Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ilveellä saan ostettua syötävän avokadon??????

Vierailija
21.09.2011 |

Nyt kihahti avokadojen kanssa. Siis en tajua. Rakastan avokadoja, mutta nyt olen ostanut perätysten tasan 10 avokadoa joista kaikki (!) ovat olleet syömäkelvottomia!!

Viime talvena tällaista ongelmaa ei ollut ikinä. Onko nyt joku ihme aika että avokadot ovat joko ihan ylikypsiä, paskanruskeita sisältä ja käyneitä tai sitten joko niin kovia ettei lusikalla saati puukollakaan saa niistä palastakaan?

Olen ostanut vihreitä, niiden pitäisi olla raakoja ja ruskeitakin, joissa on riski että ovat ylikypsiä. juuri eilen ajattelin että hitto vie, ostan vielä yhden ja valkkasin välillä ruskean, mutta aika kovan ja eihän tuostakaan saanut palastakaan kaivettua, vaikka väri oli jo ruskea. Olen tunnustellut kärjestä että olisi vähän pehmeä, mutta kun avaan, niin aivan ruskea ja pilalle mennyt on. Olen ostanut eri kaupoista, toiset pusseissa joissa on useaa eri väriastetta, ja viimeksi esim 6 kpl:n pussissa oli yksi syömäkelpoinen, muuta meni bioon... ja nyt olen ostanut siis 10 yksittäistä ja kaikki joutaneet roskiin. Mikä vialla???

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
2/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos sormi uppoaa on mätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman ilmiön. Vaikka ostaa kolme ihan samannäköistä ja -tuntuista avocadoa, saattaa yksi olla hyvä, yksi kivikova ja yksi mätä. Ei niistä voi tietää. Pakko ostaa vaan iso määrä ja toivoa että joku niistä on hyvä.

Vierailija
4/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse avokaatojen suuri ystävä mutta vituttaa kun ei ikinä tiedä mitä saa! Maksavatkin vielä yli euron kappale niin ei viitsisi montaa heittää viikossa mäkeen.

Joskus kuoren painelu auttaa, joskus otan tarkoituksella vähän raaempia kotiin kypsymään mutta vittu kun ei tuokaan aina auta. Olen vähän alistunut jo siihen että elämässä on mysteerejä joista ei vaan ota selvää.

Vierailija
5/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onneksi voin aina laittaa miehen ostamaan avokadot. Hänellä on ilmiömäinen kyky tunnistaa juuri sopivasti kypsyneet hedelmät! Valinta menee aina nappiin, en tajua miten osaa sen. Hänkin kyllä valittelee, että tiskillä on paljon raakaa kamaa.

Vierailija
6/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä myydään kylmätiskissä kahden paketissa. Maksaa enemmän mutta halvemmaksi tulee kuin roskiin heittäminen. Avokadon väristä ei voi päätellä mitään, sillä osa niistä on ruskeita raakana ja osa kypsänäkin vihreitä. Riippuu lajikkeesta. Paina siitä päästä, antaa periksi vähän niinkuin nektariini kypsänä.

Vierailija
7/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tunnu millään sattuvan minun ostoskoriin syömäkelpoista avokadoa. Jos ostan kaupassa kovan, jota koitan pehmittää kotona, niin heti kun se tuntuu vähänkin pehmeältä, on sisus jo pilalla, tummunut ja maistuu ällöttävältä. Rasittavaa! Kun ei kuitenkaan raakaakaan viitsisi syödä.

Vierailija
8/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat yleensä hyviä.

Raa'at yleensä vain mätänee kotona, eivätkä kypsy :(

Vierailija
9/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokadoja on tosiaan aika haastellista ostaa, olen samaa mieltä.

Mutta näin onnistuu useinmiten:

- purista reippaasti. Jos hedelmä on kivikova, se vaatisi kotona useamman päivän kypsyttelyä = pitämistä huoneenlämmössä ja senkin jälkeen saattaa olla hiukan sitkeähkö. Mutta kotona se kypsyttäminen onnistuu myös, pidät vain huoneenlämmössä ja kokeilet joka päivä, koska se tuntuu hiukan pehmeämmältä (ettei mene huonoksi).

