Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nämä imetyshössötykset ovat ihan naurettavia.

Vierailija
20.09.2011 |

Miten joku jaksaa kytätä toisten imettämistä. Muistan kyllä aikoinaan ne pahat katseet ja supinat seläntakana, kun syötin vain korvikkeita.

Teki mieli puolustella itseään, mutta halusi silti pitää asiansa omana tietonaan. Minulle imettäminen oli täysi mahdottomuus. Vasta ensimmäisen vauvan synnyttyä huomattiin rakennepoikkeavuus, joka teki imettämisestä toiveajattelua.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä mua kiinnosta miten muut ruokkivat vauvansa. Mutta se mua kieltämättä ärsyttää, kun valitetaan kuinka vaikeaa imettäminen oli ja kamalaa kun maitoa ei tullut. Sitten selviää, että viikon kaksi jaksettiin yrittää ja sen jälkeen luovutettiin. Olisivat sitten hiljaa ja sanoisivat vain, että halusin ruokkia lastani korvikkeella eivätkä ala marttyyrisoimaan parista päivästä.

Vierailija
22/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskalla sanoakaan että näinkin pitkään kolmea lastani imetin ja minusta imetys oli IHANAA!!

Kovin helposti leimataan imetysfanaatikoksi ja ties miksi pervoksi.

Imetys oli maailman luonnollisin asia, olen erittäin ylpeä että se sujui minulta alkuhankaluuksien jälkeen SINNIKKYYTENI ansiosta niin hyvin. Myös mieheni arvostaa sitä, että lapsemme ovat saaneet parasta ravintoa ja läheisyyttä mitä voi ihmislapsi saada ensimmäisinä elinkuukausinaan ja senkin jälkeen.

Ugh. Sainpas sanotuksi mitä oikeasti ajattelen asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös minulta jota lainasit. Syyllistämistähän tämä on parhaimmillaan.

Ja tosiaan se lapsi ei kehity yhtään sen huonommin vaikka saisikin korviketta, pääasia että kasvaa ja koko perhe voi hyvin!

TÄMÄ KUN EI VALIETTAVASTI PIDÄ PAIKKANSA:

Äidinmaidon sisältämät immunologiset tekijät tukevat lapsen immuunijärjestelmän kehitystä, sekä auttavat sairastunutta lasta toipumaan taudistaan. Äidinmaito myös ennaltaehkäisee joitakin sairauksia. Sairas lapsi syö ja juo usein huonosti, mutta viihtyy paljon rinnalla. Hän saa maidosta vasta-aineiden lisäksi monipuolisen ravinnon. Näin imetetyn vauvan/lapsen kanssa ei joudu niin helposti hankaliin toimenpiteisiin (pakkojuotto, pahimmassa tapauksessa nenä-mahaletku) nestehukan torjumiseksi vaikeankaan sairauden aikana. Äidinmaito on esim. vatsataudissa olevalle lapselle parasta lääkettä.

Äidinmaidon rasvahapot ovat välttämättömiä aivojen kehitykselle. Imetetyt lapset saavat pulloruokittuja parempia tuloksia hermoston ja älykkyyden kehitystä kuvaavissa testeissä. Samoin ero näkyy imetettyjen hyväksi psykologisessa ja psykomotorisessa kehityksessä. (Hoover, 1999)

Vähäinenkin imetys lisää em. etuja lapselle. Äidinmaidon lisänä korviketta saavilla lapsilla äidinmaito parantaa myös korvikkeen imeytymistä.

Pitkästä imetyksestä on etua myös äidin terveydelle. On havaittu, että pitkä imetys vähentää äidin riskiä sairastua rintasyöpään ja munasarjasyöpään (Folkhälsoinstitutet, 1998). Munasarjasyöpäriskin pienenemisestä on todettu seuraavaa: imetys vähentää tautivaaraa 2,5 prosentilla kuukautta kohti, mutta puolen vuoden kuluttua vaikutus heikkenee (Helsingin Sanomat 17.8.1999). Rintasyöpäriski taasen pienenee kahdella tavalla: jos naista on imetetty vauvana ja jos nainen itse imettää kumulatiivisesti yli 24kk elämänsä aikana (Dettwyler & Macadam, 1995).

