Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

(^.^) TAMMIMASUT pe-la-su (^.^)

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ollaan oltu taustailemassa melko lailla. Olen lukenut teidän tekstejä, mutta en ole pahemmin kirjoitellut. Kuumeilijoissa olin todella aktiivinen.

Amber04 kaipailikin minua :) Mukavaa kun joku muistaa minutkin vielä. Täällä ollaan ja rv on 7+4. Olen ollut melko maltillisesti raskauden suhteen kun kävin rv6+2 yksityisellä ultrassa kun mulla oli aika paljon kipuja munasarjassa. Kävin varmistamassa alkion paikan. Kohdussa oli, mutta kohtu on taaksepäin kallistunut ja ultraaminen oli hankalaa. Lääkäri sanoi näkevänsä sydämen sykkeen, mutta itse en sitä nähnyt ja sanoikin sen jotenkin hirveän epämääräisesti. Antoi uuden ultra ajan nyt 9.6 eli ensi maanantaille. Sen jälkeen uskallan iloita raskaudesta kun nään sydämen sykkeen itse. Kuvotusta on paljon, pitää syödä usein ja rinnat on tosi kipeät. Joku muukin mainitsi keltaisesta vuodosta. Mulla on kanssa tämän viikon ajan tullut sellaista kellertävää vuotoa. Ajattelin kysyä siitä gyneltä kun menen maanantaina. Miten amber04 sinun raskaus on sujunut?? Täällä on aika paljon uusia odottajia ketkä ei ollut kuumeilijoissa lainkaan.

Kysymys niille jotka on käynyt varhaisultrassa gynekologilla: Ultrasiko gyne teiltä munasarjat myös? Minulta ultrasi ja mielestäni hän sanoi että näytä näitä kuvia kunnallisessa ultrassa. Ajattelin että oliko niissä jotain silloin...oik. puolelta sattui munasarjasta kun ultrasi. Ajattelin kyllä kysyä tuotakin asiaa vielä maanantaina kun menen uudelleen ultraan.

Eka neuvola on 19.6. Eivät ole lähettänyt esitietokaavaketta, mutta kai ne sitten kyselee kaiken vastaanotolla.

Mukavaa odotusta kaikille!

Terkuin Lila82 rv 7+4

Vierailija
22/31 |
07.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lila, sulla oli kyllä niin vähän viikkoja kun kävit ultrassa että varmaan siksi ei oikein näkynyt syke hyvin, varsinkaan sun "tottumattomiin" silmiin? Uskoisin, varmasti teillä on kaikki hyvin siellä masussa :)

Mulla lääkäri teki sisätutkimuksen ja paineli ulkopuolelta masua ja ultrasi, ei kyllä munasarjoja varmaan tai ei ainakaan puhunut niistä mitään, jos se sulla siksi niitä tutki kun kivun takia menit ultraan?

Mulla näkyi se syke ihan hyvin, tai että ensin en nähnyt minäkään omaltani mitään ja jysähti jo paniikin poikanen mutta kun lääkäri sanoi että sydän sykkii, kysyin missä ja hän näytti sormellaan kohdan näytöltä niin erotin minäkin sen, mutta mullahan oli viikkoja jo paljon (heh heh) enemmän eli 8+5 menkkojen mukaan niin siksikin varmaan näkyi paremmin, sikiö vastasi 8+2 viikkoja...

Mulla on nyt sujunut sillai ihanasti että ei ole alkanut vuoto ainakaan, kauheasti kyllä lorisee ja aina pelästyn että nyt tulee verta mutta valkovuotoa se vaan on ainakin tähän asti ollut, jäi kyllä kammo siitä kmstä syksyllä ei sillai uskalla nauttia raskaudesta täysillä...

