Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen koira on chihuahua?

Vierailija
19.09.2011 |

Kerro tuntemastasi chihusta? Meillä olisi aikomus ottaa kyseinen koira perheeseen ja olisi kiva kuulla näiden koirien persoonista, millaisia ovat.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuijottaa minua ja ihan tärisee ja vapisee koko koira, kun olen siellä kylässä. Ei pissaile kyllä sisälle.

Vierailija
22/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuntemani chihu ei kyllä hauku juuri ollenkaan, on siis ollut mulla hoidossakin pidemmän aikaa eikä rähjää. Tää on ainakin ihan "leppoisa" yksilö.

Mutta please, ei kääpiökoiraa ainakaan pikkulapsiperheeseen! Pienikokoisena jää helposti jalkoihin ja katsoo joutuvansa olemaan puolustuskannalla, sitten saattaa helposti näykkäistä. Ja se ei ole KOSKAAN koiran vika eikä tekosyy piikille viemiseen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
19.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

amerikan kääpiöterrieri. Samankokoinen kuin chihu, mutta miellyttämishaluinen ja hellä.

Kouluttaa pitää sitäkin ja pieni koira tosiaan vaatii useammin ulkoilua. Meidän koira tulee nyt isona kyllä toimeen kolmellakin ulkoilulla per päivä (paitsi juoksun aikaan, tyttökoira siis).

Haukkuminen yksilöllistä. Meidän koira hälyhaukkuu, mutten ole kuullut sen synnyttämän pennun haukkuvan koskaan. Pentu asuu niin että näemme sitä aina välillä.

Lauman jäsen hyvin voimakkaasti ja oma porukka on sille kaikki kaikessa. Siitä huolimatta sopeutuu nopeasti hoitopaikkaan jos joudut hoitoon viemään ja ottaa hoitajat osaksi laumaansa.

Pentuna pelottavan herkät raajat, ja murtuminen herkässä. Pitää siis pitää todella vaarin ettei pääsen ensimmäisen vuoden aikana hyppäämään mistään, liukastelemaan parketilla, juoksemaan päin mitään, reuhomaan/saamaan hepulikohtauksia....

Vierailija
24/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole totta, että Chihut aina haukkuu meillä on chihu eikä, hauku kuin vieraita ja kun ovi kello soi. 

Vierailija
25/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chihut ovat säälittäviä, täriseviä rottia.

Vierailija
26/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä kaksi chihua, tai siis toinen seropi, ja kummatkin kovin haukkuherkkiä, arkoja vieraita kohtaan ja varsinkin lapsia. Toinen huomattavasti sosiaalisempi, mutta kummatki pelkää toisia koiria. En suosittele chihua ekaksi koiraksi enkä jos on pieniä lapsia. Vaatii kovan kurin ja järjestelmällisyyden. Pikkuvioistaan huolimatta rakastan noita palleroitani ylikaiken mutta koulutus on ikuisuusprojekti! :)

Vierailija
27/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hauku meidän Chihu. Ei välitä lainkaan vastaantulevista koirista. Toisaalta on hyvin tyhmä, arka ja merkkailee sisälle, uros. Minulla on ollut useita suuria koiria ja tämä todellakin ainut joka sisään pissii. Kaikki keinot koitettu, mutta silti.

Vierailija
28/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.09.2011 klo 20:29"]

Koirat joille ei koskaan mitään ns. hyötykäyttöä ole ollut pakkaavat olemaan tyhmiä räksyttäjiä, toisin kuin esim. paimenkoirat.

[/quote]

Heh, nuo pikkukoirat ovat nimen omaan hyötykäyttöön jalostettuja, niitä on käytetty varashälyttiminä! Siitä haukkuherkkyys. Kätevää kaupunkioloissa, ja koira ei tarvitse suurta määrää ravintoa.

Vierailija
29/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet koirat isompiin koiriin verrattavissa äksyjä ja räksyttäviä. Koska ei ole kokoa millä "uhmata", niin ne joutuvat sen tekemään sitten negatiivisilla asioilla. Isot koirat siis yleensä lempeempiä. Chihuja ei suositella luonteen takia lapsiperheisiin. Meillä ollut vain isompia koiria ja kaikki ollut hyvin lempeitä ja lapsiystävälisiä.

Vierailija
30/38 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkukoira on pikkukoira. Ei se ole kouluttamisellakaan samanlainen kuin iso. Tosin chihuja on erilaisia rodun sisällä. Kun etsit pentua, niin vanhempien käytös (etenkin emän) kertoo kyllä mitä odotettavissa on. Useat chihut ovat arkoja, monet räksyttävät paljon ja etenkin urokset saattavat merkkailla sisälle. Toisaalta viihtyvät lähellä ja ovat varsinaisia osallistuvia seurakoiria.

Tuosta amerikankääpiöterrieristä, me mietimme pitkään chihun ja amerikankääpiöterrierin väliltä. Amerikankääpiöterrieriin päädyimme, meillä on kiva yksilö, mutta olen nähnyt niitäkin vähemmän kivoja (muutaman todella tappeluhaluisen ja epäluotettavan uroksen ja joitakin aivan älyttömän arkoja narttuja). Virtaa meidän koirassa ollut kuin pienessä kylässä ja pentuna oli aika haastava, hyppi kuin aropupu ja puri kaikkea. Aikuisena aika mukava, mutta pentuaikana en olisi ikinä uskonut että siitä tulee hitusen arka. Viihtyy seurassa, osallistuu kaikkeen ja on kivaluontoinen.