Imettävä äiti voi huoletta lähteä lapsensa kanssa ulkoilemaan, ostoksille tms., onhan hänellä aina mukanaan lapselle sopiva, terveellinen välipala tai ateria. Lisäksi hän edistää imetyksellä omaa terveyttään. Imetys tarjoaa myös isommallekin lapselle läheisyyttä, turvaa ja lohtua.

Lisää imetyksen eduista löytyy linkkisivujen linkeistä.

Imetystukilistan viestien pohjalta kokosi

Hanna Alasalmi, Eetun (12/98) äiti

Viitteet:

Akre, James. Infant Feeding - The Physiological Basis. WHO, Geneve, 1989.

Dettwyler, Katherine ja Macadam, Patricia toim. Breastfeeding: biocultural perspectives. Aldine De Gruyter. 1995.

Folkhälsoinstitutet. Amning idag. Förlagshuset Gothia, Tukholma, 1998.

Helsingin Sanomat 17.8.1999

Hoover, Sara M. Exposure to Persistent Organochlorines in Canadian Breast Milk: A Probabilistic Assessment. Risk Analysis. 19(4):527-545, 1999.

Kansanterveyslaitos, <a href="http://www.ktl.fi/fineli/c603.html" alt="http://www.ktl.fi/fineli/c603.html">http://www.ktl.fi/fineli/c603.html</a&gt; .

Kuusisto, Ritva. Imetän ja hoivaan. WSOY 1989.

La Leche League International. Womanly Art of Breastfeeding. 1998. <a href="http://www.lalecheleague.org/" alt="http://www.lalecheleague.org/">http://www.lalecheleague.org/</a&gt;

WHO:n dokumentti WHO/CDR/93.6

Vierailija
24/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoiselle korviketta. Ja hänen mielestään myös imetin liian pitkään, eihän vauva voinut mennä edes anopille yökylään!

Mammakerhoissakin äidit vertailivat korvikkeita, imettävä äiti herätti lähinnä ärtymystä muissa paitsi siinä terveydenhoitajassa, joka oli kutsuttu paikalle paasaamaan imetyksen tärkeydestä.

eikä mua kiinnosta miten muut ruokkivat vauvansa. Mutta se mua kieltämättä ärsyttää, kun valitetaan kuinka vaikeaa imettäminen oli ja kamalaa kun maitoa ei tullut. Sitten selviää, että viikon kaksi jaksettiin yrittää ja sen jälkeen luovutettiin. Olisivat sitten hiljaa ja sanoisivat vain, että halusin ruokkia lastani korvikkeella eivätkä ala marttyyrisoimaan parista päivästä.

Vierailija
25/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

imetyksen olevan hyväksi, sulla nousee niskakarvat pystyyn ja päätät lyödä hanskat tiskiin edes yrittämättä? Oletko teini-ikäinen vai muuten vaan jäänyt lapsen tasolle?

Vierailija
26/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tukitaan tutkimuksia sun muita ja nostetaan kehityskortti esiin. Ja jos olisit lukenut oman aikaisemman tekstini (5) niin olisit huomannut että minä täysimetän! Mutta minusta on väärin syyllistää imettämättämyydestä. Antakaa ihmisten tehdä niin kuin tahtovat!

imetyksen olevan hyväksi, sulla nousee niskakarvat pystyyn ja päätät lyödä hanskat tiskiin edes yrittämättä? Oletko teini-ikäinen vai muuten vaan jäänyt lapsen tasolle?

Vierailija
27/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku jaksaa kytätä toisten imettämistä. Muistan kyllä aikoinaan ne pahat katseet ja supinat seläntakana, kun syötin vain korvikkeita.

