Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko ketään terveydenalan henkilöstöä paikalla (lääkäri, sh, th..?)

Vierailija
21.09.2011 |

Mummoni on ontunut toista jalkaa vuosia ja nyt se on muuttunut polvesta alaspäin entisestä sinertävän kukertavasta täysin MUSTAKSI? Mistähän on kysymys, kuolio?

Väittää ettei olekipeä, eikä suostu menemään millään lääkäriin..:S

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti verenkierron heikentymisen takia näin käynytkin. Hänen täytyisi mennä lääkärin pakeille, jotta voidaan arvioida pystytäänkö hänelle tekemään verisuonisiirteitä vai tarvitaanko suorastaan amputaatioita. Vakava ja ahdistava asiahan se on.

Jos tuollaista ei hoideta, hän kuolee jalasta lähtevään "verenmyrkytykseen" eli sepsikseen, kun bakteerit pääsevät valloilleen koko elimistössä.

Vierailija
2/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa vaikka ambulanssi hakemaan, jos ei itse lähde. Ja tämä nyt ihan jo omalla järjellä ajateltuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lääkäriin, viimeistään tässä vaiheessa, sillä sepsis (=verenmyrkytys) uhkaa!

Vierailija
4/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse epäilen että mummolla on 2. tyypin diabetes (hoitamaton), koska on melko lihava. Eikös siinä ole juuri ominaista nämä alaraajojen verenkiertohäiriöt.

Onko mitään mahdollisuutta, ettei kyseessä olisikaan kuolio vaikka jalka on musta, NIIN ja nahka lähtenyt inhottavasti (kesii?).

Pakko kai se on jotain kotilääkäriä alkaa kutsumaan, kun ei kerran lähde. Ja ambulanssin matkaan ei varmasti suostu.

ap

Vierailija
5/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin hänellä on jalassa jo niin huono verenkierto, että apua tarvitaan ihan heti. Ensimmäisenä menevät yleensä varpaat, saattavat ihan kuivua ja irtoilla pois.

En maalaile sinulle tahallaan kauhukuvia, vaan tämä on ihan totta. Moni ihminen haluaa ihan kerta kaikkiaan torjua pois tietoisuudesta tuollaisen vakavan asian. Jos et saa mummoa lääkäriin, yritä saada kotisairaanhoitajaa käymään ensin. Ota yhteyttä vaikka mummosi terveyskeskukseen.

Erittäin vakava asia.

Vierailija
6/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ketään väkisin viedä ja jos mummo ei lääkäriin suostu menemään niin asialle on vaikea tehdä mitään. Omaisista tuntuu joskus vaikealta hyväksyä että ihminen (yleensä iäkäs) kieltäytyy mahdollisesta hoidosta. Jokaisella on oikeus vaikka kuolla ja olla vastaanottamatta apua, ainoa keino taitaa olla yrittää keskustella mummon kanssa ja saada hänet suostumaan lääkäriin/hoitoon.

t:Sh

Vierailija
7/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole juurikaan kärsinyt jalan tilasta, joka jollekin muulle olisi kamalan tuskaisa. Kunpa saisit hänet nopeasti lääkäriin! Tilaa tosiaan se kotilääkäri, mummosi ei varmaan kehtaa ajaa sellaista pois oveltaan.

Vierailija
8/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä nyt jossain kohtaa voida pakolla pistää lanssin kyytiin vaikka ei suostuisikaan itse?

Joku ammatti-ihminen sinne kotiin arvioimaan tilanne ja puhumaan järkeä. Suosittelen myös jyräys-taktiikkaa. Otat sen asenteen, että nyt mennään. Mummolle takkia päälle ja autoon. Olet lujana niinkuin pikku lasten kanssa, etkä anna tuumaakaan periksi. Kaikki haukkuminen ja sapetus saman tien toisesta korvasta ulos. Ota joku muu sukulainen kaveriksi ja sanotte, että vaikka kannatte mummon hoitoon, mutta nyt lähdetään.

Vierailija
9/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, on korkea aika kutsua lääkäri vaikka kotiin jos mummo ei lähde. Ainakin Helsingissä 10023 sairaanhoidon neuvontanumero välittää myös lääkärinkäyntejä kotiin (lähinnä mielenterveyden häiriöissä silloin kun potilasta ei kerta kaikkiaan saa lääkäriin). Mutta myös ambulanssimiehistö osaa tehdä hoidon tarpeen arvioita jos sanoo soittaessa, että mummo on dementti eikä lähde mihinkään vaikka kuinka yritetään. Yrittäisin kyllä saada mummon lääkäriin vielä muilla keinoilla, mutta nopeasti. Ei tarvitse sanoa että mennään näyttämään jalkoja, vaan vaikka hitsi terveystarkastukseen johon kaikki hänen ikäiset täytyy osallistua.

Kyllä, kuulostaa todennäköiseltä diabeteksen aikaansaamalta verenkierron häiriöltä josta on seurannut ihon verenkierron lakkaaminen.

Vierailija
10/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toimi syyllistämistaktiikka kun itsepäinen mummo piti saada lääkäriin välttämättä.