Esikoinen odottaa jo kovasti myös, kertoi tänään isille ties monettako kertaa että äitillä on vauva masussa ja se on tän kokoinen (näytti jotain 10cm pätkää käsillään), muuten kiva mutta huudahti sen mummolasta lähtiessä siinä pihalla että en tiedä kuuliko mummo ja onko sielläkin puhunut, ei ainakaan mummo mitään kommentoinut ja olis kivakin ettei vielä kukaan sais tietää kun syksyllä oli niin kauheaa kertoa sitten perään että ei tulekaan keväällä vauvaa meille niin odottais nyt turvallisempia viikkoja mieluusti ennenku kelleen kertoisi...Koitin jo vähän toppuutella esikoista että mitä jos ei tulekaan vauvaa, niin sanoi että sitten alan itkeä :(

Semmonen pelko mulla on nyt, että tonne ihan alas lähes häpykummun yläpuolelle vasemmalle (oisko kohtu just siinä?) hieman sattuu välillä, esim tänään, muutaman tunnin tuntuu sellaista tylppää kestävää kipua, ei kovaa että mitenkään voisin sanoa että sattuu varsinaisesti, mutta tuntuu kuitenkin sellainen kestokipu, ja ne taitaa olla niitä iltoja just kun on ollu fyysisesti rankka päivä eli jos olen ollut spinningissä vaikka niin sen jälkeen illemmalla alkaa se kipu ja asettuu kyllä kun makaan vaan paikallani mutta kestää silti siis jokusen tunnin, tänään 3 tuntia, ei vihlo eikä juili vaan tasiasesti painaa tylpästi vaan samaan kohtaan sisälläni...Onko kellään mitään tietoa tai arvausta mitä voisi olla, liittyykö liikunnan aiheuttamaan johonkin ja onkohan pahasta?

No, ehkä kaikki menee nyt hyvin, mulle ei muuten varattu lääkärineuvolaa seuraavalle käynnille koska kävin tuossa rv8+ siellä yksityisellä lääkärillä, th sanoi ekalla käynnillä että se riittää ja laitetaan ihan tavallinen neuvola vaan seuraavaksikin 4vkon päähän, siinä välissä on kunnan tarjoama np-ultra, päätettiin miehen kanssa että me ei osallistuta mihinkään seuloihin sen kummemmin, katsotaan vaan ultralla perusjutut että sikiö on paikallaan ja elossa ja päällisin puolin ok (tai siis näin toki toivotaan että on) saan vaan kauhean stressin niistä tutkimuksista kun odotellaan tuloksia ja ei ne silti ole 100% varmoja niin en koe hyötyväni niistä sitä määrää mitä saan haittaa, kun olen tosiaan liiankin stressaava ja ahdistuva ihminen.

No, kuulumisiin ja tsemppiä sulle Lila seuraavaan ultraan, että näet itsekin oman pikkuisesi sydämen sykkivän eikä pelkkä lääkäri :)

amber rv 9+4 (thn laskujen mukaan ja näillä nyt sit mennään kunnes vaihtuu)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin hömpälle, luettelin tuossa nuo pahimmat vaikutukset, mitä vajaatoiminnalla voi olla vauvalle. Se on ensinnäkin jo ihme, että vajaatoiminnalla oleva raskautuu, koska vajaatoiminta jossain vaiheessa lakkauttaa kuukautisetkin - eli ovulaatiota ei tapahdu kun keho menee säästöliekille. (Itse en tätä "huomannut", koska kuukautiset eivät vain alkaneet synnytyksen jälkeen...) Lääkärini ihmetteli, kuinka olen raskaaksi tullutkaan (siis tämä nykyinen) mutta kai se ei niin harvinaista ole ainakaan jos vajaatoiminta on vielä "lievän" asteella. Toisessa lauseessa siunasi, kun kerroin että lapsi on ainakin tähän asti vaikuttanut olevan terve, että hyvä tuuri kävi. Tässäkin tapauksessa käski varautua henkisesti siihen, että koulusaavutukset eivät välttämättä tule olemaan parhaasta päästä, sen verran vajaatoimintaäidin raskaus kuitenkin verottaa vähintään :( Mieheni on lohduttanut, että meidän pikkuemäntä on niin iloinen, että se korvaa mahdollisesti menetykset älykkyydessä... tyttö ei siis kuitenkaan ainakaan vielä (2v) erotu mitenkään, kun ei oikein 4v. isoveljeensäkään voi verrata kun ovat tässä vaiheessa kuitenkin kehityksessä eri tasoilla menossa.

Raskaus muutenkin lisää tyroksiinin tarvetta. Lääkkeitä on 1mg ja siitä neljäsosan eli 25 mikrogr tabletteina, yleensä tuommoisen pikkutabletin joutuu vähintään lisäämään ja jo alkuraskaudesta. Sinulla on noitten arvojen perusteella ihan selvä vajaatoiminta, joten en ymmärrä (TAASKAAN!) mitä ihmettä lääkärit aikailevat! Tuttua on kyllä omaltakin raskausajalta, että palloteltiin lääkäriltä toiselle, tk-lääkäriltä äitipolille, sieltä endokrinologiselle eli sisäerityspuolelle, lopputulos: kukaan ei ottanut vastuuta hoidosta, tajusin vasta kun viikot vierivät eikä mitään tapahtunut, että kukaan ei todella tiedä, miten minua pitäisi hoitaa!!! Olin ainakin itse silloin niin väsynyt, pahoinvoiva ja henkisessä lamassa pelkojeni kanssa, etten ymmärtänyt enkä jaksanut ottaa selvää vaan luotin, että asiantuntijat kertovat mitä tehdä - vaan kun pyörittelivät vain peukaloitaan!!!

Jos haluat, niin käy lukemassa seuraavassa nettiosoitteessa keskusteluja kilpirauhasjutuista, siellä on pinonsa myös näille raskausajan jutuille - ja kysyä saa mitä mieleen tulee, kun kirjautuu sisään:

http://www.kilpirauhas.info/foorumi

Juuri tässä pari viikkoa sitten lueskelin sieltä linkkipankista, että odottavilta äideiltä pitäisi kaikilta tarkistaa kilpirauhasarvot, koska se on yksi tavallinen syy komplikaatioihin.

Mutta nyt vaan maanantaina marssit lääkäriin, sanot, että olet ottanut asioista selvää ja vauvan sekä omaksi parhaaksesi vaadit saada välittömästi "koe"lääkityksen päälle! Voit myös tulostaa tuolta foorumista esim. niitä helsinkiläisen sairaalalääkärin lausuntoja ja viedä ne mukanasi. Tk-lääkäreillä (myös äitipolin, myös ikävä kyllä sisätautilääkäreilläkin!) on usein varsin olematon kirjatieto koko kilpirauhasen vajaatoiminnasta tai ainakin VAJAA tieto siitä, kuinka tulisi parhaiten hoitaa varsinkin raskaana olevaa äitiä jolla on akuutti autoimmuunitulehdus! Mitään kortisonilääkitystä ei saa ottaa, minullekin sitä joku äitipolilääkäri ehdotti sivulauseessa, siitä ei nimittäin ole tällaisessa tulehduksessa mitään apua! Ainoastaan tietääkseni akuutissa ns. subkliinisessä tulehduksessa siitä voi olla apua. Kortisoni sitä vastoin on vauvalle paha myrkky tässä vaiheessa. Mutta nyt et odottele yhtään, en siis halua pelotella, hengenmeno ei ole kohtaamassa sinua mutta vauvan parhaaksi eritoten se lääkitys on kiireellistä saada käyntiin heti eikä viikkojen päästä!

Mutta nyt nukkumaan, meni taas aamupuolelle kun katsottiin leffa tässä välissä...

eikkuli 7+2 jo :)

Vierailija
24/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vaan, mutta nyt tulee pelkästään omaa napaa!

Eli olen nyt viikolla 7+6. Oireet katosi pois. Ei arista enää rintoja, ei ole paha olo, pystyn syömään aamupalan. Jotenkin mulla on sellainen tunne, että asiat ovat nyt huonosti. En pysty ajattelemaan mitään muuta. Onneksi huomenna on neuvola, mutta ei niillä laitteilla vielä voi kuulua sykkeitä. Ahdistaa jo koko neuvolaan menokin!

ONKO MUILLA OIREET VÄHENTYNEET TAI HÄVINNEET KOKONAAN POIS?!

Onneksi on tuo touhukas 1,5v! Toivon vaan, että hän saisi sisaruksen.