Mutta meillä on ollut isompiakin koiria ja kyllä se luonne, sekä käytös on automaattisesti aika erilaista kuin noilla pikkukoirilla. Pikkukoirista saa kyllä kouluttamalla koiria, mutta kyllä ne luonteeltaan ovat niitä "pikkukoiria". Kyllähän se maailma varmasti näyttää muutaman kilon painoisesta koirasta aika erilaiselta kuin kymmenen kertaa isomman koiran näkökulmasta. Ihan sama kuin itselläkin olisi aika orpo olo jättiläisten maailmassa;)

Vierailija
31/38 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä puhu p*****kaa..aika voimakas mielipide,chihuasta...

Vierailija
32/38 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän naapuilla oli tuon merkkinen koira.

se oli hyvin pieni, noin maitotölkin kokoinen ja karvaton.

koiraa voi kantaa sylissä, kun se on niin pieni.

koira myös puettiin talvella villapukuun, kun sitä palelsi kokoajan.

hyvin kaunis koira ja suloinen.

Vierailija
33/38 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan kaikki idiootit. Minulla on 2v chihuahua koiruli kotona, ja on maailman ihanin otus. Täysin sisäsiisti, ei hauku kuin huppupäisille miehille iltahämärässä, ei murise missään tilanteessa, ei ole ikinä purrut ketään, erittäin koiraystävällinen, rakastaa ihmisiä. Kotona tulee aina syliin ja on hyvin seurallinen ja lemmenkipeä. Vähäruokainen. Ei ole ollut mitään sairauksia tai muutakaan ongelmaa. Jos kasvatat koirastasi ärisevän räksyttäjän sillainen siitä tulee. Ja jos et jaksa persettä nostaa viedäksesi koiraa ulos, on siitä koiraa turha syyttää että pissaa sisälle. Koira on juuri sellainen millaiseksi sen kouluttaa. Olen puhunut.

Vierailija
34/38 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollu chihuja sekä uroksia ja narttuja. Urokset vaikeampia opettaa sisäsiisteiksi ja muutenkin vähän tyhmempiä kuin nartut. Olen sittemmin siirtynyt westeihin :). Mut juu. Chihut on ihania! Suosittelen kuitenkin narttua!

Vierailija
35/38 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 18:26"]Anteeksi nyt vaan kaikki idiootit. Minulla on 2v chihuahua koiruli kotona, ja on maailman ihanin otus. Täysin sisäsiisti, ei hauku kuin huppupäisille miehille iltahämärässä, ei murise missään tilanteessa, ei ole ikinä purrut ketään, erittäin koiraystävällinen, rakastaa ihmisiä. Kotona tulee aina syliin ja on hyvin seurallinen ja lemmenkipeä. Vähäruokainen. Ei ole ollut mitään sairauksia tai muutakaan ongelmaa. Jos kasvatat koirastasi ärisevän räksyttäjän sillainen siitä tulee. Ja jos et jaksa persettä nostaa viedäksesi koiraa ulos, on siitä koiraa turha syyttää että pissaa sisälle. Koira on juuri sellainen millaiseksi sen kouluttaa. Olen puhunut.
[/quote]

Ja lisätäkseni, vaikka chihu onkin pieni,se tarvitsee liikuntaa. Mikään 5min pissatus ei riitä.

Vierailija
36/38 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei chihujen sisälle pissailu johdu pelkästään rakon koosta. Kyllä se on ihan periytyvä ominaisuus, johon kasvattajat eivät valitettavasti kiinnitä tarpeeksi nykyisellään jalostuksessa huomiota - näyttelytittelit painavat vaa'assa enemmän. Voi olla tosi isokin ongelma, monet chihut eivät ikinä opi sisäsiisteiksi. Samaa on esim. kiinanharjakoirilla. Näillä tehdään paljon keisarinleikkauksia, eli kannattaa yrittää löytää luonnolliseen synnytykseen panostava kasvattaja. Kannattaa myös ottaa reilunkokoisilta vanhemmilta pentu, pienempään ja pienempään tähtääminen ei tuo rodulle mitään hyvää.

Meidän lähistöllä asuu useita tosi mukavia chihuja, joita on koulutettu kuten isojakin koiria. Yritystä rähinään voi olla, mutta omistajat pistävät touhulle pisteen. :) Tällaisena oikein mukavia seurakoiria, mutta toivottavaa olisi, että jalostuksessa ei mentäisi enää enempää kohti ääripäätä jenkkityyliin vaan chihut saisivat pysyä kuitenkin ihan koirina. Chihuilla on kova menekki, joten kannattaa olla tarkkana, että ottaa koiran kunnon paikasta. 

Yritin googlailla tuota amerikankääpiöterrieriä, kun siitä oli toisessakin ketjussa puhetta. Onko harrastajien joukossa ketään tolkullisia, vai onko tämä joku Dunkelien ja sathyn projekti? Kuka haluaisi tukea koiratappelutoiminnassa toimineiden, eläinrääkkäyksestä tuomittujen ihmisten "koirankasvatusta"?? Kaikki järkevät koiraihmiset pysyvät kaukana noista sekopäistä. 

Vierailija
37/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

räksytys on yleistys....meidän haukkui vaan ovikellolle. montako kertaa teidän ovikello soi päiväs

Vierailija
38/38 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin perhoskoiran. Se on älykäs koirarotu ja oppii nopeasti. Perhoskoira vaatii peruskoulutuksen niin kuin jokainen muukin koirarotu. Se on iloinen ja vilkas koira ja  nuorena voi olla vähän villikin, aikuisena rauhoittuu. Perusluonteeltaan iloinen ja valpas pieni koira. Jokainen koira on kuitenkin oma persoonansa ja kuten edellä joku sanoi, emän luonteesta voi päätellä aika paljon.

Perhoskoira ulkoilee mielellään ja jaksaa kohtuullisen pitkiäkin  lenkkejä. On pitkäikäisen koirarodun maineessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi