Apua voiko 2 VUOTTA pakastimessa ollutta lihaa syödä / antaa taaperolle? Tuli kutsu namnam
Joo vähän höppänä vanha sukulainen hössöttää jonkun liharuuan kanssa (nautaa), mitä huomenna mennään syömään ja nyt selvisi että se liha on 2 VUOTTA ollut pakkasessa!! Enkä ole varma että onko aivan varmasti ollut kunnolla tosi kylmä pakastin.
Söisitkö sinä tuota ruokaa ja antaisitko taaperollesi?
Kommentit (42)
http://www.martat.fi/keskustelu/ruokanurkka/?x33064=242054
En söisi itse saatika antaisi lapselle.
Koko ajan jäässä ollut liha ei pilaannu, niin kuin moni täällä jo kirjoitti. Makuvirheitä siinä voi olla, syön itse vain RIISTAA, monenkin vuoden vanhaa, eikä siihen mielestäni tule edes makuvirheitä!!
enkä söisi edes itse ! no, olen kasvissyöjä ,joten en lihaa syö ikinä muuteskaa..mut pakastimessa ei mikään säily ikuisesti.
ehkä 4-6 kuukautta vaan ?+
eli sano suoraan, et noin vanhaa ei voi syödä
jos et kehtaa , niin soitat et äkillinen ripuli iski ja ette pääsekään tulee ;)
Vieras halusi kerran tulla ruuanlaittoon meille, lupasi tuoda ihanat lohet tullessaan. Ja tosiaan toi yli vuoden pakkasessa ollutta lohta, joka HAISI kun suli. Tää vaan vakuutteli, että ihan on hyvää joo ja normaalia pakastaa pitkään ennen kuin suli. Muutenkin vois miettiä mitä skeidaa tullessaan tuo, en ikinä kehtais.
Pakastamisessa olennaista on se, että ei ruoka vanhene. Ovat kuulemma maistelleen jotain vuosituhansia sitten pakastuneita mammutteja.
Ei siihen mitään sairautta aiheuttavaa mikrobia ole pakasteessa tullut. Enemmän minä epäilisin "höppänän" ruuanvalmistushygieniaa. Siitä voi tulla jotain, ei kahdesta vuodesta pakastimessa.
Kyllä meillä on syöty sellaista, eikä edes maku ole muuttunut kovin paljon, kun on ollut kaiken aikaa jäässä.
Voi olla jo vaarallista. Sanokaa asia nätisti mutta selkeästi sukulaiselle
Kyllä voi antaa. Lihan maku vaan voi olla muuttunut, mutta pilaantunutta se ei ole. Pakastettu liha ei sitten ruuaksi laiton jälkeen säily pitkään, että ihan ymmärrettävää, että kutsuvat teidät syömään, ettei mene hukkaan.
Syön tässä juuri 1.4v. vanhaa pakkasessa ollutta hirven maksaa ja on niin hyvää että vesi valuu suupielistä, todella herkullista. 2v. pakkasessa on ihan syötävää ja jos lihassa ei ole ollut pakastaessa verijäämiä ja se on vielä pakattu vakuumiin niin se on mehukasta ja hyvää.
[quote author="Vierailija" time="17.09.2011 klo 22:50"]
sairastutte yllättäen
ettekä voi siksi mennä
[/quote]
tämä on ainoa vaihtoehto, miten menetellä. Tai muuten sairastutte oikeesti.
mitäs mieltä ootte... jos on vuoden joulukinkku ollu pakkasessa niin voisko sen syödä..........
tuota, en ole mikään terveysintoilija... Mutta nyt jäis syömättä.
Noin vuoden kyllä säilyy naudanliha
Meillä on syöty joskus viisikin vuotta vanhaa nautaa pakkasesta kun on joku pala sattunut pohjalle unohtumaan. Ei se pilalle mene. En tiedä sitten onko enää yhtä hyvää kuin tuoreena, ei pysty vertaamaan kun ne muut palat samaa eläintä on syöty jo silloin 4-5 vuotta aiemmin. Enemmän on siis eläinyksilöiden lihan laadussa eroja kuin pitkässä pakkassäilytyksessä. Sialla ehkä tulisi enemmän makuvirhettä kun on rasvaisempaa.
Ai niin, syötin juuri 5 kk vauvalle vasikka joka on ollut 1,5 vuotta pakkasessa. Ja tykkäsi eikä sairastunut. En edes kuvitellut että siitä voisi sairastua kun on jäässä ollut teurastuksen jälkeen. Enempi epäilytti tuo kotiteurastus ja siinä mahd. tarttuneet bakteerit kuin pakkasessa olo. Mutta ne hoituu kypsentämällä.
36 jatkaa, eli kypsentäisin kunkun ja jos on pahaa niin sitten ostaisin uuden. en usko että tarvii.
Tähän alkuperäiseen viestiin vielä vastaillaan, vaikka se on jätetty "17.9.2011 klo 22:42" :D Nyt vois jo kysyä, että menittekö ja tulitteko sairaaksi, mitä epäilen.. Mutta kiitoksia vastauksista, kun itselle niistä oli apua. Uskaltaudun nyt valmistamaan ja syömään muutaman vuoden vanhan hirvenlihan pakasteesta :)
4 vuotta pakasteessa ollut hirvenpaisti. Ei enää superhyvää, mutta hyvää. Rohkeasti vaan tekemään. Pilantuneen lihan haistaa jo sulatusvaiheessa ja sit eiku mäkkärille roskaa vetämään.
kari
Voi jos se ei haise mitenkään oudolle sulatettuna tai näytä erikoiselta. Itse tein itselleni kerran hirvikeittoa 6 vuotta pakkasessa olleesta lihasta ja hyvää oli. Ei ollut kärsinyt mitenkään.
Hyvä vierasvara, osta itsellenne tuoretta, vanhat lihat sitten vieraiden puolelle;)