Mitä teette 2,5 kk vauvan kanssa?
Mitä puuhailette päivisin 2,5-kuukautisen vauvelin kanssa? Onko teille kehittynyt jo jonkinlaista rytmiä? Miten paljon vauva nukkuu, miten usein syö jne.?
Itselläni on tuon ikäinen tyttö, ja kun minulla ei ole mitään aikaisempaa kokemusta vauvoista tai lapsista ylipäänsä, en oikein tiedä, mitä kaikkea voisi (ja olisi syytä) puuhastella pikkuisten kanssa. Rytmiä meillä ei päivissä ole oikeastaan lainkaan, enkä mielestäni voi puhua edes päiväunista, kun vauva nukahtaa melkein joka syöttökerran jälkeen ainakin jossain vaiheessa vaihtelevan mittaiseksi ajaksi. Hän ei siis kovinkaan usein valvo kokonaista syöttöväliä.
Kun tyttö on hereillä, juttelen hänen kanssaan, lauleskelen ja vähän loruttelen, esittelen kodin esineitä yms. sylissä kantaen. Vauva on myös hyvin paljon kantoliinassa, ja sinne nukahtaa melkein aina jossain vaiheessa. Samoin liikkuvissa vaunuissa yleensä nukahtaa.
Tyttö tuntuu iloiselta ja tyytyväiseltä lapselta, mutta itse mietin, "seurustelenko" ja touhuanko muuten tarpeeksi hänen kanssaan. Pitkää aikaa hän ei tosiaan hereillä vielä ole, paitsi toisinaan yöllä...
Kommentit (9)
Hei :) Meillä oli alussa toooosi epäselkeä rytmi.. :/ Mut siin 3kk ikäisenä niin alkoi saada hyvän rytmin meille. :)
Klo7-8 herää, aamupesut,vaatteet pääl ja syödään.
Sen jälkeen "leikitään", elikkä ollaan leikkimatolla.
Klo 9.30 mennään ulos kävelylle koirien kanssa niin hän nukkuu samalla, sen jälkeen mennään puistoon(mulla on 1½v poika), siin vaiheessa nuorempi on jo heränny, kattoo vaunuista tai sitten sylissä on.
klo11.30 lounas
12.30 molemmat pojat päikkärille, nuorempi ulos nukkuu
NOIN 16.00 herää, ja syö
17.00me muut syödään, joko on leikkimatolla tai sylissä mukana
17-17.30 nukkuu joko ku ollaan ulkona tai sitten sisällä
19.00iltatoimeet
20.00 nukkumaaan
19.00
Ei ole muuta rytmiä kuin sen verran, että yöllä nukutaan ja päivisin pääosin valvotaan.
Illalla mennään nukkumaan n. 20-21. Viime öinä on herännyt syömään vain kerran (!) ja herännyt siinä kuuden, seitsemän aikaan. Tätä ennen heräili pari kertaa ja heräsi kunnolla vähän myöhemmin. Päiväunet nukutaan milloin sattuu ja tosi huonosti, tuurilla saattaa nukkua kahden tunnin päikkärit, yleensä nukkuu päivän aikana muutaman puolen tunnin pätkän eli ihan liian vähän mielestäni...
Mitä me sitten tehdään? Mä pidän vauvaa paljon lattialla huovan päällä, siinä juttelen ja laulan hänelle. Pitelen kiinni vauvan käsistä ja jaloista, taputan hänen käsiään yhteen, venyttelen raajoja jne. Me myös "jutellaan" eli minä juttelen vauvalle ja hän jokeltelee takaisin :) Älyttömän kivaa, vaikka tuntuu ehkä vähän hölmöltä! :D Siinä sitten jumppaillaan ja jutellaan.
Välillä pidän sitterissä kun yritän saada jotain kotihommia tehtyä. Vauva viihtyy kyllä paljon sylissä ja mahdollisuuksien mukaan pidänkin häntä siinä. Hän myös syö usein ja paljon, eli paljon aikaa menee ihan vain imettäessä.
En juurikaan käy vaunulenkeillä, koska meillä on täällä niin huonot lenkkimaastot. Kävisin mielelläni enemmän, se voisi tuoda jotain rytmiä päivään...
Ei kai se nvauvan kanssa mitään tarvitse erityisemmin tehdä. Syöttää ja hoitaa muuten, juttelee ja laulelee. Meidän vauva ainakin tykkää laulamisesta tosi paljon, hymyilee aina ihan into piukassa :) Mäkin tosin mietin, että joko sille pitäisi alkaa lukea jotain kirjoja tms... :D tai esitellä leluja? Vaikka eihän tuon ikäinen niistä vielä kai mitään ymmärrä...
aamun torkku ja illan virkku vauva, joka ei ole ihan vielä 3kk. Me herätään 8.30-10.00 välillä. Vauva on hyvän tuulinen herätessään, hän syö ja sen jälkeen minä saan rauhassa tehdä omat aamutoimet. Vauva "laskee" lelunsa lattialla sillä välin. Hän on hereillä noin kaksi tuntia jonka jälkeen alkaa "pilkkiä" ja laitan hänet vaunuihin nukkumaan. Tällöin käymme usein myös koiran kanssa vaunulenkillä. Unet on noin 2 tunnin mittaiset. Sen jälkeen alkaa pidemmät valvomiset ja vauva ottaa vain noin 15-30 minuutin pituisia kiitounia.