Oletan, että olet ollut kuitenkin aika puolustuskannalla tuossa kohtaa. Eli ehkäpä olet nähnyt pahoja katseita sielläkin, missä niitä ei ollut?

Vierailija
28/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinvointiin vaikuttavasta asiasta??? Imetys kun on suurimmalle osalle äideistä tahdon asia. Riittävällä tiedolla ja tuella lähes jokainen äiti pystyy imettämään. Jos siis ei ole laiska / itsekäs.

Jos siitä saa syyllistää että talvipakkasella lapseni kulkee ilman pipoa tai jätän kolmivuotiaan tuntitolkulla tv:n ääreen, niin miksi ei tästä asiasta?! Suoraan lapsen fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttava asia se on imetyskin. Koittakaa nyt kestää se tosiasia vaikka syyllisyys kirpaiseekin.

Vierailija
29/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvinvointiin vaikuttavasta asiasta??? Imetys kun on suurimmalle osalle äideistä tahdon asia. Riittävällä tiedolla ja tuella lähes jokainen äiti pystyy imettämään. Jos siis ei ole laiska / itsekäs.

Jos siitä saa syyllistää että talvipakkasella lapseni kulkee ilman pipoa tai jätän kolmivuotiaan tuntitolkulla tv:n ääreen, niin miksi ei tästä asiasta?! Suoraan lapsen fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin vaikuttava asia se on imetyskin. Koittakaa nyt kestää se tosiasia vaikka syyllisyys kirpaiseekin.

Jokainen ns oikeasti imetykseen perehtyneempi ihminen tietää, että tällä hetkellä tässä maassa imetys ei todellakaan ole "tahdon asia". Joskus joo ja tosiaan riittävällä tuella toteutettavissa. Mutta kun sitä _riittävää tukea_ on huikean hankala saada aika ajoin.

Vierailija
30/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
31/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuollaiset tässäkin ketjussa paasannut keuhkoaja on huonoin mainos imetykselle. Ihmisillä tulee niin sanottu vastareaktio. Minuakin ärsyttää tämän imetyksen ympärillä vellova fanaattisuus. En yhtään ihmettele, että naiset joilla imetys ei ole onnistunut, näkee punaista näiden asioiden äärellä.

Niin, itse siis olen onnistuneesti imettänyt molemmat lapsen vuoden ikäiseksi. Siltikään en näe sitä imetystä nyt autuaaksi tekevänä asiana.

Vierailija
32/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysfanaatikot tekevät vain hallaa imettämisasialle.

Minä olen "imetysfanaatikko". Mikä ei kyllä sitten tarkoita, että paasaisin niiden, jotka eivät imetä olevan laiskoja tms. Lähinnä haluaisin, että äidillä olisi mahdollisuus, niin halutessaan, imettää. Sen aikaa kuin hän kokee hyväksi itselleen ja vauvalle.

Nimettelyä se "imetysfanaatikoksi" nimettelykin on.

t. 16 (ei siis se paasannut keuhkoilija ;-)...)

Vierailija
33/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tukitaan tutkimuksia sun muita ja nostetaan kehityskortti esiin. Ja jos olisit lukenut oman aikaisemman tekstini (5) niin olisit huomannut että minä täysimetän! Mutta minusta on väärin syyllistää imettämättämyydestä. Antakaa ihmisten tehdä niin kuin tahtovat!

eikö omiin valintoihinsa tyytyväinen sano että joo, entä sitten? Minä teen näin ja sillä siisti.

Nuo tutkimukset ja muut voivat vaikuttaa tällaisessa ketjussa syyllistämiseltä yms. Mutta minua ne ei ainakaan haittaa. Miksi pitäisi? Minä tein miten tein.

Minkä sitä tuollaisille tutkimuksille voi? Ne on sellaisia ja that's it.

t.mamma jonka 2 lasta ovat kasvaneet korvikkeella ja 1 täysimetetty.

