Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua voiko 2 VUOTTA pakastimessa ollutta lihaa syödä / antaa taaperolle? Tuli kutsu namnam

Vierailija
17.09.2011 |

Joo vähän höppänä vanha sukulainen hössöttää jonkun liharuuan kanssa (nautaa), mitä huomenna mennään syömään ja nyt selvisi että se liha on 2 VUOTTA ollut pakkasessa!! Enkä ole varma että onko aivan varmasti ollut kunnolla tosi kylmä pakastin.



Söisitkö sinä tuota ruokaa ja antaisitko taaperollesi?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tämä oli huono vitsi!

Vierailija
2/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan voi syöttää kenellekään. Kypsentämätön liha säilyy pakastimessa muutaman kuukauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä se on monta viestiä laittanut että mitä mausteita voi laittaa (taaperon takia) ja olen niihin vastannut kiltisti mutta nyt tuli tieto että se hemmetin lihaklöntti on ollut sillä 2 v pakkasessa!! On siellä meille "herkkuaan" tehnyt ei hemmetti.

ap

Toivottavasti tämä oli huono vitsi!

Vierailija
4/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaks vuotta vanha liha on jo aika vanhaa. Varmaan puoli vuotta säilyy naudanliha hyvänä.

Vierailija
5/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en ihmiselle

Vierailija
6/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on patojaan siellä meille keittänyt, huoh.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähärasvainen liha säilyy noin 6 kk ja rasvainen liha noin 3 kk (min. -18 asteessa).



Luultavasti sulatettuna kyllä pilaantuneelle haisee. Itse en todellakaan sitä söisi saati syöttäisin lapselle.

Vierailija
8/42 |
17.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettekä voi siksi mennä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

LIHAN SÄILYMINEN

PAKASTIMESSA

K: Löysin pakastimesta n.11 kk

vanhan paketin marinoitua

possun fileeleikettä. Tainnut

jäädä viime juhannuksesta...

Voiko sitä syödä tänä

juhannuksena?

V: Jos pakastin ja siellä ollut liha

eivät ole päässeet sulamaan, niin

lihan voi käyttää. Lihassa on

voinut tapahtua esimerkiksi

pakkaskuvumista, mutta siitä ei

oe terveydellistä haittaa.

Sianlihalle suositusaika

pakastimessa on 3-6 kk.

VIILIN JUUREN TAI SIEMENEN

PAKASTAMINEN

K: Voiko viilin juuren tai

siemenen pakastaa ja siitä tehdä

uutta viiliä?

V: Itselläni ei ole kokemusta

juuren pakastamisesta.

Päättelisin kuitenkin näin;

pakastettaessa viilin rakenne

muuttuu rakeiseksi ja

erottuneeksi, joten uutta

samettista viiliä siitä on vaikea

valmistaa, vaikka pakastaminen

ei hapattamiseen vaikuttaisikaan.

JUUSTOJEN JA MÄTITAHNAN

SÄILYMINEN

K: Kauanko homejuusto säilyy

jääkaapissa pakkauksestaan

avattuna? Erottaako siitä sellaisen

homeen joka tarkoittaa

pilaantumista. Kysyisin myös

kauanko mätitahna tuubi säilyy

avaamisen jälkeen jääkaapissa?

V: Tämän vastauksen sain erään

tuottajan kotisivuilta:

Sinihomejuustot säilyvät

parhaiten +2 - +5 asteessa.

Kotijääkaapin tai -kylmiön

lämpötilan tulee olla kuitenkin

vähintään alle +8 astetta, koska

sinihome alkaa kasvaa uudelleen

juuston pinnalla ylemmässä

lämpötilassa. Home kasvaa aluksi

valkoisena homeena muuttuen

myöhemmin sinivihreäksi.

Uudelleen alkanut sinihomeen

kasvu ei ole sinänsä haitallista,

vaan juusto on edelleen täysin

syötävää.

Avaamisen jälkeen

sinihomejuustoa tulee säilyttää

joko suljettavassa muovirasiassa

tai kuitenkin vähintään omaan

folioonsa ja/tai kelmuun

käärittynä.

Oman kokemuksen perusteella

homejuusto säilyy avattuna

muutamia viikkoja.