- Kypsä hedelmä on hiukan pehmeä ja tasaisen ruskeahko. Toisen lajikkeen avokadot ovat kypsänäkin aika vihreitä, mutta nekin ovat pehmeähköjä - EI kuitenkaan ihan mössöjä. Kokeilemisen oppii, eikä tosiaan ole syytä olla turhan kaino kun puristat, koska muuten et mitenkään voi tietää, ostatko kypsän vai et.

Joissakin kaupoissa on myynnissä "kypsytettyjä" avokadoja hiukan kalliimpaan hintaan, mutta niitäkin on syytä puristaa ja kokeilla, ettei saa ylikypsää tai hiukan rakaa.

Vierailija
10/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No musta tuntuu että ei päde nuo mitkään väri eikä painamisjutut. Välillä on mennyt juuri ihan päälaelleen. Sattumankauppaa, mutta kallista sellaista jos lähtee useampiakin ostamaan roskapönttöön.

Vierailija
11/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukäteen, että ehtii sitten kotona ne pehmittämään? Kun laittaa esim. tomaatin (?) kanssa samaan pussiin niin pitäisi pehmetä jo päivässä...

Vierailija
12/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sitä en tajua että olen jo vuosia syönyt avokadoja eikä mulla ole ikinä ollut tällaista ongelmaa. Viimetalvenakin karpatessa ostin päivittäin, enkä muista yhdenkään menneen bioon...

Vierailija
13/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja anna muutaman päivän ajan kypsyä kotona. Kääntele joka päivä. Kun tuntuu kimmoisalta niin voi syödä. Sama mangojen kanssa. Tietenkin mitä pehmeämpi sitä parempi, mutta varo ettei mene mädäksi.

Vierailija
14/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

s-marketista olen ostanut avokadoja, joiden hintalapussa on lukenut "esikypsytetty avokado". Ne ovat olleen poikkeuksetta jokainen hyviä. En tiedä, onko vain sattumaa vai ovatko oikeasti parempia.

Vierailija
15/28 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itsekin vienyt jotain mäitä vihanneksia/ hedelmiä. Onhan se hyvä, jos kaupassakin tietävät mitä myyvät, jos kerran hedelmän päältä ei näy mitään.

Vierailija
16/28 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta pakko kommentoida: Eikä avokado ole syöntikelvoton jos hedelmälihassa on joku kohta ruskea. Pieni määrä ei vaikuta edes makuun kun tahnana tai leivän päällä käyttää. Ja kyllä tunnustelunkin oppii!

Vierailija
17/28 |
23.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokado on hyvä silloin kun se kapeampi pää on pehmeä mutta muuten hedelmä on melko kova. Itse ostan tällä taktiikalla ja sanotaan että 9/10 on just hyviä. On se sen verran ihme möykky että joskus tulee kuitenkin liian raakoja tai jo vanhoja ja ruskeita.

Vierailija
18/28 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, että avokado on pehmeä ja sitten irrota se kantaosa (se ruskea osa mistä avokado on kiinni puussa), jos se on vihreä se hedelmäliha sen kantaosan alla, niin avokado on täydellinen, mutta jos se on pilalla, niin se hedelmäliha sen kantaosan alla on ruskea.

Lidlista saa parhaat avokadot, muut kaupat käsittelee ne jollain aineella ettei ne kypsy.

Vierailija
19/28 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PIRKKA SYÖNTIKYPSÄT AVOKADOT PARHAITA. Omnomnomnom

Vierailija
20/28 |
24.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.04.2014 klo 00:09"]

Lidlista saa parhaat avokadot, muut kaupat käsittelee ne jollain aineella ettei ne kypsy.

[/quote]

Jep, itse ostan myös omani Lidlistä kun hintakin on vielä kohtuullinen. Niitä myydään siis 700 gramman verkkopussissa. Nakkaan pussin jääkaappiin ja nostelen yhden kaksi kerrallaan huoneenlämpöön sitä mukaa mitä haluan niitä syödä. Koko pussillinen menee viikossa ja kertaakaan ei ole tarvinnut heittää yhtään roskiin.