Vierailija
34/40 |
20.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imetysfanaatikot tekevät vain hallaa imettämisasialle.

Minä olen "imetysfanaatikko". Mikä ei kyllä sitten tarkoita, että paasaisin niiden, jotka eivät imetä olevan laiskoja tms. Lähinnä haluaisin, että äidillä olisi mahdollisuus, niin halutessaan, imettää. Sen aikaa kuin hän kokee hyväksi itselleen ja vauvalle.

Nimettelyä se "imetysfanaatikoksi" nimettelykin on.

t. 16 (ei siis se paasannut keuhkoilija ;-)...)

Just noinhan se pitääkin olla. Sä saat fanaattisesti imettää muksus vaikka 5 vuotiaaksi ja naapurin maija taas saa vaikka synnäriltä asti alkaa antaa korviketta jos haluaa. Molemmat tyytyväisiä ja mikä tärkeintä, molemmat pitää mölyt mahassaan eikä arvostele toista.

Korjaan siis lausuntoani: nämä imetysfanaatikot, jotka syyllistävä, räksyttävät ja väheksyvät naisia, jotka eivät pysty tai halua imettää, ne tekevät hallaa imetysasioille.

Vierailija
35/40 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan älytöntä väittää, että apua saa imetysasioihin tuosta noin vain. Oman kokemukseni mukaan sitä ei saa juuri mistään. Minun maitoni ei nouse ilman lääkkeitä, eikä elimistöni saa pidettyä prolaktiinittuotantoa riittävän kokrkeana lääkityksen loputtua, vaikka kuinka imettää. Minä siis kuulun siihen pieneen prosenttiin, jolta maitoa kirjaimellisesti ei tule.

Koen että osa imetysvalistuksesta ja imetyskeskustelusta on tästä näkökulmasta älyllisesti epärehellistä, koska hormonaalisia ja rakenteellisia poikkeavuuksia ei mainita missään. Jotkut imetysoppaiden hakusanatkin on sellaisia, ettei niillä löydä netistä tietoa (mm. ketunkuonon näköiset tissit - siinäpä mietit yksiksesi, että minkä eläimen kuonon näköiset tissit mulla on, ja onko se syy siihen ettei maitoa tule). Neuvolasta ei ole mitään hyötyä, ei meidän pienestä neuvolasta löytynyt yhtään ihmistä, joka olisi osannut auttaa. Häveliäästi he eivät halunneet edes nähdä rintojani (ekasta lapsesta luulin että rintojen rakenteessa on jotain vikaa ja olisin halunnut että ne tutkitaan) . Imetystukipuhelimeen en koskaan päässty läpi - ja sittenhän lapsi hylkikin jo raivokkaasti rintaa, josta ei mitään ollut tullut viikkokausiin.

Minä olen maksanut mansikoita yksityiselle lääkäriasemalle saadakseni apua. Mutta, minua ei ole kukaan koskaan syyllistänyt. Ihmiset saattavat ajatella vaikka mitä, mutta sehän on luonnollista - ajattelenhan minäkin heistä vaikka mitän. ;) Mutta sellaiseen törkeään tai loukkaavaan käytökseen en ole misään törmännyt.

Vierailija
36/40 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä kuunaan kohdannut elävänä ihmistä, joka olisi oikeasti syyttänyt jotakuta imettämättömyydestä. KYlläkin monta, joiden mielestä imettäminen on suotavaa, mutta jotka eivät tuomitse jos joku muu ei imetä.

ITse olen esikoiseni pullolla ruokkinut, koska imetys meni monesta syystä vain pieleen. Kuopustani imetän vielä, hän on 10kk nyt. Ymmärrän kumpaakin puolta. En todellakaan ole sitä mieltä, että kaikkien pitäisi hinnalla millä hyvänsä imettää, vaikka itse kovasti halusinkin imettää pitkään.

Vierailija
37/40 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurettavia. Mutta niitä on ja on aina ollut.

