naaputin kanssa syreenipuska aitana, vaativat siistimään omankin puolensa?!
Siis ollaan asuttu tässä talossa 2 vuotta ja naapurin kanssa tontin rajalla menee vanha ja korkea syreenipuska.
Viikko sitten naapurin mummeli tuli ilmoittamaan, että kun tuo aita on teidän tontilla niin olis kiva jos tulisitte vähän sitä siistimään kun se on niin ruma..
Siis mitä ihmettä? Vaikka se onkin puoli metriä ehkä meidän puolella, mitä en edes tiennyt, oletin, että molemmat hoitaa oman puolensa!
Ja rumakaan se ei voi olla heidän pihaansa verrattuna. On juuri tuollainen kaatopaikka mikä tuossa toisessa ketjussa kuvailtiin?
Mutta siis alanko tästä lähin hoitaa naapurin pihassa heidänkin puoltaan aidasta?
Ei oikein innosta...
Kommentit (32)
jos aita on meidän puolella, ei meillä ole velvollisuutta sitä heidän puoleltaan siistiä jos se ei meitä huvita. Mutta jos se taas on rajalla, kuuluu minusta se toinen puoli heille. Päänvaivaa aiheuttaa, koska tuntuu, että jos nyt annan periksi, on minun annettava joka ihmeen asiassa. Esim tuossa lasten leikkiasiassa...
Silloin sinun on pidettävä huoli että aita ei kasva naapurin puolelle.
ja minun vastuullani kokonaan, mutta minun mielestä rajalla istutettu raja-aidaksi ja niin että molemmat siistisivät oman puolensa..
Hänellä nyt sinänsä vaan etulyöntiasema, että on asunut tuossa jo ennen aitaa ja näin ollen olettaa oikeutensa olevan määrätä kaikkea.
Ja jos tontti olisi selkeästi meidän puolella, miksi hänen jätöskasojaan on ihan puskassa asti?
Siis jos AITA olisi selkeästi meidän tontilla...
Raja ja sen hoito
Kuinka lähelle rajaa saa istuttaa aidan ilman naapurin lupaa ? Meidän naapuri istuttanut aidan 20cm rajasta ja ei hoida kuitenkaan meille näkyvää puolta ollenkaan, eli on törkeän näköinen. Lisänä vielä lauta virityksiä jotka rapistuvat ja kaatuvat kohta pihallemme. Voisko joku kaupungilta käydä vilkaisemassa tapausta?
KAUSTARI 1.5.2008
Vastaus
Raja-aidan voi istuttaa periaatteessa miten lähelle vain, kunhan se tehdään omalle puolelle. Aidan omistajan tulee kuitenkin huolehtia, ettei siitä aiheudu naapurille kohtuutonta haittaa. Mikäli aidasta aiheutuu naapurille haittaa, eikä omistaja ilmoituksesta huolimatta haittaa poista, voi haitan kärsijä tietyin rajoituksin poistaa omalle puolelle tulevia juuria ja oksia. Aitoja tulee hoitaa niin, että ne täyttävät siisteyttä ja ulkonäköä koskevat säädökset ja määräykset. Tarkemmin asiasta voi tiedustella kaupungin rakenusvalvontapalveluilta.
Voi kuule, tuollaisesta on saatu melkoinen soppa kylvettyä! Mun lapsuudenkotini naapurissa (eivät siis vanhempani vaan kaksi seuraavaa samalla tiellä olevaa taloa) tapeltiin ensin jostain helskutin omenapuusta, jonka juuret tunkevat naapurin puolelle, no se kaadettiin, sitten vastapuoli tempaisi ja leikkasi moottorisahalla kaikki ne koivujen oksat, jotka tulivat heidän tonttinsa puolelle, ihan sileäksi.
