yritin maksaa maksuautomaatilla mummon tililtä laskuja
siis hänen laskuja, tilillä on rahaa mutta 3 kertaa ilmoitti ettei tilillä ole katetta. lasku oli 700€. Onkohan siinä joku katto?
Kommentit (30)
Ja helpointa on jos joku lähiomainen ryhtyy siihen. Suoraveloituksen voi sopia pankin kanssa, kun mummo antaa valtakirjan. Ei ole iso homma.
Onhan mummolla jotain omaisuutta (rahaa, eläke) eikä ilmeisesti pysty itse maksamaan laskuja ja/tai huolehtimaan raha-asioistaan.
Yrittäpääkäs uudestaan ja vaatikaa kielteisestä päätöksestä kunnon perustelut. Voitte sitten valitaa eteenpäin.
huoltajan saa vain jos on omaisuutta yritetty on.
ap
mutta aika moni asia jäi minun vastuulle ja hoidettavaksi. Eivät kysyneet minulta haluako minä holhoojaksi.
En tosin olisi siinä vaiheessa edes halunnut holhoojaksi koska on tämä omakin perhe joka teettä töitä.
Mutta kyllä minulla menee paljon aikaa hänen asioissaan.
ap
Asia selvitetty viime talvena. Anoppi laitoksessa ja tytär hoitaa kaikki asiat hienosti. Mutta varmuuden vuoksi sitä selviteltiin. Sanoivat, että eivät ala millekään kerran laskut on saatu aina maksettua eikä kavallus epäilyjä ole. Ei todella ollut. tytär ei ottanut edes bensarahoja ko mummo ei antanu... dementikko ko ei aina hoksaa...
Mutta, ihan miten vain, niin älä ota isoa summaa omalle tilille, eikä se järjestelmä anna sinun tilille maksaa jos ei anna laitoksenkaan tilille.
Eikä se anna sitä maksaa huomenna jos ei tänäänkään, mutta se että merkkaa sen erääntymään huomenna tai joskus myöhemmin jotenkin hämäsi sitä järjestelmää. Ja laskut tosiaan voi maksaa pienemmissä erissä, jos ei isoa summaa saa maksaa sillä kortilla.
Tän neuvoin jo aiemmin.
kolme kertaa samalla viitteellä eri summa. Noh, moni reskontraohjelma ei osaa näitä maksuja kohdistaa oikein ja esim. karu totuus iskee moneen kun Hki kaupungin venepaikkojen maksuja muuttelee= paikka häviää (vaikka vain pyöristäisi sentillä)
Siirrä omalle tilillesi muutamassa erässä se summa ja maksa sitten sieltä. Laita siirtoon viestiksi laskun syy ja selitys ettei tarvii sitten joskus selitellä kuolinpesälle.
allekirjoittamaan valtakirja ja siihen tarvittavat todistajat yms. Sitten menet pankkiin ja hommaat itsellesi nettipankkitunnukset mummon tiliin. Eikös se nyt olisi nykyaikaa, ja vois omalta kotisohvaltaan maksella mummon laskuja.
valtakirjan pankkiasioiden hoitamiseen, jolloin voit hänen puolestaan tehdä esim suoraveloitussopimuksen. Kysy pankista mitä valtakirjassa pitää lukea niin menee kertaheitolla oikein, ne kyllä auttaa kun kerrot tilanteen, mä ainakin sain avun hieman samantyyppisessä tilanteessa. :)
Tietysti selvintä on maksaa laskut mummon tililtä, mutta kyllä yksittäistapaus pitää voida hoitaa muuten, esim tässä tapauksessa kierrättämällä rahat ap:n tilin kautta.
Tässä tapauksessa siirto mummon tililtä ja laskun maksu tapahtuu saman päivän sisällä (tai viim seuraavana) ja muita siirtoja ei ap:n tilile ole. Helppo selvittää jälkikäteen.
Sen sijaan ei voi jatkuvasti siirtää omalle tilille rahaa mummon tililtä ns varastoon tulevia tapahtumia/laskuja varten.