Helpompaa on elää kun oppii ymmärtämään näitä ihmisiä ja tajuaa, että he siirtävät jotain omaa tyhjyyttään näihin yhden asian vouhkaamisiin.

Kun vuosia kuluu niin nämä imetyshyrteerikotkin huomaa, että sillä ruokkimistavalla ei ollut tippaakaan merkitystä siihen, millainen mies siitä heidän vauvastaan kasvoi. Ihan muut asiat siinä on tärkeitä.

Anna vouhkata.

Teki mieli puolustella itseään, mutta halusi silti pitää asiansa omana tietonaan. Minulle imettäminen oli täysi mahdottomuus. Vasta ensimmäisen vauvan synnyttyä huomattiin rakennepoikkeavuus, joka teki imettämisestä toiveajattelua.

Vierailija
38/40 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen imettänyt pitkään. Mutta silti ymmärrän sitä äitiä, joka pari viikkoa on yrittänyt imettää ja maitoa ei ole tullut. Vauva on parkunut pari viikkoa nälkäänsä ja äiti haluaa parasta vauvalleen ja antaa pullosta maitoa. En näe siinä mitään marttyyriutta vaan ihan tervettä maalaisjärkeä ja halua pitää vauvaansa hengissä.

Näin me ihmiset näemme asiat eri tavalla. Sinä näet asian niin, että äiti ei yrittänyt tarpeeksi kun ei yrittänyt pitempään kuin pari viikkoa imetystä. Minä näen maalaisjärkenä kun ei yrittänyt. Sillä jos vastasyntynyt vauva ei saa kahteen viikkoon tarpeeksi ravintoa, näen sen vauvan kidutuksena. Sinun mielestä vauvaa olisi pitänyt pitää nälissään vielä useampi viikko.

Onneksi me tosiaan olemme erilaisia, emmekä kaikki ajattele kuin sinä.

Vierailija
39/40 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...pitäisi tuntua syyllistävältä, jos oikeasti ei voinut imettää. Miksi tuntuisi? Tietysti tulee se puolustelunhalu, ihan samalla lailla kuin se tulee jos vaikka joku puhuu voimakkaasti säännöllisen päivärytmin puolesta ja itse taas elelee vauvan kanssa hetki kerrallaan -elämää. Mutta ei siitä syyllistyä tarvitse?!

Täällä yksi kirjoittaja sanoi (typerästi), että imettämätön lapsi on "ihan yhtä terve" kuin imetetty, ja siihen toinen kirjoittaja vastasi viitteiden kera, että tämähän ei tilastollisesti pidä paikkaansa. Kyllä se täytyy voida sanoa ääneen.

Tietysti kannattaa olla herkkänä sille, missä seurassa ja milloin tästä asiasta lähtee todisteita latelemaan. Jos toinen on juuri itkenyt, että ei siitä imetyksestä meillä sitten tullut mitään, niin hän todellakaan ei tarvitse tietoa siitä, mitä haittaa siitä voi lapselle olla.

Mitä ilkeisiin katseisiin ja supatteluihin tulee, tiedän että niitä on, mutta uskon että kuitenkin vähemmän kuin herkillä olevat äitipolot uskovat.

Vierailija
40/40 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt taitaa hieman imetysfanaatikoilla kiehahtaa yli. Oikeammin pitäisi pihua imetyksen eduista, ei se äidinmaidon korvikkeen tai äidinmaidon antaminen pullosta sentään VAARALLISTA ole. Jos siis hygienia kunnossa. Ja on siitä sentään jotakin etuakin: esim. väsynyt äiti voi levätä isän ruokkiessa lasta ja isä saa ruokkia lastaan ja muodostaa varhaista vuorovaikutussuhdetta.

Ja on se ÄM parasta mahdollista ravintoa lapselle ainakin 6 ensimmäsitä kuukautta ja sitä paitsi kätevä tapa ruokkia lasta ja samalla olla hänen kanssaan vuoroviakutuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän