Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua voiko 2 VUOTTA pakastimessa ollutta lihaa syödä / antaa taaperolle? Tuli kutsu namnam

Vierailija
17.09.2011 |

Joo vähän höppänä vanha sukulainen hössöttää jonkun liharuuan kanssa (nautaa), mitä huomenna mennään syömään ja nyt selvisi että se liha on 2 VUOTTA ollut pakkasessa!! Enkä ole varma että onko aivan varmasti ollut kunnolla tosi kylmä pakastin.



Söisitkö sinä tuota ruokaa ja antaisitko taaperollesi?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei mikrobiologisesti pilaannu, eikä muutu terveydelle vaaralliseksi pakastettaessa. Kaikki pöpöt eivät kuole, mutta niiden lisääntyminen loppuu pakastettaessa. Jos ruoka on ollut koko ajan jäässä, ei se ole voinut pilaantua pakastimessa. Suositeltavat pakastusajat eivät perustu ruoan pilaantumiseen, vaan ruoan rakenteen säilymiseen. Mitä kauemmin tuotetta säilytetään pakastimessa, sitä enemmän sen rakenne muuttuu. Pääasiassa tapahtuu kuivumista, eli vettä haihtuu jäisestäkin ruoasta (minkä näkee jäänä pakastuspurkeissa ja -pusseissa). Rakenteen muuttumisen määrä ja nopeus taas riippuu tuotteen koostumuksesta, mistä syystä eri tuotteille on erilaiset suositusajat. 2 vuotta pakastimessa ollut liha ei siis olemissään tapauksessa vaarallista, mutta sen rakenne on muuttunut, eli se ei välttämättä ole yhtä hyvää kuin tuore tai vain vähän aikaa pakastimessa ollut liha. Käytännössä "liian kauan pakastimessa olleet" tuotteet voi hyvin valmistaa ruoaksi ja katsoa, mitä niistä tulee. Usein kypsentäminen muuttaa ruoan koostumusta niin, ettei eroa tuoreempaan välttämättä edes huomaa.

Vierailija
22/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.martat.fi/keskustelu/ruokanurkka/?x33064=242054





En söisi itse saatika antaisi lapselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko ajan jäässä ollut liha ei pilaannu, niin kuin moni täällä jo kirjoitti. Makuvirheitä siinä voi olla, syön itse vain RIISTAA, monenkin vuoden vanhaa, eikä siihen mielestäni tule edes makuvirheitä!!

Vierailija
24/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä söisi edes itse ! no, olen kasvissyöjä ,joten en lihaa syö ikinä muuteskaa..mut pakastimessa ei mikään säily ikuisesti.

ehkä 4-6 kuukautta vaan ?+





eli sano suoraan, et noin vanhaa ei voi syödä

jos et kehtaa , niin soitat et äkillinen ripuli iski ja ette pääsekään tulee ;)

Vierailija
25/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieras halusi kerran tulla ruuanlaittoon meille, lupasi tuoda ihanat lohet tullessaan. Ja tosiaan toi yli vuoden pakkasessa ollutta lohta, joka HAISI kun suli. Tää vaan vakuutteli, että ihan on hyvää joo ja normaalia pakastaa pitkään ennen kuin suli. Muutenkin vois miettiä mitä skeidaa tullessaan tuo, en ikinä kehtais.

Vierailija
26/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastamisessa olennaista on se, että ei ruoka vanhene. Ovat kuulemma maistelleen jotain vuosituhansia sitten pakastuneita mammutteja.



Ei siihen mitään sairautta aiheuttavaa mikrobia ole pakasteessa tullut. Enemmän minä epäilisin "höppänän" ruuanvalmistushygieniaa. Siitä voi tulla jotain, ei kahdesta vuodesta pakastimessa.



Kyllä meillä on syöty sellaista, eikä edes maku ole muuttunut kovin paljon, kun on ollut kaiken aikaa jäässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla jo vaarallista. Sanokaa asia nätisti mutta selkeästi sukulaiselle

Vierailija
28/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollutta lihaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/42 |
03.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ravintoarvoa.

Vierailija
30/42 |
28.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi antaa. Lihan maku vaan voi olla muuttunut, mutta pilaantunutta se ei ole. Pakastettu liha ei sitten ruuaksi laiton jälkeen säily pitkään, että ihan ymmärrettävää, että kutsuvat teidät syömään, ettei mene hukkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/42 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön tässä juuri 1.4v. vanhaa pakkasessa ollutta hirven maksaa ja on niin hyvää että vesi valuu suupielistä, todella herkullista. 2v. pakkasessa on ihan syötävää ja jos lihassa ei ole ollut pakastaessa verijäämiä ja se on vielä pakattu vakuumiin niin se on mehukasta ja hyvää.

Vierailija
32/42 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.09.2011 klo 22:50"]

sairastutte yllättäen

ettekä voi siksi mennä

[/quote]

tämä on ainoa vaihtoehto, miten menetellä. Tai muuten sairastutte oikeesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/42 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitäs mieltä ootte... jos on vuoden joulukinkku ollu pakkasessa niin voisko sen syödä..........

Vierailija
34/42 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuota, en ole mikään terveysintoilija... Mutta nyt jäis syömättä. 

 

Noin vuoden kyllä säilyy naudanliha

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/42 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on syöty joskus viisikin vuotta  vanhaa nautaa pakkasesta kun on joku pala sattunut pohjalle unohtumaan. Ei se pilalle mene. En tiedä sitten onko enää yhtä hyvää kuin tuoreena, ei pysty vertaamaan kun ne muut palat samaa eläintä on syöty jo silloin 4-5 vuotta aiemmin. Enemmän on siis eläinyksilöiden lihan laadussa eroja kuin pitkässä pakkassäilytyksessä. Sialla ehkä tulisi enemmän makuvirhettä kun on rasvaisempaa. 

 

Ai niin, syötin juuri 5 kk vauvalle vasikka joka on ollut 1,5 vuotta pakkasessa. Ja tykkäsi eikä sairastunut. En edes kuvitellut että siitä voisi sairastua kun on jäässä ollut teurastuksen jälkeen. Enempi epäilytti tuo kotiteurastus ja siinä mahd. tarttuneet bakteerit kuin pakkasessa olo. Mutta ne hoituu kypsentämällä.

Vierailija
36/42 |
19.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

36 jatkaa, eli kypsentäisin kunkun ja jos on pahaa niin sitten ostaisin uuden. en usko että tarvii.

Vierailija
37/42 |
07.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän alkuperäiseen viestiin vielä vastaillaan, vaikka se on jätetty "17.9.2011 klo 22:42" :D Nyt vois jo kysyä, että menittekö ja tulitteko sairaaksi, mitä epäilen.. Mutta kiitoksia vastauksista, kun itselle niistä oli apua. Uskaltaudun nyt valmistamaan ja syömään muutaman vuoden vanhan hirvenlihan pakasteesta :)

Vierailija
38/42 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 vuotta pakasteessa ollut hirvenpaisti. Ei enää superhyvää, mutta hyvää. Rohkeasti vaan tekemään. Pilantuneen lihan haistaa jo sulatusvaiheessa ja sit eiku mäkkärille roskaa vetämään.

kari

Vierailija
39/42 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos se ei haise mitenkään oudolle sulatettuna tai näytä erikoiselta. Itse tein itselleni kerran hirvikeittoa 6 vuotta pakkasessa olleesta lihasta ja hyvää oli. Ei ollut kärsinyt mitenkään.

Vierailija
40/42 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vierasvara, osta itsellenne tuoretta, vanhat lihat sitten vieraiden puolelle;)