Mätitahna säilyy avattuna useita

viikkoja. Siihen vaikuttaa

esimerkiksi parasta ennen

päivämäärän aika ja kuinka

kauan tuotetta pidetään

kerrallaan huoneenlämmössä. Jos

avatun tuubin maku ja haju

vaikuttaa epäilyttävältä, sitä on

parempi olla käyttämättä.

PERUNALAATIKON

PAKASTAMINEN

K: Kannattaako imellytetty

perunalaatikko pakastaa raakana

vai paistettuna?

V: Perunalaatikkoa voi pakastaa

sekä raakana että paistettuna.

Pakastamisen aikana

perunalaatikko saattaa hiukan

makeutua. Raakana pakastettu

sulatetaan ja paistetaan

normaalisti, 150-170 asteessa

noin 2-3 tuntia.

Paistettuna pakastettu laatikko

on lämmitettynä hiukan

kiinteämpää.

MEHUISTA

K: Onko höyrymehun säilyvyyden

suhteen eroa laittaako mehun

kuumana lasi- vai muovipulloon?

V: Pitkän säilyvyyden kannalta

pullojen puhtaus on tärkeää,

pullojen tulisi siis kestää yli 100

asteen lämpötilaa, jotta ne

voitaisiin kunnolla puhdistaa

keittämällä tai uunin lämmössä.

Mehu tulisi myös pullottaa

kuumana.

Jos mehua on tarkoitus

varastoida esim. kellarissa talven

yli, käyttäisin lasipulloja.

HANHEN SÄILYVYYS

PAKASTIMESSA

K: Kauanko hanhi säilyy

pakastimessa "hyvänä"?

huomasin että 1,5 vuotta

pakastimessa lojunut

kokonainen hanhi olis tekoa

vaille!

V: 1,5 vuotta on kyllä pitkä aika

pakastimessa säilyttämiselle.

Saattaa olla, että liha on kuivunut

ja hanhen rasva maistuu

eltaantuneelta. Paras keino on

sulattaa hanhi ja katsoa, onko se

vielä käyttökelpoinen.

Tulevaisuudessa suosittelen kyllä

nopeampaa kiertoa pakastetuille

tuotteille. Säilytysaikoja voi

tarkistaa Oppimateriaalin osiosta

Nuorten Ruuan reitti -tietopaketti

> Keittiö > Raaka-aineiden

säilytys kotona >

Säilyvyysaikataulukko.

PAKASTETUN RAVUN

SÄILYMINEN

K: Hei! Kauan pakastettu rapu

säilyy? Olen pakastanut rapuja 70

kpl keitinliemeen elok. 2008

lopussa. Syömään emme ehtineet

ja ravut jäivät pakastimen

pohjalle. Voinko käyttää rapuja

vielä?

V: Vaikka pakastusaika on ollut

aika pitkä, ravut mitä

luultavimmin ovat vielä

käyttökelpoisia, mikäli ne on

pakastettu nopeasti keittämisen

jälkeen. Ravut voi syödä

sellaisenaan tai rapujen

pyrstölihoista voi tehdä

esimerkiksi herkullisen salaatin.

Rapujen kuorista, vihanneksista

ja kermasta syntyy maukas keitto.

Vierailija
10/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme syöneet yli 20v vanhaa poronlihaa pakastimesta. Ihan täydestä meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset


Itse olen käyttänyt reilun vuoden pakkasessa ollutta naudan lihaa ja siinä ei ollut mitään vikaa. Ei haissut sulatuksen jälkeen jne.



En kylläkään mielelläni antaisi taaperolle noin kauaa pakastettua lihaa. Sen verran "hysteerinen" olen.



Meillä varmaan tulisi "yllättävä mahatauti" ja jäisi menemättä kylään.



Vierailija
12/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se pitäisi jo 3-6 kk kuluessa heittää pois.. Eli kyllä meillä syödään melkein vuoden pakastimessa ollutta. Mies siis metsästää ja vuodeksi sitä lihaa pakastimeen aina syksyllä otetaan. Eipä ole kenellekään tullut koskaan oireita.