Aloin siis itkeä hillittömästi ja nyyhkytin etten kestä jos tämä nyt kuolee, itkin että minua piinaa koko loppuelämäni mielikuva kotiin kuolleesta mummostani jota en voinutkaan auttaa ja näen painajaisia lopun elämäni jne jne jne..

Tämä ei ihan kokonaan vakuuttanut mummoa joten jatkoin, että sukulaiseni (eli äitini) tulee syyttämään minua koska olen hoitanut mummoni lääkärinasioita jos en ole saanut mummoa lääkäriin, viis siitä onko mummo kieltäytynyt vai ei. Nyyhkin että elämäni tulee olemaan yhtä helvettiä syyllisyydentuntoineni ja kun muut syyllistävät etten mummoa ede s lääkäriin vienyt jne.. tämä tehosi..

Kieroa ja manipuloimista MUTTA lääkärissä todettiin vakava sydänjuttu johon mummo tarvitsi välittämästi lääkkeet, ja sai jatkoa elinajalle vielä mahdollisesti pari vuosikymmentäkin. Ilman lääkärissä käyntiä lähtö olisi voinut tulla nopeastikin...

Kun on henki kyseessä, en kaihda keinoja :) joten eikun manipuloimaan. Mummo voi kyllä itse päättää hoidostaan, kun menee sinne lääkäriin ja saa vaihtoehdot.

Vierailija
11/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivuttomuus on oire neuropatiasta, joka vie tunnon. Onko jalka kylmä? Kyllä nyt on lääkärin paikka. Saattaa tosiaan olla kuoliossa tai ainakin menossa kuolioon. Verisuonet ovat tukossa ja tarvitsee pikaista hoitoa.

Vierailija
12/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saattaa olla jo sen verran paha että jalka joudutaan amputoimaan. Kuolio myös leviää, eli suoraan sanoen on mummolla kohta elinpäivät vähissä jos ei hoitoon lÄhde. Tämä on tosin hänen itsensä päätettävissä, väkisin ei ketään voi hoitaa. Onkohan hän itse tietoinen tilanteen vakavuudesta? Monesti vanhemmat ihmiset vähättelevät vaivojaan.

Vierailija
13/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä onko itse tajunnut kuinka vakava asia jo on..vähättelee vaan ja sanoo, että no ainahan se on semmoinen ollut..tai että se ei vaivaa..

En ole kehdannut vielä sanoa suoraan, mitä on odotettavissa, mutta sen sanoin, että pitää ajatella nyt muitakin kuin itseään.

Mietin vaan kuumeisesti, että lakkaakohan se puhumasta mulle, jos nyt se kotilääkärin tilaan? Tiedän että se on pieni hinta siitä, että mummo saa elinpäiviä lisää. Toisaalta mummo on kauhean eläväinen ja aktiivinen ihminen, että mietin masennanko hänet nyt aivan näillä huolipuheillani vaikka sekin on pieni hinta hengensäilytyksestä. Huoh.

Vierailija
14/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti, mitä susta tuntuu jälkeenpäin jos mummo menettää isomman osaa jalkaa tai saa sen sepsiksen... Joten, älä mieti mitä mummo sanoo tai suuttuuko vaan nyt sanot, että mennään lääkäriin suutut sitten vaikka, mutta mentävä on. Uhkaa sillä jalan menetyksellä vaikka.. että se voidaan joutua amputoimaan jos ei mennä tai mummo kuolee jne.. Kovaa, mutta niin asiat nyt vain ovat. Tilanne pahenee vaan jos et saa mummoa lääkärille.

Oma mummoni oli samanlainen. ei millään olis mennyt lääkäriin. Soitti äidilleni kun silmästä oli mennyt näkö ja kasvot roikkuivat.. joku aivojuttu se oli. Toisesta silmästä meni näk miltei pysyvästi ja toinen puoli jäi heikommaksi vaikka jotenkuten kuntoutui kun äiti sille ambulanssin soitti. sitä ei sitten tiedä kukaan olisiko selvinnyt vähemmällä jos olisi itse mennyt heti eikä arponut kotona ensin ties kuinka kauan.. No, nyt mummo on ollut kyllä kuolleenakin jo pian 20 v, nuorena kuoli..

Vierailija
15/15 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa aikuista ihmistä viedä väkisin vaikka olis oikeasti kuolemassa siihen paikkaan, ellei ole käynyt niin huonosti että on 1) Ulkona todellisuudesta ihan kunnolla eli harhainen (psykoosi) 2) Vaaraksi itselleen ja/tai muille JA 3) Muut terveydenhuollon palvelut ei voi auttaa. Eli nää kaikki 3 kohtaa pitää täyttyä ennenku saapi väkisin viedä. Mummon jalan syyt ja seuraukset on tässä ketjussa jo kerrottu, joten en niitä ala toistelemaan, nyt lääkäriin. Tilaa sellainen kotiin, se oli hyvä idea joltakin.

T:Sairaankuljettaja

p.s. TOISAALTA sairaankuljettajat on toisinaan todella hyviä suostuttelemaan, että jos käy niin että mummo ajaa tohtorinkin pois, soita ambulanssi. Sittenpähän on kaikki kokeiltu ja saatte ainakin perusmittaukset (verenpaine, sokerit, happisaturaatiot jnejne.) ja tod näk myös ekg:n (sydänfilmi). Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi