Tietäisikö joku? AMK-haku ja siirto toisen paikkakunnan oppilaitokseen.
Kyselen, tietäisikö joku onko mahdollista toimia niin, että hakisin nyt syksyn AMK-haussa opiskelemaan Jyväskylään, mutta paikan saatuani hakisin siirtoa Turkuun syksyllä alkavaan koulutukseen? En siis ottaisi Jyväskylän paikkaa vastaan.
Ja jos jotakuta kiinnostaa syy tähän, niin keskiarvoni, niin hyvä kuin onkin, on kuitenkin kaksi sadasosaa liian matala päästäkseni Turussa pääsykokeisiin. Sen tiedän, että jos pääsen pääsykokeisiin, pääsen myös sisälle. Turussa on kuitenkin liian paljon asioita, jotka sitovat perheeni tänne, mm. miehen työ ja erinäisiä kuntoutuskuvioita useammalla perheenjäsenellä.
Kommentit (2)
vaan harkinnanvarainen. Olen kuitenkin oikeasti ko. alalle sen verran "ansioitunut" tyyppi että uskon että Turku haluaisi minut opiskelemaan tänne, kun vain pääsisin näyttämään mitä olen. Täällä vaan on niin tolkuton tuo keskiarvoraja (ensimmäisenkin hakutoiveen lisäpisteillä ka vähintään 4,25) että en pääse haastatteluun.
koulut ovat itsenäisiä, vaikka saavatkin valtion tukea - jokainen koulu tekee itse päätöksen sisäänotettavista, eikä sisäänpääsypaikka yhdessä koulussa takaa mitään muiden koulujen suhteen.
Sen sijaan, jos jaksat opskella siellä Jyväskylässä ensin vaikka vuoden, voit kyllä sen jälkeen hakea opiskeluoikeutta myös Turusta, esim sillä perusteella, että muutatkin sinne takaisin perheesi luo - ja jos olet menestynyt edes kohtuullisesti, todennäköisesti saat opieksluoikeuden. Voi joutua tekemään jotain täydennyksiä opintoihin, mutta ei ne ylivoimaisia ole.