Vierailija
25/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Muutaman viikon olen taustalla lueskellut teidän juttuja. Osa teistä onkin tuttuja tuolta kuumepuolelta. En oo vielä uskaltanu mitään tänne kirjoittaa, kun edellinen varhainen km on niin tuoreessa muistissa.

Mulla siis rv 6+1, laskettu aika tammikuun ihan lopulla ja kolmatta odotellaan syntyväksi. Neuvolan varasin ja aika on parin viikon päästä. Yksityiselle menen ultraan viikon päästä ja sitten toivottavasti tämä koko raskaus varmistuu. OIreita kyllä on ja huono olo vaivaa jatkuvasti.

NASU; muistan sut syyskuisista -05, taisit odottaa silloin neljättä? Mä palstailin silloin nimimerkillä Gerbera, et kyllä varmaan muista kun on noin monta raskautta jo ;-)

Olikos se Lootuskukkanen kun kirjoitti joskus, että maha pullahti heti plussatestin jälkeen? Musta tuntuu nyt kanssa, että kolmannella kerralla maha on nyt JO ihan turvoksissa! Miten Nasu sulla kuudennella kerralla?

Sinulle joka edellä kirjoitit oireiden häviämisestä -> toivottavasti kaikki kuitenkin on kunnossa. Epätietoisuus ja pelko on kyllä ihan pahinta, ultralla varmasti selviäis tilanne. Tsemppiä sulle!

Huh, väsymys meinaa kyllä painaa kovasti!

T. Jaffa rv6+1

Vierailija
26/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moelpa, on muitakin..Koko aikana ei ole ollut just mitään oireita. Tissit roikkuu ihan tyhjinä, pahaa oloa ei ole ollutkaan ym. ym. Ihan samoja mietin kuin sinäkin, vaikka 2 aik. raskaudesta tiedän, ettei oireitten määrä tarkoita mitään. Ultra on 17. pv eli yli viikko vielä pitää käkkiä tässä epätietoisuudessa. Plääääh.

Vierailija
27/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme eilen tupareissa yhdellä ystävällä ja pukeuduin kesäisesti enpä ollut miettinyt sitä että jos siellä menee pitkään...sain lainata villasukat ja viltin kun mulla oli niin kylmä,siis ihan niinku olis ollu pakkasta. Tultiin kotiin vasta klo 4.30 ja siis tosi väsy oon nyt...muksut onneks vaari ajo kotiin että sai vähäsen levätä ennen ku kööri tuli kotiin.

Illalla varmaan tosi ajoissa nukkumaan.

Moelpa: Mulla on oikeestaan kaikki oireet kadonnut, paitsi vilu :) Ei oo enään huono olo eikä tisitkään niin kipeet enään( alussa en voinut käyttää rintsikoita ku oli niin kipeet)

Odottelen ku kuuta nousevaa ekaa ultraa joka on kylläkin vasta 23.6, en meinaa mennä seulaan,saavat kyllä silloin mitata np mutta mun mielestä se seula on aika turha koska siinä ainoastaan tutkitaan down syndroomaa. Ja siis minulla on tutttu jolla on raskaus mennyt hyvin ja niskapoimu ollut normaali ja kun vauva syntyi niin olikin down (maailman suloisin pikku tyttö)

Oho taas vaan omaa napaa mutta sitä vartenhan tämä palsta on olemassa

T:lootuskukkanen ja pörriäinen tasan 9

Vierailija
28/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin nyt sitten ilmottaudun tänne... Huomenna viikkoja 7+0 eli laskettu aika tammikuun loppupuolella. Eka neuvola on juhannusviikolla, sitten tämä odotus konkretisoituu. Vielä kuitenkin niin alussa, että vähän on semmoinen henkeä pidättävä olo, eikä olla uudesta masuasukista kerrottu kenellekään tutulle. Ehkä sitä sitten muutamien viikkojen kuluttua jo uskaltaa kertoa, ellei aikaisemmin jää kiinni huonovointisuuden tms takia.

Meillä ennestään pieni tyttö, joten en ole ensimmäistä kertaa ihmettelemässä näitä raskauden alkutaipaleen oloja. Silti, tälläkin kerralla on sama juttu: jos on paha olo, toivoo että olo menisi ohi ja ellei ole paha olo, iskee taka-alalle huolestuneisuus.

Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa kaikille, palailen kirjoittamaan taas, kun aisaa tulee (ja kun ensin vähän olen lueskellut teidän muiden kirjoituksia ja "tutustunut" teihin).

Vierailija
29/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

huono olo tuli sit takasin. eilen oli jo tosi hyvä olo lähes koko päivän ja tänään en oo voinnu tehä muuta kun levätä ja syödä. ylihuomenna olis eka neuvola, jännitää kyllä vähän, mutta eniten odotan ekaa ultraa että näkee sen pienen ihmisen alun.

mutta nyt nukkumaan, jos vaikka huomenna olisi voimia pestä pari koiraa

VauhtiViuhti rv 8+1

30/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoinvointi on mennyt oikeastaan pois kokonaan mitä aamulla ennen aamupalaa on yökkö olo. Päivällä pystyn syömään jo suht normaalisti, olen syönyt jopa puuroa, mikä ihme kyllä pysyy sisällä, esikoista odottaessa laattasin ihan varmasti mutta silit se aamupuuro piti saada.

Onko muilla alkanut olla värikkäitä ja todenmukaisia unia?Näen ihan ihmeellisiä unia ja ihmeellisiä ihmisiä niissä on mukana. Yhtään synnytys unia en ole nähny.

Me ollaan matkoilla kun on eka ultra, mutta yritän vaihtaa sitä aikaa, ennen matkaa tai sen jälkeen. kaikkia kyselyjä sieltä kättäriltä tuli, vastailen niihin kyllä.

Anteeksi jos kirjoitan sekavia, mä oon niin pökkerössä...

mae3 ja tinneti rv?

(Laitan tarkan rv:n ultran jälkeen)

31/31 |
08.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi höh, kun kirjoitin jo viestin ja vahingossa näppäsin harhaan, ei oikein vielä suju tämä kannettavalla näpelöinti, tulee liikaa harhalyöntejä.

Tervetuloa vaan mukaan, Limoviikuna ja muutkin uudet! Hyvin mahtuu mukaan :)

Mulla oli "pikkuisen" stressipäivä, tiesin nimittäin joutuvani televisioon... Aamulla tuskailin "hieman" liian ahtaiksi käyneiden housujen kanssa - ilmeisesti maha nyt sitten tosiaan pullahti, eilen illalla nimittäin juili enemmänkin kanssa. Muistaakseni edellisissäkin raskauksissa meni jotenkin siihen malliin, että välillä oli enemmän niitä kohdunkasvukipuja ja sitten hellittivät joksikin aikaa, palatakseen taas...

Alan uskoa, että olen todella raskaana. Kyllä nämä oireet yhteenlaskettuina siihen viittaavat: nuo ajoittaiset mahakivut, kuvotus, joka on nyt pahentunut - tänään oli vaikein aamu tähän asti. Rinnat on jonkin verran arat, nännipihat turvonneet (yäk, korostaa tätä turbonänni-lookia, minkä ovat kaksi imuuttajaa saaneet aikaan...) niin ja onhan ne kuukautisetkin yli 3 viikkoa myöhässä.

Silti jotenkin arastelen tämän asian kertomista. Tänään olisi ollut hyvä tilaisuus kertoa yhdelle hyvälle työkaverille, mutta en saanut suusta... Varmaan annetaan asian tulla oikeasti näkyviin niin että ihmiset todella huomaavat sen. Omalle äidillekään en saanut vielä kerrottua, en tiedä kauanko siihen pitää rohkeutta vielä kerätä! melkein toivoisin jo, että lapset vaikka vahingossa laukaisisivat totuuden mummolakäynnillä - siis tiistaisen ultran jälkeen, välttyisin itse kertomisen aloittamisen tuskalta :P

Mutta nyt alan rauhoittua sänkyyn. Ensi viikko olisi tarkoitus enemmän pyhittää lomailulle, tämä eka lomaviikko on kyllä mennyt täysin hypätessä paikasta toiseen!

eikkuli + enni 7+2