
Vierailija kirjoitti:
Nikotiinivalmisteet ovat merkittävästi pienempi paha kuin poltettavat tupakkatuotteet.
ONKO näin esimerkiksi munuaisten ja verisuonitautien osalta. Mielestäni nikotiinituottet pahempia koska niitä käytetään lähes 24h/24h!
Nikotiini on silti rippuvuutta aiheuttava aine, joka vaikuttaa haitallisesti mm. aineenvaihduntaan ja verenpaineeseen. Kannattaa pyrkiä aineesta kokonaan eroon.
Nikotiini supistaa verisuonia kuulemma ja siitä syystä aiheuttaa verenpaineen nousua?
6kk nikotiinipurkalla tupakan lopettamisen jälkeen ja nyt 3kk kokonaan ilman nikotiinia säästö n 12 euroa / vuorokausi iso aski meni ja tupakointivuosia 38 takana
En suosittele nikotiinituotteiden käyttöä kenellekään, koska oon itse ollut vuosia koukussa nikotiinisuihkeeseen. Se on huomattavasti pienempi paha, kun tupakointi, mutta ihan perseestä silti.
Nikotiinituotteiden käyttö lisää kiistatta riskiä sairastua ja kuolla sydän- ja verisuonitauteihin.
Sama täällä. Lukemani perusteella suusuihke erityisen paha koska sitä nielee ja erittyy ruoansulatuskanavista edelleen elimistöön, haittavaikutus kestää siis kauan ja uutta tulee suihkutettua päälle. Nikotiini ei siis pääse poistumaan valveilla olossa lainkaan.
Nikotiini itsessään on terveyden kannalta melko harmitonta, siinä aineessa on vain yksi iso mutta: riippuvuus. Siihen jää hyvin voimakkaasti kiinni ja siitä on vaikea vierottautua. Usein tätä argumenttia vastaan hyökkäävät nikotiinin nostavan verenpainetta tai jotain olemattoman pieniä juttuja. Joo kyllä nikotiini ihmiseen vaikuttaa, muttta niin vaikuttaa saunominen, avanto ja liian lyhyet yöunetkin. Ei niitä kukaan silti pelkää, että vitsit jos nyt viikonloppuna syön lakupussin ja vielä tiistaina lisään vielä keittoon suolaa, niin mää varmaan kuolen verenpainetautiin ennen kesää.
Tupakka taas tunnetusti ja tutkitusti on erittäin vaarallinen. Siinä on muistaakseni jo ihan tutkitustikin yli 5000 syöpää aiheuttavaa ainesosaa. Sitten vielä terva tukkii keuhkorakkulat ja veren hiilimonoksidipitoisuus on pysyvästi kessuttelijalla koholla. Aivan eri kaliiberin luokkaa kuin vaikka heittää nikotiinipussi ikeneen.
Tupakointi kannattaa siis lopettaa heti. Jos se ei meinaa onnistua, niin sitten vaikka nikotiinipussien avulla. Ne kyllä täyttävät sen aivojen nikotiinintarpeen ja joskus jopa yli. Vahvaa tavaraa kun osa niistä on. Kun tupakointi sitten on katki, niin nikotiiniriippuvuutta voi pienentää asteittain ja edetä haluamallaan vauhdilla. Haittoja tuosta ei oikeastaan sen koommin isosti ole, paitsi että ne toki maksavat rahaa.
Mikä pölkkypää tämän kirjoittaja on.
Nikotiini itsessään on todistetusti tappava!
Mielestäni olisi hyvä jos tänä päivänä puhuttaisiin puhtaasti nikotiinin vaaroista eikä niinkään tupakoinnin (jokainen tupakoitsija tietää nauttivansa nikotiinia).
Tupakointi- nnin vaarat/haitat pois ja tilalle nikotiinin käytön vaarat.
Sananakin tupakointi jo vanhahtava eikä kuvaa tätä päivää.
Trendikkäissä nikotiinipusseissa on järkyttävät määrät nikotiinia, joten niistä vierottautuminen lienee todella vaikeaa. Itse olen syönyt pidempään 1 mg tabletteja ja nyt on ensimmäinen päivä ilman nikotiinia 20 vuoteen. Otsassa outoa tykytystä, mutta kaippa tämä tästä. Hengitys on jo kevyempi kun pääsi tupakasta eroon.
Vertaisin tota nikotiinia yhtä vaaralliseksi kuin liika kofeiini,sekin nostaa verenpainetta aiheuttaa rytmäreitä ym
En ymmärtänyt kysymystä.