Minä seurustelen vauvalle, vauva on joko sylissä, lattialla tai kaukalossa seuraamassa minun touhuja esim. keittiössä. Vauva jokeltelee minulle ja minä jutustelen hänelle. Hereillä ollaan sitten ilta 22 asti, joskus harvoin saan vauvan unille klo 21 aikaan. Aikalailla vauvan ympärillä päivä pyörii. Nyt on kiva kun hän on alkanut selvästi viihtymään lattialla niin saa hieman aikaa tehdä omia juttuja.
pian 3kk ikäinen tyttö. Lisäksi isosisko 2v.
Päivät muodostuu käytännössä vauvan osalta näin: heräämme n. klo 7.30-8.30. Siinä aamupalat itselle, 2v:lle ja vauvalle. Jaksaa siinä sitten olla hetken leikkimatolla, n. puoli tuntia. Menee uudestaan nukkumaan n.klo 10, nukkuu n. 45 min. Hereillä ollaan tunti-kaksi jonka jälkeen nukutaan pidempi parin-kolmen tunnin pätkä. Illalla otetaan sit jonkinlaiset torkut, n. puoli tuntia-1,5 tuntia ja yöunille mennään n. klo 21.30-22. Joskus saattaa siinä vielä puoliunisena tankata mutta ei herää enää kunnolla. Yöllä syödään kerran kaksi, eka kerta yleensä n. klo 04-05.
Ainakin tunnut tekevän "tarpeeksi". Itsellä oli murhe aluksi että vauva ei saa mitään huomiota kun esikoinen vei kaiken ajan. Onneksi aluksi vauva nukkuikin niin paljon että sai esikoisen totuteltua vauvaan :)
Meillä hereilläoloajat koostuu käytännössä seurustelusta, leikkimatolla olemisesta ja syömisestä. Ihan tavallista touhua siis :) Tän kuun lopussa aloitetaan muskari. Esikoisen kanssa aloitettiin kun oli 5kk ja on kyllä aikas musikaalinen neiti vaikka ei tietenkään ihan heti silloin pienenä tajunnut mistä kyse :) Ehkä siinä on vähän kyse mammankin korvien välin tuuletuksesta ;)
Meillä siis rytmi on aika lailla esikoisen sanelemaa, esikoisen aikana sitä saikin olla vaan päivät pitkät kuin Ellun kana :P Tai siis että rytmistä ei ollut niin väliä :)
Joka tapauksessa, sinun tapasi olla sinun lapsesi kanssa on ihan varmasti se oikea :)
2,5-kuinen söi ja nukkui, söi ja nukkui.
Pidin lasta paljon sylissä - koska en malttanut muuta. Nautin joka sekunnista ja hetkestä.
vauva herää n klo 8-9. Jaksaa valvoa n 2 h, ja sitten päiväunet usein rattaissa ja ulkoillaan 1-2 h. sitten n klo 12.30-15 päiväunet ja taas pari tuntia hereillä. Sitten 17-19 ehkä nukkuu kokonaan tai sitten vain pätkän. klo 21-22 käydään yöunille, herää yleensä kerran aamuyöllä imemään. Toivoisin että saisimme vähitellen kolmet selvät pidemmät päikkärit, mutta ei se yleensä onnistu elleikäytä hyväkseen rattaissa ajelua. Viihtyy sylissä, lattialla ja sitterissä vaihdellen. osaa tarttua pehmoleluun ja välillä kääntyy vatsaltaan selälle. Pyritään pitämään tyytyväisenä, hakee jo kontaktia ja seuraa äänellä.
Kiitos kaikille vastanneille! Eli ei vissiin kannata tästä asiasta olla kovin huolissaan =). Aika paljon ihmetyttää tosiaan se, kun meidän "päiväunet" on kovin monilukuiset eli vauva tosiaan lähinnä syö ja nukkuu, syö ja nukkuu. Mutta ilmeisesti sekin sitten on ihan normaalia vielä tässä iässä. On vaan esim. neuvolassa vähän hankala vastata, kun kysytään kuinka monta kertaa yössä vauva syö. Riippuu nimittäin ihan siitä, milloin päätän olevan yö... Meillä ei siis vauva "herää aamulla" mihinkään tiettyyn aikaan vaan me noustaan silloin kun mä päätän vaihtaa vauvalle päivävaatteet. Senkin jälkeen siis päivä jatku syömisen ja nukkumisen merkeissä =)
Näinhän se on että vauva käyttää vielä suurimman osan ajasta kasvamiseen, siihen tarvii ruokaa, jonka syöminen on jo itsessään melko fyysistä puuhaa. Sen jälkeen alkaa kivasti väsyttämään niin on hyvä nukahtaa. Ja jokainen vauvakin on yksilö.
2,5kk neiti herää 9-10 aikaan aamulla, jonka jälkeen syödään ja leikitään puoltoista/pari tuntia ja sitten tuleekin jo uni. Ulkona vaunuissa nukkuu kolmisen tuntia välillä myös neljä. Taas syödään ja leikitään pari tuntia jonka jälkeen ulos nukkumaan/lenkille 2-3h unille. Siitä sitten valvotaan iltaan, klo 20-21 välillä pikkuinen menee yöunille ja herää syömään klo 03 ja 07. Tällainen rytmi meillä saatu aikaiseksi ja toimii! Mitä enemmän jaksaa vauvan kanssa leikkiä ja seurustella niin sitä paremmin ja pidempään tuntuu nukkuvan.