Mutta 2 vuotta on kyllä tosi pitkä aika. Vielä sekin, että onko se liha ollut ehdottoman tuoretta kun se on pakastimeen laitettu? Eikä jo teurastamolla pariin kertaan pakastettua..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se pitäisi jo 3-6 kk kuluessa heittää pois.. Eli kyllä meillä syödään melkein vuoden pakastimessa ollutta. Mies siis metsästää ja vuodeksi sitä lihaa pakastimeen aina syksyllä otetaan. Eipä ole kenellekään tullut koskaan oireita.

Mutta 2 vuotta on kyllä tosi pitkä aika. Vielä sekin, että onko se liha ollut ehdottoman tuoretta kun se on pakastimeen laitettu? Eikä jo teurastamolla pariin kertaan pakastettua..


Pakastimessa ei lihaan mitään mädättäjäbakteereja tule, joten kyllä se sikäli syöntikelpoisena säilyy. Kyllä meillä syödään vielä toissavuoden hirveä ja järkyttykää nyt: jopa jauhelihaa!

Terveinä ollaan pysytty eikä edes maussa huomaa mitään kummallista. Jonakin vuonna hirveä saadaan enemmän, joskus vähemmän eikä meillä heitetä edellisvuoden lihoja pois ennen kuin tuoreempaa on nylkyvajassa, tai siis silloin se vanha vasta syötetään koirille. Jos lihaa tulee vähän, syödään sitä itsekin seuraavana vuonna.

Suurin muutos tulee maussa jos se on huonosti säilytetty. Mutta kyllä pakastimen pohjalle unohtuneita on hyvällä ruokahalulla syöty.

Vierailija
14/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pakastin ei ole esim. sulanut välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuitenkin näkee vaivan kun tekee ruuat ja te ette aio mennä. Ilmoitat vaan reilusti että ette tule, jos pelkäät tauteja.



Mutta itse kysymykseen, kylä uskaltaa syödä ja olen syönytkin. Monesti naudanliha vaan riiputtuu ja paranee pakkasessa eli hyvää on varmasti.



Ukkini söi juuri 10 vuotta vanhaa lihaa pakkasesta eikä kuulema ollu miksikään menny.



Kysymys teille hysteerisille: mitä tauteja oikeasti kuvittelette saavanne?

Vierailija
16/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä muutokset ovat juuri näitä makuvirheitä, kuivumista tms. Sen takia on lihassa niin lyhyt suositusaika pitää pakastimessa.

Vierailija
17/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tapana leikkiä ruualla eikä säilöä turhan pitkään. Miettikää, mitä maksaa säilyttää jotain hirvenpaistia 10 v pakastimessa???

Vierailija
18/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä lihaa syötiin se 2 vuotta hyvinkin. Äiti unohti ison arkkupakastimen pohjalle edellissyksyn lihoja ja uudet tuli päälle..ei mitään vatsavaivoja.

Vierailija
19/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulisi pakastaa vain kuukausia. Ei se välttämättä pilalle mene, mutta.

Vierailija
20/42 |
18.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei mikrobiologisesti pilaannu, eikä muutu terveydelle vaaralliseksi pakastettaessa. Kaikki pöpöt eivät kuole, mutta niiden lisääntyminen loppuu pakastettaessa. Jos ruoka on ollut koko ajan jäässä, ei se ole voinut pilaantua pakastimessa.



Suositeltavat pakastusajat eivät perustu ruoan pilaantumiseen, vaan ruoan rakenteen säilymiseen. Mitä kauemmin tuotetta säilytetään pakastimessa, sitä enemmän sen rakenne muuttuu. Pääasiassa tapahtuu kuivumista, eli vettä haihtuu jäisestäkin ruoasta (minkä näkee jäänä pakastuspurkeissa ja -pusseissa). Rakenteen muuttumisen määrä ja nopeus taas riippuu tuotteen koostumuksesta, mistä syystä eri tuotteille on erilaiset suositusajat.



2 vuotta pakastimessa ollut liha ei siis olemissään tapauksessa vaarallista, mutta sen rakenne on muuttunut, eli se ei välttämättä ole yhtä hyvää kuin tuore tai vain vähän aikaa pakastimessa ollut liha.



Käytännössä "liian kauan pakastimessa olleet" tuotteet voi hyvin valmistaa ruoaksi ja katsoa, mitä niistä tulee. Usein kypsentäminen muuttaa ruoan koostumusta niin, ettei eroa tuoreempaan välttämättä edes huomaa.