Sitten tämä toinen osapuoli oli kaivanut jotkin vanhat maanmittauspaperit esiin ja havainnut, että kadulla seuraavana oleva tontti (siis jo kolmas naapuri) onkin vedetty väärin, että raja menee heidän puolellaan n. puoli metriä väärin. Tuli riitaa tämäkin naapurin kanssa, ja raja vedettiin uudelleen ja tämä kolmas naapuri rakensi sellaisen yli metrisen aidan siihen väliin, eivätkä ole missään tekemisissä.
Sitten tämä omenapuusta valittanut naapuri kaiveli kanssa niitä papereita ja huomasi tästä alkuperäisestä mittausvirheestä johtuneen virheen, että he saavatkin siltä koivunkatkoja-naapurilta lähes metrin lisää tonttia. Ja taas siirrettiin istutuksia...
Tästä olisi seurannut, että vanhempani olisivat saaneet sen saman verran eli noin metrin lisää tonttia, mutta vanhempani ilmoittivat, että heitä ei voisi vähempää kiinnostaa, onko tontti metrin eri kohdassa vai ei. Vanhemmillani on naapurisopu kaikkien kolmen yllämainitun kanssa, kun taas nämä kolme riitelevät ja tekevät kiusaa toisilleen minkä ehtivät.
Nyt on menossa valitus siitä yli metrisestä aidasta, kuulemma olisi pitänyt olla lupa naapureilta siihen ja pilaa maisemoinnin.
Mahtavaa!!! Hauskaa tosi-draamaa sivusta seuraaville!
koska aita on hänen maallaan, niin hän sen hoitaa. Toisella puolella pihaa naapurin ja meidänvälissä on orapihlaja-aita, joka on siis v###umainen leikattava, mutta koska se on rajalla, niin kunpikin hoitaa oman puolensa. Olemme muuttaneet tähän pari vuotta sitten ja perineet nämä käytännöt, jotta naapurisopu säilyisi.
eli miksi naapuri teidän aitaan koskisi. mummeli on oikeassa, että sen hoito kuuluu teille.
Jospa mummelin mielestä naapurin istuttama aita on myös heidän hoitovastuullaan. Vaikka ei se nyt niin mene. Vai onko huonokuntoinen kyseessä? Ei ole leikkuria tms?
Ei siinäkään tapauksessa että se on kokonaan ja selvästi teidän puolella. Sittenhän se on teidän tontilla eikä teidän istutukset kuulu naapurille, mikäli eivät ulotu naapurin puolelle.
Jos se taas olisi rajalla, että sen katsottaisiin olevan raja-aitana, niin sitten naapurin kuuluisi siistiä oma puolensa.
pitkä korkea syreeniaita. Minä olen hoitanut sen kokonaan. Syy on lähinnä se, että naapurit ei ole mitään hortonomeja ja pelkään, että leikkaavat sen joku päivä maata myöten poikki. Sillähän kestää vuosikausia kasvaa takaisin isoksi. Jos olisin sinä, hoitaisin mummelin puolesta aidan. Voihan olla, että mummelille leikkaminen ja esim. tikkailla keikkuminen on jo ihan mahdotontakin. Syreeniaita on varmaan helpoimmasta päästä kuitenkin, kuivien poisleikkaaminen riittää, ei tarvitse edes muotoilla mitenkään jos ei halua.
hoitaa. Myös ne oksat jotka menevät naapurin puolelle. Eriasia on jos olis rajalla ja jo istutusvaiheessa sovittu että molemmat hoitaa omansa.
Mutta nyt meet ja siistit sen aidan, ihan molemmilta puolilta.
ja minun vastuullani kokonaan, mutta minun mielestä rajalla istutettu raja-aidaksi ja niin että molemmat siistisivät oman puolensa..
Hänellä nyt sinänsä vaan etulyöntiasema, että on asunut tuossa jo ennen aitaa ja näin ollen olettaa oikeutensa olevan määrätä kaikkea.
Ja jos tontti olisi selkeästi meidän puolella, miksi hänen jätöskasojaan on ihan puskassa asti?